Noorwegen tips

25-03-2024 08:40 14 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,
Mijn man en ik zijn voornemens om Noorwegen te gaan ontdekken. We zijn wel een beetje op internet aan het kijken maar wat een aanbod! Zijn er mensen die tips hebben waar op te letten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat voor tips zoek je?
Hoe lang wil je, welk vervoer, wanneer, budget, interesses?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Noorwegen is duur, dus zorg voor genoeg budget. En reken ruim tijd voor de afstanden. Je mag niet snel rijden, vaak stukken met 60 km/uur. Wij hebben ons daar wel eens in vergist. Het is echt een schitterend land. Ik ben er tot nu toe 2 x geweest en zeker niet voor het laatst.
Alsjemenou!
Alle reacties Link kopieren Quote
prachtig land.

Kamperen is heel erg betaalbaar, uit eten dan weer niet. Boodschappen zijn ook aan de prijs.

Maar na iedere bocht zie je weer iets moois.
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
25-03-2024 08:46
Wat voor tips zoek je?
Hoe lang wil je, welk vervoer, wanneer, budget, interesses?
We hebben 3 weken in september, gaan met eigen auto en willen niet heel het land door, vooral het fjordengebied en houden vooral van natuur. Budget is geen probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is na het seizoen, veel bezienswaardigheden zijn dan niet of beperkt open. Maar er blijft heelveel over wat je wel kunt zien en doen. Overal in Noorwegen is het mooi. Ik zou als je voor de eerste keer gaat de westkust tussen Kristiansand en Bergen aanraden. Dat is wel echt een mooi fjordengebied en goed te bereizen in 3 weken. Maar je hebt kans grotere kans dat het weer daar in september niet zo mooi is. Dan kun je beter meer naar het oosten gaan. Het mooie van Noorwegen vind ik dat het eigenlijk niet uitmaakt waar je heengaat, overal is het mooi.

September hoef je niet vooraf te boeken, je kunt ook dan bekijken wat het weer gaat doen en daar je bestemming op af stemmen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Noorwegen is het leukst als je je verplaatst. Het is geen Oostenrijk, vol met kabelbanen, activiteiten en ander jofels. Rijden gaat traag, maar je ziet heel veel als je onderweg blijft.
Ik vind de regio rondom Stryn erg mooi. Geiranger sowieso. Trollstigen. Het is een schitterend land, maar je moet je wel zelf zien te vermaken.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn nr. 1 tip: ga ook een stuk met de Hurtigruten mee. Het is zo fantastisch mooi om tussne de fjorden door te varen. Ik geloof dat je er ook je auto op mee kan, tenminste op sommige van hun schepen.
Hier een leuk blog erover: https://www.buroscanbrit.nl/blog/een-da ... urtigruten

Je kunt het zien als een soort hop-on-hop-off boot, en dus zelf bepalen wanneer je aan en van boord gaat. Je zou ook een stuk naar het noorden kunnen varen om vervolgens met de auto over land terug richting het zuiden te gaan.

En Oslo is gewoon ook echt een mooie, relaxte stad. Ik zou daar zeker een paar dagen blijven om er lekker rond te banjeren, al dan niet met auto. Het OV is er ook perfect geregeld dus als je ergens aan de rand verblijft is dat geen enkel probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk!

Ik zou vooral niets van te voren boeken en op de bonnefooi gaan. Zodat je goed het weer in de gaten kan houden en daar je reis een beetje op kan plannen.

Wij maken in google kaarten altijd een kaart aan waarin we plekken markeren die we willen zien. En ter plaatse kijken we dan, afh van het weer, waar we precies naar toe gaan. Hetzelfde doen we met airbnb, we zetten bijzondere overnachtingsplekken alvast in de favorieten.

Verder vind ik de hele westkust prachtig. Je kan niet verkeerd kiezen. Zou bij erg regenachtig weer wel even opletten met modderstromen; wij hebben twee keer geluk gehad. Overigens zijn we meerdere keren in Andalsnes en Oslo geweest omdat we het daar zo fijn vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een fijne tips! Hartelijk bedankt allemaal
Alle reacties Link kopieren Quote
De westkust absoluut: Stavanger met de Preikestolen (cruise op de Lysefjord is een aanrader), stuk Hardangervidda, Bergen en de omgeving Voss met de Flamsbana (bergtrein) en cruise over de Sognefjord.

Wij zijn twee keer naar Noorwegen gegaan met Buro Scanbrit. Pakketreis met overtochten, mooie huisjes. Betaalbaar en goed en veel keuze!
Alle reacties Link kopieren Quote
Nouja, iedereen zegt het al: Noorwegen is prachtig. Ik ben fan van Jotumheimen (maar ook van de rest van het land).
Veel meer dan 200-300 km kan je niet rijden op een dag, hou daar rekening mee, alleen rondom Oslo kan je wat meer/sneller rijden.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Alle reacties Link kopieren Quote
Tijdje terug was er ook een topic over met wel wat nuttige tips wat mij betreft:
reizen/route-noorwegen/list_messages/503595
Alle reacties Link kopieren Quote
In september zijn enkele campings al dicht, houd daar rekening mee. Het hoogseizoen is juli/ augustus.
Maar dus wel wat rustiger rijden en dat is ook fijn. Reken op gemiddeld 60km per uur rijden en je hebt een leuke dag.
Noren eten warm vroeger dan menig Nederlander, sommige restaurants sluiten dan ook wat eerder dan wij gewend zijn in NL.
In de toeristische plekken niet misschein. Supermarkten daarentegen hebbe ruime openingstijden.
Als je 3 wk hebt zou ik max Ålesund aanhouden als je de fjorden wilt rijden. Anders moet je teveel rijden.
Neem lekker een picknickkleed en wat klapstoeltjes mee en je kunt overal stoppen bij mooi uitzicht.
De avonden /nachten zijn al wat frisjes in september.
Goede reis

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven