NS: we kunnen het wel leuker maken, maar niet makkelijker.

07-06-2026 12:23 201 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las in het nieuws over de actie Nederland Dal Vrij. Vanaf 15 juni tot eind augustus voor 49 per maand onbeperkt treinen in de daluren. Dat leek me wel wat, lekker wat extra uitjes in de zomerperiode en de auto laten staan. Dus even opgezocht hoe of wat. Maar nu denk ik al: laat maar weer.
Ik ga normaal gesproken een keer in de paar maanden met de trein. Had voorheen een anonieme OV pas, maar inmiddels check ik in met een bankpas, omdat dat nu gewoon overal kan.
Wil ik gebruik maken van die kortingsactie, dan moet ik een persoonlijke OV chipkaart hebben. Die is wel gratis aan te vragen maar er moet een pasfoto op. Dat gaat niet want die heb ik niet digitaal. Ik geloof zelfs dat ik er helemaal geen heb op dit moment. En wat moet ik met een persoonlijke OV pas die ik daarna niet meer nodig heb?
Bovendien blijkt dat het gaat om een bestaand daluren abonnement, wat NS tijdelijk in prijs verlaagt. Daarna moet je zorgen dat je het op tijd weer opzegt, anders ga je ineens bijna 128 euro pmnd betalen.

Ik heb er alweer geen zin meer in. Waarom kan dit nou weer niet gewoon simpel? Dat je gewoon een kortingskaart kan bestellen die geldig is in die specifieke periode en daarna automatisch afloopt? De bedoeling van de actie is natuurlijk weer om meer mensen de trein in te krijgen. Maar mensen die (bijna) nooit met de trein gaan hebben nu meestal ook geen persoonlijke OV chipkaart. Die hebben dus meteen al een drempel, vooral als het om gezinnen met kinderen gaat. En letten mensen even niet goed op, dan zijn ze in september ineens een schep geld kwijt.

Leuk bedacht allemaal, maar met deze voorwaarden slaan ze de plank weer eens mis toch?
huismuis
.
milestone wijzigde dit bericht op 07-06-2026 13:02
99.77% gewijzigd
huismuis
*jaline schreef:
07-06-2026 12:49
Man man....
Je kunt je ergeren aan van alles en nog wat, maar je bent het niet verplicht.

Dit soort klaagzang snap ik echt niet.
Voor je allerlei klachten hebt had je ook eerst beter kunnen uitzoeken hoe eea werkt. Dan wist je ook dat een selfie uploaden gewoon kan.
En iets opzeggen is toch geen grote moeite?
Dit vind ik echt gezeik zoals moiren zegt

Is dit soort reacties nou nodig? Je snapt mijn hele punt niet. Natuurlijk ben ik het niet verplicht, en ik lig er ook echt niet wakker van als ik geen gebruik maak van die kortingsactie. Dit gaat niet over mij maar over de voorwaarden van de actie. Als je als doel hebt dat meer mensen gebruik gaan maken van de trein moet je het ook zo makkelijk mogelijk voor ze maken. En dat doe je niet door ze o.a. te verplichten zich persoonlijk te registreren.
huismuis
Milestone schreef:
07-06-2026 13:02
Is dit soort reacties nou nodig? Je snapt mijn hele punt niet. Natuurlijk ben ik het niet verplicht, en ik lig er ook echt niet wakker van als ik geen gebruik maak van die kortingsactie. Dit gaat niet over mij maar over de voorwaarden van de actie. Als je als doel hebt dat meer mensen gebruik gaan maken van de trein moet je het ook zo makkelijk mogelijk voor ze maken. En dat doe je niet door ze o.a. te verplichten zich persoonlijk te registreren.
Maar je snapt toch wel dat een abonnement juist wél persoonlijk dient te zijn? Ik zou niet weten hoe de NS het nog makkelijker als nu zou moeten maken.
surferrosa wijzigde dit bericht op 07-06-2026 13:05
0.29% gewijzigd
Where is my mind?
SurferRosa schreef:
07-06-2026 12:50
Het is een geen kaartje wat ‘op’ kan gaan, maar een al bestaand abonnement met tijdelijk extra korting.
Aha het is nu een daluren abbo dan die tijdelijk met extra korting is? Dat stond er niet specifiek bij en hoe berekenen zet dan dat je 4x in de week gratis op en neer kan naar Amsterdam vanuit Limburg? Eindigt die wel automatisch na een maand of niet? Heb vroeger wel eens een daluren abbo gehad voor ik geloof 50 euro per jaar.

Ik heb nu ook NS Flex Basis wat niks kost en die zet ik soms even om in een gewone NS Flex daluren als ik met de trein moet en dat goedkoper uitvalt dan losse kaartjes of zo'n kaartje met korting die NS tegenwoordig ook aanbied om de trein te vullen op niet populaire reistijden.
Milestone schreef:
Maar hoe zie je het dan voor je? Het is een persoonlijke kaart.

Ik vind het zelf niet moeilijk, fotootje uploaden en in je agenda zetten wanneer je het moet opzeggen.
SurferRosa schreef:
07-06-2026 13:01
Nee, dat is juist omslachtiger. Dan moet je juist wél eerst pasfoto’s maken, meenemen en weer wachten op aanmaken gepersonaliseerde pas.

Nee, zonder pasfoto dus. Waarom moet het gepersonaliseerd?
huismuis
Milestone schreef:

Maar dat is toch juist superlogisch. Het kost al weinig en NS wil dan toch niet dat je die kaart ook nog gaat delen met al je familie en kennissen.
Trust me... Nobody cares.
Milestone schreef:
07-06-2026 13:06

Omdat je anders die kaart met de hele straat kunt delen.
Tjezus, wat vals
Graze schreef:
07-06-2026 13:04
Aha het is nu een daluren abbo dan die tijdelijk met extra korting is? Dat stond er niet specifiek bij en hoe berekenen zet dan dat je 4x in de week gratis op en neer kan naar Amsterdam vanuit Limburg? Eindigt die wel automatisch na een maand of niet? Heb vroeger wel eens een daluren abbo gehad voor ik geloof 50 euro per jaar.

Uit mijn link begrijp ik van niet. Je moet het opzeggen, anders loopt het door voor de oorspronkelijke prijs
huismuis
Milestone schreef:

Nu doe je het erom.

Met pasfoto om misbruik te voorkomen. Maar dat had je vast al door inmiddels.
Trust me... Nobody cares.
Deze kaart kost 49 euro per maand en is te koop vanaf 15 juni. Als je per 15 juni begint, is het geldig tot 15 juli. In die maand reis je vervolgens GRATIS elke dag in de daluren en in het weekend.
Zo heb ik het begrepen.
"As around the sun, the earth knows she's revolving..."
Graze schreef:
07-06-2026 13:04

Ik heb nu ook NS Flex Basis wat niks kost en die zet ik soms even om in een gewone NS Flex daluren als ik met de trein moet en dat goedkoper uitvalt dan losse kaartjes of zo'n kaartje met korting die NS tegenwoordig ook aanbied om de trein te vullen op niet populaire reistijden.
Voor jou nog een keertje:
https://nieuws.ns.nl/voordelig-met-de-t ... f-15-juni/

Het is een dal-vrij abonnement. Dus gratis in de daluren. Of je nu een keer per week van Maastricht naar Amstetdam gaat of iedere dag een andere route. Zolang je maar in- en uit heckt en in de daluren reist, dan kost het je alleen de abonnementskosten.
Where is my mind?
Ik vind het vrij logisch dat het niet simpeler kan hoor.

Het gaat om een tijdelijke actie, bedacht door de Rijksoverheid een paar maanden geleden. Dus de NS heeft sowieso weinig tijd gehad om dit voor te bereiden.

Daarnaast zijn bijna alle huidige NS abonnementen ook alleen op naam te krijgen. Wat ook logisch is anders neemt een iemand zo'n abonnement en leent het aan iedereen uit. En is het ook niet meer controleerbaar. Dus uit oogpunt van misbruik en controle snap ik helemaal dat ze het alleen op naam doen. En gezien de korte voorbereidingstijd en de korte looptijd van de actie snap ik dat ze voor bestaande werkwijze hebben gekozen, i.p.v. iets nieuws te ontwikkelen.

Verder is de NS al druk bezig met ontwikkeling om reizen makkelijker te maken. Als je voor deze actie een kaart wil maken zodat het anoniem gebruikt kan worden, moet er dus een kaart ontwikkelt worden, waarop een kortingstarief verschijnt voor trajecten, waarmee de poortjes opengemaakt kunnen worden en die maar tijdelijk geldig is. Of voor de huidige anonieme ov kaarten moet het tijdelijk mogelijk gemaakt worden om daar wel een kortingsabonnement op kan. Maar beide opties kosten personeel, tijd en geld. En ik snap helemaal dat NS dat liever gebruikt om structurele problemen op te lossen dan een tijdelijk actie van 2 maanden.

En nee ik werk niet voor de NS. Maar ik snap niet dat mensen niet beseffen dat er heel veel bij komt kijken, als NS even zo'n taak op haar bordje geschoven krijgt.
Milestone schreef:
Omdat je dat abo voor jezelf afsluit en niet voor de hele goegemeente natuurlijk.
Where is my mind?
-
mevrouwelf wijzigde dit bericht op 07-06-2026 13:15
Reden: Dubbel
0.00% gewijzigd
MevrouwJack schreef:
07-06-2026 13:07
Omdat je anders die kaart met de hele straat kunt delen.

Ah. oke, ik geef toe dat ik niet aan dit soort dingen denk omdat het niet in mij op zou komen om er misbruik van te maken.
huismuis
juliet64 schreef:
07-06-2026 12:55
Nouja op de site waar TO naar verwijst lees ik dit: Verkrijgbaar vanaf 15 juni voor slechts €49 per maand! OP=OP
Wat op zich al raar is, want hoe kunnen dit soort tijdelijke acties nou 'op' gaan.
Deze actie is niet vanuit de NS maar vanuit de overheid. Die hebben er een zak geld voor opzij gezet. Als de bodem van die geldzak bereikt is stopt de aanbieding vandaar op is op.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
OhMellie schreef:
07-06-2026 12:56
Bovendien moet je vaak toch eerst een stuk rijden voor bij een station te komen ook.
Ik heb in al mijn woonplaatsen op 15 min lopen van een station gewoond. En anders is er een fiets, of een bus...

Maar mensen die het allemaal lastig vinden om op een station te komen mogen gewoon nog steeds de auto nemen in plaats van de trein.
MevrouwElf schreef:
07-06-2026 13:12
Ik vind het vrij logisch dat het niet simpeler kan hoor.

Het gaat om een tijdelijke actie, bedacht door de Rijksoverheid een paar maanden geleden. Dus de NS heeft sowieso weinig tijd gehad om dit voor te bereiden.

Daarnaast zijn bijna alle huidige NS abonnementen ook alleen op naam te krijgen. Wat ook logisch is anders neemt een iemand zo'n abonnement en leent het aan iedereen uit. En is het ook niet meer controleerbaar. Dus uit oogpunt van misbruik en controle snap ik helemaal dat ze het alleen op naam doen. En gezien de korte voorbereidingstijd en de korte looptijd van de actie snap ik dat ze voor bestaande werkwijze hebben gekozen, i.p.v. iets nieuws te ontwikkelen.

Verder is de NS al druk bezig met ontwikkeling om reizen makkelijker te maken. Als je voor deze actie een kaart wil maken zodat het anoniem gebruikt kan worden, moet er dus een kaart ontwikkelt worden, waarop een kortingstarief verschijnt voor trajecten, waarmee de poortjes opengemaakt kunnen worden en die maar tijdelijk geldig is. Of voor de huidige anonieme ov kaarten moet het tijdelijk mogelijk gemaakt worden om daar wel een kortingsabonnement op kan. Maar beide opties kosten personeel, tijd en geld. En ik snap helemaal dat NS dat liever gebruikt om structurele problemen op te lossen dan een tijdelijk actie van 2 maanden.

En nee ik werk niet voor de NS. Maar ik snap niet dat mensen niet beseffen dat er heel veel bij komt kijken, als NS even zo'n taak op haar bordje geschoven krijgt.
Het is een abonnementsvorm die al lang bestaat, hij is alleen tijdelijk stukken goedkoper.
Where is my mind?
SurferRosa schreef:
07-06-2026 13:16
Het is een abonnementsvorm die al lang bestaat, hij is alleen tijdelijk stukken goedkoper.
Maar er wordt een grote run op verwacht en de NS moest ik korte tijd dit wel kunnen bolwerken. Zoveel meer aanvragen is gewoon veel extra werk. Niet meer dan logisch dat ze dus het op die manier aanbieden die ze kennen en ja dat is deze vorm van abbo’s.
Ik hoop ook dat ze snel overstappen op ook met je bankpas/mobiel met een abbo maar zo ver zijn we nog niet.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Pasfoto maken vind je moeilijk, het abonnement dat je daarna zelf op moet zeggen, daar klaag je ook al over.

Met zo een manier van denken kom je echt ver in het leven.

Gelukkig gaat ademen vanzelf en hoef je daarvoor geen moeite te doen, anders had je daar ook wel het een en ander over te klagen.
IBIopviva schreef:
07-06-2026 13:22
Maar er wordt een grote run op verwacht en de NS moest ik korte tijd dit wel kunnen bolwerken. Zoveel meer aanvragen is gewoon veel extra werk. Niet meer dan logisch dat ze dus het op die manier aanbieden die ze kennen en ja dat is deze vorm van abbo’s.
Ik hoop ook dat ze snel overstappen op ook met je bankpas/mobiel met een abbo maar zo ver zijn we nog niet.
Ik denk dat de grootste run is door mensen die al een gepersonaliseerde kaart en/of soort abo hebben, dan kost het matuurlijk weinig moeite voor de NS. Mensen zoals TO vonden het blijkbaar al snel te veel moeite.
Where is my mind?
ChloeJ schreef:
07-06-2026 13:45
Pasfoto maken vind je moeilijk, het abonnement dat je daarna zelf op moet zeggen, daar klaag je ook al over.

Met zo een manier van denken kom je echt ver in het leven.

Gelukkig gaat ademen vanzelf en hoef je daarvoor geen moeite te doen, anders had je daar ook wel het een en ander over te klagen.

Weer iemand die niet begrijpt wat ik bedoel. Het gaat helemaal niet over mij.
huismuis
Het is een gemiste kans om niet hele ov hierin mee te nemen (zoals in Duitsland).
Het is ook duurzamer om een ov kaart te hebben (wat bijna iedereen wel heeft en je niet alleen bij de ns kan gebruiken) ipv onnodige losse kaartjes

Om het ook weer ergens in de winkel oid te kopen, kost ook weer extra moeite. Je kan het gemakkelijk online regelen

Dat het automatisch wordt verlengd, tja zo werkt dat met abonnementen. Niet heel fijn altijd, maar dat is bij bijna alles zo.
nachtuil wijzigde dit bericht op 07-06-2026 14:01
Reden: extra info
45.35% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven