NS: we kunnen het wel leuker maken, maar niet makkelijker.

07-06-2026 12:23 201 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las in het nieuws over de actie Nederland Dal Vrij. Vanaf 15 juni tot eind augustus voor 49 per maand onbeperkt treinen in de daluren. Dat leek me wel wat, lekker wat extra uitjes in de zomerperiode en de auto laten staan. Dus even opgezocht hoe of wat. Maar nu denk ik al: laat maar weer.
Ik ga normaal gesproken een keer in de paar maanden met de trein. Had voorheen een anonieme OV pas, maar inmiddels check ik in met een bankpas, omdat dat nu gewoon overal kan.
Wil ik gebruik maken van die kortingsactie, dan moet ik een persoonlijke OV chipkaart hebben. Die is wel gratis aan te vragen maar er moet een pasfoto op. Dat gaat niet want die heb ik niet digitaal. Ik geloof zelfs dat ik er helemaal geen heb op dit moment. En wat moet ik met een persoonlijke OV pas die ik daarna niet meer nodig heb?
Bovendien blijkt dat het gaat om een bestaand daluren abonnement, wat NS tijdelijk in prijs verlaagt. Daarna moet je zorgen dat je het op tijd weer opzegt, anders ga je ineens bijna 128 euro pmnd betalen.

Ik heb er alweer geen zin meer in. Waarom kan dit nou weer niet gewoon simpel? Dat je gewoon een kortingskaart kan bestellen die geldig is in die specifieke periode en daarna automatisch afloopt? De bedoeling van de actie is natuurlijk weer om meer mensen de trein in te krijgen. Maar mensen die (bijna) nooit met de trein gaan hebben nu meestal ook geen persoonlijke OV chipkaart. Die hebben dus meteen al een drempel, vooral als het om gezinnen met kinderen gaat. En letten mensen even niet goed op, dan zijn ze in september ineens een schep geld kwijt.

Leuk bedacht allemaal, maar met deze voorwaarden slaan ze de plank weer eens mis toch?
huismuis
Milestone schreef:
07-06-2026 13:54
Weer iemand die niet begrijpt wat ik bedoel. Het gaat helemaal niet over mij.
In de openingspost nog wel.
Milestone schreef:
“Wil IK gebruik maken van die kortingsactie….

IK heb er alweer geen zin meer in…”

Jouw “ik” vorm in jouw OP verwijst niet naar jezelf maar naar pipo met zijn lange neus zeker.
Milestone schreef:
Over wie dan wel?

Uit je OP:
“Dat leek me wel wat, lekker wat extra uitjes in de zomerperiode en de auto laten staan. Dus even opgezocht hoe of wat. Maar nu denk ik al: laat maar weer.”
Where is my mind?
SurferRosa schreef:
07-06-2026 14:01
Over wie dan wel?

Uit je OP:
“Dat leek me wel wat, lekker wat extra uitjes in de zomerperiode en de auto laten staan. Dus even opgezocht hoe of wat. Maar nu denk ik al: laat maar weer.”
Maar echt. Er wordt ook uitleg gegeven waarom het wss zo is gedaan. We moeten blij zijn ;)
Milestone schreef:
Je doet het er om. Of niet?
Ik doe het er niet om. Ik communiceer blijkbaar gewoon niet goed.
De manier waarop deze actie vorm wordt gegeven staat me tegen, niet de moeite die ik er eventueel voor zou moeten doen. Ik heb er dus geen zin in omdat de werkwijze in het algemeen me tegenstaat en ik daar niet aan mee wil doen.
Er zullen mensen zijn die hun persoonlijke gegevens niet willen registreren uit angst voor hacks of fraude. Die bereik je dus al niet. En er zullen genoeg mensen zijn die niet doorhebben dat ze het abonnement op tijd moeten stopzetten. Waardoor er weer een hoop geld terug wordt verdiend door NS.
Daar sta ik niet achter.
milestone wijzigde dit bericht op 07-06-2026 14:22
2.06% gewijzigd
huismuis
Milestone schreef:
07-06-2026 12:23
De bedoeling van de actie is natuurlijk weer om meer mensen de trein in te krijgen.

Nee, de bedoeling was om mensen weer even zoet te houden. Het is geen actie van de NS. Maar van de overheid. Stijgende benzineprijzen enzo. En de roep om in te grijpen. Maar in plaats van te doen wat Duitsland doet en de burger echt tegemoet te komen (lees: een tijdelijke korting op accijns), doen we hier net alsof we iets doen, maar doen we feitelijk helemaal niks.
Mensen zonder computervaardigheden en of een smartphone, kunnen dan niets zelf? Ik denk dan bv aan ouderen met alleen aow zonder die benodigde kennis.
Grasgevoerd schreef:
07-06-2026 14:21
Nee, de bedoeling was om mensen weer even zoet te houden. Het is geen actie van de NS. Maar van de overheid. Stijgende benzineprijzen enzo. En de roep om in te grijpen. Maar in plaats van te doen wat Duitsland doet en de burger echt tegemoet te komen (lees: een tijdelijke korting op accijns), doen we hier net alsof we iets doen, maar doen we feitelijk helemaal niks.
Tja, ik had gehoopt dat het om het milieu ging. Maar ik ben weer hopeloos naïef. :facepalm:
huismuis
Milestone schreef:
07-06-2026 14:20
Ik doe het er niet om. Ik communiceer blijkbaar gewoon niet goed.
De manier waarop deze actie vorm wordt gegeven staat me tegen, niet de moeite die ik er eventueel voor zou moeten doen. Ik heb er dus geen zin in omdat de werkwijze in het algemeen me tegenstaat en ik daar niet aan mee wil doen.
Er zullen mensen zijn die hun persoonlijke gegevens niet willen registreren uit angst voor hacks of fraude. Die bereik je dus al niet. En er zullen genoeg mensen zijn die niet doorhebben dat ze het abonnement op tijd moeten stopzetten. Waardoor er weer een hoop geld terug wordt verdiend door NS.
Daar sta ik niet achter.
Maar voor alle abonnementen van de NS of overige vervoerders heb je een persoonlijke kaart nodig en zijn er voorwaarden over manier van opzeggen, waarom zou dit dan ineens anders moeten? Dát zou pas raar zijn.
Where is my mind?
Redhead70* schreef:
07-06-2026 14:24
Mensen zonder computervaardigheden en of een smartphone, kunnen dan niets zelf? Ik denk dan bv aan ouderen met alleen aow zonder die benodigde kennis.
AOW heeft toch niets met kennis te maken?

Met 'ik heb niet willen oefenen met [x] en nu kan ik niet [x'en]' heb ik nooit zoveel medelijden.
Quincy2 schreef:
07-06-2026 14:32

Met 'ik heb niet willen oefenen met [x] en nu kan ik niet [x'en]' heb ik nooit zoveel medelijden.
Joh, dat komt vanzelf als je wat ouder bent.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
SurferRosa schreef:
07-06-2026 14:28
Maar voor alle abonnementen van de NS of overige vervoerders heb je een persoonlijke kaart nodig en zijn er voorwaarden over manier van opzeggen, waarom zou dit dan ineens anders moeten? Dát zou pas raar zijn.

Omdat de voornaamste doelgroep de mensen zijn die anders bijna nooit met de trein gaan. Ervoor niet en erna ook niet. Die moeten dan een persoonlijke kaart voor iets wat maar 1 of 2 maanden duurt.
huismuis
Milestone schreef:
07-06-2026 14:41
Omdat de voornaamste doelgroep de mensen zijn die anders bijna nooit met de trein gaan. Ervoor niet en erna ook niet. Die moeten dan een persoonlijke kaart voor 1 of 2 maanden.
De kans dat je na zo’n actie weer de trein pakt is groter als je ergens al zo’n kaart met je kop erop hebt liggen.

Ik ging ooit graag met de trein. Nog steeds, in Spanje bijvoorbeeld. Maar de Nederlandse treinen vind ik buitengewoon goor (vooral de wc), onaangenaam zitten ( doordat je bij de plaatsen bij het raam je je voetruimte moet delen met een malle verhoging in de vloer) en stuitend duur in vergelijking met de auto.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
Joh, dat komt vanzelf als je wat ouder bent.
Computers zijn niet gisteren uitgevonden; die bestonden al toen de ouderen van nu nog niet oud waren.
Ik help ook wel eens een 90er met wat opzoeken, maar dan kijkt ze mee en wil ze het daarna zelf doen. Die zou prima een OV kaart kunnen aanvragen.
Mijn schoonmoeder niet, nee, maar dat is dus zo iemand die heeft geweigerd om dingen te leren. Tja, dan kun je niets.
Milestone schreef:
Omdat de voornaamste doelgroep de mensen zijn die anders bijna nooit met de trein gaan. Ervoor niet en erna ook niet. Die moeten dan een persoonlijke kaart voor iets wat maar 1 of 2 maanden duurt.
Dit verzin je nu ter plekke?

Maar goed, het blijft gemiep. Je kunt gewoon met de trein reizen zonder gepersonaliseerde kaart, alleen als je van de korting gebruik wil maken, moet je een abonnement aanschaffen.

Overigens hebben veel ouderen juist wel een abo/gepersonaliseerde kaart, zij krijgen dan een paar keer per jaar namelijk een dag gratis reizen.
Where is my mind?
Ik vind het eerlijk gezegd ook een tegenvaller. Had gehoopt dat het een eenmalige maandkaart zou zijn zonder verdere poespas van opzeggen ofzo. Ik begrijp best dat het een persoonlijke kaart moet zijn, dat is niet zo ingewikkeld om voor mekaar te krijgen online en ivm mogelijke fraude ook logisch.
Maar ik dacht dan wel dat dit het ‘ product’ zou zijn dat je dan koopt en daarmee klaar.
Deze kaart kan wel degelijk " op" zijn. Er is 118 miljoen beschikbaar, als dat op is is het klaar. Dat is een heel duidelijke afspraak tussen de partijen.

Zo ingewikkeld is het verder allemaal niet. Je kunt het er ook om doen.
Ik heb als trein forens heel veel op te merken over de NS, maar dit topic had ik toch eerder op Facebook verwacht.
Als je iets wilt moet je er nou eenmaal soms een beetje moeite voor doen.
SurferRosa schreef:
07-06-2026 13:01
Nee, dat is juist omslachtiger. Dan moet je juist wél eerst pasfoto’s maken, meenemen en weer wachten op aanmaken gepersonaliseerde pas.
Maar waarom moet er een pasfoto op dan? Als je gewoon een kaart kunt kopen die vanaf aanschafdatum 30 dagen geldigheid heeft zou toch veel praktischer zijn?
In het buitenland koop je toch ook met gemak een dag- of weekkaart zonder al die rompslomp..
ohmellie wijzigde dit bericht op 07-06-2026 15:01
11.06% gewijzigd
Phlox24 schreef:
07-06-2026 14:52
Deze kaart kan wel degelijk " op" zijn. Er is 118 miljoen beschikbaar, als dat op is is het klaar. Dat is een heel duidelijke afspraak tussen de partijen.

Zo ingewikkeld is het verder allemaal niet. Je kunt het er ook om doen.
In theorie wel, in de praktijk lijkt me dat een kleine kans. Je moet aardig wat abonnementen verkopen voor dit bedrag en de actie loopt maar 1,5 of 2 maand(en).
Where is my mind?
SurferRosa schreef:
07-06-2026 14:49
Dit verzin je nu ter plekke?

Nee, ik had gehoopt dat dat zo was. Je kunt je misschien niet voorstellen dat iemand zo denkt als ik. Ik stel me nou eenmaal graag voor dat er oprecht wordt geprobeerd om dingen te verbeteren. Helaas naïef, blijkt vaak.
huismuis
OhMellie schreef:
07-06-2026 15:00
Maar waarom moet er een pasfoto op dan? Als je gewoon een kaart kunt kopen die vanaf aanschafdatum 30 dagen geldigheid heeft zou toch veel praktischer zijn?
Omdat het een persoonlijk reisproduct is en geen collectief reisproduct.
Where is my mind?
Grasgevoerd schreef:
07-06-2026 14:21
Dit lijkt me ook een actie die vooral in de randstad geconsumeerd zal worden. Zuidelijk en oostelijk tankt massaal over de grens.
Milestone schreef:
07-06-2026 15:01
Nee, ik had gehoopt dat dat zo was. Je kunt je misschien niet voorstellen dat iemand zo denkt als ik. Ik stel me nou eenmaal graag voor dat er oprecht wordt geprobeerd om dingen te verbeteren. Helaas naïef, blijkt vaak.
Maar wat wordt er nu dan niet verbeterd volgens jou? En de communicatie vanuit de overheid en NS is toch juist heel helder hierover?

Ik vind eerder dat je slecht leest en gekke verbanden legt, dat heeft niet per se iets met naief zijn te maken.
Where is my mind?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven