Onontdekte pareltjes in de wereld

13-11-2019 15:25 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen zomer zijn mijn man en ik naar Indonesië geweest. Daar hebben we echt een geweldig mooie cruise gemaakt rondom de Komodo eilanden. Dit was voor ons echt heel bijzonder en voelde exclusief, omdat we niemand anders ooit hierover hebben gehoord. Voor ons was het de mooiste omgeving waar we ooit geweest zijn, het paradijs op aarde. Maar er zijn vast wel meerdere van dit soort paradijselijke plekjes op aarde :D

Nu ben ik benieuwd, wat is jouw paradijs op aarde of onontdekte parel? Waar bijna niemand komt maar wat schitterend mooi is, of een schitterende ervaring is. Ik ben heel benieuwd. :)
'Happiness is only real when shared'.
Alle reacties Link kopieren
Madagascar vond ik 3 jaar geleden behoorlijk off the beaten track, maar volgens mij inmiddels ook in opkomst. Op het eiland Sainte Marie vind je alleen ‘lokale’ hotels en geen enkel ketenhotel.

Onze honeymoon gaat volgend jaar naar Sao Tomé en Principe te gaan, schijnt ook vrij rustig te zijn daar😁

Vorige maand was ik in Schotland, hebben daar een deel van de ‘autoroute 500’ gereden, was ook totaal verlaten, heerlijk!
Onontdekte pareltjes zijn er natuurlijk nauwelijks, maar er zijn genoeg plekken waar je (nog) weinig andere Westerse toeristen tegenkomt. Of waar überhaupt weinig mensen komen.

Het grappige in Azië vind ik dat je soms denkt dat er weinig toeristen komen omdat je geen witte koppen ziet. "Lekker authentiek", ondertussen wemelt het er wel degelijk van toeristen, maar zijn het lokale/regionale toeristen. Maar ik onderscheid niet altijd de Chinees die er woont van de Chinees die er op bezoek is hoor. :D

Maar goed, plekken waar ik nauwelijks tot geen (witte) koppen heb gezien:
West China. In de regio Xianjiang, waar wij worden ontraden naartoe te gaan ivm onrust en in die regio en de Chinese onderdrukken van Oeigoeren. Ik bezocht het westelijke uiteinde (of begin?) van de muur. Geen kip! Daar waar het in het oosten bij Beijing over de koppen lopen is.

Meer plekken waar ik (bijna) niemand zag:
Charyn Canyon in Kazachstan (Pareltje!)
Diep in de Gobi woestijn in Mongolië (Pareltje!)
Pamir Highway in Tadjikistan, wel wat avontuurlijke fietsers. (Pareltje!)
Afgelegen bergdorpjes in de Kaukasus, vooral in Azerbeidjan.

De meeste "lege" plek met stip: Turkmenistan, niemand. Ook nauwelijks bewoners. Ook de hoofdstad is zo goed als leeg. Bizar. Verder zou ik Turkmenistan niet echt een "pareltje" noemen trouwens....

Overige relatief rustige plekken op toeristisch gebied vond ik:
Paraguay, Taiwan en Zimbabwe. Malawi is hier ook genoemd. Daar heb ik wel wat meer witte koppen gezien maar het blijft wel een mooie en niet zo voor de hand liggende bestemming. En zeker ook een pareltje.
Saudi Arabië heeft onlangs zijn grenzen opengesteld. Ik denk dat je daar op dit moment grote kans maakt onontdekte pareltjes tegen te komen. Nóg wel, zal me niks verbazen als het daar snel drukker wordt. Ik heb er even over zitten lezen op internet maar ik moet zeggen, ze hebben daar wel allemachtig mooie plekken hoor!
Alle reacties Link kopieren
- Kananaskis in Alberta, Canada. Bijna iedereen gaat alleen naar Banff en Jasper. Kananaskis is minstens zo mooi en veeeel minder toeristisch.

- Roemenië

- Provincie KwaZulu-Natal in Zuid-Afrika
Kastelorizo!
patsy--stone schreef:
14-11-2019 15:40
Huancavelica, Andahuaylas, Pacucha, en Sondor in Peru, en Ayacucho ook wel (leuk in de week voor Pasen, Semana Santa)

Kondoa-gebied in Tanzania, 4000 jaar oude rotstekeningen, waterbron in de woestijn en nog veel meer

Termales de Santa Rosa, Colombia, hete buitenbaden (hot springs) met uitzicht op waterval

Halifax, Engeland (niet noord-Amerika), leuk industriestadje met start-ups en cafés in een voormalige megafabriek, verder ook leuke restaurants en wat mooie gebouwen en kerkjes

Ciudad Encantada natuurpark in Spanje (vlakbij Cuenca), bizarre geërodeerde rotsen in de vorm van gigantische champignons en schepen en een zeehond enzo

Sete Cidades natuurpark in Brazilië, ook bizarre grote rotsen met gekke vormen

De wijken Neukölln en Wedding in Berlijn

Ach zoveel plekken op de wereld. Kijk in een Lonely Planet reisgids wat er in de top 10 highlights van een land staat en ga daar NIET heen. De meeste toeristen hebben helemaal geen tijd voor de nummers 11 t/m 20.
Net zoals toeristen naar Nederland vrijwel allemaal blijven plakken in Amsterdam, hooguit nog een paar naar Haarlem, Utrecht, Maastricht, Giethoorn, Delft, Kröller-Müller, Texel, Rotterdam... en Duitsers in de kuststroken... maar welke Amerikaan of Italiaan gaat er nou naar Groningen, Schiermonnikoog, Middelburg, Leiden, Den Bosch, Deventer, Enkhuizen?? Allemaal zeer de moeite waard maar daar komen ze gewoon niet aan toe. Elk land heeft volop zulke plekken.

En zelfs in hartje Amsterdam centrum kan je prachtige stille straatjes vinden als je maar weet waar je moet kijken. (Bijvoorbeeld Nieuwe Jonkerstraat.)

Wat een raar advies. Naar een land gaan en dan de highlights overslaan. Als je in Peru de Macchu Pichu overslaat want 'te toeristisch' ben je niet goed wijs, hoor. Ja, er zijn nog andere ruïnes, maar iconischer dan dat worden ze niet. En zo geldt dat voor meer plekken. Dingen zijn met een réden toeristisch. En als je je laat weerhouden doordat er andere mensen zijn.... nou ja prima. Dan hebben wij meer plek. Maar of je dan slim bezig bent... ik vind van niet.
Ik zou de onontdekte pareltjes vooral onontdekt laten!
Lees ook Grand Hotel Europa van Ilja Pfeijffer :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
15-11-2019 10:54
Wat een raar advies. Naar een land gaan en dan de highlights overslaan. Als je in Peru de Macchu Pichu overslaat want 'te toeristisch' ben je niet goed wijs, hoor. Ja, er zijn nog andere ruïnes, maar iconischer dan dat worden ze niet. En zo geldt dat voor meer plekken. Dingen zijn met een réden toeristisch. En als je je laat weerhouden doordat er andere mensen zijn.... nou ja prima. Dan hebben wij meer plek. Maar of je dan slim bezig bent... ik vind van niet.
Ieder zijn mening en smaak, maar om mij nou gelijk niet goed wijs te noemen, waar slaat dat nou weer op? Waarom gelijk weer zo kattig? Sjongejonge.

Ik ben twee keer in Peru geweest, in totaal 4 maanden, en ben nooit naar Machu Picchu geweest. Ik heb niet zoveel met ruïnes, en had er bovendien al zoveel gezien in alle maanden ervoor, en kwam er telkens achter dat het me niks doet. Overigens de enige ruïnes die ik wel interessant vond, ooit, waren in Peru, bij Chavín de Huantar.
Verder heb ik me prima vermaakt in Peru met andere bekende en onbekende highlights, en met het omgaan met een vrouw die tientallen straatkinderen had opgevangen, en bij mijn tweede bezoek inmiddels honderden kinderen hielp.

Dat Machu Pichhu beroemd is, wil heus niet zeggen dat het de beste en mooiste plek is om heen te gaan! Net zoals je zou kunnen redeneren dat de de wallen in Amsterdam heus niet de mooiste en interessantste plek van Nederland zijn, terwijl dat toch echt in de top 10 lijstjes van elke gids en site over Nederland staat. Natuurlijk zijn de wallen behalve een 'tourist trap' vol neonlicht en kotsende Engelsen, ook het oudste stukje van Amsterdam. Maar in Nederland zijn nog veel oudere en interessante binnensteden te vinden, bijvoorbeeld in hanzestadjes die al ver vóór Amsterdam een machtig handelscentrum waren.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Je mag gerust van mij aannemen dat de Machu Picchu de meest magische plek is waar ik ooit geweest ben. En dat zegt wat.

Zonde dat je er niet heen geweest bent 'omdat je niets met ruïnes hebt'. Die bergen daar, dat licht, die vallei eronder.... Het is zo veel meer. Plus het idee dat je gewoon dáár bent. Ik heb er in mijn eentje een hele middag glunderend rondgelopen.

En nee, de wallen zijn niet de mooiste plek van Amsterdam. Maar Amsterdam zélf is wel prachtig. Dat mag je als toerist toch eigenlijk niet missen.

Ik bedoel het niet kattig, ik denk dat je gewoon jezelf in je voet schiet, als je per se niet naar toeristische plekken wilt gaan. Ze zijn met een reden toeristisch.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat ik een erg slechte toerist ben. Op zo’n bejubelde plek denk ik altijd alleen maar: en nu? Is dit het nou?

Maar goed, veel van de wereld heb ik niet gezien en dat schijnt tegenwoordig weer helemaal hip te zijn.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
15-11-2019 11:25
Je mag gerust van mij aannemen dat de Machu Picchu de meest magische plek is waar ik ooit geweest ben. En dat zegt wat.

Zonde dat je er niet heen geweest bent 'omdat je niets met ruïnes hebt'. Die bergen daar, dat licht, die vallei eronder.... Het is zo veel meer. Plus het idee dat je gewoon dáár bent. Ik heb er in mijn eentje een hele middag glunderend rondgelopen.
Fijn voor je maar ik heb er geen moment spijt van gehad. Genoeg andere magische dingen gezien, meegemaakt en gedaan in Peru en andere landen. Walvis geboren zien worden in het wild, noorderlicht gezien, zon op zien komen vanaf de Bromovulkaan omringd door die mistvallei, uitgenodigd bij een Malawiaanse pastoor en zijn gezin thuis, dagen gelogeerd bij een Indonesisch gezin, olifanten en luipaarden in hun eigen leefomgeving gezien, van een vulkaan af geboard, de meest fantastische uitzichten en ontmoetingen. Ik heb nog nooit gedacht: "oh was ik toch maar naar Machu Picchu gegaan", alleen maar, pfff gelukkig sta ik daar niet tussen die hordes, om dan die berg stenen te zien die ik al 1000x op foto's en in documentaires heb gezien.
.
MarvelousMrsMaisel schreef:
15-11-2019 11:25
En nee, de wallen zijn niet de mooiste plek van Amsterdam. Maar Amsterdam zélf is wel prachtig. Dat mag je als toerist toch eigenlijk niet missen.
Niet mee eens. Er is helemaal niks mis met toeristen die gewoon Amsterdam overslaan en naar Maastricht, Deventer of Haarlem gaan. En die bijvoorbeeld het Corrie Ten Boomhuis in Haarlem bezoeken in plaats van het Anne Frank Huis in Amsterdam. Die missen niet per se iets. Hebben zelfs een veel 'Nederlandsere' ervaring van Nederland.
.
MarvelousMrsMaisel schreef:
15-11-2019 11:25

Ik bedoel het niet kattig, ik denk dat je gewoon jezelf in je voet schiet, als je per se niet naar toeristische plekken wilt gaan. Ze zijn met een reden toeristisch.
Ik zeg toch helemaal niet dat dat de reden is? Het was een antwoord op TO's verzoek. Ga gewoon naar de nummers 11 t/m 20 van de highlights van een land.
Ik heb zelf ook de meest toeristische dingen gedaan zoals overnachten op die eilanden in het Titicacameer en dan tegen wil en dank zo'n nep-dansshowtje ondergaan.
Maar waarom zou ik me scheel betalen en in de drukte begeven voor iets wat mij niks doet? Zoals ruïnes dus.

En ik heb wel een grote allergie voor mensen die zeggen: "Je móet daarheen." of "Dat mág je niet missen." Dat bepaal ik zelf wel, wat mij wel en niet interesseert. Ik vind het juist suf om alleen maar naar een plek te gaan omdat die zo beroemd is en omdat iedereen zegt "Daar moet je heen", terwijl het jouw eigen interesse niet heeft. Zoals dus heel veel mensen naar het Louvre in Parijs gaan omdat dat dan schijnt te moeten, terwijl ze eigenlijk helemaal niet van musea houden. En dan komen ze meteen nog in het drukste museum ook.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 15-11-2019 12:14
12.36% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
15-11-2019 10:54
Wat een raar advies. Naar een land gaan en dan de highlights overslaan. Als je in Peru de Macchu Pichu overslaat want 'te toeristisch' ben je niet goed wijs, hoor. Ja, er zijn nog andere ruïnes, maar iconischer dan dat worden ze niet. En zo geldt dat voor meer plekken. Dingen zijn met een réden toeristisch. En als je je laat weerhouden doordat er andere mensen zijn.... nou ja prima. Dan hebben wij meer plek. Maar of je dan slim bezig bent... ik vind van niet.
+1!
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
15-11-2019 12:08
+1!
Mooi, des te meer plek op de rustigere, minder bekende highlights ;-)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
totallyfree schreef:
13-11-2019 15:25
(...) Daar hebben we echt een geweldig mooie cruise gemaakt rondom de Komodo eilanden. Dit was voor ons echt heel bijzonder en voelde exclusief, omdat we niemand anders ooit hierover hebben gehoord. (...)
Behalve die andere toeristen op dat cruiseschip dan :roll:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven