Oostenrijk, Zwarte Woud, Zweden, of ?

16-01-2021 11:05 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Komende zomer staat een reis gepland naar Canada (gratis annuleren bij code geel, oranje of rood) maar een plan B lijkt ons heel reëel.....
Dus we zijn op zoek naar een autovakantie voor het geval Canada niet doorgaat; we houden van natuur, niet van steden (leuk voor een paar uur) en we reizen met 2 jonge pubers.
Wat we zoeken? Ruig landschap, mooie wandelroutes met wat avontuur voor de pubers, zoals een beek/riviertje over moeten zonder brug, misschien ziplinen, een rodelbaan, een plek om te zwemmen etc

Paar jaar geleden in Oostenrijk geweest; zaten in Karinthië, leuk, maar denk niet helemaal het goede gebied voor Oostenrijk qua mogelijkheden voor skiliften etc. Hebben het toen gecombineerd met Italie dus waren er maar een week, maar zoek nu iets voor 2,5 a 3 weken.

Benieuwd naar jullie ideeën!
Alle reacties Link kopieren
Zwitserland als je het ruig wil hebben.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties; Noorwegen springt er uit; ik ga eens uitzoeken hoe dat zit, want als we niet naar Canada mogen vliegen, zal vliegen naar welk ander land dan ook wellicht er niet in zitten.
En alles met de auto is wel erg ver. Boot misschien een optie, maar weet natuurlijk niet hoe dat corona technisch tegen die tijd gaat; eigenlijk wil ik niet afhankelijk zijn van boot of vliegtuig.

Kroatie lijkt me ook super mooi maar lijkt me ook heel erg druk in het hoogseizoen en dat is nu juist iets wat we niet zoeken.

Schotland en Ierland lijken ons ook super, maar je zit met hetzelfde: afhankelijk van boot of vliegtuig (of kanaaltunnel)

Denk dat Oostenrijk gaat winnen. Tjechie trekt man niet; hij weet alleen geen argumenten te geven; ik ga me er dus toch in verdiepen en wellicht heeft hij gewoon een totaal verkeerd beeld ;-)

Qua Oostenrijk lees ik dus vooral Voralberg en Tirol/Zillertal. Ik ga weer eens kijken.
Eva1977 schreef:
16-01-2021 21:17
Dank voor alle reacties; Noorwegen springt er uit; ik ga eens uitzoeken hoe dat zit, want als we niet naar Canada mogen vliegen, zal vliegen naar welk ander land dan ook wellicht er niet in zitten.
En alles met de auto is wel erg ver. Boot misschien een optie, maar weet natuurlijk niet hoe dat corona technisch tegen die tijd gaat; eigenlijk wil ik niet afhankelijk zijn van boot of vliegtuig.

Kroatie lijkt me ook super mooi maar lijkt me ook heel erg druk in het hoogseizoen en dat is nu juist iets wat we niet zoeken.

Schotland en Ierland lijken ons ook super, maar je zit met hetzelfde: afhankelijk van boot of vliegtuig (of kanaaltunnel)

Denk dat Oostenrijk gaat winnen. Tjechie trekt man niet; hij weet alleen geen argumenten te geven; ik ga me er dus toch in verdiepen en wellicht heeft hij gewoon een totaal verkeerd beeld ;-)

Qua Oostenrijk lees ik dus vooral Voralberg en Tirol/Zillertal. Ik ga weer eens kijken.
Noorwegen heeft nu strenge Corona-regels. Dat is zeker wel iets om in de gaten te houden. Ze hebben zelfs vele wegen met Zweden en Finland afgesloten en je komt er niet zomaar binnen. Dit betekent overigens niet dat je dan maar voor Zweden moet kiezen want hier is de situatie alles behalve goed.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,
Na alle berichten dit weekend (mogelijk lockdown tot aan de zomer) , is het misschien ook goed om een plan X te hebben voor een vakantie in Nederland... Laten we hopen van niet, maar ergens vrees ik toch voor een buitenlandse vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Wij waren afgelopen zomer met onze jong volwassen kinderen in Neukirchen am Grossvenediger (kijk even op de site van chaletsplus voor leuke accommodaties) in de Wildkogel Arena. Je krijgt er dan de Nationalpark Sommercard bij en als je nou elke dag iets uit het programma van die kaart doet heb je een geweldige vakantie. Wat hebben wij een enorme lol gehad met het glijbanenpad bijvoorbeeld, waar je via een wandelpad met glijbanen van de berg af glijdt. Zelfs de hond vond het leuk, die rende zelf naar beneden en ging onderaan elke glijbaan staan kijken tot wij tevoorschijn kwamen. Maar ook een aantal kloven zijn inbegrepen, zoals de Kitzlochklamm, die je ermee kunt bezoeken. Hier kun je kiezen of je wandelpaden neemt of gaat klettern (klimmen met touwen via vooraf gemaakte routes). Voor regenachtige dagen heb je bij verschillende overdekte zwembaden en musea gratis entree. Vele cabineliften in de omgeving zijn gratis met de kaart. Wij gaan komend jaar weer. Twee weken was te kort om alles gezien en gedaan te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt goed lattemachiato!

TO, ik moest ook denken aan het Reuzengebergte.
In Polen heb je blijkbaar nog een echt oerbos, dat heel geweldig moet zijn.
Maar Zweden en Noorwegen, oeh lala, ook heerlijke landen voor jullie.
Wat weer betreft aldaar, ik ben zelf een keer in juni in Zweden geweest en had prachtig weer, volgens de mensen daar was dat heel vaak zo in die maand. Ben er ook eens in juli geweest, toen wat minder mooi weer maar nog steeds goed te doen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom al jaren in Oostenrijk, in Karinthië. Er is daar juist hartstikke veel te doen qua skiliften, schluchten etc.
Neem eens een kijkje op de site kaertencard. at, daar staan zoveel mogelijkheden tussen.
Zelf zijn wij ook erg van de natuur en gaan ook altijd meerdere schluchten (garnitzenklamm, ragaschlucht etc.) af. Ook al heb ik ze al meedere keren gelopen het blijft schitterend.
Alle reacties Link kopieren
Liebeskind² schreef:
16-01-2021 18:04
Zwitserland als je het ruig wil hebben.
Dit inderdaad
Alle reacties Link kopieren
Als je niet afhankelijk wil zijn van de boot, zijn de alpen een goed idee. Zwarte woud is minder hoog en ruig. Scandinavie is ook heel mooi, anders. Ik denk dat scandiavie heel leuk is om in rond te trekken, terwijl de alpen ook heel geschikt zijn om langere tijd op 1 plek te blijven. Wij zitten bijvoorbeeld 3 weken op 1 camping en op 1 uur rijden zijn tal van verschillende activiteiten en wandelingen en uitzichten.

Wij zijn helemaal fan van de Franse Alpen in de zomer (in de winter ook trouwens). Laatst bijvoorbeeld in de buurt van Briancon. Heel mooie wandelingen, vaak mogelijk om met een skilift naar boven te gaan. Verder kon je bijv. ook e-mountainbikes huren, of met de lift omhoog en met een karretje of fiets naar beneden, paardrijden, tokkelbanen, kletteren, klimmen, zwemmeer, wat je maar wil. Omdat je aan het zuiden van de alpen zit, is het weer vaak ook goed.

Zuid-Duitsland is een stuk dichter bij bij (~10 uur rijden ipv 14 uur naar franse alpen). Net als LatteMachiato hadden we goede ervaringen met een gebied in zuid-duitsland waar we een gratis kaart kregen. Daardoor waren alle liften gratis, entree in verschillende zwembaden en nog veel meer. Een skilift met een gezin kost anders zo 100 euro. Prima voor een keer, maar met zo'n kaart kan je dus élke dag met de lift omhoog, al is het maar om even mooi te picknicken. Wij vonden het in Duitsland, aan de voet van de alpen, wel iets minder hoog/ruig /indrukwekkend dan in frankrijk. Meer groende alpenweiden, minder besneeuwde toppen.

Ander puntje van verschil is eten: houd je van schnitsels, pizza in tirol of croissants?
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
18-01-2021 12:20
Wij waren afgelopen zomer met onze jong volwassen kinderen in Neukirchen am Grossvenediger (kijk even op de site van chaletsplus voor leuke accommodaties) in de Wildkogel Arena. Je krijgt er dan de Nationalpark Sommercard bij en als je nou elke dag iets uit het programma van die kaart doet heb je een geweldige vakantie. Wat hebben wij een enorme lol gehad met het glijbanenpad bijvoorbeeld, waar je via een wandelpad met glijbanen van de berg af glijdt. Zelfs de hond vond het leuk, die rende zelf naar beneden en ging onderaan elke glijbaan staan kijken tot wij tevoorschijn kwamen. Maar ook een aantal kloven zijn inbegrepen, zoals de Kitzlochklamm, die je ermee kunt bezoeken. Hier kun je kiezen of je wandelpaden neemt of gaat klettern (klimmen met touwen via vooraf gemaakte routes). Voor regenachtige dagen heb je bij verschillende overdekte zwembaden en musea gratis entree. Vele cabineliften in de omgeving zijn gratis met de kaart. Wij gaan komend jaar weer. Twee weken was te kort om alles gezien en gedaan te hebben.
Laat maar, gevonden! Leuke site trouwens.

Hoe kom je dan aan die Sommercard? Gaat dat via de accomodatie of de VVV? Of als je via chaletsplus boekt?
bubblegum1 wijzigde dit bericht op 18-01-2021 13:37
1.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
18-01-2021 12:20
Wij waren afgelopen zomer met onze jong volwassen kinderen in Neukirchen am Grossvenediger (kijk even op de site van chaletsplus voor leuke accommodaties) in de Wildkogel Arena. Je krijgt er dan de Nationalpark Sommercard bij en als je nou elke dag iets uit het programma van die kaart doet heb je een geweldige vakantie. Wat hebben wij een enorme lol gehad met het glijbanenpad bijvoorbeeld, waar je via een wandelpad met glijbanen van de berg af glijdt. Zelfs de hond vond het leuk, die rende zelf naar beneden en ging onderaan elke glijbaan staan kijken tot wij tevoorschijn kwamen. Maar ook een aantal kloven zijn inbegrepen, zoals de Kitzlochklamm, die je ermee kunt bezoeken. Hier kun je kiezen of je wandelpaden neemt of gaat klettern (klimmen met touwen via vooraf gemaakte routes). Voor regenachtige dagen heb je bij verschillende overdekte zwembaden en musea gratis entree. Vele cabineliften in de omgeving zijn gratis met de kaart. Wij gaan komend jaar weer. Twee weken was te kort om alles gezien en gedaan te hebben.
Dat klinkt geweldig! Hoe kom je aan die Sommercard? zit die standaard bij je boeking? Klinkt wel echt precies wat we zoeken. Ik ga na het werk meteen googlen :-)
Alle reacties Link kopieren
Zo'n kaart krijg je op meer plekken in Duitsland (misschien zelfs overal?). Wij zijn regelmatig in de Harz geweest en ontvingen daar dan altijd van de verhuurder of het hotel de Harzkarte. En in het Zwarte Woud twee jaar terug ook zoiets, in de Eifel dacht ik ook.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
18-01-2021 13:29
Dat klinkt geweldig! Hoe kom je aan die Sommercard? zit die standaard bij je boeking? Klinkt wel echt precies wat we zoeken. Ik ga na het werk meteen googlen :-)
Bij ons zat het gratis bij de boeking van het appartement. We hadden geboekt via een air-bnb achtige site, gewoon particulieren die hun bovenverdieping verhuurden. In de advertentie stond de kaart vermeld.
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
16-01-2021 12:59
Ijsland gaat niet met de auto ;-)
specifieke tips voor Zweden? Welke regio? Accomodaties?
Voordat ik alles gelezen heb wil ik hier even op inhaken; Ijsland zou wel kunnen met de auto, er gaat een boot vanuit Denemarken via de Faroer eilanden naar IJsland waarmee je dus eigen auto mee kunt nemen. Ijsland is wat mij betreft echt een aanrader maar wat er hier ook genoemd wordt, Noorwegen. Voor Zweden geen tips, daar gaan we zelf misschien van de zomer naartoe (ipv Glacier en Yellowstone...).

Edit; ik zie nu dag je liever niet met een boot wilt gaan ivm covid. Snap ik, al zijn wij afgelopen zomer met fjordline vanuit Duitsland naar Oslo overgevaren en daar kon je tot 24h van tevoren de overtocht nog wijzigen en annuleren.
adelaar81 wijzigde dit bericht op 18-01-2021 18:45
Reden: Aanvulling na verder lezen
17.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mardejo schreef:
18-01-2021 09:46
Goedemorgen,
Na alle berichten dit weekend (mogelijk lockdown tot aan de zomer) , is het misschien ook goed om een plan X te hebben voor een vakantie in Nederland... Laten we hopen van niet, maar ergens vrees ik toch voor een buitenlandse vakantie.
Nou inderdaad....ik word er een beetje somber van. Zo weinig perspectief, zo weinig om naar uit te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
18-01-2021 18:43
Voordat ik alles gelezen heb wil ik hier even op inhaken; Ijsland zou wel kunnen met de auto, er gaat een boot vanuit Denemarken via de Faroer eilanden naar IJsland waarmee je dus eigen auto mee kunt nemen. Ijsland is wat mij betreft echt een aanrader maar wat er hier ook genoemd wordt, Noorwegen. Voor Zweden geen tips, daar gaan we zelf misschien van de zomer naartoe (ipv Glacier en Yellowstone...).

Edit; ik zie nu dag je liever niet met een boot wilt gaan ivm covid. Snap ik, al zijn wij afgelopen zomer met fjordline vanuit Duitsland naar Oslo overgevaren en daar kon je tot 24h van tevoren de overtocht nog wijzigen en annuleren.
Dat lijkt me ook gaaf ja! We hopen deze zomer Noord West Canada en NW USA te doen (ook Glacier!) maar vooral man ziet het somber in. Denk dat ik voor een plan b ga (iets in Europa) en plan c (iets in NL)
Lastige is wel; wanneer hak je de knoop door? Als je te lang wacht is veel weg of betaal je torenhoge prijzen.
Alle reacties Link kopieren
(Sorry, Eva, even een off topic vraag):
@Yella: Wij hebben plannen om naar het Reuzengebergte te gaan en dat dan te combineren met Polen. Heb je tips voor een mooie omgeving en/of een fijne accommodatie?
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
18-01-2021 19:42
Dat lijkt me ook gaaf ja! We hopen deze zomer Noord West Canada en NW USA te doen (ook Glacier!) maar vooral man ziet het somber in. Denk dat ik voor een plan b ga (iets in Europa) en plan c (iets in NL)
Lastige is wel; wanneer hak je de knoop door? Als je te lang wacht is veel weg of betaal je torenhoge prijzen.
Ik verwacht dat eind mei wel duidelijk is wat de mogelijkheden van de zomer zijn, wij hebben voor onszelf bedacht dat we eind mei/begin juni de knoop definitief doorhakken. Ik heb er eerlijk gezegd ook een geen vertrouwen in dat we naar de VS kunnen aankomende zomer, Nederland lijkt nogal vasthoudend in alle landen oranje kleuren (met reisverzekerings problemen van dien) en ik verwacht dat je gevaccineerd zult moeten zijn om de VS in te kunnen.
Ik ga ergens in de komende weken vast plan b uitwerken en dan kijken of het mogelijk is dat volledig annuleerbaar vast te leggen om zo niet te laat te zijn voor beetje aantrekkelijke accomodaties enzo.
Zwitserland, en dan specifiek Berner Oberland :heart:
Alle reacties Link kopieren
Noorwegen en Zwitserland zijn prachtig, maar wel duur.

Afgelopen jaar waren wij in Slovenië, daar zijn de langste ziplines van Europa en veel mogelijkheden voor sporten als rodelen, rafting, canyoning, mountainbiken, zwemmen enz.

Ook leuk: Noord Italië, omgeving van Alagna-Valsesia en Noord Spanje, omgeving van Ainsa.
Alle reacties Link kopieren
@Wolkewitje, Ik welke omgeving van Slovenie hebben jullie gezeten? Die activiteiten klinken heel leuk! We willen het combineren met Noord Italie/Dolomieten (daar hebben we een meeting).
wij hadden yellowstone op de planning voor komende zomer maar in december besloten het risico niet te nemen. ik sta niet vooraan qua vaccinaties, man is chronisch ziek, dan heb ik nog pubers die op dit moment helemaal niet gepland staan voor vaccineren. het is mij allemaal te onzeker.
toen dachten we aan noorwegen maar die zijn vrij streng, en dan krijg je weer een deel van bovenstaande twijfels.
wij hebben besloten om het maar een jaar nog redelijk rustig te doen. dus een weekje zwitserland waarschijnlijk en daarna een week noord italie. het geld dat we besparen gaat gewoon n de spaarpot voor de VS in 2022.
Alle reacties Link kopieren
mardejo schreef:
18-01-2021 21:43
(Sorry, Eva, even een off topic vraag):
@Yella: Wij hebben plannen om naar het Reuzengebergte te gaan en dat dan te combineren met Polen. Heb je tips voor een mooie omgeving en/of een fijne accommodatie?
Helaas geen tips, ik ben er namelijk zelf nog nooit geweest maar weleens naar gekeken, omdat het me wel aanspreekt. ;-)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
mardejo schreef:
19-01-2021 08:19
@Wolkewitje, Ik welke omgeving van Slovenie hebben jullie gezeten? Die activiteiten klinken heel leuk! We willen het combineren met Noord Italie/Dolomieten (daar hebben we een meeting).
Bled. Dat is in het Noordwesten.
Alle reacties Link kopieren
@Yella: Jammer, we hopen het deze zomer te gaan beleven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven