op reis met of zonder kind

08-02-2019 09:35 264 berichten
Alle reacties Link kopieren
***gewist***
Blijkbaar een te gevoelig onderwerp.
Jammer voor de maturiteit van dit forum, op andere forums kan deze vraag overigens wel zonder elkaar in de haren te vliegen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-02-2019 14:50
Reden: OP verwijderd, maatregelen genomen.
94.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-02-2019 10:28
Ik bedoel vanuit 't oogpunt van volwassenen: zit je daar in de regen terwijl je je verheugd had op mooie landschappen (en als klap op de vuurpijl maakt je dochter ook nog binnen 2 dagen 5 setjes kleding vuil)
:rofl:
dolfje schreef:
08-02-2019 10:01
Dit. Wat voor belangrijks doe je dan dat het niet kan?
Artsen, presidenten, koningen etc kunnen allemaal op vakantie.
In andere landen (de VS) is max. 10 dagen natuurlijk heel normaal.
In Noorwegen hebben ze ook kinderen.
In ben er voorstander van om ook samen wat te doen zonder kinderen.
Maar 3 weken zou ik erg lang vinden.
Meestal gaan wij op zomer vakantie met de kinderen en man en ik doen vaak samen nog een weekje.
Némaìn’ schreef:
08-02-2019 10:31
Wat boeit vuile kleding en waarom kan je geen landschappen zien als je een kind hebt?
Ik bedoel dat de landschappen tegen kunnen vallen omdat het er zo vreselijk vaak regent. Als je je jaren op een once in a lifetime reis verheugt, dan is een verregende kille vakantie natuurlijk vet balen. En als je dan ook nog met 'n dreinende peuter zit, dan voorzie ik drama ja.
Nitflex schreef:
08-02-2019 10:30
Dit uitbundige kind werd niet onhandelbaar, maar juist extreem stil van verdriet. Het was hartverscheurend geweest, hij mist zijn ouders zo ontzettend. En dat maakte het voor hun ook moeilijker natuurlijk.
Ach, wat sneu!

Mijn nichtje is dus andersom: van nature een heel rustig en zoet meisje dat na een week Tante Toos alleen maar kon huilen dat ze naar huis wilde. Niets was meer leuk voor haar; pannenkoeken eten, naar de geitjes, Buurman en Buurman kijken. Het zorgde allemaal voor driftbuien met veel snot.

Het was dat het niet anders kon, maar het was voor haar en haar ouders echt niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
Echter kan ons dochtertje van 2 jaar dan niet mee.
Kan niet mee? Kan wel, jullie (je man) wil het niet, dat is iets anders


Argumenten van mijn man:
- Het werk verhindert ons om deze reis in de toekomst nog te kunnen doen.

Ik vind dat ook gek, staat het in je contract dat je maximaal 7 dagen aaneengesloten vrij mag zijn? Er zijn altijd mogelijkheden hoor, niemand is uiteindelijk onmisbaar, dat er dingen geregeld moeten worden staat vast, misschien in jouw werk meer dan bij anderen maar ik geloof niet dat het onmogelijk is (je hebt ook 4 maanden verlof gehad rondom de geboorte van je dochter). Wat nu als je langer dan een week ziek bent oid?

Ik weet niet of het in je contract staat maar zou het nog eens nakijken anders.

- Ons kind zal een veel leukere tijd hebben bij de grootouders dan 3 weken meegesleurd te worden in een camper
Dat ligt een beetje aan jullie manier van vakantievieren. Ik geloof dat wij prima 3 weken in een camper hadden kunnen rondtrekken toen onze dochter 2 was. Natuurlijk hadden we dan anders vakantie moeten houden dan met zijn tweeen. Een avondje met zijn twee op pad is natuurlijk niet mogelijk.

- Als we haar zouden meenemen dan zou dit meer voor onze emoties zijn ipv de emoties van het kind.
Jullie kind zal het vast prima hebben bij opa en oma. Maar ze kan het ook prima naar haar zin hebben op vakantie met jullie. Kinderen van 2 zijn over het algemeen flexibel. Er zijn mensen die met een kind van 2 een paar maanden op reis gaan door verschillende landen. Dan moet 3 weken noorwegen ook mogelijk zijn. Natuurlijk geldt weer, een vakantie met kind is anders dan zonder kind.

- Het is praktisch onhaalbaar om een kind van 2 jaar 3 weken mee te nemen in een camper
Omdat? Er zijn echt wel (veel) campers waarin dit mogelijk is.

- op reis gaan met kinderen in een streek die je niet kent en niet voorzien is voor kinderen is gevaarlijk en je zal haar 24/7 in het oog moeten houden. In een vakantiehuisje kan je haar nog alleen laten spelen, maar in een camper is dit geen optie.
In de camper zal ze juist best alleen kunnen spelen als ze na twee dagen gewend is. Buiten de camper zul je haar in de gaten moeten houden maar ja dit is nu eenmaal zo met kleine kinderen.

- We staan altijd in digitale verbinding met haar.
Dat is fijn, is wel iets anders dan in echte verbinding.

- Ze is in goede handen bij mensen die veel van haar houden.
Het is fijn dat dit kan. Hebben jullie al gevraagd of ze eventueel willen. 3 weken is best lang als je niet meer gewend bent aan 24/7 kleine kinderen in huis.


Mijn mening:

- Zal ik haar 3 weken kunnen missen?

Deze vraag kan jij alleen beantwoorden.

- Gaan de grootouders streng genoeg zijn? Gaan ze grenzen kunnen stellen? Gaan ze haar niet teveel verwennen?
Dit is iets wat je kunt bespreken met ze. Wat vind je belangrijk voor drie weken. Maar in hoeverre zal je kind 'verpest' worden als ze 3 weken wat meer verwend wordt? Je hebt wel kans dat je kind weer aan jullie moet wennen na als ze na 3 weken weer bij jullie moet wonen.

- Wat als er iets naar gebeurt terwijl wij duizenden kilometers weg zijn? Ik mag er niet aan denken...
Dat is een risico dat je neemt (of niet). De kans dat er iets heel ernstigs gebeurd is natuurlijk niet heel groot maar het kan altijd. Dan zijn er altijd wel vliegvelden en vliegtuigen. Het zal je wat geld kosten maar je kunt vaak wel binnen een dag naar huis.

- Een skype gesprek is niet hetzelfde als haar echt zien, haar kunnen knuffelen...
Dat is waar, je moet bij jezelf nagaan of je dit overhebt voor een vakantie zonder kind.

- Ik heb het gevoel dat ik haar ergens "dump" voor mijn eigen plezier.
Dumpen vind ik niet echt van toepassing. Je brengt haar niet zomaar ergens. Dit is wel echt moederschuldgevoel volgens mij. Het kan wel zijn dat je je kind gaat missen of dat jullie kind, jullie gaat missen. Hoe goed ze het ook heeft bij opa en oma.


Mijn mening op je vragen staat hierboven. Mijn mening is uiteindelijk dat je moet doen wat goed voelt. Als het voor jou niet goed voelt om je kind 3 weken achter te laten moet je het gewoon niet doen. Je vakantie zal zeker anders zijn met of zonder kind. Daar ontkom je niet aan. Je kunt je afvragen wat je wil. Wil je 's avonds nog veel weg? Gaan jullie hele dagen wandelen in gebied wat lastig begaanbaar is met kinderwagen (draagzak is ook nog een optie natuurlijk)? Doen jullie veel dingen wat simpelweg niet kan met kleine kinderen (ik heb wel eens een verhaal gelezen over een stel dat een paar maanden met peuter op wereldreis was, dingen als diepzeeduiken kon dan niet meer samen, dat kon dan 1 ouder gaan doen terwijl de ander bij het kind bleef. Ook dat is een keuze). Zijn jullie bereid je hierbij aan te passen. Aanpassen is nodig met reizen met een peuter. Hoe ga je rekening houden met evt. slaaptijden overdag, kinderwagen mee en kind in de kinderwagen laten slapen of bijvoorbeeld op die tijden verder reizen met de camper. Wat voor afstanden willen jullie afleggen. Hele dagen simpelweg rijden naar een nieuwe plek of kortere stukken en dan weer ergens stoppen. enz. enz. allemaal goed om tegen elkaar af te wegen.

Er is, vind ik, geen goede of foute keuze hierbij. Ik persoonlijk zou kiezen voor met kind, ik zou moeite hebben met 3 weken mijn kind bij mijn (schoon)ouders laten. Ik vind het een hele belasting voor hen en ik wil haar liever niet zo lang missen. Dit is echter persoonlijk want ik weet dat mijn kind het niet slecht zou hebben die drie weken. Ik weet wel dat ze achteraf weer zou moeten wennen aan onze regels. Zeker toen ze twee was. Ik zou echter iemand die tegen mij zou vertellen dat ze drie weken weg gingen en het kind bij opa en oma zou laten logeren ook geen slechte ouders vinden. Ik zou er zelf eerder voor kiezen om die keer dat je een week vrij hebt zonder kind te gaan dan nu 3 weken.

Het is lastig dat jouw man er anders in staat als dat jij er in staat. Jullie zullen er toch samen uit moeten komen. Als het heel erg tegen jouw gevoel in gaat zou ik er toch voor kiezen om niet zonder kind weg te gaan.
duizel wijzigde dit bericht op 08-02-2019 10:40
1.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dubbel
duizel wijzigde dit bericht op 08-02-2019 10:36
Reden: dubbel
99.84% gewijzigd
Je kunt ook naar Noorwegen vliegen en daar 'n dag of 8 met huurauto rondreizen en dan je kind oppikken en daarmee nog een week weg gaan.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
08-02-2019 10:33
In andere landen (de VS) is max. 10 dagen natuurlijk heel normaal.
Dat wil niet zeggen dat het niet kan. Het is anders geregeld daar. Als iemand ziek wordt of een ongeluk krijgt en uit de running is moet het werk ook door gaan. Niemand is onvervangbaar.
redbulletje schreef:
08-02-2019 10:33
Ik bedoel dat de landschappen tegen kunnen vallen omdat het er zo vreselijk vaak regent. Als je je jaren op een once in a lifetime reis verheugt, dan is een verregende kille vakantie natuurlijk vet balen. En als je dan ook nog met 'n dreinende peuter zit, dan voorzie ik drama ja.
Dat ligt dan niet aan het dreinende peutertje. Peuters komen echt wel over een bups modderige kleding heen. Peuters vinden een regenbui niet erg en kunnen vol verwondering wormen uit de grond rukken.

Het ligt ook niet aan het weer. Het ligt aan de ouders die de meningen van vreemden nodig hebben om te beslissen of peuter wel of niet mee mag naar Noorwegen.
Heb jij een fijne vakantie en ben jij een gezellige reisgenoot voor je man als je 3 weken zonder je kind op pad bent??
redbulletje schreef:
08-02-2019 10:33
Ik bedoel dat de landschappen tegen kunnen vallen omdat het er zo vreselijk vaak regent. Als je je jaren op een once in a lifetime reis verheugt, dan is een verregende kille vakantie natuurlijk vet balen. En als je dan ook nog met 'n dreinende peuter zit, dan voorzie ik drama ja.
Waarom zou je met een dreinende peuter zitten? En als je je niet realiseert dat het flink kan regenen tijdens een vakantie in Noorwegen verdien je alleen maar regen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon meenemen, En als je denkt dat 3 weken te lang is voor een kind van 2 (hoezo?), dan ga je toch gewoon 2 weken.
Kind mee natuurlijk én een andere baan zoeken. Je werkgever is verplicht onder de meeste cao’s om je eens per jaar minimaal drie weken aaneengesloten vakantie aan te bieden. Waarom kan dat niet?
Nitflex schreef:
08-02-2019 10:33
In andere landen (de VS) is max. 10 dagen natuurlijk heel normaal.
En daar sturen ze hun kinderen massaal op vakantiekamp in de zomer voor een paar maanden
Alle reacties Link kopieren
Wat zou er nou gevaarlijk zijn aan Noorwegen? Je man klinkt alsof jullie met een camper door Syrie gaan trekken. En hoezo niet voorzien op kinderen? Die hebben ze daar ook hoor. Het is gewoon een ontwikkeld land waar sommige dingen zelfs beter geregeld zijn dan in Nederland of België.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me heeeeerrrrrrlijk om zonder kids een rondreis te maken.
Maar: je gevoel bij drie weken je peuter missen is wel serieus te nemen.

Ik begrijp uit je eerste bericht dat je schoonouders juist staan te trappelen om voor je kind te zorgen. Het idee dat er iets kan gebeuren vind ik ook doodeng, maar als je dat net als je man kan loslaten zou je een fantastische reis kunnen maken.

Ik zou het alleen doen als je er beiden achterstaat.
Je kan elkaar misschien helemaal niet overtuigen. Zijn gevoel is anders dan jouw gevoel, tja dat is dan maar zo.
Dan gaat het feestje niet door ;)
Het is nu eenmaal anders wanneer je een kind hebt, de gevoelens die daarbij horen kan je niet meer terugdraaien.

Is er ook een optie 3?
Minder lang weg, de reis aan je kind aanpassen, etc.
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
08-02-2019 10:05
Ja eens. Al weet ik niet wat voor vakantie jullie in gedachten hebben. Bij Noorwegen denk ik aan lange wandelingen maken bij kliffen en bergen, dat lijkt me lastig met een dreumes op je rug. Maar verder is een campervakantie toch juist ideaal om je kind mee te nemen? Wij gaan deze zomer met onze baby van dan 7 maanden ook met de camper op vakantie. Lijkt ons makkelijk, we kunnen dan op ieder moment de camper aan de kant zetten en even rustig zitten, hebben water en een koelkastje mee, we zijn lekker flexibel.
Ja, dit kan ik deels wel bevestigen, maar er waren ook heel wat pittige momenten met een peuter en dreumes in een kleine ruimte (reisziek, slapeloosheid, verveling, ontzettend veel gezoek naar spullen, hitte afgewisseld met kou, poep, u get the picture). En dan nog het genieten van het uitzicht op bergpassen en rivieren waarvan we wisten dat we er niet overheen zouden klimmen of op zouden raften en de restaurants die we niet zouden bezoeken (soms wel hoor). Ik denk dat TO wel realistisch moet kijken of de trip ook met zn drieen een beetje zal kunnen zijn waar ze van droomt.
Alle reacties Link kopieren
3 weken zonder ouders lijkt me voor een peuter echt lang. En ik vraag me af of grootouders nog voor zo'n lange tijd een peuter aankunnen. Al blijkt uit je post dat zij het heel leuk zouden vinden.

Ik zou haar gewoon meenemen. Maar is dat praktisch? Ik heb overigens in Oost Afrika ook een hoop stellen gezien die met peuters reizen. En dat leek goed te gaan. Maar met een camper is wel wat anders misschien. Wat doen jij en je man bijvoorbeeld iedere avond als zij al ligt te slapen? Heel stil Netflixen? Een boek lezen?
Alle reacties Link kopieren
Een vakantie is een luxe probleem. Je moet niet naar Noorwegen: sterker nog je moet helemaal niets en het moet ook niet nu. Niemand weet hoe de wereld er over 5 of 10 jaar uitziet en of je dan wel naar Noorwegen kan: dikke kans dat de tijd voor deze reis nog komt. Het klinkt alsof jij niet kunt genieten van deze reis wanneer je je kind moet achter laten. Op deze manier naar Noorwegen gaan heeft dus voor jou geen zin. Verzin een oplossing waar je allemaal achter staat of blijf thuis.
Je kunt ook van huisje naar huis trekken of van blokhut naar blokhut: een camper is niet verplicht.

Jullie doen net alsof er geen alternatieven bestaan mbt tijd, land, locatie en accommodatie. Ik ben in Noorwegen geweest, de natuur is mooi en de fjorden...verder is het een saai land....ik snap niet goed waarom dit de reis van je leven zou zijn en waarom het perse nu moet op deze manier?????
viva-amber wijzigde dit bericht op 08-02-2019 10:48
28.96% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Vraagje: waarom weer opnieuw een topic hierover? Je hebt eind vorig jaar al hetzelfde gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
ik snap oprecht niet waarom je geen 2 jarige mee kunt nemen in een camper. Juist dat is zo handig. Je hebt alles bij je. Ik zie het probleem niet. Ik zou mijn 2 jarige geen 3 weken uitbesteden iig.
Drie weken zomaar ineens je ouders kwijt zijn lijkt me verschrikkelijk voor een tweejarige. Verdiep je daar goed in: wat doet dit met een kind?

Zeker omdat ik geen enkele goede reden heb gelezen waarom kind niet mee zou kunnen.
TO, je update in je OP vind ik zo mogelijk nog treuriger dan je originele post. Je man zal er vrede mee hebben dat je dochter mee gaat?

Voor jezelf: vind je het niet een beetje vreemd dat jullie allebei aan wildvreemden gaan vragen wat een goed idee is met betrekking tot je dochter? Vind je de argumenten van je man steek houden?

Ik namelijk niet. Ik lees vooral een slappe hap die niet durft te zeggen dat hij zijn kind niet mee wil hebben op vakantie. Niets mis met kinderloze vakanties, maar wel als er drogredenen worden gebruikt. En ja, zijn argumenten vind ik manipulatief.
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
08-02-2019 09:52
Nog even:

De argumenten van je man slaan nergens op.
- Een camper is juist een comfortabele manier van reizen met een klein kind.
- Je kind is je kind en wil graag bij je zijn, dus ook voor haar is het 'emotie'.
- Waarom zou je kind geen leuke tijd kunnen hebben op een camper-vakantie?
- Op reis gaan in een streek die je niet kent is niet gevaarlijk. Je gaat niet naar Jemen. Je gaat naar een van de meest veilige landen ter wereld!
- Natuurlijk hou je je kind in het oog. Dat doe je thuis ook neem ik aan?

Je man komt nogal suf over op mij. Het zal vast een leukerd zijn hoor, maar zijn argumenten slaan nergens op.
scheelt mij weer typen.

Gevaarlijk nog wel. wat een muts is je man

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven