Op vakantie hoeft eigenlijk niet meer

13-03-2024 23:01 162 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi!

Hebben jullie misschien tips?

Waar het de norm is om op vakantie te gaan heb ik het probleem dat ik eigenlijk niet meer op vakantie hoef. Ik heb ongekend veel pech gehad de laatste vakanties. Ik ben normaal nooit ziek, maar de vorige 2 vakanties heb ik het te pakken gehad, een keer precies de dag van vertrek tot aankomst. Zo lang ziek was me echt nog nóóit overkomen! Daarnaast een keer een heel slecht hotel gehad, ongelukkig slecht weer gehad, een paar keer wat verkeerde keuzes gemaakt, een keer per ongeluk vergeten in te smeren en ontzettend verbrand geweest, het massatoerisme wat me niet meer trekt... enfin, ik ben er he-le-maal klaar mee.

Toch merk ik dat het goed is om er even uit te gaan. Maar wat dan toch.. ik heb echt geen idee meer. Ik heb ook alles wel geprobeerd, van verre reizen tot groepsreizen, strandvakanties, weekendjes weg (oh ja, zo extreem vroeg op om je 06:00 Transavia vlucht te halen en de eerste dag lamlendig moe zijn...)

Herkent iemand dit en wat heb je gedaan?

bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, die fout van het weekendje weg en dan een lekker vroege vlucht zodat je daar wat aan je dag hebt maak je één keer en daarna niet weer.

Ben ook een keer op zo’n idioot vroege vlucht gegaan, om vervolgens compleet gesloopt te arriveren waardoor ik uren op mijn hotelkamer heb moeten bijslapen om weer een beetje mens te worden. Nee, ik vlieg lekker comfortabel en zeker niet voor 11u (ik woon kwartiertje trein van Schiphol).
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je er toch uit wil; huizenruil of dierenoppas in iemands anders huis? Dan zit je in een huiselijke omgeving en vaak dichter bij huis

Geen stress van vluchten en reizen. Als je je niet lekker voelt, dan ben je in een huis ipv een hotel

En als het slecht weer is, heb je iig niet heel veel geld gespendeerd
poeszie wijzigde dit bericht op 14-03-2024 00:00
47.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Uitgerust op vakantie gaan, dus niet vanuit de drukte.
Eerst even een paar dagen thuis acclimatiseren, daarna pas rustig op pad.
Als je niet van veel toeristen houdt, buiten t hoogseizoen op vakantie gaan.
In t zuiden is dan meestal ook niet zo bloedheet meer.
Dus relaxed op vakantie. En er even tussenuit kan ook dichtbij hé.
Alle reacties Link kopieren Quote
De meest relaxte vakantie was toen partner zijn been in het gips had (minder relaxt voor hem), en we niet ver weg konden. Ik ging samen de kids op de camping staan met eigen caravan hier vlakbij. We hadden fantastisch weer en een mooi buitenzwembad daar waar we iedere dag aan zaten. Goede herinneringen aan :heart:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Probeer eens een natuurhuisje, lekker er uit, hoeft helemaal niet ver weg maar je kan lekker midden in de natuur even bijkomen, sommige hebben ook een kleine sauna en een hottub. Aanrader!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het zelf ook heerlijk om gewoon thuis te blijven en dan een beetje rond huis te lummelen, of lekker uitgebreid koffie te gaan drinken of een museum te bezoeken in mijn eigen stad.

Dat gezegd hebbende, als ik wel weg ga, dan geniet ik daar ook wel van. Maar hotel/vlucht etc. uitzoeken en boeken... zo'n hekel aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kattenoppas lijkt me wel leuk als 'vakantie'.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je echt niet wil, hoef je niet te gaan natuurlijk.

Persoonlijk ga ik graag met de auto en dan zoek ik rustigere plekken op. Voordeel: als het niet bevalt, kun je weer weg. Je zit niet aan een vlucht vast.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben al bijna vijf jaar niet met vakantie geweest, ook niet een weekendje weg ofzo, gewoon niet. Ik mis het helemaal niet.

Word er wel een beetje moe van dat het zo de norm is. Mijn man is ernstig ziek geweest (dat is een van de redenen ook wel dat we niet weg zijn geweest), en bij ieder stapje in zijn genezingsproces roepen mensen 'dan kunnen jullie nu fijn op vakantie!' Hij is daar absoluut nog niet fit genoeg voor (tien minuten lopen is al veel voor hem), maar ook, waarom is dat het enige waar mensen aan kunnen denken? Alsof het leven pas leuk wordt als je niet in je eigen huis bent. Ik snap daar echt niks van. Ik kan me prima handhaven in een andere omgeving, maar heb er nooit iets heilzaams aan kunnen ontdekken om in een andere omgeving te zijn. 'Je moet er toch even uit!' roepen mensen dan. Maar die behoefte heb ik echt niet.

Als je die behoefte wel hebt, zou ik het vooral zoeken bij niet te ver van huis en niet te ingewikkeld (afgaand op wat je zegt wat je niet leuk vindt aan vakantie).
kweepeer wijzigde dit bericht op 14-03-2024 01:04
1.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
14-03-2024 00:16
Ik vind het zelf ook heerlijk om gewoon thuis te blijven en dan een beetje rond huis te lummelen, of lekker uitgebreid koffie te gaan drinken of een museum te bezoeken in mijn eigen stad.

Dat gezegd hebbende, als ik wel weg ga, dan geniet ik daar ook wel van. Maar hotel/vlucht etc. uitzoeken en boeken... zo'n hekel aan.
Ik heb ook zo’n hekel aan het plannen van reisjes. Ik herken de voorpret die mensen daarbij schijnen te hebben ook helemaal niet. Ik ga nog liever naar een flutplek dan dat ik moet uitvogelen wat de beste locatie is, of welke hotels leuk zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat uitzoeken vind ik ook niks inderdaad, daarom gingen we ook jarenlang naar dezelfde plek (zelfde appartement zelfs), waar we zeker wisten dat het leuk was. Vinden veel mensen ook heeeeeel raar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man heeft als Grote hobby reizen. Dus ik ga wel mee want ach hij regelt alles. Maar hij en ik weten allebei als hij dood neervalt ga ik wsl nooit meer op vakantie. Voor we samen waren ging ik ook niet
Voor mij is vakantie vrij zijn van werk en lekker thuis zijn. Vind ik echt een topvakantie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in mijn twintiger jaren zo'n beetje de hele wereld over gereisd, was gemiddeld 6-8 weken per jaar op vakantie (werkte in het onderwijs) en meermaals langere reizen gemaakt, varierend van 3 tot 7 maanden.

Inmiddels midden 30, en het hoeft allemaal niet meer zo van mij sinds ik naar Canada ben geemigreed. Ik ben net weer terug van een familiebezoek in Nederland en realiseer me hoe slecht ik die lange vluchten, overstappen, op een vliegveld wachten, en jetlag eigenlijk trek. Terwijl ik 7 jaar geleden gerust 35 uur onderweg was omdat dat het goedkoopste ticket was en ik een gave overstap ergens kon maken.

Vakantie is voor mij nu vooral ontdekken wat ik dichter bij huis heb. Nu wonen we ook wel op 1 van de fijnste plekken om dit allemaal te kunnen doen (westen van Canada, bergen, meren, rivieren, en de zee allemaal in een straal van 30 minuten). we trekken erop uit met onze minivan, doen een meerdaagse bergtocht/kayaktocht of nemen ons zeilbootje uit varen voor een paar dagen. Het is zoveel rustiger en ik jaag veel minder de "highlights" na waar ik vroeger altijd naar op zoek was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niks mis met niet op vakantie gaan toch?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar vakantie hoeft toch niet meteen te betekenen dat je om 6 uur 's ochtends opeengepakt met Transavia voor een week naar een populaire bestemming en hotel-met-zwembad-en-strand moet vliegen?

Niemand verplicht je om met een vliegtuig het massatoerisme achterna te gaan.
Vakantie kan ook zijn: met de trein/auto naar een (natuur)huisje in Zuid-Limburg/Drenthe/Zeeland en daar een paar dagen/week boeken lezen op het terras voor je huisje (of binnen bij de houtkachel) en af en toe een blokje om te gaan.

Je MOET natuurlijk niks. Zelfs dat op vakantie gaan an sich niet. Maar als je dan toch weg wil, is er zoveel meer dan alleen de standaard vakantievlucht naar een warm land.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je er toch even uit wil, maar niet al het gedoe met lang reizen wil zou ik gaan voor een natuurhuisje of airbnb oid op paar uur rijden van huis. Ik vind zelf de waddeneilanden heerlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook graag gewoon lekker thuis. Op vakantie gaan is ook slecht voor het milieu, dus waarom zou je op vakantie gaan als je dat eigenlijk niet wilt?

Ga gewoon lekker uitjes doen in Nederland (naar een museum, wandelen in het bos/op de hei/ergens anders), of lekker films kijken, boeken lezen, gamen, puzzelen etc. wat je maar leuk vindt.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren Quote
En een staycation? Lekker vrij in je eigen huis en dan wel echt leuke dingen gaan doen, dus niet allerlei achterstallige klusjes gaan doen (moet je wel kunnen natuurlijk).

Ikzelf heb het wel andersom. Ik ben gedupeerde van de toeslagenaffaire dus jarenlang heb ik amper op vakantie gekund. Nu het wel kan geniet ik er 100 keer extra van en heb me ook echt voorgenomen echt elk jaar zodra het kan wel weg te gaan.
fromfebruary schreef:
14-03-2024 03:23
Ik heb in mijn twintiger jaren zo'n beetje de hele wereld over gereisd, was gemiddeld 6-8 weken per jaar op vakantie (werkte in het onderwijs) en meermaals langere reizen gemaakt, varierend van 3 tot 7 maanden.

Inmiddels midden 30, en het hoeft allemaal niet meer zo van mij sinds ik naar Canada ben geemigreed. Ik ben net weer terug van een familiebezoek in Nederland en realiseer me hoe slecht ik die lange vluchten, overstappen, op een vliegveld wachten, en jetlag eigenlijk trek. Terwijl ik 7 jaar geleden gerust 35 uur onderweg was omdat dat het goedkoopste ticket was en ik een gave overstap ergens kon maken.

Vakantie is voor mij nu vooral ontdekken wat ik dichter bij huis heb. Nu wonen we ook wel op 1 van de fijnste plekken om dit allemaal te kunnen doen (westen van Canada, bergen, meren, rivieren, en de zee allemaal in een straal van 30 minuten). we trekken erop uit met onze minivan, doen een meerdaagse bergtocht/kayaktocht of nemen ons zeilbootje uit varen voor een paar dagen. Het is zoveel rustiger en ik jaag veel minder de "highlights" na waar ik vroeger altijd naar op zoek was.
Zijn allemaal vakantietjes dus ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
CleopatraVII schreef:
14-03-2024 06:40
Ik ben ook graag gewoon lekker thuis. Op vakantie gaan is ook slecht voor het milieu, dus waarom zou je op vakantie gaan als je dat eigenlijk niet wilt?

Ga gewoon lekker uitjes doen in Nederland (naar een museum, wandelen in het bos/op de hei/ergens anders), of lekker films kijken, boeken lezen, gamen, puzzelen etc. wat je maar leuk vindt.
Dat ligt er natuurlijk ook hoe en waarheen. Met de trein naar Zeeland en daar in een natuurhuisje verblijven heeft natuurlijk veel minder milieuimpact dan vliegen naar Australië.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zorgen dat ik uitgerust op vakantie ga.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gelukkig nog meer mensen hier die liever thuis zijn dan op vakantie :). Al moet ik zeggen dat sinds we een caravan hebben, het wel leuker vind nu. Alleen het moet niet te ver zijn. Ik vind reizen an sich vreselijk vervelend. Ik moet vaak plassen en haat het lange zitten. Met een caravan incl wc aan boord wel relaxter. Maar laatste keer op vakantie, kregen we een vreselijke lekkage thuis ( ongeveer van zolder tot beneden gangkast nat, (leiding cv ketel kapot geknald) en we zaten 800km van huis…. Dat was echt een ramp! Mijn schoonvader heeft nog geprobeerd de boel te drogen maar de lekkage was al een tijd bezig ( vloeren kapot, veel natte was en vlekken in plafonds en muren .. via verzekering gelukkig schade terug kunnen krijgen. En een getraumatiseerde kat :( die heeft wekenlang overal zitten plassen :(
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik doe is een last minute nemen of lekker thuisblijven en af en toe in de omgeving wat tripjes maken. Van plannen raak ik vreselijk in de stres.
Toch vind ik het ook leuk om af en toe even weg te zijn en als er een leuke last minute voorbij komt en het valt gemakkelijk te realiseren dan pak ik die.

Zo niet dan vermaak ik me thuis en in de omgeving ook uitstekend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind vakantie uitzoeken heel erg stress, ook omdat iedereen wat anders wil hier.
Ik vind het eigenlijk het meest relaxed om naar Duitsland te gaan.
Niet te druk, niet te warm, lekker snel weer thuis als het moet, de dm en fijne supermarkten, mooie omgeving, en ook leuke steden.
Ik was helemaal blij verrast toen we via booking.com de verhuur appartementen ontdekten: ruim, geen gekniert met handdoeken, heerlijke bedden, al opgemaakt voor je binnen komt, aardige verhuurders.
Daarom wil ik Engeland en denemarken ook nog wel proberen.

Ikzelf hou van tropische eilanden en van landen zoals griekenland: mooie plekken bezoeken, geschiedenis, lekker eten, strand. Maar daar doe ik niet iedereen een plezier mee hier, plus ik vind het gewoon te stressvol om te vliegen met vier man.

Ik was een paar jaar terug in mijn eentje naar de us, en wat een verademing was die reis.

Niet dat mijn familie nou lastig is, ik ben gewoon een zenuwlijder die ongevraagd schema's per uur gaat maken voor de kinderen, en als chaoot denkt wel even tig tassen met militair gecoördineerde activiteiten en snacks in te kunnen pakken.
Dat kan ik, maar ik ben daarna halfdood en zit letterlijk trillend van de stress (om niks).

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven