Op vakantie naar Sardinië (italië)

29-05-2018 13:23 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Vraagje;
Zijn er hier mensen bekend met het italiaanse eiland sardinië en wat zijn jullie ervaringen met dit eiland?

Mijn vriend en ik willen hier graag begin juli op vakantie. We hangen graag de toerist uit. We willen wat van de omgeving zien en de cultuur proeven maar daarnaast ook een strand op loopafstand hebben om lekker te verkoelen na een dagje sjouwen of eens een dagje strand te doen.

Hebben jullie tips voor een bestemming?
En ik las dat een huurauto/scooter wel handig is op sardinië. Wat is jullie ervaring hiermee

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
San Teodoro. Wel erg heet rond die tijd prachtig eiland.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik ben in het noorden van Sardinie geweest, in de buurt van Alghero. Supermooie stranden, je kunt er mooi snorkelen. Ook een heel leuke stad.

Ook vond ik Castelsardo erg leuk om te bezoeken.

Ik was er echter in oktober, toen was het 20-25 graden, heerlijk. De eigenaar van het huisje waar ik toen verbleef raadde echt af om in juli of augustus te gaan een evt volgende keer, omdat het dan enorm heet kon zijn.

Voor het voor of naseizoen vond ik het echt een superleuke bestemming!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er eind september geweest en het was inderdaad nog warm. Ik zou daar ook niet zou gauw in juli/augustus heengaan.

Openbaar vervoer is niet zo goed daar, dus een auto huren op het vliegveld geeft veel vrijheid. Er is zoveel moois te zien, maar La Maddalena / Caprera was wat mij betreft het hoogtepunt!

Wij hebben een rondje met de huurauto gedaan in het noorden en op een aantal plekken (waaronder Alghero en Golfo di Orosei en Maddalena) overnacht. Het binnenland in de bergen is ook prachtig om te trekken / rond te touren.
Alle reacties Link kopieren
Huur een fiat panda, die is zuinig en je kunt dan overal heen. Binnen een paar uurtjes ben je al weer een half land verder.
Langs de kust zijn veel stranden. Je hebt het voor het kiezen. Vooral zuidoost liggen mooie stranden in overvloed.
De mensen zijn erg vriendelijk en ze willen graag weten waar je vandaan komt.
Alghero is ook mooi. Cagliari vond ik niet leuk.
Ik vond Sardinië erg mooi. Ik was in mei, het weer viel wel tegen.

Het is ook een blue zone, mensen zijn daar gelukkiger, gezonder en worden vrij oud. Ik snap wel waarom!

https://brandpuntplus.kro-ncrv.nl/brand ... _sardinie/
Alle reacties Link kopieren
wij zijn in mei geweest. eerste dagen schitterend strandweer maar op het laatst 2 dagen regen.
Wij zaten in Castelsardo (geboekt via AirBnB, vlucht op Alghero).

Ik vond Sardinië erg mooi en niet zo toeristisch. Mooie verstopte strandjes en mooie rotskusten.

Huurauto is wel een must anders kom je nergens.
Alle reacties Link kopieren
Wauw bedankt voor de goeie tips! Ik ga zeker wat onderzoek doen naar jullie tips. Ik had idd al gehoord dat het in juli en augustus enorm heet kan zijn.. helaas heb ik geen andere keus doordat dat onze enige vakantieweken zijn met werk.

Zou je naast een huurauto misschien ook een scooter kunnen huren? Of zouden jullie dat afraden?
Alle reacties Link kopieren
ik heb weinig scooters gezien en zien rijden. De wegen zijn trouwens niet heel slecht maar wel smal en bochtig. Er is weinig snelweg (in het noorden dan he). Van a naar B duurt dus langer dan je denkt
Jamie-Lee schreef:
29-05-2018 14:04
Ik ben er eind september geweest en het was inderdaad nog warm. Ik zou daar ook niet zou gauw in juli/augustus heengaan.

Openbaar vervoer is niet zo goed daar, dus een auto huren op het vliegveld geeft veel vrijheid. Er is zoveel moois te zien, maar La Maddalena / Caprera was wat mij betreft het hoogtepunt!

Wij hebben een rondje met de huurauto gedaan in het noorden en op een aantal plekken (waaronder Alghero en Golfo di Orosei en Maddalena) overnacht. Het binnenland in de bergen is ook prachtig om te trekken / rond te touren.
Ohja, La Maddalena! Het is wel fijn om daar een overnachting te hebben. Ik had dat niet, maar had daardoor toch een beetje een gehaast gevoel en kon daardoor minder genieten van de prachtige stranden daar.

Een auto is wel noodzakelijk idd. Een scooter zou ook kunnen denk ik, maar wat hierboven ook gezegd werd, de afstanden lijken niet groot. Door de wegen (geen snelweg, wel binnendoorwegen) doe je er echter superlang over, zo lang op een scooter moet je echt wel willen, helemaal als het zo warm is.
naamloosjes schreef:
29-05-2018 15:37
Ik vond Sardinië erg mooi. Ik was in mei, het weer viel wel tegen.

Het is ook een blue zone, mensen zijn daar gelukkiger, gezonder en worden vrij oud. Ik snap wel waarom!

https://brandpuntplus.kro-ncrv.nl/brand ... _sardinie/
Wat een mooi filmpje erbij!
Alle reacties Link kopieren
Met een autootje reist het fijner, er zijn op de autowegen beperkingen voor scooters/motoren op basis van vermogen.
Alle reacties Link kopieren
De verschillende plaatsen liggen (icm het wegennetwerk) te ver uit elkaar om met een scooter en dagtrips vanuit één locatie te bezoeken. Het hangt er dus een beetje vanaf wat je wil. Als je verschillende steden/plaatsen wil zien is een auto echt wel een must.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben regelmatig op Sardinië geweest, ook in juli/augustus. Het is dan echt niet overal heel druk, je kunt ook prima de rust opzoeken buiten de drukke gebieden. In het voor- en naseizoen is het vaak té rustig, behalve dan rond de steden zoals Alghero inderdaad, of de hoofdstad Cagliari. Dat is sowieso wel een aanrader, ook een prima uitvalsbasis voor een paar dagen of je hele vakantie.
De eerste keer op Sardinië had ik geen huurauto en dat was wel een uitdaging. Een heel gepuzzel m.b.t. de busdiensten etc. Ik zou zeker een auto nemen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Er is trouwens al eens eerder een topic over Sardinië geweest, is vast wel te vinden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel
Even afstoffen. Nee, we willen niet direct nu, maar ergens later in het jaar (afhankelijk van Corona natuurlijk) of volgend jaar zou leuk zijn.

Iemand tips voor een mooi rondje dat goed te doen is in 10-12 dagen? Een iemand zal alles rijden dus we willen niet té lange verplaatsingen tussen de verschillende accomodaties. We zoeken mooie stadjes / plaatsen met mooi uitzicht, leuke pleinen, een beetje leven en goed eten en wijn. Graag jullie tips :)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er zoals ik hierboven al aangaf meerdere keren geweest. Sardinië heeft heel verschillende gebieden, heel erg veel mooie plekken. De streek die het eerst in mij opkomt als ik aan het eiland denk, is de zuidpunt. We reden van Cagliari naar het schiereiland Sant'Antioco, via Chia. Heel mooie stranden (dat van Chia doet echt niet onder voor een tropisch paradijs), een sprookjesachtige kustlijn in de schemering. Het schiereiland is ook weer super mooi. We zijn daar een paar dagen geweest, in het dorpje Calasetta. Leuk en levendig, erg lekker gegeten ook weer.
Ons rondje toen we (mijn man en ik) er voor het eerst met tweeën waren: aankomst in Cagliari, van daar naar Sant'Antioco, vier dagen, van daaruit naar omgeving Oristano, overnachting op een camping een of twee nachten, weet ik niet meer precies. We hadden wat langer in die omgeving willen blijven, achteraf gezien. Maar zijn doorgereden toen naar Alghero, daar twee of drie nachten geweest. Toen naar Porto Torres, daar staat me niet zo veel meer van bij; we wilden eigenlijk overnachten in Stintino, maar konden niet zo snel iets vinden daar. Daar was het ook erg druk (hoogseizoen), maar is ook enorm mooi, super stranden ook. Daarna richting La Maddalena. Waar we toen overnacht hebben, weet ik niet meer. Dat is inmiddels lang geleden.
Een jaar of tien geleden zijn we nog eens geweest, maar in het najaar (oktober). Toen wat minder rondgereden en vooral in het noorden geweest. Castelsarda, heel mooi. Ach joh, overal zijn mooie strandjes te vinden en leuke stadjes.
Pff, het gaat allemaal door elkaar lopen volgens mij. Mijn geheugen is niet meer wat het is geweest. Doet er ook niet toe, haha. Veel succes met kiezen wat te doen!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Klinkt als een hele lastige keuze. Of juist een makkelijke als alles mooi is! Bedankt.
Voor een beetje leven moet je op Sardinië wel echt op de juiste plekken zijn. Ik vind de stadjes waar ik ben geweest (noordoostkant, dus sowieso de rustigere kant) niet te vergelijken met de levendigheid van Italiaanse steden op het vasteland. Ik vond die rust heerlijk, maar vrienden waar ik mee was vonden dat tegenvallen omdat ze uit gingen van dezelfde levendigheid als in de voor hen bekende Italiaanse steden. Ik heb wel vaker gehoord dat Alghero en Cagliari wat levendiger zijn in het hoogseizoen, dus dat zijn wellicht de plekken waar je het meer moet zoeken als je daar naar op zoek bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg even, want wij gaan (als alles gewoon doorgaat ivm corona) begin augustus 2 weken naar Sardinie. We hebben vluchten geboekt naar Olbia, autohuur voor de gehele periode, vervolgens 1 week aan de noordkust (50 km ten oosten van Castelsardo) op een camping en 1 week aan de oostkust (50 km ten zuiden van Olbia) in een appartement.
Mooi eiland, vooral de stranden en omgeving vonden we mooi. Hoge temperaturen in de zomer vonden wij juist een plus. Eten en drinken is robuuster (minder verfijnd) dan in de rest van Italië of Sicilië. Vergeleken met Sicilië is er minder cultuur, minder mooie steden, etc.
Maar waar hebben we het over; snorkelset mee en het water op.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou afzien van een hele rond. Zoals iemand al schreef valt er over het algemeen minder te zien dan in andere regio's, het is dus niet de moeite waard om zich elke dag te verplaatsen om de rond te vervolledigen.
Voor een tiental dagen zou ik me op niet meer dan 2 bestemmingen focussen. Persoonlijk vonden we de wilde Westerse kust het mooiste. Maar het Zuiden en de Oosterse kust zijn ook prachtig. Mocht ik eens teruggaan naar Sardinië zou ik Alghero niet missen, en misschien een tweede accommodatie zoeken in het Zuidwesten. Nuraghes zijn trouwens ook een bezoekje waard. En als jullie van stranden houden moeten jullie absoluut naar Piscinas gaan :nut:
son46 schreef:
26-05-2020 07:45
Ik zou afzien van een hele rond. Zoals iemand al schreef valt er over het algemeen minder te zien dan in andere regio's, het is dus niet de moeite waard om zich elke dag te verplaatsen om de rond te vervolledigen.
Voor een tiental dagen zou ik me op niet meer dan 2 bestemmingen focussen. Persoonlijk vonden we de wilde Westerse kust het mooiste. Maar het Zuiden en de Oosterse kust zijn ook prachtig. Mocht ik eens teruggaan naar Sardinië zou ik Alghero niet missen, en misschien een tweede accommodatie zoeken in het Zuidwesten. Nuraghes zijn trouwens ook een bezoekje waard. En als jullie van stranden houden moeten jullie absoluut naar Piscinas gaan :nut:
Huh? Juist wel! Heerlijk om de kleinere dorpen te bezoeken en daar te overnachten, want ‘s avonds een oase van rust. En dan overdag onderweg stoppen bij één van de vele mooie baaien om wat te zwemmen.
Het eten vond ik heerlijk. Simpele, maar goede en verse pasta’s.
Alghero is leuk om te beginnen of te eindigen, maar alleen maar toeristen in de oude stad.
Stintino is ook overrated. Zoek de kleinere plaatsen op.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
26-05-2020 07:58
Huh? Juist wel! Heerlijk om de kleinere dorpen te bezoeken en daar te overnachten, want ‘s avonds een oase van rust.
Het hangt ervan af wat voor soort vakantie je verlangt. Er zijn weliswaar wat kleine, oude en schilderachtige dorpjes in het binnenland, maar je doet best een (half)daguitstap daarnaartoe als je die streken wilt bezoeken. Als jullie in de zomer naar Sardinië vliegen veronderstel ik dat jullie voornamelijk een strandvakantie in gedachten hebben. En jullie hoeven niet in het centrum van Alghero te logeren. Wij hadden een kamertje in een agriturismo buiten de stad op het platteland: rustig en koel plekje met lekker eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven