'Overtoerisme', wat merk jij ervan?

16-04-2018 14:25 371 berichten
Steeds vaker in het nieuws, en nu ook bij de NOS een informatief filmpje:

https://nos.nl/op3/artikel/2227584-we-w ... risme.html

Overtoerisme is op steeds meer plekken een probleem. Zowel voor de lokale bewoners als voor de toeristen voor wie er geen enkel onontdekt plekje meer is, om nog maar te zwijgen van de hotspots waar het eigenlijk niet eens leuk meer is.

Persoonlijk vind ik het wel jammer. Ik heb wel het idee dat ik 'te laat' ben met reizen. Heb als tiener en twintiger niet bepaald de wereld over gereisd, en net nu ik wat meer plannen heb voor de rest van mijn leven lijkt het wel alsof de goede jaren voorbij zijn. Drukte kan toch wel je ervaring verpesten.

Merken de wat meer doorgewinterde reizigers al dat het minder leuk is dan voorheen?
poldervrouw schreef:
16-04-2018 17:35
Ik hoor echt van iedereen dat zomer zoooo druk is.. Het is de afgelopen paar jaar beduidend drukker geworden aldus canadezen zelf. Ik ga het beleven... Die groepen met bussen ben je voor als je er vroeg bent kreeg ik door van Canadese collega van mijn man . Ik zie het wel, kan me er niet druk om maken.. Ik heb leuke route op oog en ga genieten voor 10 met mijn zoon.
Ik had voor augustus gekozen omdat ik het combineerde met Yellowstone en daar niet te laat in 't seizoen wilde aankomen. Heb prachtig en comfortabel weer gehad en dus relatief weinig last van verkeer op de wegen. Nu ben ik ook 'n early bird, dus vroeg bij highlights zijn ging me prima af. Lake Louise en die gletcher trouwens ook was dus wel zo'n plek van bussen vol Aziaten. Maar ik kon overal prima parkeren en het overgrote deel van mijn roadtrip (8500 km) reed ik bijna alleen op de weg.
poldervrouw schreef:
16-04-2018 17:38
Ach.. net als Phuket .. is ook een soort Spanje als ik het mag geloven.. Ik sla het iig over.. Net als Koh Samui, Koh PhiPhi met die full moon toestanden.. niet aan mij besteed.. Ieder warm land heeft wel zijn Lloret plekken, dat is gelukkig bekend en kan je ervoor kiezen om er niet heen te gaan..
Een uurtje van Phuket zit Khao Lak en daar vond ik het goed te doen. Maar die snorkeltrips naar die eilanden waren weer overbevolkt. Jammer...
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-04-2018 17:36
In Nederland vind ik die meivakantie klote. Omdat ze nogal overlappend te werk gaan heb je vanaf Pasen (de normale westerse schoolvakantie) t/m Pinksteren drukte op doordeweekse dagen hier in eigen land.
Zomer idem.. Je hebt vanaf eind juni tot begin september hoogseizoen in NL (en vakantielanden om ons heen).. Blij dat ik er bijna vanaf ben .. Echt de vlag gaat uit als ik niet meer in die zomer hoef...

Maar vorig jaar was ik in de mei vakantie in Praag en viel het me 100% mee qua drukte.. Alleen de burcht was enorm druk met grote groepen , maar dat is dan ook een grote trekpleister , o en die brug .. dat was ook over de hoofden lopen.. Verder te voet Praag door gestruind.. heerlijk en niet al te gek druk..
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-04-2018 17:38
Ik had voor augustus gekozen omdat ik het combineerde met Yellowstone en daar niet te laat in 't seizoen wilde aankomen. Heb prachtig en comfortabel weer gehad en dus relatief weinig last van verkeer op de wegen. Nu ben ik ook 'n early bird, dus vroeg bij highlights zijn ging me prima af. Lake Louise en die gletcher trouwens ook was dus wel zo'n plek van bussen vol Aziaten. Maar ik kon overal prima parkeren en het overgrote deel van mijn roadtrip (8500 km) reed ik bijna alleen op de weg.
Ik ben dus ook een vroege vogel.. Zonde van mijn dag om in mijn nest te liggen.. Dus lekker op tijd eruit.. Vroeg ergens zijn.. hopen op wildlife dan.. lekker wandelen..

Ik doe route calgary-vancouver in een maand (incl. VI) .. en dan heb ik een redelijk relaxed reisschema in elkaar gezet.. Ik ga niet met die bus de gletcher op.. heb een gids geboekt zodat je er echt op kunt, groep van 4 mensen max. Die bus leek me helemaal niets.. Ik hoop vrijdag een kaartje voor Lake o Hara te kunnen bemachtigen.. Ben jij daar geweest RB ?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-04-2018 17:40
Een uurtje van Phuket zit Khao Lak en daar vond ik het goed te doen. Maar die snorkeltrips naar die eilanden waren weer overbevolkt. Jammer...
Zonde he.. Zo deden wij op Koh Lanta een 4 eilanden snorkel tour.. We zagen de dag ervoor die boten er massaal heen varen.. bere druk.. toen gingen we wel even twijfelen.. We hadden mazzel op onze vertrekdag.. Het weer was niet zo best (regende en waaide).. dus onze boot was maar half vol.. We konden zonder problemen naar de Emerald Cave (geen mens te zien ).. terwijl we van hotel genoten hoorde dat de dag ervoor er massa's mensen waren.. We hebben echt een super relaxte dag gehad puur omdat het weer tegenzat.. (voor ons prima.. was alsnog warm en mooi genoeg om te snorkelen . Ik wil in december naar Koh Tao.. Ben jij daar toevallig geweest ?
Nee, Lake o Hara zegt me niets. Wat ik wel heel gaaf vond was naar Spirit Island vanuit Jasper.
En op VI vond ik het echt de moeite om door te rijden tot Port McNeil/Telegraph Cove. Daar was het echt super rustig en van daaruit kun je gave walvistrips doen.
Nee, niet Ko Tao. Jij wilde toch combineren met Laos? Dat Vang Vieng viel tegen! De natuur prachtig overigens, maar echt te massa toeristisch druk.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel dat sommige steden te vol worden. Air bnb is daar mede debet aan, doordat toeristen nu in woonwijken gaan logeren omdat ze zo graag onder de locals willen zijn. Intussen gaan ze laat stappen of zitten tot middernacht op het balkon te blowen, terwijl de locals de volgende dag moeten werken. Gevolg is dat die de stad uit trekken.
Ik ben wel heel blij dat ik al zo oud ben dat ik nog op plekken ben geweest toen het nog redelijk ongerept was. Ik ben in 1987 per trein door Griekenland gegaan en daar werd ik uit gelachen door kinderen om mijn blonde haar of ze wilden even voelen. In 1989 ben ik een paar maanden in Spanje geweest en daar ging ik bijvoorbeeld naar flamenco concerten in stierenvechters-arena's waar alleen Spanjaarden kwamen. Ook waren wij op huwelijksreis in Playa del Carmen in Mexico, dat schijnt inmiddels een soort Lloret de Mar te zijn. Achteraf zou ik willen dat we daarom 20/30 jaar geleden meer gereisd hadden. Sommige plaatsen hoef je nu niet meer naar toe. Gelukkig zijn we inmiddels niet meer aan schoolvakanties gebonden, dus ik hoop dat dat scheelt.
Overigens zijn we afgelopen zomer Java over gecrosst, twee weken geen Europeanen gezien en ook geen Chinese toeristen (er wonen wel veel Chinezen op Java). Vooral Jakarta is een aanrader wat dat betreft, dat wordt door iedereen af geraden en de meesten vliegen gelijk door, maar wij vonden het erg gezellig.
PowerCube schreef:
16-04-2018 16:59
Ik ben begin 40 en ben al verschillende malen teruggeweest naar plekken waar ik vroeger was. Bijvoorbeeld om die aan mijn kinderen te laten zien.

En niemand zegt dat zij er niet aan meedoen. Wie reist, doet eraan mee natuurlijk. Dat wil niet zeggen dat het fijn is dat een flink aantal plekken minder leuk zijn geworden om te bezoeken vanwege te druk.
Mee eens. Ik vind het erg jammer dat het bijna niet meer te doen is om mijn kinderen die beroemde mooie plekken te laten zien. Net als TO vissen zij achter het net.

Inderdaad. Wie reist doet er aan mee. Echter mijn gezin en ik weten ons gewoon te gedragen. Ik was een paar maanden geleden in IJsland. Voor de tweede keer in vier jaar tijd. Het was een enorm verschil wat betreft drukte met de eerste keer, helaas. Volledig overstroomt door met name Aziaten. De IJslandse overheid doet pogingen om de stroom toeristen te reguleren en de natuur te beschermen doormiddel van bijvoorbeeld houten vlonders. Het overgrote deel van de bezoekers heeft daar gewoon lak aan en loopt naast de vlonders omdat het ze niet vlug genoeg gaat of omdat ze een foto willen maken. Daardoor word alle natuur in de omgeving van de “hotspot” kapot getrapt en platgelopen.

Die mentaliteit van een plek in beslag nemen en nergens rekening mee houden want ik heb voor mijn reis betaald en dus heb ik er recht op om alles te doen waar ik zin in heb staat me vreselijk tegen. Helaas lijkt dat wel de nieuwe trend.
anoniem_178452 wijzigde dit bericht op 16-04-2018 18:43
11.57% gewijzigd
poldervrouw schreef:
16-04-2018 17:40
Zomer idem.. Je hebt vanaf eind juni tot begin september hoogseizoen in NL (en vakantielanden om ons heen).. Blij dat ik er bijna vanaf ben .. Echt de vlag gaat uit als ik niet meer in die zomer hoef...

Maar vorig jaar was ik in de mei vakantie in Praag en viel het me 100% mee qua drukte.. Alleen de burcht was enorm druk met grote groepen , maar dat is dan ook een grote trekpleister , o en die brug .. dat was ook over de hoofden lopen.. Verder te voet Praag door gestruind.. heerlijk en niet al te gek druk..

Hier idem, maar met een baan in het onderwijs duurt dat nog tot mijn pensionering. Ben heel druk bezig dat op mijn 65e voor elkaar te krijgen. Gelijk met man met pensioen is het idee. Nog veertien jaar te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Poldervrouw, december is niet echt een goeie maand voor koh Tao. De afgelopen 2 jaar was er onwijs veel regen en overstromingen daar in december. Ff in de gaten houden dus wanneer je in Thailand bent.
mayou wijzigde dit bericht op 16-04-2018 22:21
0.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
american_girl schreef:
16-04-2018 14:52
Ik merk het in Amsterdam. Vroeger bestond het "laagseizoen" en "hoogseizoen," maar het is nu net zo druk in de stad (Kalverstraat, de Dam, de Wallen) als op een vrijdagavond in juli. Ik snap dat het positief is voor de economie, maar voor de bewoners is het wat minder als alle straten en wegen muurvast staan. Voor mijn gevoel is Amsterdam echt in een soort pretpark veranderd.
1+ ik woon dichtbij het centrum en werk er ook, en iedere zaterdag/vakantie periode is het weer een drama om van A naar B te komen. op de wallen wil je op zaterdagavond helemaal niet meer komen want het zit echt muurvast. om nog maar zwijgen van dronken toeristen die tegen je deur aan pissen. overvolle trams en dat terwijl bijna alles in A'dam op loopafstand is.
ik fiets ook amper, erger me dood ben alleen maar aan het vloeken en bellen
het is echt niet leuk meer, ik zag laast een stuk van Eva in Venetie... echt vreselijk ben bang dat het hier ook gaat gebeuren.

iemand zei laatst :Amsterdam is een poppenstad het is te klein voor de al dat massa toerisme
Relax we're all crazy, it's not a competition
Ook in de provincie is het erg druk. Wij wonen dichtbij een
natuurgebied en daar is het in de weekeinden echt niet
leuk meer. File lopen, zeg maar.
Zuid Limburg op zondag is ook te druk, altijd is er wel een
evenement net als in Amsterdam.
cesium24 schreef:
16-04-2018 18:48
Ook in de provincie is het erg druk. Wij wonen dichtbij een
natuurgebied en daar is het in de weekeinden echt niet
leuk meer. File lopen, zeg maar.
Zuid Limburg op zondag is ook te druk, altijd is er wel een
evenement net als in Amsterdam.
Ja, dat bedoel ik. Ook in Nederland is het buiten je eigen tuin niet meer te harden door de mensenmassa’s. Ik woon niet in een bijzonder gebied maar ook hier is er, vooral in het weekend, nergens ruimte. De bossen, natuurgebieden, fietspaden, wegen, terrassen, speeltuinen, stranden, evenementen zijn overvol met recreërende mensen.

De laatste paar jaar blijven wij steeds vaker thuis. Als we het er nog eens op wagen in een zonnig weekend keren we om als we zien dat het ergens te druk is. Dat zorgt er wel voor dat we soms een uur moeten rondrijden om ergens iets te kunnen eten of drinken.

Jammer is het wel ... de lol gaat er echt vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Mee eens dat het in Nederland ook overal veel te druk is. Wil je met je kinderen in het weekend of de vakantie ergens heen, is het afgeladen en moet je overal in de rij staan. In de kerstvakantie probeerden we in het centrum van Utrecht een broodje te gaan eten, na een uur hebben we het maar opgegeven en in een supermarkt iets gehaald. En rustig naar een bos of de hei is er ook niet meer bij. In ieder geval niet bij ons in de buurt.
Nooit last van gehad en ik reis al vijftien jaar veel. Kwestie van de toeristische trekpleisters vermijden en je eigen plan trekken. Iedereen loopt hetzelfde paadje af, maar dat hoef je natuurlijk niet te doen.
Lil0u schreef:
16-04-2018 19:30
Nooit last van gehad en ik reis al vijftien jaar veel. Kwestie van de toeristische trekpleisters vermijden en je eigen plan trekken. Iedereen loopt hetzelfde paadje af, maar dat hoef je natuurlijk niet te doen.

Goh.
Lil0u schreef:
16-04-2018 19:30
Nooit last van gehad en ik reis al vijftien jaar veel. Kwestie van de toeristische trekpleisters vermijden en je eigen plan trekken. Iedereen loopt hetzelfde paadje af, maar dat hoef je natuurlijk niet te doen.
Jij bezoekt vooral industrieterreinen ? :-D ;-)
pamelacourson schreef:
16-04-2018 19:25
Mee eens dat het in Nederland ook overal veel te druk is. Wil je met je kinderen in het weekend of de vakantie ergens heen, is het afgeladen en moet je overal in de rij staan. In de kerstvakantie probeerden we in het centrum van Utrecht een broodje te gaan eten, na een uur hebben we het maar opgegeven en in een supermarkt iets gehaald. En rustig naar een bos of de hei is er ook niet meer bij. In ieder geval niet bij ons in de buurt.
Ik vind het vooral frustrerend dat wanneer ik een foto van een hunebed wil nemen dat gewoon niet lukt zonder vaders en kinderen die over die stapel stenen eindeloos heen en weer rennen. Neem wat ritalin ofzo en doe normaal. Je rent over een monument.
Verder is het schijnbaar normaal om midden op straat stil te gaan staan om te kijken waar je heen moet. Kan ik weer met mijn fiets vol boodschappen in de ankers en dan het kruiptempo als je ergens loopt.

Ik woon niet eens in Amsterdam, daar ga ik voor mijn lol niet meer heen. Wat een straf is dat.

Bij een beetje zon is het strand onbereikbaar.
tarataz schreef:
16-04-2018 19:33
Jij bezoekt vooral industrieterreinen ? :-D ;-)
Nee, dat niet, maar ik hoef niet zo nodig alle hotspots af. Mijn interesse ligt daar niet, dat scheelt.

Ik sta vroeg op (uur of 6) en maak dan lange wandelingen liefst langs een rivier en lees veel tot het middaguur. Dan een uitgebreide warme lunch in een wat chiquere zaak en de rest van de dag doe ik het rustig aan in een airbnb in een rustige buitenwijk.

Dat is al een heel ander programma dan alle bezienswaardigheden afgaan die in het boekje staan vanaf twee uur s middags.
Moiren’ schreef:
16-04-2018 19:38
Ik vind het vooral frustrerend dat wanneer ik een foto van een hunebed wil nemen dat gewoon niet lukt zonder vaders en kinderen die over die stapel stenen eindeloos heen en weer rennen. Neem wat ritalin ofzo en doe normaal. Je rent over een monument.
Verder is het schijnbaar normaal om midden op straat stil te gaan staan om te kijken waar je heen moet. Kan ik weer met mijn fiets vol boodschappen in de ankers en dan het kruiptempo als je ergens loopt.

Ik woon niet eens in Amsterdam, daar ga ik voor mijn lol niet meer heen. Wat een straf is dat.

Bij een beetje zon is het strand onbereikbaar.
Waarom wil je per se die foto van een hunnebed? Er bestaan al zoveel foto's van hunebedden. Snap die dwang nooit om overal foto's van te nemen.
Lil0u schreef:
16-04-2018 19:44
Waarom wil je per se die foto van een hunnebed? Er bestaan al zoveel foto's van hunebedden. Snap die dwang nooit om overal foto's van te nemen.
Oh, is het een dwang?

Ik heb er gewoon lol in.
En ik vind het debiel om over een hunebed heen en weer te rennen.

Nog meer aanmerkingen?
Moiren’ schreef:
16-04-2018 19:46
Oh, is het een dwang?

Ik heb er gewoon lol in.
En ik vind het debiel om over een hunebed heen en weer te rennen.

Nog meer aanmerkingen?
Jij vergalt misschien de lol van iemand anders door constant foto's te maken :lightbulb:

Ik snap echt de lol niet van dat soort plekken bezoeken. Waarom gaat iedereen naar dezelfde plekken?

Om Nederland als voorbeeld te nemen; iedereen gaat naar Amsterdam, maar waarom zou een toerist uit China niet op eigen houtje in februari naar Leeuwarden kunnen gaan, of naar Maastricht, of naar Schiermonnikoog?

Als je net even wat verder kijkt, dan de toeristenfolder dan kom je op de mooiste plekken.
Lil0u schreef:
16-04-2018 19:56
Jij vergalt misschien de lol van iemand anders door constant foto's te maken :lightbulb:

Ik snap echt de lol niet van dat soort plekken bezoeken. Waarom gaat iedereen naar dezelfde plekken?

Om Nederland als voorbeeld te nemen; iedereen gaat naar Amsterdam, maar waarom zou een toerist uit China niet op eigen houtje in februari naar Leeuwarden kunnen gaan, of naar Maastricht, of naar Schiermonnikoog?

Als je net even wat verder kijkt, dan de toeristenfolder dan kom je op de mooiste plekken.
Hoe kom je erbij dat ik constant foto’s loop te maken op dat soort plekken?
Wel lollig, zo’n stukje geschiedenis in het echt.
Die selfie-toeristen (vaak Aziaten) vind ik rete irritant. Zij gaan overal in de weg staan van het mooie uitzicht om zichzelf op de foto te zetten. Liefst minstens 100 maal en dan ook nog in alle mogelijke samenstellingen van hun reisgezelschap.

Doe mij de USA maar waar je bij 'n mooi uitzicht wat mensen met camera's op statief ziet staan op zo'n afstand dat jij zelf ook een toeristloze foto kunt maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven