Reisbestemming en mensenrechten

11-12-2018 16:51 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk al een tijdje na over dit onderwerp, en nu er in een ander topic ook een opmerking over wordt gemaakt wil ik dit eens in de groep gooien. In hoeverre laat jij je in de keuze voor een reisbestemming beïnvloeden door het regime ter plaatse? Sla jij een land over waar ernstige mensenrechtenschendingen worden gepleegd door overheidsdiensten? Of ga je er vanuit dat de lokale bevolking niet de dupe mag zijn van een (lang niet altijd zelfgekozen) overheidsapparaat, en ga je dus wel?
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
11-12-2018 18:04
TO, zou je bijvoorbeeld ook niet naar de bijbelgordel gaan? Ook in Nederland wonen mensen die andere denkbeelden hebben dan jij.
Precies.
Of naar landen in (Oost-) Europa waar mensen met een niet-blanke huidskleur of afwijkende geaardheid als tweederangs burgers gezien worden.
Tot mijn grote spijt mag ik van mijn principes niet naar turkije. Ik ben echt een all inclusive type maar het gaat hem niet worden.
Het-groepje schreef:
11-12-2018 18:36
Tot mijn grote spijt mag ik van mijn principes niet naar turkije. Ik ben echt een all inclusive type maar het gaat hem niet worden.

Dan raad ik je Curacao aan! Mooie stranden, lekker zonnetje, fijne resorts en heerlijk relaxt! :)
*Toos* schreef:
11-12-2018 18:39
Dan raad ik je Curacao aan! Mooie stranden, lekker zonnetje, fijne resorts en heerlijk relaxt! :)
Ik moet hier om privé redenen erg om lachen maar dat heeft niks met jou te maken :hihi:
Maar naast dat is het toch wel een ander prijskaartje ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik vermijd landen waar mijn eigen veiligheid in het geding kan komen. En dat zijn vaak landen waarvan de politieke of religieuze denkbeelden niet stroken met mijn normen en waarden. Maar er zijn dus ook landen waar ik wel kom, ook al staan hun denkbeelden me niet aan.
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
11-12-2018 18:04
TO, zou je bijvoorbeeld ook niet naar de bijbelgordel gaan? Ook in Nederland wonen mensen die andere denkbeelden hebben dan jij.
Jawel, ik heb geen probleem met mensen die er andere ideeën op na houden dan ik. Het wordt voor mij pas een probleem als sommige ideeën in de praktijk gebracht worden, zoals het stelselmatig vastzetten van journalisten en activisten, geweld gebruiken tegen bepaalde groepen, martelen van tegenstanders etc.
Groep, kom jij uit Curacao? Zo ja: mazzelkont! Ik vind het een heerlijk eiland, ben dol op de inwoners en ga daar als oud velletje rentenieren. Moet ik wel eerst de jackpot winnen, maar dat was ik al van plan.

I :heart: Curacao.
*Toos* schreef:
11-12-2018 19:06
Groep, kom jij uit Curacao? Zo ja: mazzelkont! Ik vind het een heerlijk eiland, ben dol op de inwoners en ga daar als oud velletje rentenieren. Moet ik wel eerst de jackpot winnen, maar dat was ik al van plan.

I :heart: Curacao.
Me too! Moet je je voorstellen: mijn oudoom woont daar. Het was daar zo dat je met 60 met pensioen mocht. Hij is nu 97.
Al 37 jaar heeft hij zijn hobbies (wat diertjes, wat klussen aan zijn huis, hij verkoopt zelfgemaakt eten etc) en dan daar.... :love:
Hmm ik had altijd wel iets met mensenrechten, en de positie van vrouwen en tolerantie naar homoseksualiteit, maar nu heb ik toch een vakantie geboekt naar Kenia. Eerlijk gezegd voelt dat ook wel een beetje ‘fout’, al die dikke rijke blanke toeristen die zich daar laten bedienen door de lokale bevolking. Maar ja, als je niet gaat hebben ze geen inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik laat mijn reisbestemming er niet vanaf hangen. Juist door toerisme worden regimes gedwongen water bij de wijn te doen: er komen beelden naar buiten en pers kan het land in vermomd als toerist.

Natuurlijk wordt er ook veel verborgen voor toeristen, maar dat verandert niet als er geen toerisme zou zijn. Daarnaast brengt het ook wat geld in het laatje.

Ik zorg wel als ik reis dat ik zoveel mogelijk dingen door lokale bevolking laat regelen. En dus niet bij grote touroperators die eigenlijk staatsbedrijven zijn of worden gerund door de elite. Dat is natuurlijk niet altijd te voorkomen, maar dat is wel mijn streven.

Uiteindelijk vind ik het zelf ook belangrijk om andere culturen te zien en dat lukt toch echt alleen als je naar plekken gaat waar mensen ook echt anders denken en anders geleid worden. Een hoop groepen mensen zouden overigens ook diep ongelukkig worden van onze invulling van de samenleving.

Voor mijn werk is het vaak nog lastiger: dan moeten we bedenken in hoeverre we zaken willen doen met partijen in bepaalde landen en hoe die samenhangen met bijv. een overheid die wij hier als niet-tolerant vinden. Hoop dingen die dan afgewogen moeten worden en dat maakt de keuze niet altijd makkelijk. Wel gaat in zo'n geval de ethiek heel duidelijk voor op het rendement.
Ik ga niet naar landen waarvan het regime mij niet aanstaat. Er blijft nog genoeg moois over. Ik ben actief lid van een goed doel dat zich met het lot van mensen in deze landen bezighoudt, dus ik vind het wel prima zo.
Alle reacties Link kopieren
Daar waar vrouwenrechten met de voeten getreden worden zoals in veel moslimlanden, daar ga ik niet naartoe. Dus veel landen in Azie vallen al af.

Maar dit geldt ook voor dierenrechten. Als ik zie dat er armoedige zwerfhonden rondlopen, of uitgemergelde paarden en ezels karren moeten trekken, dan heb ik geen vakantie meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel interessant om jullie overwegen te lezen, dank voor het delen!
Het-groepje schreef:
11-12-2018 19:21
Me too! Moet je je voorstellen: mijn oudoom woont daar. Het was daar zo dat je met 60 met pensioen mocht. Hij is nu 97.
Al 37 jaar heeft hij zijn hobbies (wat diertjes, wat klussen aan zijn huis, hij verkoopt zelfgemaakt eten etc) en dan daar.... :love:
Wat een lief verhaal en wat een bofferd is je oudoom! Volgens mij is dit de beste manier om je oude dag te slijten. Not too shabby for Toos! :)
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
11-12-2018 20:07
Daar waar vrouwenrechten met de voeten getreden worden zoals in veel moslimlanden, daar ga ik niet naartoe. Dus veel landen in Azie vallen al af.

Maar dit geldt ook voor dierenrechten. Als ik zie dat er armoedige zwerfhonden rondlopen, of uitgemergelde paarden en ezels karren moeten trekken, dan heb ik geen vakantie meer.
Interessant dat dierenliefhebbers hier zo verschillend naar kunnen kijken. Ik weet dat jij dierenliefhebber bent en ik ook.
Voor mij zijn bovenstaande situaties geen reden om niet te gaan. Ik zorg dan dat ik ter plekke ook dieren help. Bijvoorbeeld door zieke dieren naar de dierenarts te brengen, lokale stichtingen te steunen/helpen, te praten met eigenaren om de verzorging van dieren beter te laten gaan etc. En uiteraard ga ik zelf niet op een ezeltje zitten maar loop ik gewoon zelf.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
11-12-2018 17:47
Ik heb geen zin om naar dergelijke landen te trekken en in een body-bag terug te komen.

1 gek met een bommengordel is voldoende en jammer genoeg zijn er waarschijnlijk 2.999.990 "goede" Syriërs, maar ook 10 gekken.

In pakweg Parijs en Londen zien ze mij voorlopig overigens ook niet.


Ja, ik kan ook overreden worden in mijn eigen straat ... maar je moet dingen niet zelf gaan opzoeken, wat mij betreft.


Als het volk bovendien niks heeft met "de leiders" waarom blijven ze er dan op stemmen?
De Arabische lente heeft hier en daar een beetje geholpen door héél véél mensen op de been te krijgen.
Maar in andere landen beweegt er niets of zijn mensen terug in slaap gedommeld.

"Gesprekken met de lokale bevolking" heb ik toch echt uiterst zelden op vakantie.
En al helemaal niet over politiek of dergelijke.
Daar zwijg ik net over, kwestie van niemand tegen de schenen te schoppen en geen kalashnikov in mijn nek te krijgen.
(Je weet immers nooit tegen wie je bezig bent, welke gedachten die heeft, waar ie op stemt, ...)

En ik gok dat mensen die in een all-in hotel aan de Turkse costa's liggen of in een Egyptisch resort zitten ook bitter weinig van dergelijke gesprekken hebben.
Ah, ja, wij staan hier duidelijk anders in.

Ik 'zoek het niet op' voor mijn gevoel. Ik denk namelijk niet dat ik op de plekken waar ik heen ga meer risico loop dan hier in Nederland. Op bijvoorbeeld een groot centraal station of bij een evenement ofzo.

Over de politieke mogelijkheden en keuzes heb ik al eerder wat gezegd, dat zal ik niet herhalen.

Wij zijn geen all-in types en zoeken juist liever de lokale tentjes en plekken op, ontzettend leuk om de lokale mensen te leren kennen. En vaak vinden zij het ook ontzettend leuk om ons te leren kennen. Heb eigenlijk nog nooit ervaren dat het niet veilig genoeg voelde om over politiek en religie te spreken. Ook niet in moslimlanden. In Noord Korea (maar daar zal ik nooit heen gaan denk ik) zal ik dat dan weer niet doen....
Alle reacties Link kopieren
GroteZakChips schreef:
11-12-2018 17:48
Er is niet alleen een gebrek aan vrije verkiezingen, maar in sommige landen ook een gebrek aan vrije media waardoor mensen al vanaf jonge leeftijd leren op een bepaalde manier naar de wereld te kijken en nooit hebben geleerd kritisch te denken (kleine minderheid daar gelaten). Pas als je begrijpt hoe dit soort samenlevingen in elkaar steekt (het is niet zo zwart/wit) kun je proberen mensen laten kennismaken met democratische normen en waarden.
Ja precies, censuur en indoctrinatie spelen hier ook nog een rol bij. Ik vind het zelf heel verrijkend om op deze manier met andere culturen in contact te komen en van elkaar te leren. Mijn conclusie is eigenlijk altijd dat we meer overeenkomsten hebben dan er verschillen zijn.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
11-12-2018 20:07
Maar dit geldt ook voor dierenrechten. Als ik zie dat er armoedige zwerfhonden rondlopen, of uitgemergelde paarden en ezels karren moeten trekken, dan heb ik geen vakantie meer.
Dan kan je bijna nergens meer heen. Ook in Europa niet. Wel eens gezien hoe ze met ganzen omgaan in Frankrijk, varkens in België, geiten in Griekenland en stieren in Spanje?
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
11-12-2018 17:47
Ik heb geen zin om naar dergelijke landen te trekken en in een body-bag terug te komen.

1 gek met een bommengordel is voldoende en jammer genoeg zijn er waarschijnlijk 2.999.990 "goede" Syriërs, maar ook 10 gekken.

In pakweg Parijs en Londen zien ze mij voorlopig overigens ook niet.


Ja, ik kan ook overreden worden in mijn eigen straat ... maar je moet dingen niet zelf gaan opzoeken, wat mij betreft.


Als het volk bovendien niks heeft met "de leiders" waarom blijven ze er dan op stemmen?
De Arabische lente heeft hier en daar een beetje geholpen door héél véél mensen op de been te krijgen.
Maar in andere landen beweegt er niets of zijn mensen terug in slaap gedommeld.

"Gesprekken met de lokale bevolking" heb ik toch echt uiterst zelden op vakantie.
En al helemaal niet over politiek of dergelijke.
Daar zwijg ik net over, kwestie van niemand tegen de schenen te schoppen en geen kalashnikov in mijn nek te krijgen.
(Je weet immers nooit tegen wie je bezig bent, welke gedachten die heeft, waar ie op stemt, ...)

En ik gok dat mensen die in een all-in hotel aan de Turkse costa's liggen of in een Egyptisch resort zitten ook bitter weinig van dergelijke gesprekken hebben.
Wat lijkt me dat naar leven als je zo bang bent dat je nergens meer kan gaan en staan... Dan is het doel van de terroristen aardig behaald in jouw geval.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Ik ga naar een land omdat ik het graag wil zien. Ik lees me in etc. En als het daar niet zo goed is gesteld met mensenrechten dan is dat een feit. En meer doe ik we niet mee. Als het veilig is om er te reizen dan ga ik. Zo ben ik vorig jaar in China geweest. Prachtig.
Alle reacties Link kopieren
Lastig dit... Ik ben twee keer in een land geweest met een schrikbewind, Oost-Duitsland en Oost-Berlijn (door de staatkundige constructie beschouw ik dat als twee aparte landen). Als je daarnaartoe gaat, word je er echter meteen mee geconfronteerd hoe dat regime werkt. Ten eerste de strenge controle, wachttorens, Berlijnse Muur en ronduit vervelende Vopo's, de Volkspolizisten. Ik wou daar beslist een keer naar toe.

Er zijn nog meerdere landen met een bedenkelijk regime: Zuid-Afrika (onder leiding van Zuma), Kroatië (onder de leiding van Tuđman) en Rusland. In Zuid-Afrika zie je vrij veel van het regime (want de Afrikaner gids vertelde daarover). In Rusland overigens niet. Rusland onder leiding van Putin is meer een westers land dan ik altijd heb gedacht.

De meeste landen waar ik ben geweest, hebben een democratische regering met vrijheid van pers en meningsuiting.

Ik zou nog een keer naar China en Wit-Rusland willen. Twee landen met een streng regime.

Ik vind het verder een lastige kwestie. Veel landen zouden voor hun dictatuur gestraft moeten worden, maar dat beperkt wel de reismogelijkheden...
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
GroteZakChips schreef:
11-12-2018 17:13
Juist als je meerdere keren naar dezelfde bestemming reist, kun je contact opbouwen met de lokale bevolking. Je hoeft niet direct diepgaande politiek getinte gesprekken te hebben, maar door met elkaar contact te hebben, kunnen we van elkaar leren. En dat leidt hopelijk weer tot meer wederzijds begrip (waarmee ik niet bedoel dat wij dictaturen accepteren, maar wel meer begrip voor de situatie waarin de lokale bevolking zich bevindt).

Ik heb er zelf 2 jaar gewoond en gewerkt, dus ik denk dat ik wel voldoende contact heb (gehad) met de locale bevolking ;-)

Maar ik ben het eens met je bericht
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
heel eerlijk? Nee, ik hou daar geen rekening mee. Wij gaan graag naar de Malediven waar vrouwenrechten ook nu niet echt goed zijn geregeld en het gros van het personeel op de eilanden uit India komt en voor een schijtloontje werkt (dus proberen we altijd goed en veel te fooien). Ik kom zelf van een eiland waar het pure armoe is, maar het wel prachtig mooi is voor toeristen en ik er nu als toerist heel graag vertoef. En ik ben een paar jaar geleden met mijn zusje heerlijk 10 dagen naar jamaica geweest waar je als homo nog net de bak niet in draait bij wijze van. (Overigens op het eiland waar ik vandaan kom moet je je ook niet openlijk als homosexueel gedragen). Dus neuh.

Nu gaan we de laatste paar jaren niet zo ver op vakantie eigenlijk en blijven we dus in de buurt. Maar als ik ergens heen wil dan maakt het mij niet zo uit welk 'regime' er heerst of welke wetten er zijn. Ik ga niet (meer) naar Turkije (ook ooit eens geweest in zo'n luxe all in ding). Niet vanwege het regime, maar omdat ik er gewoon echt geen ruk aan vond.

Ik let hooguit op zaken als 'is er voldoende en goede medische hulp mocht er iets gebeuren' oid .
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
12-12-2018 05:13
Lastig dit... Ik ben twee keer in een land geweest met een schrikbewind, Oost-Duitsland en Oost-Berlijn (door de staatkundige constructie beschouw ik dat als twee aparte landen). Als je daarnaartoe gaat, word je er echter meteen mee geconfronteerd hoe dat regime werkt. Ten eerste de strenge controle, wachttorens, Berlijnse Muur en ronduit vervelende Vopo's, de Volkspolizisten. Ik wou daar beslist een keer naar toe.

Er zijn nog meerdere landen met een bedenkelijk regime: Zuid-Afrika (onder leiding van Zuma), Kroatië (onder de leiding van Tuđman) en Rusland. In Zuid-Afrika zie je vrij veel van het regime (want de Afrikaner gids vertelde daarover). In Rusland overigens niet. Rusland onder leiding van Putin is meer een westers land dan ik altijd heb gedacht.

De meeste landen waar ik ben geweest, hebben een democratische regering met vrijheid van pers en meningsuiting.

Ik zou nog een keer naar China en Wit-Rusland willen. Twee landen met een streng regime.

Ik vind het verder een lastige kwestie. Veel landen zouden voor hun dictatuur gestraft moeten worden, maar dat beperkt wel de reismogelijkheden...
Inderdaad, de DDR was een interessant fenomeem. Ik kwam regelmatig in Oost Berlijn en doneerde zodoende elke keer 30 D Mark aan Honecker.....
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Dan zou ik nergens meer heen kunnen...nee ik laat me daar niet door tegenhouden. enkel mss door mijn eigen gevoel bij een land.
Ik ga de hele wereld alleen over en in sommige landen is dat "niet leuk" omdat ze (lees: lokale mannen) niet willen snappen/accepteren dat sommige vrouwen juist niet voor local dick daarheen komen.
Maar voor mijn duikpassie ga ik waar ik heen wil...het gras is nergens echt veel groener qua politiek en rechten, sommige Westerse landen zijn daarin veel erger dan de zgn onderontwikkelde landen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven