Rustig oud en nieuw net over de grens?

02-12-2019 09:06 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Wij zijn last minute op zoek naar een plekje om Oud en Nieuw herrie te vermijden. Voor zowel onze 2 honden als voor ons zelf.

Hoe is het met Oud en Nieuw als je de grens over gaat naar België of Duitsland? Is daar eigenlijk ook een traditie van veel vuurwerk (de 31e en om 12 uur 's nachts)? Ik ben wel eens net na 12 uur op Brussel geland, en kan me niet herinneren onderweg veel vuurwerk te hebben gezien (niet vanuit het vliegtuig en niet onderweg naar huis)

Onze honden zijn niet per se heel bang, maar weinig tot geen vuurwerk zou prettig voor ze zijn en voor ons ook.

TIps voor leuke, rustige plekken zijn welkom! Hotel, huisje, airbnb, mag allemaal. Liefst niet te veel kinderen. ;-)

(ja, ik ken de vuurwerkvrije parken in NL, maar die zijn allemaal vol)
Hè? Wordt er nu al vuurwerk afgestoken in Nederland? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik woon in een stad.
Het lijkt wel alsof er tegenwoordig het hele jaar door vuurwerk wordt afgestoken. Er hoeft maar iemand 50 te worden oid en hopla daar gaan de vuurpijlen, knetterfonteinen en knallers weer. En de jeugd vindt het blijkbaar ook erg lollig om tijdens of na het stappen hier en daar een prullenbak op te blazen. Maar vanaf november neemt het dagelijks een beetje toe, vooral in de steden. Maar ook in mijn eigen dorp begint het nu weer toe te nemen. Wat mij betreft wordt alle vuurwerk om diverse redenen helemaal verboden.
Nitflex schreef:
02-12-2019 09:21
Mensen kopen extra zwaar en soms illegaal vuurwerk in België, dus ik neem aan dat de Belgen zelf ook wel van vuurwerk houden?

Gek genoeg is er in België echt veel minder vuurwerk dan in Nederland.
In de dagen voor oud en nieuw hoor je niks en op oudejaarsavond ook lang niet zoveel als in Nederland.
Het meeste vuurwerk in België vind je vaak in de grensstreek omdat daar veel Nederlanders wonen en die steken het meeste af daar.
In België valt het zelfs in steden heel erg mee in vergelijking met Nederland.
In de Belgische dorpen moet je het vuurwerk zelfs zoeken om 12 uur s'nachts!
Kijk eens naar Ferme de Leuze in België. Zeer hondvriendelijk en met oud & nieuw komen er ook (bijna) alleen maar mensen met honden die het vuurwerk ontvluchten.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
02-12-2019 14:32
Hè? Wordt er nu al vuurwerk afgestoken in Nederland? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik woon in een stad.
Yup, t is meer een dorpsding volgens mij. Hier in t dorp bijna wekelijks wel ergens een paar knallen of een pijl, door t jaar heen dus, vanaf 1 december gaat dat weer veel meer worden. Ik vind t ook stom en onnodig. Gelukkig is poes ondertussen zo oud dat-ie er niet meer zo van onder de indruk is (en ik merk dat ik er zelf ook wel een beetje aan wen)
Natuurhuisje.nl ? In Leuven viel het ook wel mee toen ik er was.
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
02-12-2019 17:39
Yup, t is meer een dorpsding volgens mij. Hier in t dorp bijna wekelijks wel ergens een paar knallen of een pijl, door t jaar heen dus, vanaf 1 december gaat dat weer veel meer worden. Ik vind t ook stom en onnodig. Gelukkig is poes ondertussen zo oud dat-ie er niet meer zo van onder de indruk is (en ik merk dat ik er zelf ook wel een beetje aan wen)
hier in de stad ook hoor, vooral in de "volkswijken"
naamloosjes schreef:
03-12-2019 08:05
Natuurhuisje.nl ? In Leuven viel het ook wel mee toen ik er was.
Die waren een paar maanden geleden vrijwel allemaal al geboekt. Alleen de dure en/of zeer elementaire huisjes (veredelde blokhutten etc) waren er nog.
Wij hebben twee keer in een B&B (kasteel/landhuis) gezeten in Belgie in de Ardennen in een kleine afgelegen gemeente en daar was echt geen vuurwerk... behalve onze meegebrachte sterretjes. Niet zo toeristisch (want niet in een stad), dus dan was er nog wel plek. En dan zit je voor de honden denk ik ook leuker qua wandelen etc.
Alle reacties Link kopieren
We hebben een plekje gevonden! Het vakantiehuisje van vrienden kwam onverwacht vrij. Mazzeltje.

Dank voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
02-12-2019 13:21
Je bent echt heel erg laat hiermee, dus dat wordt zoeken naar een naald in een hooiberg. Ik heb ongeveer 2 maanden geleden gezocht en het was toen al erg moeilijk iets te vinden dat rustig gelegen is, betaalbaar was, niet voor een volle week hoefde en waar honden welkom zijn. Uiteindelijk na dagen zoeken gelukt, een huisje op de Veluwe via Airbnb.

Wat de zoektocht lastig maakt is dat er tientallen verzamelsites zijn met huisjes (waarvan de meeste behoorlijk ongebruiksvriendelijk dus moeizaam zoeken), plus de losse websites van eigenaren. Vaak zijn de kalenders niet goed bijgehouden en is een huisje toch al geboekt ondanks de beschikbare status. of vraagt een verhuurder ineens een hogere prijs vanwege de feestdagen terwijl dat niet op de site stond.

Ik heb helaas geen tips, behalve dat je een volgende keer het beste al in voorjaar of zomer kunt gaan zoeken. Succes voor nu!
Ja, die sites zijn echt heel irritant. Of je verandert de zoeklocatie, en dan krijg je opeens heel veel leuke opties, en dan blijkt dat je andere instellingen (honden toegestaan, datum etc.) opeens verdwenen zijn.... Die zoektocht had ik uiteraard al gedaan toen ik hier kwam vragen. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Er zijn veel vuurwerk vrije gemeenten in B. In theorie. Men steekt overal privé vuurwerk af. Wel enkel rond 12u, ongeveer tussen 23 tot 1u.
De Ardennen een optie?
Attraverso schreef:
04-12-2019 08:09
Er zijn veel vuurwerk vrije gemeenten in B. In theorie. Men steekt overal privé vuurwerk af. Wel enkel rond 12u, ongeveer tussen 23 tot 1u.
De Ardennen een optie?

Maar echt lang niet zoveel en zo zwaar vuurwerk als in Nederland!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven