Senior nomad lifestyle - wie ook?

10-07-2018 13:37 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment wonen we gedurende een aantal jaar in het Midden-Oosten. Ons huis in Nederland is al verkocht, de belangrijkste bezittingen zijn opgeslagen. Over een paar jaar willen we een senior nomad lifestyle gaan volgen - de wereld gaan zien door telkens ergens langere tijd te verblijven. Oftewel door het huren van een huis, rondreizen met een camper of door huisoppassen. En missen we familie, vrienden of Nederland - dan gaan we weer even terug.

Online word ik geinspireerd door een gepensioneerd stel 'senior nomads' - zij doen net zoiets, reizen de wereld rond en verblijven in Airbnb's. En leven van hun pensioen (dus geen digital nomads, die onderweg online werken).


We hebben het er al vaak over, er zijn zo veel landen waar we graag langere tijd willen verblijven. Ontzettend leuk, maar ook lastig want we zullen nog minimalistischer moeten gaan leven. Ik probeer er al naar toe te werken, door nog meer spullen en kleding uit te zoeken.

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zo'n levenstijl (willen gaan) leiden?
Alle reacties Link kopieren
Nee we werken er niet bij. Heel af en toe werk ik maar dat is meer om het bij te houden (is mijn hobby) en ik hoef er ook geen geld voor.
Spullen wegdoen wordt steeds makkelijker naarmate je minder hebt. Je hebt zo weinig nodig in principe. Ik heb nu heel weinig kleren bij me en nog draag ik niet alles, dus binnenkort geef ik weer wat weg.
Als je me mailt op mayou apestaart hotmail punt nl email ik je de link naar ons blog
Alle reacties Link kopieren
Mystery schreef:
10-07-2018 23:18
Zie mijn uitleg - niet minimalistisch qua inkomen, alleen qua bezittingen. Het wordt juist 1 lange vakantie - soms ver soms minder ver (Europa bijvoorbeeld)
Dat klinkt geweldig hoor!

Mag ik vragen hoe oud jullie zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eind 40, mijn man eind 50. (klinkt beter dan bijna 50 en bijna 60 :-D )
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet jaloers hoor. Ik volg ook mensen op youtube. Minimalisme is niet alleen voor mensen die rondtrekken. Wanneer je dat leuk vindt en het is je doel dan vooral doen. Je kunt minimalisme voor zoveel doelen gebruiken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
mayou schreef:
11-07-2018 00:00
Nee we werken er niet bij. Heel af en toe werk ik maar dat is meer om het bij te houden (is mijn hobby) en ik hoef er ook geen geld voor.
Spullen wegdoen wordt steeds makkelijker naarmate je minder hebt. Je hebt zo weinig nodig in principe. Ik heb nu heel weinig kleren bij me en nog draag ik niet alles, dus binnenkort geef ik weer wat weg.
Als je me mailt op mayou apestaart hotmail punt nl email ik je de link naar ons blog
Wat interessant!
Maar mag ik vragen hoe je dan je financiën geregeld hebt? Zijn jullie rijk, heb je veel gespaard, aandelen of een passief inkomen?
En zijn jullie van plan dit de rest van je leven te doen?
Het lijkt me leuk, maar niet als het minimalistisch moet.
Het midden oosten zou ik dan weer met 'n héle grote boog omheen gaan, die cultuur en bevolking vind ik het minst aantrekkelijk.
Met 'n camper de USA of Australie door doen ook veel gepensioneerde locals. En in die regio's lijkt me dat machtig mooi (al heb ik dan liever een gewone SUV en slaap liever in motels)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog lang die leeftijd niet, maar het lijkt mij wel heel gaaf om te doen.

Ik heb zelf familie die naar Portugal zijn geëmigreerd. Als zij naar Nederland komen, regelen ze altijd huisoppassers. Ze hebben twee stellen die dat doen en het bevalt beiden prima. De oppassers hebben een gratis woning (eten en drinken zijn natuurlijk wel voor henzelf), familie heeft betrouwbare oppassers die voor het huis, de tuin en de hond zorgen. Het ene stel woont nog een deel van het jaar in Nederland en overwintert zo in Portugal, het andere stel zijn idd digital nomads en zijn het grootste gedeelte van het jaar in Spanje en Portugal.
Als je eenmaal een goede naam hebt als oppasser, is er echt heel veel vraag naar je hulp.

Ik heb in het buitenland buren gehad, die 4-5 maanden daar een appartement huurden. De rest van het jaar maakten ze rondreizen en cruises (kregen korting omdat dochter daar werkte). Max 2 maanden per jaar huurden ze een vakantiehuisje in Nederland.

Lijkt mij heel gaaf!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Als man en ik oud zijn en ons pensioen gezond halen dan kopen we een camper en gaan we Europa rond. Heerlijk lijkt me dat. Natuurlijk doen we dan mee met We zijn er bijna. Wij zijn dan de bejaarden die de welkomstbarbecue en de bingo organiseren :).

Maar ik wil wel ergens een vaste basis, want het grootste gedeelte van het jaar wil ik toch bij mijn kinderen en eventuele kleinkinderen in de buurt zijn denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
11-07-2018 09:17
Wat interessant!
Maar mag ik vragen hoe je dan je financiën geregeld hebt? Zijn jullie rijk, heb je veel gespaard, aandelen of een passief inkomen?
En zijn jullie van plan dit de rest van je leven te doen?
mayou wijzigde dit bericht op 11-07-2018 19:55
49.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-07-2018 09:21
Het lijkt me leuk, maar niet als het minimalistisch moet.
Het midden oosten zou ik dan weer met 'n héle grote boog omheen gaan, die cultuur en bevolking vind ik het minst aantrekkelijk.
Met 'n camper de USA of Australie door doen ook veel gepensioneerde locals. En in die regio's lijkt me dat machtig mooi (al heb ik dan liever een gewone SUV en slaap liever in motels)
Maar dat doen juist heel veel mensen, dat maakt voor ons juist het midden oosten en centraal Azie zo interessant!
mayou schreef:
11-07-2018 10:26
Maar dat doen juist heel veel mensen, dat maakt voor ons juist het midden oosten en centraal Azie zo interessant!
Ik trek andere culturen maar beperkte tijd, ben echt in hart en nieren een westerling die westerlingen en westers gemak en voedsel om zich heen wil én ruimte én natuur. En dat vind ik in Noord Amerika en Australie/Nieuw Zeeland.
Alle reacties Link kopieren
Snap ik ook hoor
Heb dat nog nooit zo hard ervaren als afgelopen voorjaar in Thailand/Laos. Normaal een cultuur waar ik ook van hou, vriendelijke boeddhisten. Maar omdat ik sukkelde met m'n gezondheid trok ik het nu gewoonweg niet. Dus hoe ouder, hoe lastiger om nog met andere (laat staan extremere) cultuurverschillen om te gaan, in mijn geval.
Alle reacties Link kopieren
Mystery schreef:
10-07-2018 23:02

We willen juist geen pied a tierre in Nederland, maar ik zie ons wel op oudere leeftijd terug komen (alhoewel mijn man Nederland nu echt totaal niet mist).

.
ik ben juist zo bang dat je er anders niet meer tussen komt ;-). In NL dan he, dus mochten er bijv. problemen ontstaan met gezondheid oid en je wilt terug: ik denk dat dat wel een issue wordt. Je kan echt niet zomaar iets huren, of je moet de hoofprijs betalen, dat kan altijd ;-)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-07-2018 09:21
Het lijkt me leuk, maar niet als het minimalistisch moet.

Met 'n camper de USA of Australie door doen ook veel gepensioneerde locals. En in die regio's lijkt me dat machtig mooi (al heb ik dan liever een gewone SUV en slaap liever in motels)
Anders dan minimalistisch qua bezittingen gaat niet, je kunt niet alles meenemen elke keer. Dan zou er nog een basis / huis ergens moeten zijn. Wat erg oneconomisch is als je er niet verblijft. Daarbij komt dat je dan ook aan de belastingregels van Nl vast zit.

Motels is leuk voor een vakantie. Als je lang onderweg bent of ergens langer wilt blijven dan is het juist fijn een gemeubileerd huis (en keuken) tot je beschikking te hebben. Zodat dat je tijdelijke basis wordt. Vandaar dat het senior nomads stel dat ik volg, voor airbnb’s kiest.

Juist in de USA, Australie, Tasmanie en Nieuw Zeeland zie ik veel huisoppassers advertenties - zijn hele aparte groepen voor. Maar ook on Costa Rica bijvoorbeeld.
Mystery schreef:
11-07-2018 13:09
Anders dan minimalistisch qua bezittingen gaat niet, je kunt niet alles meenemen elke keer. Dan zou er nog een basis / huis ergens moeten zijn. Wat erg oneconomisch is als je er niet verblijft. Daarbij komt dat je dan ook aan de belastingregels van Nl vast zit.

Motels is leuk voor een vakantie. Als je lang onderweg bent of ergens langer wilt blijven dan is het juist fijn een gemeubileerd huis (en keuken) tot je beschikking te hebben. Zodat dat je tijdelijke basis wordt. Vandaar dat het senior nomads stel dat ik volg, voor airbnb’s kiest.

Juist in de USA, Australie, Tasmanie en Nieuw Zeeland zie ik veel huisoppassers advertenties - zijn hele aparte groepen voor. Maar ook on Costa Rica bijvoorbeeld.
Nadeel van huisopppassen lijkt mij dus dat je dan weken op dezelfde plek moet blijven. En het zijn vast niet vaak ideaal gelegen woningen vlakbij een national park waarschijnlijk. En je moet dagelijks weer terug om de kat/hond/plant eten te geven.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
11-07-2018 12:05
ik ben juist zo bang dat je er anders niet meer tussen komt ;-). In NL dan he, dus mochten er bijv. problemen ontstaan met gezondheid oid en je wilt terug: ik denk dat dat wel een issue wordt. Je kan echt niet zomaar iets huren, of je moet de hoofprijs betalen, dat kan altijd ;-)
Je Nederlanderscbap raak je niet kwijt. En als we terug willen komen, hoeven we niet meer in de dure randstad (waar we tot nu toe woonden voor werk).
In de spaarplannen hebben we erop gerekend weer wat ooit eens te kopen of huren. Als je geen geld achter de hand hebt, wordt het inderdaad lastig. Ik lees wel over armlastige emigranten die terug willen komen, maar een sociale huurwoning is niet zo maar beschikbaar.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
11-07-2018 09:57
Ik heb in het buitenland buren gehad, die 4-5 maanden daar een appartement huurden. De rest van het jaar maakten ze rondreizen en cruises (kregen korting omdat dochter daar werkte). Max 2 maanden per jaar huurden ze een vakantiehuisje in Nederland.

Lijkt mij heel gaaf!
Dit klinkt inderdaad geweldig! We gaan nu ook al regelmatig (ver) op vakantie, maar balen altijd van de tijdslimiet. Meestal reis je dan toch rond, het is dan zo’n gehaast. We hadden bij zo veel plekken het gevoel dat we er graag langer zouden willen blijven, om echt te genieten. Het gaat me meestal
ook niet om de bezienswaardigheden, maar om de sfeer, de natuur,of juist de stad, het eten.

En er zijn zo veel plekken die we mooi vinden, en juist andere culturen. We komen net terug uit Thailand, zijn op het laatst een paar dagen in Bangkok geweest. We zijn er al vaker geweest en vonden het er heerlijk. We keken elkaar aan: hier zouden we best een tijdje willen blijven om de stad echt te ontdekken. Op je gemak rondstruinen, telkens een andere buurt of juist niks doen.

Juist nu we ouder en bereisder zijn, kunnen we goed omgaan met cultuurverschillen. En in Saud, waar we nu wonen, zijn ook zo veel mensen uit allerlei culturen - dat is ook wel weer leuk.
Alle reacties Link kopieren
Een senior nomad lifestyle? Mijn hemel zeg.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mystery schreef:
11-07-2018 13:24
Juist nu we ouder en bereisder zijn, kunnen we goed omgaan met cultuurverschillen.
Grappig, ik heb dat juist andersom. Merk dat hoe ouder hoe meer prikkelbaar en hoe minder flexibel ik word.
Alle reacties Link kopieren
Mystery schreef:
11-07-2018 13:24
Dit klinkt inderdaad geweldig! We gaan nu ook al regelmatig (ver) op vakantie, maar balen altijd van de tijdslimiet. Meestal reis je dan toch rond, het is dan zo’n gehaast. We hadden bij zo veel plekken het gevoel dat we er graag langer zouden willen blijven, om echt te genieten. Het gaat me meestal
ook niet om de bezienswaardigheden, maar om de sfeer, de natuur,of juist de stad, het eten.

En er zijn zo veel plekken die we mooi vinden, en juist andere culturen. We komen net terug uit Thailand, zijn op het laatst een paar dagen in Bangkok geweest. We zijn er al vaker geweest en vonden het er heerlijk. We keken elkaar aan: hier zouden we best een tijdje willen blijven om de stad echt te ontdekken. Op je gemak rondstruinen, telkens een andere buurt of juist niks doen.

Juist nu we ouder en bereisder zijn, kunnen we goed omgaan met cultuurverschillen. En in Saud, waar we nu wonen, zijn ook zo veel mensen uit allerlei culturen - dat is ook wel weer leuk.
Lijlt me leuk om dan tzt een poos samen op tereizen. Jullie klinken net als wij reizen!

Over de te betalen belasting: zoek het goed uit van te voren, met welk land NL een verdrag heeft bijv.
mayou wijzigde dit bericht op 11-07-2018 19:56
11.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mystery schreef:
11-07-2018 13:24
Juist nu we ouder en bereisder zijn, kunnen we goed omgaan met cultuurverschillen. En in Saud, waar we nu wonen, zijn ook zo veel mensen uit allerlei culturen - dat is ook wel weer leuk.
Dat is wel prettig. Ik merk dat veel ouderen (generatie mijn ouders) juist steeds minder goed om kunnen gaan met cultuurverschillen. Mogelijk omdat sommige (ouderen) sterk hechten aan vaste gewoonten, maar dat kan ook zijn omdat die generatie in mijn omgeving minder bereisd is en minder tot weinig gewend is. Echt nog de generatie die misschien wel met de caravan naar Frankrijk ging, maar wel Nederlandse aardappelen, kaas ed meenemen omdat het eten daar niet lekker was.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt geweldig. Als het aan mij zou liggen zou ik zo leven, alleen is dat praktisch niet mogelijk nu.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
@ Mayou, ik ben zo vrij geweest om je ook een mail te sturen. :)
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me nou echt helemaal niks. Jarenlang werken om een fijn en mooi huis te hebben met alle luxe om je heen en dan omschakelen naar minimalistisch? Nee, echt niet om jaloers op te zijn.
Liever leuk werk, genoeg geld om 2 a 3 keer per jaar op vakantie te kunnen gaan en thuis het fijn voor elkaar te hebben. Dat vind ik meer vrijheid.
En bij een nomad denk ik aan een flink behaarde motormuis op een chopper die door de woestijn scheurt.. :proud:
Ja en?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven