Stedentrip Stockholm of Kopenhagen

07-01-2026 23:07 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij willen met onze 2 tieners in de meivakantie naar Stockholm of Kopenhagen voor 4 dagen. We hebben al veel stedentrips gedaan maar nooit in Scandinavië geweest dus vind het lastig om te kiezen.
We houden van mooie stadswandelingen, lokale lekkernijen en lekkere koffie, shoppen, museum, lekker eten, markten, vintage winkels.
Help me kiezen
Allebei leuke steden! Voor 4 dagen zou ik Kopenhagen doen want het is wat compacter.
Allebei leuke steden. Je kunt kijken wat je opties zijn qua vluchten en hotels en op basis daarvan besluiten. Hotelkamers in beide steden kunnen namelijk ook heel duur zijn als er een groot congres is of zo.
Ik ben fan van Stockholm
Met de pontjes kun je van eiland naar eiland.

Genoeg musea, aanraders: Skansen, Vasamuseet, Kon.paleis
Je kunt een boot pakken naar een van de eilandjes die voor Stockholm liggen
Shoppen in Gamla Stan,
De Zweden houden van 2e hands winkeltjes.

Wij waren in Kopenhagen eerder uitgekeken.
ballon wijzigde dit bericht op 08-01-2026 08:18
Reden: Spelling
0.32% gewijzigd
Stockholm! Precies wat @ballon zegt. En ik vond de stad meer sfeer hebben.
Het zijn beide sfeervolle steden maar als ik moet kiezen ga ik ook zeker voor Stockholm.
Ben ooit in die periode in Stockholm geweest en er was een laantje dat vol kersenbloesem stond. Het was adembenemend mooi. Ben verder niet bekend in Stockholm, maar wellicht dat iemand dat hier weet want het was gewoon ergens in het centrum. Zou dat ooit nog wel eens willen zien.
Team Stockholm! Wasa museum, varen met de pontjes, mooie oude binnenstad, lekkere ontbijttentjes (voor mij een must tijdens een stedentrip)
Ik ben in beide geweest en ik zou gaan voor Stockholm. Er is meer te doen in de stad en de oude straatjes zijn zo leuk. Met de boot een rondvaart maken. Mooie musea.. Heel leuk!!
Ja Stockholm ♥️. Hoewel je ook niet verkeerd kunt met Kopenhagen want dat is ook heel leuk.
Owwww Stockholm was zo leuk!!!!.
Vanuit onze hotelkamer keken we op het spoor van de trein waar we mee aangekomen waren. Met de ramen gesloten hoorde we dit heel ver in de verte, dus totaal geen last van gehad.
Verder heerlijk gewandeld en veel bezocht.
Ik denk dat Stockholm heel erg leuk is! Ik wil er graag heen, vooral sinds ik De vrouwen van het Grand-Hotel en De vrouwen van het Luxe Warenhuis heb gelezen. Twee romans die enigszins op de waarheid berusten en heel mooi het interbellum in Stockholm beschrijven.
Vind ik altijd echt leuk wanneer ik ergens heen ga, om romans over die stad of streek te leven. Reisgidsen vind ik vaak saai, maar door romans gaat een stad leven.
Dank allemaal voor het meedenken!
Door jullie reacties is de keuze een stuk makkelijker geworden. Stockholm it is 🇸🇪

Vanavond als iedereen thuis is gaan ik het bespreken en boeken.
Helemaal zin in!
ladadieladieda schreef:
08-01-2026 13:51
Ik denk dat Stockholm heel erg leuk is! Ik wil er graag heen, vooral sinds ik De vrouwen van het Grand-Hotel en De vrouwen van het Luxe Warenhuis heb gelezen. Twee romans die enigszins op de waarheid berusten en heel mooi het interbellum in Stockholm beschrijven.
Vind ik altijd echt leuk wanneer ik ergens heen ga, om romans over die stad of streek te leven. Reisgidsen vind ik vaak saai, maar door romans gaat een stad leven.
Wat een goede tip. Allebei de boeken staan op Storytel en die ga ik luisteren.
Bedankt!
Godiva52 schreef:
08-01-2026 14:22
Wat een goede tip. Allebei de boeken staan op Storytel en die ga ik luisteren.
Bedankt!
Graag gedaan! :lips:
Stockholm is fantastisch maar 4 dagen zou ik zelf wel heel erg kort vinden. Vorig jaar heb ik 5 dagen Kopenhagen gedaan en dan nog waren er dingen waar ik niet aan toegekomen ben.
Lady_Day schreef:
08-01-2026 16:52
Stockholm is fantastisch maar 4 dagen zou ik zelf wel heel erg kort vinden. Vorig jaar heb ik 5 dagen Kopenhagen gedaan en dan nog waren er dingen waar ik niet aan toegekomen ben.
Dat hou je toch altijd met een stad?
apiejapie schreef:
08-01-2026 16:54
Dat hou je toch altijd met een stad?
Ik denk dat je dat met elke omgeving houdt, als je meer wil dan all inclusive bij het zwembad hangen van een groot complex.

Er zijn bestemmingen waar ik al jaren kom en ik ontdek er nog steeds nieuwe dingen. Sterker nog, in mijn eigen omgeving ontdek ik nog steeds nieuwe dingen.
Ik zou juist Kopenhagen doen en dan een dag met de trein naar Malmö ( over de oresondbrug)
Lady_Day schreef:
08-01-2026 16:52
4 dagen voor een citytrip is toch niet zo gek? Als het bevalt ga je nog een keer.
Godiva52 schreef:
08-01-2026 14:19
Dank allemaal voor het meedenken!
Door jullie reacties is de keuze een stuk makkelijker geworden. Stockholm it is 🇸🇪

Vanavond als iedereen thuis is gaan ik het bespreken en boeken.
Helemaal zin in!
En wat je zeker moet doen is fika in een cafe in een buurt waar mensen wonen. Södermalm bijvoorbeeld. Dan ervaar je het beste hoe het in Zweden is.

En wat ook leuk is: designmeubelwinkels bezoeken waarbij de prijzen eerder serienummers lijken. Nordisk Galleriet bijvoorbeeld.
Ik heb net Stockholm geboekt! Helemaal zin in!
Wij doen eigenlijk altijd 4 dagen (behalve New York, daar zijn we 10 dagen geweest)
Ik hoef zelf niet heel lang, ga dan liever nog een keer over een paar jaar. En in een ander seizoen, dan ziet een stad er ook weer anders uit.
We vliegen om 9 uur en zijn om 11 uur al daar. En terugvlucht pas om 19.00 uur, dus wel 4 hele dagen.
Iedereen onwijs bedankt voor alle tips tot nu toe.
Veel plezier! En vergeet niet een aantal prachtige metrostations te bezichtigen :heart:
https://www.blog.solontravel.nl/europa/ ... stockholm/
Ik adviseer je een kat.
Appletje schreef:
08-01-2026 18:02
4 dagen voor een citytrip is toch niet zo gek? Als het bevalt ga je nog een keer.
Op zich niet zo gek maar zelf zou ik een stad als Stockholm wat langer aan willen doen. Maar goed, ik ben dan ook erg van het 's ochtends heel rustig opstarten en vervolgens een paar uur in koffietentjes zitten en zo. Ik houd er gewoon niet zo van om als een malle door zo'n stad te gaan. Zo heb ik ooit eens een week alleen Ueno (Tokio) aangedaan.

En ja, je kunt inderdaad altijd nog een keer.
Lady_Day schreef:
08-01-2026 20:13
Op zich niet zo gek maar zelf zou ik een stad als Stockholm wat langer aan willen doen. Maar goed, ik ben dan ook erg van het 's ochtends heel rustig opstarten en vervolgens een paar uur in koffietentjes zitten en zo. Ik houd er gewoon niet zo van om als een malle door zo'n stad te gaan. Zo heb ik ooit eens een week alleen Ueno (Tokio) aangedaan.

En ja, je kunt inderdaad altijd nog een keer.
Dat is dan weer niet mijn / ons ding. Wij gaan na het ontbijt lekker de stad in.
En tuurlijk, lekker van alle koffietentjes en bakkerijtjes genieten doen wij ook graag.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven