Stedentrips in je eentje! Deel je tips en ervaringen :)

17-05-2019 13:46 232 berichten
Hi!
Ik heb de knoop doorgehakt dat ik als single niet meer ga leuren bij mensen om te vragen of ze een keer een weekendje weg met mij willen. Jeetje, als ik het zo neer zet lijkt het net alsof ik aan hun benen hang :P Met zn 2en moet je een weekend afstemmen, een bestemming, reiswensen etc. En de ander moet ook zin en geld hebben natuurlijk :)

Dus ik ben van plan om zelf stedentrips te doen met de trein of vliegtuig. Wat zijn leuke steden om te bezoeken voor 2, 3 dagen? Van belang is dat er genoeg te zien en te doen is en veilig voor een single vrouw.
Wat zijn handige dingen om aan te denken als je alleen op reis bent?

Oh ja, ik weet nog niet wanneer ik ga. Het is een algemeen inspiratie-topic :D

Wat momenteel op mijn lijst staat:
-Spanje (Madrid, Valencia)
- Lissabon

Mij spreekt de Oost-Europa ook wel aan

Ik zit te denken aan Italië, maar Rome zou ik sowieso samen willen doen met iemand. Wat zijn andere leuke steden in Italië?

Ben benieuwd! :D
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
17-05-2019 14:26
Enige wat ik kan bedenken wat soms wel irritant is als je alleen reist, als je bijv naar de wc moet en niet aan je reisgenoot kan vragen om op je spullen te letten.
Verder zou ik niet vertrouwen op 1 bankpas bij 1 rekening. Ik weet niet hoe het zit als je geskimmed wordt of je creditcard dan ook geblokkeerd wordt meteen.
Vrijwel elke stad in Europa is veilig denk ik als vrouw alleen..
Als ik onderweg ben en op een busstation/treinstation naar het toilet met met bagage bij me, dan zet ik dat bij de toiletjuffrouw neer als die er is. Of ik zet het gewoon bij de wastafels neer, de kans dat iemand met een vreemde koffer of rugzak gaat lopen is niet zo groot. Die angst zit meer in onze hoofden denk ik.

Als ik in een cafeetje of restaurant naar het toilet moet, neem ik m'n schoudertas of andere kleine tas mee en laat m'n jas of vest over de stoel hangen. Die loopt niet vanzelf weg.

Wat dat betreft doe ik dat op reis niet anders dan hier in Nederland.

Ik reis ook gewoon met één bankpas, geen creditcard. Wel heb ik een euro of vijftig cash op een aparte plek bij me, voor noodgevallen die nog nooit zijn voorgevallen.

Alleen reizen is niet veel anders dan met z'n tweeën. Het is niet ineens gevaarlijker of moeilijker in je eentje. Je moet zelf beslissingen (durven) nemen, dat is misschien het enige wat anders is.
Wat mij betreft kun je gewoon naar elke willekeurige Europese stad en naar heel veel niet-Europese steden ook.
Alle reacties Link kopieren
Alleen reizen kan prima, hoe denk je dat al die zakelijke reizigers dat doen? Ik ben zelf op dit moment alleen in het buitenland (combinatie werk & privé).

Ik laat als ik naar de wc moet mijn spullen liggen in een restaurant, neem enkel mijn telefoon, portemonnee en paspoort mee. En soms vraag ik iemand om erop te letten, maar meestal niet. Overdag als ik geen kamer heb dan gaat mijn koffer in de bagagekamer van het hotel.

Ik heb twee rekeningen en twee creditcards. Daar doet er altijd wel eentje het van. Verder uber account zodat ik geen geld / vreemde valuta hoef te pinnen voor taxi’s en ik heb ook mijn creditcard gekoppeld aan accounts voor treinapps in de landen waar ik meestal reis zodat ik direct op mijn telefoon tickets kan kopen. Ik check vooraf op de kaart hoe een hotel ligt, als het ergens achteraf in een steegje ligt dan kies ik wat anders. Je wordt er vanzelf handig in.
Alle reacties Link kopieren
erizito schreef:
17-05-2019 18:05
Je wordt er vanzelf handig in.
Dat vooral!
Oefening baart kunst. Echt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd best bijzonder dat andere mensen mij 'dapper' noemen als ik weer ergens alleen op reis ga. Echt, er is niks moeilijks aan. Gewoon je gezonde verstand gebruiken en goed op je spullen letten, dan kan er weinig gebeuren. Ik wil bijna niet anders meer dan alleen reizen.

Porto is trouwens ook een aanrader! Die heb ik hier nog niet voorbij zien komen.
Alle reacties Link kopieren
Oslo en Boedapest zijn hier ook goed bevallen, daar kun je je wel langer dan drie dagen vermaken.

De laatste keer dat ik alleen op reis ging (wel binnen EU, geen euro's), had ik voor het eerst een creditcard bij me. Ik heb in iedere winkel of restaurant met mijn gewone pinpas kunnen betalen en heb die hele creditcard niet gebruikt. Je kunt een creditcard aanvragen, er zijn nu acties dat je ze voor een jaar gratis kunt proberen (daarna wel op tijd opzeggen als je er niet aan vast wilt zitten).

Een nadeel vind ik wel dat je niet op je gemak uren gaat zwemmen omdat je toch je spullen in de gaten moet houden. En er is niemand om je rug in te smeren met zonnebrand.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens op dit moment met mezelf uit eten. Lekker glas wijn en een hoofdgerecht besteld en het is dat ik laat geluncht heb, anders had ik nog een voorgerecht besteld ook. Heb ik verdiend na een paar pittige werkdagen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al meerdere keren alleen naar Parijs geweest. Als je voor de eerste keer niet heel ver weg wil is dat een goede optie. Ik vind het een fijne stad om alleen rond te dwalen. Veel restaurantjes, terrasjes waar je even iets kan drinken.
Mooie musea etc.

London ook erg geschikt. Budapest als je weer relaxen in thermale baden.
Athene vond ik ook een fijne stad, behalve de staking OV dan...

Ik heb eigenlijk geen slechte ervaringen, het ligt eigenlijk vooral aan mijn eigen instelling/gemoedstoestand of het leuk is.

Een vriend van mij heeft het een keer geprobeerd en vond het verschrikkelijk. Als je in het normale keven al liever niet alleen bent wordt je van een weekendje alleen weg waarschijnlijk niet blij.
xiongmao wijzigde dit bericht op 16-01-2020 18:52
0.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
erizito schreef:
17-05-2019 20:31
Ik ben trouwens op dit moment met mezelf uit eten. Lekker glas wijn en een hoofdgerecht besteld en het is dat ik laat geluncht heb, anders had ik nog een voorgerecht besteld ook. Heb ik verdiend na een paar pittige werkdagen.
Good for you, eet smakelijk!
Alle reacties Link kopieren
Leuk!

Mijn tips:
- Lissabon
- Barcelona
- Praag
- Berlijn
- Rome (2 a 3 dagen is idd weinig)
- Londen
- Hamburg
- Parijs
- Wenen

Dublin en Stockholm staan nog op mijn lijstje.

Verder let ik veel meer op mijn omgeving als ik alleen ben.
Ik zal juist eerder verdwalen, slachtoffer worden van een zakkenroller of in een verkeerde buurt belanden als ik met iemand anders samen ben. Dan let ik, al kletsend, niet meer op. Voor mij is alleen reizen veiliger :proud:
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Verder moet je zelf bekijken wat je fijner lijkt, een hotel, hostel, airbnb of weer iets anders.

De laatste jaren boek ik zelf het liefst een airbnb of hotelkamer als ik een stedentrip doe. Ik loop veel, doe veel en ben 's avonds vaak bekaf. Dan heb ik het liefst een kamer of huis / appartement (met wc en douche) voor mezelf.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Mijn algemene tips:
- Verspreid je geld en pasjes zodat je niet meteen alles kwijt bent. Ik heb altijd een klein tasje of heuptasje wat ik onder m'n jas draag.
- Maak een lijstje met belangrijke nummers en andere belangrijke informatie voor het geval dat er iets met je gebeurd.
- Ik negeer iedereen die me iets wil verkopen of 10 cent te kort komt voor de bus/trein/taxi of waar ik geen goed gevoel bij heb.
- Loop niet te koop met dure dingen die ook duidelijk laten zien dat je een toerist bent.
- Doe bij het uitzoeken van je hotel ook beetje research over de wijk en kijk of OV op loopafstand is. Ik doe zelf altijd even street view en ik wil een bus/metro/trein/tram station op maximaal 5 a 10 minuten lopen en dan ook nog centraal van alles wat ik wil doen. Reviews lezen is juist als je alleen bent erg belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat een inspirerend topic dit. En Erizito, klinkt fijn zoals jij het doet. Zou bijna jaloers worden, maar ik hou het op inspirerend. :rolling:
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
LuckyLud schreef:
17-05-2019 18:34
Ik vind het altijd best bijzonder dat andere mensen mij 'dapper' noemen als ik weer ergens alleen op reis ga. Echt, er is niks moeilijks aan. Gewoon je gezonde verstand gebruiken en goed op je spullen letten, dan kan er weinig gebeuren. Ik wil bijna niet anders meer dan alleen reizen.


Ja dat ken ik. Krijg best vaak te horen "dat je dat durft!" en als ik dan ook nog eens zeg dat ik dat zelf geregeld heb zonder reisbureau vinden ze dat heel stoer, knap en "dat je dat durft".

Ken koppels die nog niet eens zelf een weekendje Parijs durven te regelen en alles via een organisatie doen.
Heerlijk, een citytrip in mijn eentje. Ik ga inmiddels zelfs (bijna) liever alleen dan met een ander.

Ik bereid me wel goed voor. Schuim van te voren het forum van Tripadvisor en Spotted by Locals af en maak voor mezelf een (online) lijstje met leuke pleintjes, foodmarkets, terrasjes, tentjes en restaurantjes. Daarbij check ik ook op googlemaps waar ze zitten inclusief het dichtstbijzijnde metrostation en check de website voor openingstijden/prijzen. Dat lijstje (in mijn mail met links) check ik veelvuldig op mijn mobiel terwijl ik ter plaatse ben.
Op die manier leer ik de plattegrond van de stad en het metro netwerk al een beetje kennen van te voren en weet ik in elke wijk waar het leuk is om langs te gaan. Ik houd er niet van om uit arremoede (plotselinge vermoeidheid, dorst, honger of plassen) in een toeristenfuik te belanden als 1 steegje verder een uniek local gem zit. En het voelt veilig/voorbereid als ik een soort doel heb (ik schrijf altijd veel meer spots op dan ik ook echt tijd voor heb).

Vooral van 6 dagen Madrid heb ik echt genoten.
' s Ochtends ontbijten in een hipster ding, daarna naar 1 van de 3 grote musea (heb ze alle drie gedaan met combo-ticket), vervolgens qua lunch een menu del dia (meerdere gangen lunch voor rond de 12-15,- euro in een restaurantje met veel goede reviews) en avond eten met tapa's in een van de beroemde foodmarkets.
Ik heb ook een georganiseerde tapas-tour gedaan. Dat was leuk en ik was onder de mensen en ik ben nog gaan naborrelen met een Filipijnse vrouw, maar het was wel te duur voor het geld.
Ook ben ik naar een opera-voorstelling geweest die ik van te voren in Nederland al online had geboekt.
Ja een goede voorbereiding is belangrijk. Ik zoek ook altijd naar leuke dingen ter plaatse en maak dan globaal een plan van wat ik per dag ga doen (wat er allemaal bij elkaar in de buurt zit) en hoe ik van A naar B kom. Verder zoek ik ook uit waar in de buurt van m'n hotel een pin automaat en supermarkt zit en zoek uit waar de Nederlandse ambassade is voor het geval dat. Pin alles in Mymaps van Google wat ik dan overzet in maps.me voor offline gebruik. En ja soms dingen vooraf online boeken scheelt tijd.

Het viel bij mijn laatste groepsreis echt op wie er vaker alleen reist en wie niet. Sommigen waren verbaasd dat ik een hele planning had en dat ik wist dat er een pin automaat om de hoek van het hotel zat. Vaak kwam mijn planning wel grotendeels overeen met wat de reisbegeleiding had gepland maar soms ook niet en dan is het fijn om een eigen plan te hebben.
Ik reis ook veel alleen en ook wel stedentripjes of steden bezocht als deel van een reis. Ik ben dan zelf niet zo sociaal, dus meestal vermaak ik me wel met rondlopen en als ik ga eten of iets ga drinken, heb ik een boek. In Dublin had ik een bad in mijn hotelkamer en dat was goddelijk.

Ik vind het soms wel jammer om alleen te zijn omdat je met iemand veel meer lekker uitgebreid gaat eten, om half vijf al een biertje gaat drinken, etc. Maar er zijn natuurlijk ook heel veel mogelijkheden om mensen te ontmoeten. In een hostel vind je altijd wel iemand. Je kan gaan couchsurfen. Dat lijkt mij echt vreselijk, maar ik heb vrienden die er wel fan van zijn. Je kan ook kijken voor ontmoetingen met andere reizigers of locals. In Berlijn (en ik neem aan elders ook) zijn er bijvoorbeeld avonden van coachsurfing en daar komen soms veel mensen op af. Locals, buitenlanders die er wonen, reizigers, etc. Dan heb je een avond gezelschap.

Waar ik zelf wel veel meer voor kies als ik alleen reis is iets meer comfortabele keuzes te maken, bijvoorbeeld in verre, vreemde landen me laten ophalen van het vliegveld door het hotel.

Ohja, kies een goede locatie voor je hotel of hostel. Het is echt vervelend als je 's avonds de deur niet meer uit kunt omdat je in een kutwijk zit.
malibu82 schreef:
17-05-2019 23:28
Ik zal juist eerder verdwalen, slachtoffer worden van een zakkenroller of in een verkeerde buurt belanden als ik met iemand anders samen ben. Dan let ik, al kletsend, niet meer op. Voor mij is alleen reizen veiliger :proud:
Herkenbaar. Ik heb de irritante neiging volledig op de ander z'n kompas te varen bij het navigeren.
Murrmurr schreef:
18-05-2019 16:14
Herkenbaar. Ik heb de irritante neiging volledig op de ander z'n kompas te varen bij het navigeren.
Ik heb juist als ik alleen ben dat ik ten eerste denk dat alles op loopafstand is en ook veel minder vaak kijk of check waardoor alles altijd eindeloos duurt.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
18-05-2019 16:14
Herkenbaar. Ik heb de irritante neiging volledig op de ander z'n kompas te varen bij het navigeren.
.
Ik ook. Niet zo’n handige combinatie met kerel die graag spontaan ronddwaalt.
Alle reacties Link kopieren
Wat wel echt K is aan alleen reizen is wanneer je niet lekker bent. Je ziek voelen en jezelf en je spullen door de stad of naar het vliegveld slepen is gewoon niet fijn. *zelfmedelijden uit*
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
18-05-2019 14:54
Ja een goede voorbereiding is belangrijk. Ik zoek ook altijd naar leuke dingen ter plaatse en maak dan globaal een plan van wat ik per dag ga doen (wat er allemaal bij elkaar in de buurt zit) en hoe ik van A naar B kom. Verder zoek ik ook uit waar in de buurt van m'n hotel een pin automaat en supermarkt zit en zoek uit waar de Nederlandse ambassade is voor het geval dat. Pin alles in Mymaps van Google wat ik dan overzet in maps.me voor offline gebruik. En ja soms dingen vooraf online boeken scheelt tijd.

Het viel bij mijn laatste groepsreis echt op wie er vaker alleen reist en wie niet. Sommigen waren verbaasd dat ik een hele planning had en dat ik wist dat er een pin automaat om de hoek van het hotel zat. Vaak kwam mijn planning wel grotendeels overeen met wat de reisbegeleiding had gepland maar soms ook niet en dan is het fijn om een eigen plan te hebben.

Ik bereid wel voor, maar wel een stuk minder. Afhankelijk van het aantal overnachtingsmogelijkheden boek ik dat van te voren als het aanbod klein is. De supermarkt en pinautomaat vind ik ter plekke wel. Hoe ik van het vliegveld naar mijn hostel/hotel kom zoek ik meestal nog wel even uit, maar meestal pas vanaf als ik onderweg naar het vliegveld ben en de rest zie ik altijd ter plekke. Ik zwerf wat rond en kom vanzelf dingen tegen, ook dingen die handig zijn als een bank en een supermarkt. Heb ook wel eens lenzen moeten kopen en zelfs dat ging soepel in een taal die ik niet sprak.

Van te voren kijk ik even wat ik sowieso wil zien per dag bekijk ik wat ik ga doen en wat handig is.
Seriously?
Oja dat is ook een ding: Reizen met mensen die teveel af gaan op wat er door een organisatie of iemand anders wordt gezegd en je dan niet geloven als je zegt dat dat niet klopt.

Voorbeeld: Ik was een keer met een vriendin op pad en het hotel had gezegd hoe we van A naar B moesten via de metro. Maar ik ben zo iemand die het ook even checkt en de borden goed leest en toen kwam ik er dus achter dat de informatie die hotel had gegeven niet (meer) klopte. Maar vriendin was ervan overtuigd dat dat wel zo was want het hotel had het gezegd.. Nouja als jij zo graag verkeerd wilt reizen prima. En me dan later toch gelijk geven.

Of dat iemand er vanuit gaat dat ik de weg wel weet en niet oplet... ehhh nee mijn gevoel voor richting laat me meestal in de steek dus ik ga af op gebouwen en andere dingen en als ik die niet zie (of ze vergeet) dan weet ik het niet meer. Ga niet voor niks veel met de metro/bus of trein tenzij het een makkelijke loop route is. :facepalm: :rofl:
sugarmiss schreef:
17-05-2019 14:00
Ik ben zo benieuwd waarom je Rome niet alleen zou willen doen en andere steden wel.
Ik heb dat met Parijs. En ben er dus helaas ook nog nooit geweest, omdat je met “samen” dus ook samen je invulling van de vrije dagen/reiswensen bespreekt.

Dublin vond ik idd heel leuk en goed toegankelijk in het leggen van contacten met zowel de Ieren als met andere backpackers. Sowieso een leuk en toegankelijk land. Alleen die jeugd af toe! Wat veel hangjongeren daar zeg...
Alle reacties Link kopieren
Ik volg even. Wil volgend jaar graag een excursie doen naar Tsjernobyl en plak daar dan een paar dagen Kiev aan vast..
Live long and prosper
TsumTsum schreef:
18-05-2019 14:54
Ja een goede voorbereiding is belangrijk. Ik zoek ook altijd naar leuke dingen ter plaatse en maak dan globaal een plan van wat ik per dag ga doen (wat er allemaal bij elkaar in de buurt zit) en hoe ik van A naar B kom. Verder zoek ik ook uit waar in de buurt van m'n hotel een pin automaat en supermarkt zit en zoek uit waar de Nederlandse ambassade is voor het geval dat. Pin alles in Mymaps van Google wat ik dan overzet in maps.me voor offline gebruik. En ja soms dingen vooraf online boeken scheelt tijd.

Het viel bij mijn laatste groepsreis echt op wie er vaker alleen reist en wie niet. Sommigen waren verbaasd dat ik een hele planning had en dat ik wist dat er een pin automaat om de hoek van het hotel zat. Vaak kwam mijn planning wel grotendeels overeen met wat de reisbegeleiding had gepland maar soms ook niet en dan is het fijn om een eigen plan te hebben.
Heel herkenbaar dit. Ik reis ook graag en veel alleen ( niet alleen stedentrips maar ook zonvakanties ) en ik bereid me ook graag goed voor. Ik verken de buurt op googlemaps en weet dus precies waar alles zit ( niet dat ik niet de eerste keer verdwaal hoor want ik ben een ramp met de weg ). Ik boek vaak dingen vooraf en heb een hele lijst mee van alles dat ik wil zien, wat het kost, wanneer het open is etc. Die streep ik dan af als ik dingen gedaan heb.
Ik vind het heerlijk om alleen te reizen, het enige nadeel is het eten s'avonds. Dat was wel een drempel waar ik overheen moest de eerste keer. Maar dat went ook wel, boekje mee, schrift of kletsen met een vreemde naast je.
Er zitten veel reizigers alleen te eten en soms heb je leuke gesprekken. Veel mensen doen een stedentrip alleen, vooral Amerikanen. Soms ga ik gewoon aan een tafeltje op een terras zitten naast iemand die alleen zit en raken we aan de praat. Soms ook niet. Ook prima.

Ik maak soms ook foto's van wat ik allemaal zie onderweg zodat ik de weg terug naar mijn hotel kan vinden. Verder bewaar ik mijn geld op verschillende plekken en zeg ik altijd tegen het hotel dat ik weg ben. Ook neem ik een kaartje van het hotel mee voor eventueel een taxi of om de weg te vragen.
Overdag loop ik veel, ik gebruik zelden het OV. Ik ben s'avonds altijd erg moe en ga vroeg slapen.

Ik hoor ook vaak van mensen dat het zo dapper is om alleen te gaan. Ik vind het nooit zo spannend. Ik zeg dan altijd dat soldaten dapper zijn die het slagveld op moeten. Ik kan gewoon te goed alleen zijn denk ik.

Ik heb me trouwens geen moment onveilig gevoeld in Napels. Prachtige stad. Levensgevaarlijk verkeer, dat wel, maar dat is bijna overal in Italie een probleem. Al stoppen ze in Rome bij elk zebrapad en in Napels scheuren ze gewoon door. Toch vond ik het een heerlijk stad, super chaotisch maar veel verborgen schoon. Het had echt wat. Rome heb ik ook alleen gedaan en is ook super.
Madrid ook zeker een aanrader, heel veilig, relaxt en goed betaalbaar.

Ik ben nog nooit opgelicht trouwens, ik loop iedereen die me wil aanspreken zo voorbij. Mits het overige toeristen zijn die de weg kwijt zijn ofzo.
Maar nooit last van verkopers of mensen die me lastig vallen. Koptelefoon op en gaan. In Rome liepen er bij het Vaticaans museum mensen tussen de wachtrij door die vertelden dat we de rij konden skippen voor 40 euro ofzo, en dan kregen we nog een gids mee ook. Een kaartje voor het museum was volgens hen 25 euro. Ik wist dat dat niet kon kloppen want ik wist precies wat het bedrag was omdat ik me had ingelezen dus ik ben lekker blijven staan terwijl andere mensen toch meegingen. Vervolgens liepen die met een zogenaamde gids mee die over bijna elk standbeeld verkeerde informatie gaven. Tenenkrommend.
anoniem_304633 wijzigde dit bericht op 19-05-2019 13:47
11.30% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven