Stedentrips in je eentje! Deel je tips en ervaringen :)

17-05-2019 13:46 232 berichten
Hi!
Ik heb de knoop doorgehakt dat ik als single niet meer ga leuren bij mensen om te vragen of ze een keer een weekendje weg met mij willen. Jeetje, als ik het zo neer zet lijkt het net alsof ik aan hun benen hang :P Met zn 2en moet je een weekend afstemmen, een bestemming, reiswensen etc. En de ander moet ook zin en geld hebben natuurlijk :)

Dus ik ben van plan om zelf stedentrips te doen met de trein of vliegtuig. Wat zijn leuke steden om te bezoeken voor 2, 3 dagen? Van belang is dat er genoeg te zien en te doen is en veilig voor een single vrouw.
Wat zijn handige dingen om aan te denken als je alleen op reis bent?

Oh ja, ik weet nog niet wanneer ik ga. Het is een algemeen inspiratie-topic :D

Wat momenteel op mijn lijst staat:
-Spanje (Madrid, Valencia)
- Lissabon

Mij spreekt de Oost-Europa ook wel aan

Ik zit te denken aan Italië, maar Rome zou ik sowieso samen willen doen met iemand. Wat zijn andere leuke steden in Italië?

Ben benieuwd! :D
:hello:
@Strandjuttertje
Berlijn lijkt mij zeker een leuke stad! Begrijp ik het goed dat je daar woont?

@mur
Laat even weten hoe Manchester was.

Leuke citytrip: Athene. Mooie stad :D. Allemaal mooie straatjes waar je kan verdwalen en niet weet wat je tegen kan komen. Echt een stad stad, maar ik heb de massatoerisme zoals in Amsterdam niet gezien. Dat ervaar ik zelf als erg prettig. Veel dingen te doen en te zien. Alles goed loopbaan. Aanrader!
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam in dit topic terecht omdat ik voor het eerst een solotrip ga doen. Mijn vakantietijd neem ik altijd in dec om mijn familie in Suriname te bezoeken. Maar ik heb een nieuwe baan en voordat ik daar begin kan ik nog lekker weg.

En wat een goede tips lees ik hier. Twee maanden geleden besloot ik: Het wordt Valencia. Ik heb er super veel zin in maar ik vindt het ook spannend. Ik ga de eerste avond een tapastour doen, de 2e dag een fiets tour en eventueel de 3e dag een paella kook workshop. Maar dat laatste staat nog niet vast. misschien ga ik wel de hele dag slenteren, naar het mooie park daar. Ik wil niet teveel plannen gewoon lekker rustig aan.

Een tapastour lijkt me wel leuk. Zo ontmoet ik toch wat mensen en kan ik de volgende avond zelf naar een van de bezochte tentjes Misschien doe ik wel zo een cheesy hop on hop off tour. Ik laat het in het midden.
Ik ga wel in een hotel dat vind ik prettiger.

Wat ik vaak lees is dat je niet teveel moet uitstralen dat je toerist bent. Dat wordt dan nog wat... want ik ben echt zo iemand die overal foto's wilt maken😂😂 omg!!!
Tvp, voor samen met mijn vriend een keer weekendje weg.
Joyandpain schreef:
28-08-2019 07:32
Ik kwam in dit topic terecht omdat ik voor het eerst een solotrip ga doen. Mijn vakantietijd neem ik altijd in dec om mijn familie in Suriname te bezoeken. Maar ik heb een nieuwe baan en voordat ik daar begin kan ik nog lekker weg.

En wat een goede tips lees ik hier. Twee maanden geleden besloot ik: Het wordt Valencia. Ik heb er super veel zin in maar ik vindt het ook spannend. Ik ga de eerste avond een tapastour doen, de 2e dag een fiets tour en eventueel de 3e dag een paella kook workshop. Maar dat laatste staat nog niet vast. misschien ga ik wel de hele dag slenteren, naar het mooie park daar. Ik wil niet teveel plannen gewoon lekker rustig aan.

Een tapastour lijkt me wel leuk. Zo ontmoet ik toch wat mensen en kan ik de volgende avond zelf naar een van de bezochte tentjes Misschien doe ik wel zo een cheesy hop on hop off tour. Ik laat het in het midden.
Ik ga wel in een hotel dat vind ik prettiger.

Wat ik vaak lees is dat je niet teveel moet uitstralen dat je toerist bent. Dat wordt dan nog wat... want ik ben echt zo iemand die overal foto's wilt maken😂😂 omg!!!
Valencia is ❤️

Ik ben er in juni geweest. Het was een random bestemming, maar ik heb zo geen spijt. Ben zelfs een beetje verliefd geworden. Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Joyandpain schreef:
28-08-2019 07:32
En wat een goede tips lees ik hier. Twee maanden geleden besloot ik: Het wordt Valencia. Ik heb er super veel zin in maar ik vindt het ook spannend. Ik ga de eerste avond een tapastour doen, de 2e dag een fiets tour en eventueel de 3e dag een paella kook workshop. Maar dat laatste staat nog niet vast. misschien ga ik wel de hele dag slenteren, naar het mooie park daar. Ik wil niet teveel plannen gewoon lekker rustig aan.

Je hebt al 2 a 3 dagdelen volgepland met dingen doen. Maar je gaat toch naar een stad omdat die je mooi lijkt? Ga dan lekker slenteren en foto’s maken, de stad verkennen, een leuk winkeltje binnen, in een parkje mensen kijken.. of blijf je er langer dan 3 dagen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
28-08-2019 08:20
Je hebt al 2 a 3 dagdelen volgepland met dingen doen. Maar je gaat toch naar een stad omdat die je mooi lijkt? Ga dan lekker slenteren en foto’s maken, de stad verkennen, een leuk winkeltje binnen, in een parkje mensen kijken.. of blijf je er langer dan 3 dagen?
Niet iedereen gaat naar een stad om te slenteren, in een parkje te zitten en foto's te maken. Ik vind het niet gek om het te doen, zeker niet bij je eerste keer alleen. Ik heb het bij mijn eerste vakantie alleen ook gedaan. Het gaf me wat houvast, bovendien was er genoeg tijd over om te slenteren en de stad te verkennen. Zeker zo'n fietstocht kan erg leuk zijn, je zit met andere mensen, maakt makkelijk even contact en je praat even met andere mensen.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
28-08-2019 08:27
Niet iedereen gaat naar een stad om te slenteren, in een parkje te zitten en foto's te maken. Ik vind het niet gek om het te doen, zeker niet bij je eerste keer alleen. Ik heb het bij mijn eerste vakantie alleen ook gedaan. Het gaf me wat houvast, bovendien was er genoeg tijd over om te slenteren en de stad te verkennen. Zeker zo'n fietstocht kan erg leuk zijn, je zit met andere mensen, maakt makkelijk even contact en je praat even met andere mensen.
Eens. Ik plande meestal een aantal musea en een wandeling langs de highlights.
Zo'n fietstocht lijkt mij nog steeds erg leuk, maar ik heb het nog nooit gedaan. Meestal kom ik in het hostel wel mensen tegen om mee op te trekken als ik daar zin in heb, dus even niet is ook prettig.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
28-08-2019 08:51
Eens. Ik plande meestal een aantal musea en een wandeling langs de highlights.
Zo'n fietstocht lijkt mij nog steeds erg leuk, maar ik heb het nog nooit gedaan. Meestal kom ik in het hostel wel mensen tegen om mee op te trekken als ik daar zin in heb, dus even niet is ook prettig.
Ik ook, maar ik vond de eerste keer heel spannend. Had ook elke dag facetime gesprekken afgesproken met wat mensen, maar daar had ik helemaal geen tijd voor. :P

Het leuke aan zo'n fietstocht vind ik dat je meteen veel hoogtepunten ziet en je bezig bent. Meestal beslis ik vanaf daar of ik van iets nog meer wil zien of dat ik het genoeg vond. Ik kijk overigens wel of een stad enigszins geschikt is om te fietsen...
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga 3 dagen, maar ik heb bewust niet te veel gepland. alleen de tapastour op de eerste dag en fietstour op de 2e. Op de eerste dag kom ik tegen de middag aan. Naar het hotel, inchecken, even uitrusten&opfrissen en vroeg in de avond dan naar de tapastour.

De volgende dag de fietstour die in de ochtend begint en hooguit 3 uur duurt. Hierna heb ik geen plannen. Ik heb dan nog de hele middag en avond, om bijvoorbeeld rond te slenteren.

Dat is ook nog de reden dat ik zwaar twijfel over de paella workshop, ik vlieg dan wel in de avond, maar wil zo relaxed mogelijk vertrekken natuurlijk.

Ik denk dat 3 dagen te weinig is om de hele stad goed te verkennen op mijn relaxte tempo. Maar misschien wordt ik ook wel verliefd op Valencia, net als Sem. Meer reden om ooit nog terug te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Oh jongens ik heb er zo een zin in!!!

Nog even over het alleen reizen, in mijn familie is het niet echt gebruikelijk. Al reisde mijn vader vroeger wel solo naar Egypte, Griekenland en Denemarken.
Ik heb de afgelopen weken al wat opmerkingen gehoord, "Je gaat toch niet alleeeen??" en "Wat saai"
Mijn besluit staat vast en ik kijk er erg naar uit.
Alle reacties Link kopieren
Joyandpain schreef:
28-08-2019 09:53
Oh jongens ik heb er zo een zin in!!!

Nog even over het alleen reizen, in mijn familie is het niet echt gebruikelijk. Al reisde mijn vader vroeger wel solo naar Egypte, Griekenland en Denemarken.
Ik heb de afgelopen weken al wat opmerkingen gehoord, "Je gaat toch niet alleeeen??" en "Wat saai"
Mijn besluit staat vast en ik kijk er erg naar uit.
Oh ja die afkeurende reacties krijg ik ook steeds. Ook met name van mensen die het maar niets vinden. Ik denk dan altijd, maar ik ga wel en jij blijft thuis of kan dus blijkbaar niets zonder je partner..Mij maakt het juist onafhankelijk.

Veel plezier. En vergeet niet om pinchos te eten.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Thanks Meredithgrey, ook voor de tip
Joyandpain schreef:
28-08-2019 09:53
Oh jongens ik heb er zo een zin in!!!

Nog even over het alleen reizen, in mijn familie is het niet echt gebruikelijk. Al reisde mijn vader vroeger wel solo naar Egypte, Griekenland en Denemarken.
Ik heb de afgelopen weken al wat opmerkingen gehoord, "Je gaat toch niet alleeeen??" en "Wat saai"
Mijn besluit staat vast en ik kijk er erg naar uit.
Ik ga al 8 jaar alleen op vakantie en die opmerkingen krijg ik nog steeds. Kortom wen er maar aan :P Ik vind het vooral jammer voor diegene die nooit alleen gaat en vervolgens gaat klagen over zo weinig op vakantie gaan.

Veel plezier en maak gewoon die foto's als je er zin in hebt. Doe ik ook hoor maar ik probeer op andere momenten weer niet teveel op te vallen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik in m’n eentje ga, vind ik het ook wel weer leuk om eens goed om me heen te kijken. Er zitten altijd wel stelletjes met chagrijnige gezichten waar vanaf straalt dat ze net ruzie hebben gehad. Of ze zitten ieder de hele tijd op hun telefoon te kijken. In zo’n geval ga ik dus liever in m’n eentje
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
28-08-2019 14:20
Ik ga al 8 jaar alleen op vakantie en die opmerkingen krijg ik nog steeds. Kortom wen er maar aan :P Ik vind het vooral jammer voor diegene die nooit alleen gaat en vervolgens gaat klagen over zo weinig op vakantie gaan.

Veel plezier en maak gewoon die foto's als je er zin in hebt. Doe ik ook hoor maar ik probeer op andere momenten weer niet teveel op te vallen.
Dit vind ik dus ook. Het komt ook een beetje afgunstig over. Alsof je het mij niet gunt, terwijl ik niet klaag en zij wel.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
28-08-2019 08:56
Ik ook, maar ik vond de eerste keer heel spannend. Had ook elke dag facetime gesprekken afgesproken met wat mensen, maar daar had ik helemaal geen tijd voor. :P

Het leuke aan zo'n fietstocht vind ik dat je meteen veel hoogtepunten ziet en je bezig bent. Meestal beslis ik vanaf daar of ik van iets nog meer wil zien of dat ik het genoeg vond. Ik kijk overigens wel of een stad enigszins geschikt is om te fietsen...
Ik zou zelf niet voor een workshop of zo gaan op de dag dat ik weg ga. Geen zin in stress en stel dat het super gezellig is, dan kun je niet lang nakletsen.

Drie dagen is natuurlijk super kort, maar wat weerhoud je ervan om nog een keer te gaan. Dus niet teveel willen doen!
Ik ben geloof ik ook maar 3 dagen in Valencia geweest en ik zou zo weer willen. Misschien volgend jaar.

Ik vind het zalig om alleen te gaan, alhoewel ik het de eerste keer, jaaaaaaren geleden wel heel spannend vond. Maar hoe vaker je iets doet hoe makkelijker het gaat. Sommige mensen vinden het gewoon moeilijk om zichzelf te vermaken en/of nieuwe contacten op te doen. In je eentje in een wijnbar rondhangen is waarschijnlijk minder leuk, dan wanneer je het met een groepje doet. Maar als je in een hostel zit of zo, dan is het wel makkelijker om iemand te vinden die het ook leuk vindt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
bethweeter schreef:
28-08-2019 14:26
Als ik in m’n eentje ga, vind ik het ook wel weer leuk om eens goed om me heen te kijken. Er zitten altijd wel stelletjes met chagrijnige gezichten waar vanaf straalt dat ze net ruzie hebben gehad. Of ze zitten ieder de hele tijd op hun telefoon te kijken. In zo’n geval ga ik dus liever in m’n eentje
Oja dat gekibbel als de een links wil en de ander rechts. Of dat de een dat museum nog wil zien terwijl de ander ergens uren op een terras wil zitten en mensen kijken. Ik ga nu al zo lang alleen en soms een groepsreis dat ik me wel eens afvraag hoe het zou zijn als ik weer eens met een vriendin ofzo zou gaan. Ja dat wordt gezellig maar dat zal voor mij ook wel weer wennen zijn, dat je steeds moet overleggen en rekening moet houden met elkaar.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
28-08-2019 14:47
Oja dat gekibbel als de een links wil en de ander rechts. Of dat de een dat museum nog wil zien terwijl de ander ergens uren op een terras wil zitten en mensen kijken. Ik ga nu al zo lang alleen en soms een groepsreis dat ik me wel eens afvraag hoe het zou zijn als ik weer eens met een vriendin ofzo zou gaan. Ja dat wordt gezellig maar dat zal voor mij ook wel weer wennen zijn, dat je steeds moet overleggen en rekening moet houden met elkaar.
De eerste vakantie met mijn vriend was daardoor een uitdaging. Hij werd om een uur of 1 humeurig van hij had honger. En ik kan meestal op een beetje fatsoenlijk ontbijt wel tot een uur of 4-5 door. Dus ik had er helemaal niet aan gedacht dat hij wel honger zou kunnen hebben. Ik heb hem toen ook gelijk duidelijk gemaakt, dat hij volwassen is en zelf moet aangeven als hij iets wel of niet wil. :biggrin:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
28-08-2019 14:47
Oja dat gekibbel als de een links wil en de ander rechts. Of dat de een dat museum nog wil zien terwijl de ander ergens uren op een terras wil zitten en mensen kijken. Ik ga nu al zo lang alleen en soms een groepsreis dat ik me wel eens afvraag hoe het zou zijn als ik weer eens met een vriendin ofzo zou gaan. Ja dat wordt gezellig maar dat zal voor mij ook wel weer wennen zijn, dat je steeds moet overleggen en rekening moet houden met elkaar.
Ik ga nu toevallig voor het eerst niet alleen, maar met een goede vriend, maar wij zijn er nu al duidelijk in dat we geen Siamese tweeling zijn. Hij wil dingen doen, waar ik echt niet aan moet denken en dat geldt andersom net zo. Doordat we beide ergens anders wonen, reizen we ook apart. En daar gaan we gewoon kijken wat we gaan doen en wie wat wil. Willen we het allebei, helemaal prima, willen we wat apart doen, dan kan dat ook. Scheelt denk ik wel dat we beide gewend zijn om alleen te gaan.
Seriously?
dianaf schreef:
28-08-2019 14:50
De eerste vakantie met mijn vriend was daardoor een uitdaging. Hij werd om een uur of 1 humeurig van hij had honger. En ik kan meestal op een beetje fatsoenlijk ontbijt wel tot een uur of 4-5 door. Dus ik had er helemaal niet aan gedacht dat hij wel honger zou kunnen hebben. Ik heb hem toen ook gelijk duidelijk gemaakt, dat hij volwassen is en zelf moet aangeven als hij iets wel of niet wil. :biggrin:
Oja, daar denk ik ook niet altijd aan, te 'druk' bezig met andere dingen. Ik zorg altijd voor een goede bodem en ga meestal rond 9 uur de deur uit. Het komt dan wel eens voor dat ik om 3 uur pas denk van ik moet even wat eten. Of het moet zijn dat ik onderweg toevallig een leuk eettentje zie. Dan kijk ik even hoe laat het is. En als het dan lunchtijd is ga ik er even lunchen. Tussendoor even ergens gaan zitten om iets te drinken komt ook niet in me op. Ik neem altijd een flesje water mee voor onderweg en bestel drinken bij de lunch enzo maar tussendoor?! Zelden. Tijdens mijn laatste vakantie kreeg ik daar echt last van en toen begon er pas een belletje te rinkelen dat ik de afgelopen dagen wel heel weinig had gedronken. Meteen ORS gepakt en mezelf gedwongen om echt meer te gaan drinken. Dat kan ook wel weer een nadeel zijn als je alleen bent. Niemand die iets zegt of je op dingen wijst zoals "je drinkt te weinig".
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
28-08-2019 16:10
Oja, daar denk ik ook niet altijd aan, te 'druk' bezig met andere dingen. Ik zorg altijd voor een goede bodem en ga meestal rond 9 uur de deur uit. Het komt dan wel eens voor dat ik om 3 uur pas denk van ik moet even wat eten. Of het moet zijn dat ik onderweg toevallig een leuk eettentje zie. Dan kijk ik even hoe laat het is. En als het dan lunchtijd is ga ik er even lunchen. Tussendoor even ergens gaan zitten om iets te drinken komt ook niet in me op. Ik neem altijd een flesje water mee voor onderweg en bestel drinken bij de lunch enzo maar tussendoor?! Zelden. Tijdens mijn laatste vakantie kreeg ik daar echt last van en toen begon er pas een belletje te rinkelen dat ik de afgelopen dagen wel heel weinig had gedronken. Meteen ORS gepakt en mezelf gedwongen om echt meer te gaan drinken. Dat kan ook wel weer een nadeel zijn als je alleen bent. Niemand die iets zegt of je op dingen wijst zoals "je drinkt te weinig".
Ik ga idd ook zo een hele dag door, maar gelukkig drink ik wel automatisch genoeg. Alleen dan moet je weer naar het toilet... :facepalm:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik wil binnenkort naar Rome, maar ben op zoek naar een leuke en betaalbare hotel. Grootste vraag is toch wel waar in Rome. Zijn jullie eerder in Rome geweest of hebben jullie aanbevelingen qua overnachting?
Alle reacties Link kopieren
Sem_ schreef:
07-01-2020 15:01
Ik wil binnenkort naar Rome, maar ben op zoek naar een leuke en betaalbare hotel. Grootste vraag is toch wel waar in Rome. Zijn jullie eerder in Rome geweest of hebben jullie aanbevelingen qua overnachting?
Moet het perse een hotel zijn? Wij zaten in 2018 hier http://www.booking.com/Share-3tWo21
Je hebt een kamer met badkamer en een keuken die je moet delen met de andere kamers. Kan je wat in de koelkast zetten als je wilt. Ontbijt was een deur of wat verder, kreeg je coupons voor koffie en een croissant.
Laatst met vriend Naar Praag geweest.
Prachtige leuke stad!

Waar wij tegenaan liepen was dat wij vaak geen kleingeld hadden voor buskaartjes/tramkaartjes. Zo moesten wij wel eens hele stukken lopen, omdat we nergens kaartjes met groot geld konden betalen. Ook bij de kiosk, etc zoals aangegeven konden we geen kaartjes kopen. Daarnaast kon je bij de meeste haltes ook geen kaartjes direct kopen. (Gele automaat).
Uiteindelijk hebben we flink wat kaartjes gekocht, zodat we toch spontaan de bus konden pakken en geen sagrijnige ik hadden van al dat zoeken.

Hoe doen anderen dit? Ik loop altijd tegen dit soort dingen aan;).
Dagkaarten vond ik te duur. We liepen ook veel. En ook veel Google maps gebruikt om te kijken welke tram/bus wij moesten hebben of hoe we moesten lopen. Ik kan echt geen kaart lezen en vriend ook niet. Hierdoor durf ik onder andere niet alleen (meer) te reizen en baal er flink van. Ik vind het heerlijk op mezelf te zijn en even te ontsnappen aan het thuisfront. Ook engels is beperkt, maar kom redelijk uit de voeten. Jammere is dat sociaal contact hierdoor beperkt is. Zijn hier mensen die slecht engels kunnen/snel verdwalen wel gewoon gaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zo goed met metrolijnen en zo maar ga wel gewoon alleen. Als back up kun je altijd nog een Uber bestellen, dat vind ik dan wel weer een fijne gedachte..
Live long and prosper

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven