Tentkamperen voor beginners

14-05-2018 08:57 230 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik overwegen om kamperen met een tent uit te proberen. We hebben twee kleine kinderen (nu 2 en 4 maanden, maar op zijn vroegst zou het dan toch pas volgend jaar in de zomervakantie zijn, dus dan anderhalf en drie). Ik heb vroeger nooit gekampeerd, mijn vriend wel met zijn ouders maar met een caravan en we zijn dus op zoek naar tips en ervaringen.

Wat voor tent raden jullie aan? We weten natuurlijk niet of het ons gaat bevallen dus meteen een tent van duizenden euro's kopen is wellicht niet zo verstandig, maar wat dan wel? Een tent lenen zou het fijnst zijn, maar ik ken niemand waarvan we er eentje zouden kunnen lenen. Tweedehands via marktplaats of een goedkope tent met de optie een duurdere te kopen als het ons goed bevalt?

Wat vinden jullie een fijne tent? Waar moeten we op letten bij de aanschaf? Wat hebben we nodig voor de kinderen? Of is het met kinderen juist verstandig om nog een paar jaar te wachten tot ze iets ouder zijn?

Wat voor attributen hebben we echt nodig en wat is met name ook handig om te hebben? Slaapzakken, luchtbedden, kooktoestellen, tafels en stoelen, etc - waar moeten we aan denken? Wat is handig met kleine kinderen?

Past alles in de auto? We hebben een stationwagon en een bagagenet en kunnen eventueel een dakkoffer plaatsen; is dat genoeg ruimte?

Waar moeten we op letten bij het uitkiezen van een camping/standplaats? Waar moeten we op letten bij het reizen? Hoe lang duurt het voor de gemiddelde tent staat?

Alle tips en ervaringen zijn welkom! Alvast bedankt.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Wij zijn afgelooen zomer voor het eerst wezen kamperen. Eigen tent gekocht, een ruime 6 persoonstent en we zijn met z'n 5-en. Katoenen tent dus niet bepaald lichtgewicht ;-)

Man heeft de tent in 1.5 uur op staan. Ik help uiteraard wel mee maar kan dan ook de kinderen in de gaten houden. Hebben een grote ruimte waar we prima kunnen verblijven als het regent en 2 ruime slaapvertrekken.
Onderzeil inderdaad vast aan de tent, we hebben 1 dag/nacht vreselijk veel regen gehad en dan is zo'n vast onderzeil wel heel prettig.

Slapen doen we op 2persoonsluchtbedden en de jongste nu nog op een 1persoons naast de onze.
We hebben een grote bakplaat voor groente en vlees /pannenkoeken enz. Een gasdingetje waar we ook nog op kunnen koken zoals rijst o.i.d.

Wij hebben geen hele grote auto maar wel een dakkoffer. Tent / stoelen / luchtbedden enz. gaan achterin de kofferbak, kleding en andere rommeltjes in de dakkoffer. Achterin zitten 3 kinderen dus daar past niets meer ;-)

Qua speelgoed hadden we van alles bij ons, maar wij zaten op een boerencamping en hebben de kinderen zo'n beetje 2 weken niet gezien ;-) speelgoed was redelijk ongebruikt. Ze sliepen van 21 tot 8a9 uur, heerlijk.
Kind kan altijd mee naar het sanitair. Veel campings hebben een babybadje en anders mag je je kind vaak badderen in de bakken die voor de was zijn. Prima te doen. Buggy mee, kind na het afdrogen en luier aan, en in de buggy. Droge handdoek erover en in de tent pas aankleden.

Peuter en kleuter wikkel je na het afdrogen en handdoek om hun buik. Knijper er op een lopen naar de tent, daar aankleden.

Mijn man ging zo met die kinderen douchen. Ik bleef in de tent, legde alles klaar. Kinderen kwamen één voor één zelf terug en ik kleedde ze aan of ze deden dat zelf. Tot een jaar of twaalf deden de jongens dat nog zo, maar dan hoefde ik niet meer te helpen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben deze tent:https://www.obelink.nl/benidorm-4.html? ... _id%3D1318
Niet super duur en staat vrij snel. Voor een gezin zou ik een grotere aanschaffen. Onze vorige tent was net zoiets maar dan met twee slaapcabines. Omdat we maar met zijn tweeen zijn vonden we dat niet nodig.
Staan en kunnen zitten op stoelen vind ik wel echt een pre. Voor een weekendje festival nemen we het kleine tentje mee maar voor vakantie de grote tent.
Wij kunnen deze koelbox lenen van vrienden https://www.obelink.nl/tristar-hybridco ... _id%3D9753 die koelt echt goed. Wil er eigenlijk zelf ook een aanschaffen.

Ik vind het zelf niks om na uren en uren rijden nog een tent op te moeten gaan zetten dus wij kamperen in Nederland of rijden in etappes met een of meerdere hotelovermachtingen naar Italië bijvoorbeeld.

Wat handig is is als op de camping je auto bij de kampeerplaats mag staan dan kan je de meeste spullen gewoon in de auto laten ipv in de tent op te moeten bergen.
Op de camping waar wij naar toe gaan mag dat niet dus ik loop elke dag op en neer om dingen te pakken die we nodig hebben zoals kleding. Onhandig maar een autovrije/luwe camping is wel fijner vind ik.

Verder heb ik afgepast serviesgoed en bestek mee. Moet na elke maaltijd wel afwassen maar we gaan ook vaak uit eten.
dolfje wijzigde dit bericht op 14-05-2018 10:08
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
14-05-2018 09:30
Dat is dapper, kamperen zonder stroom. Ik denk niet dat ik dat aan zou durven o_o Is een reden dat jullie dat zo doen?

Met een tent heb je meestal geen stroom. Ik heb het nog nooit gebruikt in elk geval. Waarom zou je het niet zonder stroom aandurven?
Alle reacties Link kopieren
Rosetrea schreef:
14-05-2018 10:07
Met een tent heb je meestal geen stroom. Ik heb het nog nooit gebruikt in elk geval. Waarom zou je het niet zonder stroom aandurven?
Hoezo niet? Je kan toch op een plek met stroom gaan staan? Doen wij ook altijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik wist dus niet dat het kon met een tent, heb ik weer wat geleerd. Wij gingen altijd rondtrekken. Heb ook nooit stroom gemist.
Ik zou op marktplaats kijken of er niet iemand is die de hele kampeeruitrusting wil verkopen. Dan heb je meteen alles bij elkaar wat je ongeveer nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Het zonder stroom kamperen begon bij ons eigenlijk vanwege de kosten. En nu is het een soort sport geworden om het zonder te doen, haha. Vaak zit stroom nu zelfs bij de prijs inbegrepen. En eerlijk? Ik mis het echt niet. We hebben een lamp die op coleman vloeistof of gezond brandt. De skottel heeft een gasfles. Skottel zelf neemt overigens niet enorm veel ruimte in, kan aardig compact opgevouwen worden.
Het enige dat opgeladen hoeft te worden is mijn telefoon die enkel als navigatie gebruikt wordt. Dus die laadt gewoon in de auto. In geval van nood weet de familie de camping te bellen en verder gaan hier geen spelcomputers of telefoons mee op vakantie. Kinderen zijn tussen 3 en 13 jaar oud en weten allemaal niet beter. Ze vermaken zich altijd prima.

Kamperen met jonge kinderen vind ik prima te doen. Juist lekker rommelen buiten en in de avond in bad en schoon in de tent. Ideaal.
Alle reacties Link kopieren
De charme van een tent is juist dat je overal kan gaan staan waar je wilt. Naar een camping waar een tent al klaar staat en waar je dus net zo vast zit als met een hotel of huisje is dus niet handig. En dan waarschijnlijk op een camping waar al die vooropgezette tenten hutje mutje tegen elkaar staan?

Ik ben er nog niet helemaal uit wat de ideale tent tegenwoordig is. Ik heb altijd veel gecampeerd met mijn ouders, maar er is veel vernieuwd. Een tunneltent is denk ik wel het handgiste. Liefst een die lekker hoog s voor 4-6 personen (als alle 4 personen in dezelfde tent overnachten). Ik heb hun een ding van Coleman (Galileo). Is WEL snel op te zetten. Ik heb em met gemak in een half uur staan en dat is best vlot voor zo'n lel.

Maar het nadeel is dat ie geen handige luifel heeft. Het ingebouwde grondzeil lijkt handig, maar als je de "voordeur" open ritst, dan regent het gelijk in, als het regent. Voor het koken is het handiger als dat "buiten" kan. Misschien is het wel de bedoeling dat je daar een losse partytent voor fixt ofzo.

Als je enigeszins minimalistisch bent en naar omgevingen gaat waar je een vrij redelijke kans hebt op mooi weer is een tent wel ultiem. Het is wel prettig als je de basiszaken gewoon voor elkaar hebt. Dus dat je je eten kan goed houden, dat je kan koken, afwassen en wassen. Probeer het mimimalistisch te houden, zodat je zo weinig mogelijk troep hoeft mee te slepen en dat je er weinig tijd mee kwijt bent.
Organisatie is wel een dingetje. Opvouw kratten. Iedere persoon zijn eigen kledingtas. Sanitairtas, handdoekentas. Zodat je alles weet terug te vinden. Kledingtassen bij voorkeur van het zachte type, dat is veel flexibeler te pakken. Ik pakte beddegoed en slaapzakken in een dakkoffer, maar dan wel in een extra vuinlniszak zodat het gegarandeerd droog blijft. Niet leuk als je na een lange autorit in de regen op een camping komt en je beddegoed is zeiknat.

Eigenlijk is een huisje of een b&b gemakkelijker, maar helaas ook een stuk minder flexibel. Een tent en auto is onverslaanbaar als het op flexibilieit aankomt. (en natuurlijk kun je ook dan nog een b&b of hotel induiken als je in 2 dagen naar Zuid Frankrijk wilt reizen om daar te plekke van flexibiliteit wilt genieten)
kastella schreef:
14-05-2018 10:29
De charme van een tent is juist dat je overal kan gaan staan waar je wilt.
Als je in hotels gaat ook.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-05-2018 10:34
Als je in hotels gaat ook.
Maar dan moet je zodra het kinderbedtijd is, binnen gaan zitten.
yette wijzigde dit bericht op 14-05-2018 10:43
1.18% gewijzigd
yette schreef:
14-05-2018 10:39
Maar dan moet je zodra het kinderbedrijf is, binnen gaan zitten.
Tuin, terras, balkon. Bij 'n tent ga je neem ik aan ook niet ver weg als je kinderen op bed liggen.
Alle reacties Link kopieren
Voor het opladen van telefoons en batterijen hebben wij trouwens een opvouwbaar zonnepaneeltje.
En voor de tent (bij de haringen naast de uitgang) een paar van die goedkope priklampjes op zonne-energie.
Wij houden van redelijk simpel kamperen op kleine campings. We reizen veel rond dus alles heeft zijn eigen plek. Op een paar punten is onze uitrusting iets uitgebreider, vooral wat betreft koken.
Wij hebben ook bijna altijd wel stroom. Daar kan de koelbox aan en het is handig voor het waterkokertje.

Onze uitrusting komende maand

De Waard tent ( heerlijk maar neemt wel veel ruimte in in de auto)
Slaaptentje voor zoon ( net een jaar oud)
Twee luchtbedden + slaapzakken
Krat met keukenspullen
Krat met/voor boodschappen
Krat voor de handige spullen
Krat met vermaak voor zoon en onszelf
Koelbox
Minikacheltje ( erg handig bij nat weer)
2pits kookstelletje
Twee lage stoelen ( nemen minder ruimte in)
Tafeltje
Buggy en draagzak
Ruime tas met onze kleding
Ruime tas met kleding voor zoon + lichtgewicht handdoekjes

Mijn man komt uit een kampeerdersfamilie, dus genoeg ervaring. Voor mij lag dat anders en ik riep altijd dat ik nooit zou gaan kamperen. Maar ik vind het nu heerlijk. Wel benieuwd hoe het met z’n drietjes zal gaan.

Alle spullen zijn in de loop der jaren bij elkaar verzameld. We kijken steeds wat we hebben, of er iets nieuws nodig is en wat er wel/niet meegaat. Als je een paar keer op pad bent geweest dan kom je er vanzelf achter wat voor jullie wel en niet werkt.

Qua campings is het afhankelijk waar je naar op zoek bent.
Er zijn grote campings met veel vermaak en die zitten in het hoogseizoen vaak ook erg vol.
De kleinere campings met minder uitgebreide voorzieningen zijn vaak wat ruimer in opzet, maar ook daarvoor geldt in het hoogseizoen dat je er op tijd bij moet zijn.
Bedenk ook welk land je naar toe wil, daar kan een aardig prijsverschil in zitten. Wij hebben heel goedkoop en goed gekampeerd in o.a. Hongarije, Slowakije. Landen als Italië, Spanje en Kroatië zijn juist veel duurder. In Frankrijk en Duitsland heb je de meeste keus.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-05-2018 10:41
Tuin, terras, balkon. Bij 'n tent ga je neem ik aan ook niet ver weg als je kinderen op bed liggen.
Natuurlijk niet, maar een hotel beperkt je toch veel meer in je vrijheid.
Alle reacties Link kopieren
Baddertip voor kleintjes: koop een opblaasbaar roeibootje en vul dat met wat water.
yette schreef:
14-05-2018 10:45
Natuurlijk niet, maar een hotel beperkt je toch veel meer in je vrijheid.
Dat zit tussen je oren. Bij je hotel heb je je eigen badkamers, je kinderen kunnen in 'n kamer naast die van jullie slapen, dus je hoeft niet heel stil te zijn. Als je in 'n tent zit en naar de plee moet moet je je kinderen alleen laten terwijl je naar de sanitairruimte gaat. Okee, je kunt geen kampvuur aanleggen, dat dan weer niet idd.
Alle reacties Link kopieren
Toen we begonnen met kamperen hebben we eerst een tent via marktplaats gekocht. Prachtig ding, maar van katoen dus we kwamen er snel achter dat deze wel erg zwaar was en zeker niet in je eentje op te zetten was. Let dus vooral op het gewicht en de pakmaat van de tent. Vervolgens hebben we heel veel tenten bekeken en zijn we uiteindelijk gegaan voor een opblaasbare tent, licht in gewicht en supermakkelijk op te zetten, ook in je eentje als het moet:

[url]https://www.dewitschijndel.nl/bardani-a ... tent//[url]

Erg ruim dus je kunt ook bij minder goed weer prima binnen zitten met 4 personen. Fijn ook dat de luifel afgesloten kan worden met een hor, want dan word je ‘s avond niet lekgeprikt door de muggen. De rest van onze kampeeruitrusting hebben we bij elkaar gescharreld via marktplaats.

We kamperen altijd met stroom, want ik vind het zelf erg fijn om een koeling te hebben, een telefoon op te kunnen laden etc.

Zorg voor goede slaapmatten, niets is zo vervelend als een vakantie waarin je slecht slaapt. Goede fijne stoelen zijn ook een investering waard!

Kamperen kun je zo luxe maken als je zelf wilt, we hebben een aantal jaren gekampeerd op een plek met eigen sanitair, en vorig jaar zelfs met een keuken erbij, dat was camping de Norgerberg.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-05-2018 10:48
Dat zit tussen je oren. Bij je hotel heb je je eigen badkamers, je kinderen kunnen in 'n kamer naast die van jullie slapen, dus je hoeft niet heel stil te zijn. Als je in 'n tent zit en naar de plee moet moet je je kinderen alleen laten terwijl je naar de sanitairruimte gaat. Okee, je kunt geen kampvuur aanleggen, dat dan weer niet idd.
Been there, done that. Met ons kwartet. En jij?

Douchen is geen enkel probleem. Kinderen kunnen mee, vaak zijn er familie-douches. Als je alleen wil of naar de wc moet, kan je kind bij de andere ouder blijven. Synchroom ontlasten doen we thuis ook niet.

Ga voor de lol eens twee weken uit eten met kleine kinderen. Drie keer per dag. Even zelf koken wat je familie lust, ontbijten op je eigen tijd en om 11.00 kunnen besluiten dat je ergens naartoe gaat en een makkelijke lunch mee wil nemen, zijn dingen die je op een camping veel makkelijker zelf kan regelen.

Bovendien komen kinderen op campings vaak leeftijdsgenoten tegen, zijn er wat speeltoestellen, soms water of zelfs dieren. Veel meer afleiding. Bovendien kunnen ze er lekker rondhuppelen en zingen zonder dat ze overlast bezorgen.
yette wijzigde dit bericht op 14-05-2018 11:01
0.58% gewijzigd
yette schreef:
14-05-2018 10:59
Been there, done that. Met ons kwartet. En jij?

Douchen is geen enkel probleem. Kinderen kunnen mee, vaak zijn er familie-douches. Als je naar de wc moet, kan je kind bij de andere ouder blijven. Synchroom ontlasten doen we thuis ook niet.

Ga voor de lol eens twee weken uit eten met kleine kinderen. Drie keer per dag. Even zelf koken wat je familie lust, ontbijten op je eigen tijd en om 11.00 kunnen besluiten dat je ergens naartoe gaat en een makkelijke lunch mee wil nemen, zijn dingen die je op een camping veel makkelijker zelf kan regelen.

Bovendien komen kinderen op campings vaak leeftijdsgenoten tegen, zijn er wat speeltoestellen, soms water of zelfs dieren. Veel meer afleiding. Bovendien kunnen ze er lekker rondhuppelen en zingen zonder dat ze overlast bezorgen.
Daarom ben ik gelukkig kindvrij gebleven ;-D
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-05-2018 11:00
Daarom ben ik gelukkig kindvrij gebleven ;-D
Ik moet er niet aan denken :P
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-05-2018 11:00
Daarom ben ik gelukkig kindvrij gebleven ;-D
Ik ook. Ik word er al moe van als ik het lees :)
Alle reacties Link kopieren
Redbulletje:
Helaas met hotels nog wel eens meegemaakt dat ze allemaal al volgeboekt waren (natuurlijk juist toen we besloten hadden de tent thuis te laten), terwijl het gek moet lopen als alle campings vol zitten.

Ga je dure 5 sterren campings vergelijken met hotels, dan kan het nog verrekte duur uitpakken op zo'n camping, maar zoe je het wat eenvoudiger, dan is het een ook een stuk goedkope op een camping.

Op campings kun je idd meer je eigen gang gaan.

Ik heb ook prima ervaringen met huisjes en b&b's. ALs de tijd beperkt is en je kiest een vaste plaatst uit, dan kan een huisje of een airbnb een uitstekend alternatief zijn. Jet zit dan uiteraard vast aan zo'n plek, maar dat hoeft geen nadeel te zijn met eigen vervoer.

Maar goed, een tent heeft ook wel weer zijn charmes, maar dan ben ik wel graag die romanticus die zich die campings herinnert bij een boer, met een plek direct naast een rivier en een eenvoudig toiletgebouwtje met wat stromend water en verder niet al te veel poespas. NAtuurlijk heb j ook die hutje mutje campings waar je s'-nachts niet slaapt van de disco en smorgens niet van de schreeuwende kleuters en krijsende moeders.
dolfje schreef:
14-05-2018 11:02
Ik ook. Ik word er al moe van als ik het lees :)
#me too!

Ik herinner mij juist de rust van hotelvakanties toen ik kind was. Maar goed, dat kan (inclusief lekker uit eten op terrasjes en in resto's) dan ook makkelijker met 1 kind dan met 'n hele kudde.
Alle reacties Link kopieren
Toen de kinderen klein waren vond ik een autovrije camping/veld erg fijn. Het is onhandig met je spullen, maar erg fijn dat je niet hoeft op te letten op auto's, geeft je kind veel vrijheid. Een speeltuintje op het veld vond ik toen ook erg fijn, hoef je niet steeds mee naar de speeltuin. En is er genoeg vermaak in de buurt van je tent.
Wat nog veel ruimte bespaart zijn de sporthandoeken van bijvoorbeeld Decathlon. Dat scheelt een tas met strandlakens en ze zijn lekker snel droog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven