Tentkamperen voor beginners

14-05-2018 08:57 230 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik overwegen om kamperen met een tent uit te proberen. We hebben twee kleine kinderen (nu 2 en 4 maanden, maar op zijn vroegst zou het dan toch pas volgend jaar in de zomervakantie zijn, dus dan anderhalf en drie). Ik heb vroeger nooit gekampeerd, mijn vriend wel met zijn ouders maar met een caravan en we zijn dus op zoek naar tips en ervaringen.

Wat voor tent raden jullie aan? We weten natuurlijk niet of het ons gaat bevallen dus meteen een tent van duizenden euro's kopen is wellicht niet zo verstandig, maar wat dan wel? Een tent lenen zou het fijnst zijn, maar ik ken niemand waarvan we er eentje zouden kunnen lenen. Tweedehands via marktplaats of een goedkope tent met de optie een duurdere te kopen als het ons goed bevalt?

Wat vinden jullie een fijne tent? Waar moeten we op letten bij de aanschaf? Wat hebben we nodig voor de kinderen? Of is het met kinderen juist verstandig om nog een paar jaar te wachten tot ze iets ouder zijn?

Wat voor attributen hebben we echt nodig en wat is met name ook handig om te hebben? Slaapzakken, luchtbedden, kooktoestellen, tafels en stoelen, etc - waar moeten we aan denken? Wat is handig met kleine kinderen?

Past alles in de auto? We hebben een stationwagon en een bagagenet en kunnen eventueel een dakkoffer plaatsen; is dat genoeg ruimte?

Waar moeten we op letten bij het uitkiezen van een camping/standplaats? Waar moeten we op letten bij het reizen? Hoe lang duurt het voor de gemiddelde tent staat?

Alle tips en ervaringen zijn welkom! Alvast bedankt.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Toen de kinderen klein waren vond ik een autovrije camping/veld erg fijn. Het is onhandig met je spullen, maar erg fijn dat je niet hoeft op te letten op auto's, geeft je kind veel vrijheid. Een speeltuintje op het veld vond ik toen ook erg fijn, hoef je niet steeds mee naar de speeltuin. En is er genoeg vermaak in de buurt van je tent.
Wat nog veel ruimte bespaart zijn de sporthandoeken van bijvoorbeeld Decathlon. Dat scheelt een tas met strandlakens en ze zijn lekker snel droog.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-05-2018 11:04
#me too!

Ik herinner mij juist de rust van hotelvakanties toen ik kind was. Maar goed, dat kan (inclusief lekker uit eten op terrasjes en in resto's) dan ook makkelijker met 1 kind dan met 'n hele kudde.
Wat sneu. Kwam je dan wel andere kinderen tegen? Watergevechten, knikkerbaan op het strand, jeu de boules en verstoppertje met kinderen uit drie verschillende landen?
yette schreef:
14-05-2018 11:13
Wat sneu. Kwam je dan wel andere kinderen tegen? Watergevechten, knikkerbaan op het strand, jeu de boules en verstoppertje met kinderen uit drie verschillende landen?
Ik speelde wel 'ns in het hotelzwembad met een paar anderen, maar ik was ook toen al op mezelf. Lag liever met 'n boekje in de alpenwei. Zulke massale toestanden die jij beschrijft heb ik gelukkig nooit mee hoeven maken. Vakantietijd was gezinstijd, wij gingen er samen op uit overdag, leuke dingen doen (zomerrodelbaan, bootje huren, terrasje, kasteel bezoeken etc). Thuis moet je al zoveel met andere kinderen doen (school enzo)
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat het verschil tussen kramperen en kamperen, is een kwestie van geld.

Koop daarom liever een tent van goede kwaliteit, die misschien net iets te klein is... dan een grotere prul-pruts-tent. Koop liever een goed kooktoestel met 2 pitten dan een k*t-ding met 4 pitten.

Goede nachtrust is cruciaal om het vol te houden. Investeer in goede slaapzakken en dikke luchtbedden.

Reserveer heeeeel tijdig een plekje op een goede camping (bijv een ANWB-camping) die van alle gemakken is voorzien. Dan heb je ook goede afwatering van het terrein, schoon sanitair, enzovoort.


Persoonlijk zou ik eerst een caravan huren / lenen van vrienden en als het bevalt de stap naar een tent maken.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-05-2018 11:16
Ik speelde wel 'ns in het hotelzwembad met een paar anderen, maar ik was ook toen al op mezelf. Lag liever met 'n boekje in de alpenwei. Zulke massale toestanden die jij beschrijft heb ik gelukkig nooit mee hoeven maken. Vakantietijd was gezinstijd, wij gingen er samen op uit overdag, leuke dingen doen (zomerrodelbaan, bootje huren, terrasje, kasteel bezoeken etc). Thuis moet je al zoveel met andere kinderen doen (school enzo)
TO heeft kleine kinderen. Als ze volgend jaar gaat kamperen zijn ze 1,5 en 3 jaar oud. Denk je dat die een boek lezen in een alpenwei, kastelen bezoeken en op een terras wachten tot het eten er is, zullen waarderen?
Alle reacties Link kopieren
Toch bijzonder, TO vraagt om kamerpeerervaringen en krijgt vervolgens reacties van mensen waarom ze vooral niet zou moeten kamperen en wat er allemaal mis mee is. Ik begrijp de lol en het nut er niet zo van, topics uitzoeken om vervolgens te kunnen zeiken, en al helemaal niet als je er geen persoonlijke ervaring mee hebt.

Eens met eerdere berichten, een autovrije camping is erg fijn met kleine kinderen, ik vind het bovendien ook niet fijn om een mooie groene omgeving tegen auto’s aan te kijken. Een dakkoffer is wel aan te raden, onze station zat altijd vol, en slaapzakken en matjes nemen behoorlijk wat ruimte in maar kunnen prima in een dakkoffer.
yette schreef:
14-05-2018 11:22
TO heeft kleine kinderen. Als ze volgend jaar gaat kamperen zijn ze 1,5 en 3 jaar oud. Denk je dat die een boek lezen in een alpenwei, kastelen bezoeken en op een terras wachten tot het eten er is, zullen waarderen?
Er zijn echt wel leukere dingen te bedenken dan op 'n camping hangen. Mijn eerste vakantie was op mijn 3e en aan de foto's te zien had ik het prima naar mijn zin in Oostenrijk. Op mijn facebook heb ik iemand met 'n nog niet leerplichtig kind en zij zijn al van Azie tot de USA geweest en dat joch staat er ook altijd lachend op terwijl ze samen optrekken en vanalles ondernemen (uiteraard andere dingen dan je als volwassene zou doen, maar niet die massale kinderellende)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook altijd gekampeerd met de kinderen, ook toen ze klein waren en ik vind het ideaal. De kinderen kunnen gewoon over de camping rondstruinen. Praktisch gezien, toen ze klein waren, sliepen ze in zo'n Deryan tentje en later gewoon op matjes. We hebben ook een dakkoffer, anders krijgen we het echt niet in de auto allemaal. Wij hebben koelbox op stroom, die zowel in de auto als in het stopcontact kan. Het eten blijft er koel in, maar ik stop er bijvoorbeeld geen rauwe kip in, want dat vertrouw ik niet helemaal. Ik nam ook altijd zo'n picknickkleed met een plastic onderkant mee, die kun je bijvoorbeeld bij de HEMA kopen.
Wij hebben een tent van Eureka, technisch katoen, dat ventileert lekker. Ik kies altijd redelijk kleine en rustige campings uit, maar waar wel wat te doen is in de omgeving. Voor de kinderen hoeft dat niet; die blijven het liefst op de camping, maar ik vind het zelf wel fijn om niet een paar uur te hoeven rijden om ergens heen te gaan. Een poncho is trouwens ook handig voor je kinderen; dan rol je ze er makkelijk in na het douchen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-05-2018 11:30
Er zijn echt wel leukere dingen te bedenken dan op 'n camping hangen. Mijn eerste vakantie was op mijn 3e en aan de foto's te zien had ik het prima naar mijn zin in Oostenrijk. Op mijn facebook heb ik iemand met 'n nog niet leerplichtig kind en zij zijn al van Azie tot de USA geweest en dat joch staat er ook altijd lachend op terwijl ze samen optrekken en vanalles ondernemen (uiteraard andere dingen dan je als volwassene zou doen, maar niet die massale kinderellende)
Het zal je verbazen maar niet iedereen heeft behoefte aan een groots en meeslepend leven met verre rondreizen. Daarnaast is dit voor veel mensen financieel niet haalbaar. En eerlijk gezegd dat ik dat een gemiddeld kind als het mag kiezen liever lekker een speeltuin induikt dan een bezoek brengen aan tempel nummer zoveel.
Alle reacties Link kopieren
Wij gingen fietskamperen met kleine kinderen, zijn dus gewend aan weinig meenemen. Net als wat Ruiva zegt: in de loop der jaren krijg je de spullen steeds completer.
Slapen op thermarest matjes of andere self-inflating matjes van vergelijkbare kwaliteit.

De meeste tips zijn hier al wel gegeven maar ik heb er nog een paar:
- handdoeken: wij nemen o.a. hamam-doeken mee, die zijn licht en klein op te rollen maar toch lekker groot in gebruik en snel droog. Ze drogen veel fijner af dan de microvezeldoeken.
- neem in ieder geval voor de jongste een regen(tuin)broek mee, 's ochtends is het gras op de camping vaak nog nat van de douw en dan is een regenbroekje ideaal. Bij kinderen die nog niet lopen maar kruipen helemaal natuurlijk.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-05-2018 11:30
Er zijn echt wel leukere dingen te bedenken dan op 'n camping hangen. Mijn eerste vakantie was op mijn 3e en aan de foto's te zien had ik het prima naar mijn zin in Oostenrijk. Op mijn facebook heb ik iemand met 'n nog niet leerplichtig kind en zij zijn al van Azie tot de USA geweest en dat joch staat er ook altijd lachend op terwijl ze samen optrekken en vanalles ondernemen (uiteraard andere dingen dan je als volwassene zou doen, maar niet die massale kinderellende)
Tsja. Wij doen vanalles met onze 'kudde' (bedankt voor deze respectloze benaming). Dus ik ben prima in staat om te vergelijken. Dit jaar tot nu toe: hotel, bungalow & wild kamperen. Maar andere jaren ook transatlantische vakanties.

De kinderen vinden alles prachtig, behalve lang reizen en wachten. Kamperen bevalt ons allen tot nu toe het beste, vooral vanwege de vrijheid, dus dat doen we het overgrote deel van de vakantie-tijd.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn zoon klein was, namen we altijd zijn fietsje mee. Hij vermaakte zich prima.Dan ging hij zelf onder de douch, handdoekje mee. Luid zingend konden we hem zo terug vinden. Hij was toen een jaar of 4. Nu stonden wij altijd op kleinschalige campings, zonder zwembad, waardoor dat gevaar er niet was.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
14-05-2018 10:48
Baddertip voor kleintjes: koop een opblaasbaar roeibootje en vul dat met wat water.
Of kijk even naar een camping waar ook sanitair voor kinderen is. Soms zit er een babybadje in het toiletgebouw. Anders namen wij meestal de gehandicapten douche, daar passen we met z'n vieren wel in en dan zit je niet in je eentje met zo'n spekglad kind.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is niemand de Topic-starter aan het afzeiken, maar vooral aan het waarschuwen wegens het uitdagende karakter van de onderneming ;-)

Kinderen vinden kamperen hartstikke leuk, is mijn ervaring.
Ook als er vanalles misgaat. Maar als je geen geboren kampeerder bent, kan het kamperen veranderen in kramperen... en dan ben je in 1x genezen.

Volgens mij willen de meesten hier juist DAT voorkomen... en adviseren daarom om te beginnen met kampeer-de-luxe... of zelfs te wachten tot de kinderen iets ouder zijn...

Maar het is ZEKER leuk, als het goed uitpakt. De sfeer op een camping is echt anders dan hotel of huisje.
Alle reacties Link kopieren
Je wilt dus niet huren? Ik zou dan voor lenen, tweedehands of toch wat duurder gaan. Improviseren is leuk, maar de basisdingen mogen best ok zijn. Voor mij is dat iig een katoenen tent, katoenen slaapzakken, een lekker luchtbed en een colemanbrander. We hebben de spullen op een vaste plek, zodat we alles zelfs in het donker kunnen vinden. Qua zaklamp ben ik overgestapt op zo’n lampje op je hoofd. Ziet er niet uit, maar erg handig.
We hebben een paklijst die we ieder jaar aanpassen. Meestal gaan er dingen af. Soms erbij.
Alle reacties Link kopieren
Je weet niet of kamperen jullie ding is en dan wel perse een tent willen aanschaffen :facepalm:.

Echt huur een tent en bekijk hoe het jullie bevalt. Als het goed bevalt kan je daarna een mooie/goede tent aanschaffen. Misschien valt een tent tegen, maar vinden jullie het kamperen op zich wel leuk. Dan kan je er ook voor kiezen om met een vouwwagen of een caravan te gaan.
Alle reacties Link kopieren
@ TO, of alles in je auto past, hangt af van je bestemming en gewoontes. Met een draagdoek en buggy (=tevens kinderstoel) heb je veel minder bagage dan met een wagen waarmee je ook het strand op kan.

Kijk dus ook in hoeverre je dingen kan combineren. Bootje=badje (ik heb het voor dreumes zelfs als bedje gebruikt), buggy=stoel, keukengerei=speelgoed, afval als petflessen (gaatjes erin of een trechter ervan maken), emmertje van snoeptomaten en bakjes van couscous of boursin = spelen met zand en water, pan=fluitketel, laken spannen (aan boom, over buggy, met een knoop in de hoek over een stok of tentstok)=parasol etc.

Ik vind die creatieve oplossingen ook zo leuk van kamperen.
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
14-05-2018 11:22
Mijn ervaring is dat het verschil tussen kramperen en kamperen, is een kwestie van geld.

Koop daarom liever een tent van goede kwaliteit, die misschien net iets te klein is... dan een grotere prul-pruts-tent. Koop liever een goed kooktoestel met 2 pitten dan een k*t-ding met 4 pitten.
Maar als je een beetje op je geld wil letten, kies dan vooral een goede basis. Een goede tent, bestek gewoon van thuis meenemen en borden van zeeman, bijvoorbeeld. En goed tweedehands is meestal beter dan nieuwe prul.

Ruimte om al je spullen voor het grijpen uit te stallen is handig. Je kunt je spullen in bananendozen doen, zoals iemand hierboven al schreef, maar afsluitbare kunststof bakken zijn ook nog water- en ongediertedicht. Een kastje of tafel waar je je waterkoker, kooktoestel of koffiezetapparaat op kunt zetten en kunt laten staan vind ik handiger dan de hele rataplan steeds te moeten verplaatsen.
Goede nachtrust is cruciaal om het vol te houden. Investeer in goede slaapzakken en dikke luchtbedden.
Goed slapen is inderdaad belangrijk, ik slaap nog liever op een matje, selfinflating van 8 of liever nog 10 cm. Voor de kinderen mag het best wat dunner zijn. Warmer dan een luchtbed. Mag best van decathlon/action/xenos zijn. Ze nemen in de auto wel heel veel plaats in.
Reserveer heeeeel tijdig een plekje op een goede camping (bijv een ANWB-camping) die van alle gemakken is voorzien. Dan heb je ook goede afwatering van het terrein, schoon sanitair, enzovoort.
Met een kind van 1 of 3 is schoon sanitair belangrijker dan bijvoorbeeld kinderanimatie of een waterparadijs. “Van alle gemakken voorzien” vind ik daarom niet noodzakelijk.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips allemaal, hier kan ik zeker wat mee. Qua leeftijd is het wellicht inderdaad verstandiger om nog een paar jaar te wachten, omdat we er zelf weinig ervaring mee hebben. Het lijkt me voor onze kinderen erg leuk om te kamperen (onze oudste kennende zijn we die kwijt zodra we daar de autodeuren open doen en zien we hem twee weken later terug, onder de smurrie, en spreekt hij vloeiend Frans). Ik zie inderdaad wel een beetje op tegen de rompslomp van zelf naar het sanitair moeten lopen met kinderen die niet of niet goed zindelijk zijn en ja, daar zijn ook oplossingen voor, maar omdat we beiden weinig ervaring hebben met kamperen moeten we het ons misschien in den beginne niet al te moeilijk maken.

@viva-life: zoals je kunt lezen overwegen we om een tent aan te schaffen (dat willen we niet 'per se') en gaan we zeker ook eerst een huurtent uitproberen. Op termijn is het een optie om zelf iets te kopen.

Een caravan is een andere optie. Deze mogen we lenen van mijn schoonouders als we willen. We zien het echter niet zitten om hier ver mee te rijden. Bovendien wordt het wel erg krap in de caravan als zowel wij als de kinderen daar moeten overnachten (of we moeten in de voortent slapen) en ik vind ze nog te klein voor een tentje erbij. Deze optie valt dus voorlopig af.

Voor alle mensen die hotelvakanties suggereren: bedankt, maar ik heb zelf een hekel aan hotels voor vakanties langer dan een paar dagen en mijn vriend is er ook niet dol op. Met kinderen lijkt het me sowieso niets. We zijn vaker op campings geweest (we huren meestal een stacaravan) en dat bevalt ons prima, maar we zitten qua vakantie vast aan het hoogseizoen en het is vrijwel onbetaalbaar.
We gaan meestal naar Frankrijk; de streek maakt mij zelf niet zo veel uit maar mijn vriend gaat het liefst helemaal naar het zuiden (tussen de Ardèche en de Côte d'Azur in) dus om het weer hoeven we ons dan in elk geval geen zorgen te maken.

Een tent huren om het uit te proberen is een goed idee en dat gaan we ook zeker doen, maar ik wil niet voor de rest van mijn leven vast zitten aan huurtenten. Ik begrijp dat je een tent ook niet zo maar even oppakt en in de kofferbak gooit, maar iets meer flexibiliteit heb je wel dan met huuraccomodaties.
We hoeven ook niet per se op een vijfsterrencamping te zitten (in elk geval niet tot we pubers in huis hebben). Het is leuk als er een zwembad/zee/meer en een speeltuin is en het sanitair moet netjes zijn, maar veel meer eisen hebben we eigenlijk niet.

Kamperen zonder electriciteit lijkt me ook meer iets voor gevorderden, zeker met kleine kinderen erbij. De meeste campings waar ik kom lijken wel electra te hebben op de plekken, of vergis ik me dan?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
viva-life22 schreef:
14-05-2018 12:21
Je weet niet of kamperen jullie ding is en dan wel perse een tent willen aanschaffen :facepalm:.

Echt huur een tent en bekijk hoe het jullie bevalt. Als het goed bevalt kan je daarna een mooie/goede tent aanschaffen. Misschien valt een tent tegen, maar vinden jullie het kamperen op zich wel leuk. Dan kan je er ook voor kiezen om met een vouwwagen of een caravan te gaan.

Marktplaats staat vol met tenten die op deze manier zijn aangeschaft en na drie weken worden verkocht, dat zou je vooral in september kunnen proberen. Dan zijn de prijzen op MP lager dan nu.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
14-05-2018 12:22
@ TO, of alles in je auto past, hangt af van je bestemming en gewoontes. Met een draagdoek en buggy (=tevens kinderstoel) heb je veel minder bagage dan met een wagen waarmee je ook het strand op kan.

Kijk dus ook in hoeverre je dingen kan combineren. Bootje=badje (ik heb het voor dreumes zelfs als bedje gebruikt), buggy=stoel, keukengerei=speelgoed, afval als petflessen (gaatjes erin of een trechter ervan maken), emmertje van snoeptomaten en bakjes van couscous of boursin = spelen met zand en water, pan=fluitketel, laken spannen (aan boom, over buggy, met een knoop in de hoek over een stok of tentstok)=parasol etc.

Ik vind die creatieve oplossingen ook zo leuk van kamperen.
Omdenken! Dat moet ik nog leren denk ik.

Àls we een tent zouden kopen zouden we die altijd eerst in Nederland uitproberen. Zo kom je er snel genoeg achter wat je wel en niet nodig hebt.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
yette schreef:
14-05-2018 12:22
@ TO, of alles in je auto past, hangt af van je bestemming en gewoontes. Met een draagdoek en buggy (=tevens kinderstoel) heb je veel minder bagage dan met een wagen waarmee je ook het strand op kan.

Kijk dus ook in hoeverre je dingen kan combineren. Bootje=badje (ik heb het voor dreumes zelfs als bedje gebruikt), buggy=stoel, keukengerei=speelgoed, afval als petflessen (gaatjes erin of een trechter ervan maken), emmertje van snoeptomaten en bakjes van couscous of boursin = spelen met zand en water, pan=fluitketel, laken spannen (aan boom, over buggy, met een knoop in de hoek over een stok of tentstok)=parasol etc.

Ik vind die creatieve oplossingen ook zo leuk van kamperen.

Dit!

Wij bewaren ook altijd afgewassen verpakkingen voor hergebruik. Bakjes, bekertjes etc. Zo hebben we extra 'servies' en gaan we naar huis dan gooien we het weg.
Alle reacties Link kopieren
Als je een caravan kan lenen, zou je voor de kinderen slaaptentjes van Deryan (zie Google) in de voortent kunnen zetten. Eventueel met een extra matje eronder voor optrekkende kou.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
14-05-2018 12:53
Als je een caravan kan lenen, zou je voor de kinderen slaaptentjes van Deryan (zie Google) in de voortent kunnen zetten. Eventueel met een extra matje eronder voor optrekkende kou.
Die hebben we eentje, maar die zijn maar tot een jaar of twee (of minder). Ik denk niet dat onze kinderen daar nog in passen tegen de tijd dat we zouden gaan.

EDIT: en met de caravan willen we eigenlijk ook niet, we zien het niet zitten om er ver mee te rijden.
maechtje wijzigde dit bericht op 14-05-2018 13:11
11.28% gewijzigd
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
14-05-2018 11:22
Reserveer heeeeel tijdig een plekje op een goede camping (bijv een ANWB-camping) die van alle gemakken is voorzien. Dan heb je ook goede afwatering van het terrein, schoon sanitair, enzovoort.
Een goede camping? Daar kun je lang over bomen. Mijn ervaring is dat het niet zoveel zegt wat voor kwaliteitsstempel de camping heeft. Als de gasten er een zooitje van maken dan wordt het nooit wat. ANWB campings mijd ik eigenlijk altijd als de pest. Het zijn meestal ook de campings waarvan de eigenaren behoorlijk wat overhead hebben om kwaliteit te bieden aan een flink aantal gasten. Doe mij maar die kleinschalíger campings.

Wat betreft caravan kamperen: ik snap nooit zo het nut ervan om een caravan 1500 km naar het zuiden te slepen om hem dan op een 6 maanden ervoor gereserveerde plek op een camping neer te zetten voor 2 weken. Er zijn overigens echt wel een paar voordelen aan het concept caravan. Niet alles hoeven uit te laden en in te richten als je aankomt. Geen luchtbeden oppompen en tenten opzetten.

Ik ben ook wel een paar keer met een caravan weggeweest, heb er geen moeite mee om een auto met caravan te besturen, maar het is niet zo half relaxed als met een losse auto.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven