Tentkamperen voor beginners

14-05-2018 08:57 230 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik overwegen om kamperen met een tent uit te proberen. We hebben twee kleine kinderen (nu 2 en 4 maanden, maar op zijn vroegst zou het dan toch pas volgend jaar in de zomervakantie zijn, dus dan anderhalf en drie). Ik heb vroeger nooit gekampeerd, mijn vriend wel met zijn ouders maar met een caravan en we zijn dus op zoek naar tips en ervaringen.

Wat voor tent raden jullie aan? We weten natuurlijk niet of het ons gaat bevallen dus meteen een tent van duizenden euro's kopen is wellicht niet zo verstandig, maar wat dan wel? Een tent lenen zou het fijnst zijn, maar ik ken niemand waarvan we er eentje zouden kunnen lenen. Tweedehands via marktplaats of een goedkope tent met de optie een duurdere te kopen als het ons goed bevalt?

Wat vinden jullie een fijne tent? Waar moeten we op letten bij de aanschaf? Wat hebben we nodig voor de kinderen? Of is het met kinderen juist verstandig om nog een paar jaar te wachten tot ze iets ouder zijn?

Wat voor attributen hebben we echt nodig en wat is met name ook handig om te hebben? Slaapzakken, luchtbedden, kooktoestellen, tafels en stoelen, etc - waar moeten we aan denken? Wat is handig met kleine kinderen?

Past alles in de auto? We hebben een stationwagon en een bagagenet en kunnen eventueel een dakkoffer plaatsen; is dat genoeg ruimte?

Waar moeten we op letten bij het uitkiezen van een camping/standplaats? Waar moeten we op letten bij het reizen? Hoe lang duurt het voor de gemiddelde tent staat?

Alle tips en ervaringen zijn welkom! Alvast bedankt.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
14-05-2018 13:09
Die hebben we eentje, maar die zijn maar tot een jaar of twee (of minder). Ik denk niet dat onze kinderen daar nog in passen tegen de tijd dat we zouden gaan.

EDIT: en met de caravan willen we eigenlijk ook niet, we zien het niet zitten om er ver mee te rijden.
Snap ik.

Dat slaaptentje van ons ging dacht ik langer mee. Volgens mij is de lengte 1.20 of zo? Die dingen zijn sowieso handig, ook in een tent. Of als rustige box met wat speeltjes of voor een 'siësta' onder een boom.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
14-05-2018 13:09
Die hebben we eentje, maar die zijn maar tot een jaar of twee (of minder). Ik denk niet dat onze kinderen daar nog in passen tegen de tijd dat we zouden gaan.

EDIT: en met de caravan willen we eigenlijk ook niet, we zien het niet zitten om er ver mee te rijden.
Deryan tentjes heb je in twee maten.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
14-05-2018 13:09
Die hebben we eentje, maar die zijn maar tot een jaar of twee (of minder). Ik denk niet dat onze kinderen daar nog in passen tegen de tijd dat we zouden gaan.
Mijn zoon heeft er tot hij vier werd regelmatig in geslapen. Er bestaat ook een peuter-variant. Ik vond het een ideaal ding.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan deze zomer weer kamperen met onze kinderen (5 en 8 jaar). In Italë deze keer (Toscane)
2 jaar geleden (kinderen waren toen 3 en 6 en jongste was zindelijk), hebben we bij de Decathlon een tent gekocht en zijn we mee naar Corsica gegaan. Helemaal perfect. De tent was niet duur en alles zit in een grote zak (dus veel minder materiaal als bij een katoenen tent). Ik weet alleen niet hoe hij zich houdt als het regent, we hebben hem nog maar één keer gebruikt (vorig jaar door omstandigheden niet kunnen kamperen). Tent hebben we in een half uur opgezet.
Wij nemen geen electriciteit, maar huren een koelkast of ijsbak (meestal bij het sanitair te vinden), we hebben het geprobeerd met een koelbox en elementen, maar dat was toch wel gedoe. Voorderest hebben we geen electriciteit nodig. We schenken koffie op met heet water en onze telefoons laden we op als we met de auto rijden (we hebben zo'n adapter gekocht). Wil je wel electriciteit gebruiken, dan heb je een campingstekker nodig (zal wel te koop zijn bij campingwinkels enzo). Voorderest hebben we een 2-pits gasfornuis en een lamp die op batterijen werkt (ook van de Decathlon)
We hebben een grote auto (peugeot 3008) met dakkoffer en alles past er precies in ;-)
Alle reacties Link kopieren
Het leuke van kamperen met kinderen vind ik inderdaad het improviseren. Mijn zoon kan zich uren vermaken met een paar haringen en een tenthamer. Mijn dochter is gek op zwemmen en kan op de camping gewoon zelf gaan zwemmen. Ze is wel een ouder dan de kinderen van TO. Maar thuis kunnen mijn kinderen niet alleen op straat rondwandelen. Op de camping kunnen ze dat meestal wel, vooral als je niet zo'n grote camping hebt. Natuurlijk is het soms even behelpen, maar dat is vooral ook ultiem mindful, vind ik, omdat je er achter komt hoe weinig spullen je eigenlijk nodig hebt. En dan 's avonds in je stoel voor de camping kijken hoe het langzaam donker wordt; onbetaalbaar.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
kastella schreef:
14-05-2018 13:10
Een goede camping? Daar kun je lang over bomen. Mijn ervaring is dat het niet zoveel zegt wat voor kwaliteitsstempel de camping heeft. Als de gasten er een zooitje van maken dan wordt het nooit wat. ANWB campings mijd ik eigenlijk altijd als de pest. Het zijn meestal ook de campings waarvan de eigenaren behoorlijk wat overhead hebben om kwaliteit te bieden aan een flink aantal gasten. Doe mij maar die kleinschalíger campings.

Wat betreft caravan kamperen: ik snap nooit zo het nut ervan om een caravan 1500 km naar het zuiden te slepen om hem dan op een 6 maanden ervoor gereserveerde plek op een camping neer te zetten voor 2 weken. Er zijn overigens echt wel een paar voordelen aan het concept caravan. Niet alles hoeven uit te laden en in te richten als je aankomt. Geen luchtbeden oppompen en tenten opzetten.

Ik ben ook wel een paar keer met een caravan weggeweest, heb er geen moeite mee om een auto met caravan te besturen, maar het is niet zo half relaxed als met een losse auto.
Helemaal mee eens. Maar ik kampeer dan ook wild (sinds dit jaar iets minder wild, want ik heb een Zuid-Franse boomgaard aan een riviertje gekocht en ben er 3 weken geleden begonnen met het opknappen van 2 hele oude caravans). Maar met vier pubers ontkom je uiteindelijk niet aan een kar achter je auto. We hebben sinds een paar jaar een Zambezi River Lodge, een soort vouwwagen maar ze noemen het 'tenttrailer' en voor de kinderen drie tenten. Maar je hebt er amper erg in dat je dat ding bij je hebt.

We blijven onze tent trouwens gewoon gebruiken. In die caravans ga ik echt niet slapen - hooguit de eerste en laatste nacht. Het ene caravannetje is nu een chillplek voor de kinderen, de ander maak ik (als het lukt!) van de zomer verder af.
Alle reacties Link kopieren
Een goede camping is heel persoonlijk, maar voor mij is vooral is het vooral een kleine camping met niet al teveel vertier. Zolang mijn kinderen daar akkoord mee gaan, blijven we daarheen gaan. Een zwembad is wel onontbeerlijk voor ons, maar dat was het zeker niet toen mijn kinderen nog zo klein waren als die van TO.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
14-05-2018 13:23
Deryan tentjes heb je in twee maten.
Ah zo. Wij hebben de kleinere dan denk ik, dat is inderdaad een fijn ding.

Mijn schoonouders (die-hard caravanners) kiezen wel altijd voor een ANWB-camping trouwens, maar dat kan ook de macht der gewoonte zijn (ze hebben zo'n gids en gebruiken internet eigenlijk nauwelijks om te boeken).
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Belle73 schreef:
14-05-2018 13:39
Een goede camping is heel persoonlijk, maar voor mij is vooral is het vooral een kleine camping met niet al teveel vertier. Zolang mijn kinderen daar akkoord mee gaan, blijven we daarheen gaan. Een zwembad is wel onontbeerlijk voor ons, maar dat was het zeker niet toen mijn kinderen nog zo klein waren als die van TO.
Voor ons hetzelfde.
Ik moet er niet aan denken om op een massale camping te staan. Wij zijn wel is een dagje op bezoek geweest op camping de Bulten. o_o . Daar hoef je als kind geen fantasie te hebben. En het ergste was nog dat er op uur en tijd gegeten moest worden want er was een heel schema.
watdachtjehiervan schreef:
14-05-2018 14:21
Voor ons hetzelfde.
Ik moet er niet aan denken om op een massale camping te staan. Wij zijn wel is een dagje op bezoek geweest op camping de Bulten. o_o . Daar hoef je als kind geen fantasie te hebben. En het ergste was nog dat er op uur en tijd gegeten moest worden want er was een heel schema.

Oh ja, dat kennen we, heel voetbaltoernooi. Zoons zaten in twee teams, ging op leeftijd. Dus moesten we vroeg én laat eten. Op een andere dag heel vroeg op want ze gingen kanovaren, ouders moesten brengen naar het opstappunt, en uren later daar ook weer halen. Etc .
Alle reacties Link kopieren
kamperen is zeker met kinderen enorm leuk. Wij namen ze al mee met een maand of 6.

Wij hebben eigen tent (grote katoenen tent, De Waard). Katoen heeft al voordeel dat het een fijn leefklimaat heeft, nadeel groot en zwaar en indien nat, niet handig met opruimen etc. Wij zetten hem in een half uur op.

Wij hebben vooral geïnvesteerd in goede spullen. Dus goede matjes (exped), goede slaapzakken, fatsoenlijke stoelen (geen action zooi) en goed georganiseerd (wij hebben curvurkratten voor oa servies en kookspul). We hebben van die vakkenzakken voor klein spul. Per persoon 1 sporttas met kleding en 1 sporttas met van die sporthanddoeken (xenos), drogen snel en nemen weinig plek in. We hebben onder de luifel 1 kast staan (die kan je makkelijk snel in elkaar zetten) en daar hadden we allerlei spul in .

IN de tent goed kleed op de grond (aerotex of bolon), bolderkar mee voor de kinderen.

Kleding, niet te nauw kijken.. moet vies kunnen worden. Kies met kleine kinderen vooral een camping met goede voorzieningen en wasmachines ;-)

Wij huurden een babypakket bij camping zodat we niet ook nog eens kinderstoel etc. hoefden mee te slepen, later hadden we een Ikea kinderstoel . Badje hebben we niet mee genomen .

Ik zou eerst eens iets kant en klaars huren om te zien of je het überhaupt leuk vind, een goede uitrusting kost geld al kan je veel via Marktplaats kopen.

Greencamp is een hele fijne verhuur organisatie die mooie tenten heeft en , nog belangrijker, op hele leuke campings staan.

Verder is het met regen nergens leuk , ook niet in zuid Frankrijk, dus kies voor je eerste kampeervakantie wel beetje zonnige bestemming anders ben je het snel zat.

Inmiddels zijn wij van tent naar caravan gegaan ivm rugklachten maar ik mis mijn tent nog iedere vakantie..
Alle reacties Link kopieren
o en aanhanger is eigenlijk wel een must met een tentvakantie.. Wij hadden een Saris speedy, liggen goed achter je auto en makkelijk via marktplaats te vinden. Koken is persoonlijk ik doe veel met de skottel dinges (en dan met de paella pan) en ik heb altijd een 1 pittertje mee. Ik kook geen spannende dingen op vakantie ;).

Onze koelbox kan op gas, stroom en op 12V, 41 liter volgens mij, passen rechtsop limonade flessen in. Ik heb er 2 inmiddels.

ANWB camping.. enige die ik echt heel erg fijn vindt is De Berenkuil in Grolloo.. Daar hebben we de meeste geweldigste vakanties gehad, animatie wat er is, is minimaal maar wel enorm goed. Voorzieningen zijn super, zelfs binnenspeeltuin zag ik laatst. Hij is niet goedkoop maar iedere euro waard. Verder kampeer ik graag op SVR campings / boerencampings. Zeker in Frankrijk hebben we super leuke terreinen gehad waar vaak maar max. 30 plekken waren, ideaal... Geen disco etc..

En bijna alles van onze uitrusting kan je op meerdere manieren gebruiken,

Wij hebben in de loop der jaren van alles verzameld..
Alle reacties Link kopieren
missfitz schreef:
14-05-2018 11:45
Het zal je verbazen maar niet iedereen heeft behoefte aan een groots en meeslepend leven met verre rondreizen. Daarnaast is dit voor veel mensen financieel niet haalbaar. En eerlijk gezegd dat ik dat een gemiddeld kind als het mag kiezen liever lekker een speeltuin induikt dan een bezoek brengen aan tempel nummer zoveel.
mijn kinderen hebben beiden mogen meemaken maar kiezen net zo lief voor de boerencamping in Frankrijk als voor de bijzondere reis naar Azie van afgelopen zomer. Toen ze nog jong waren deed ik ze geen groter plezier dan een camping te zoeken met riviertje oid en veel ruimte.. Ik denk niet dat ik ze een plezier had gedaan met 12 uur vliegen etc.. Nu moet ik zeggen dat mijn jongste 2 autisme hebben en zeker toen ze jong waren enorm veel in de structuur zaten en een compleet uitgedachte vakantie nodig hadden. Dan was 3 weken Frankrijk een stuk makkelijker dan 4 weken naar Verweggistan waar je veel meer ad hoc dingen doet.
Alle reacties Link kopieren
Wij gingen toen ik klein was nooit kamperen ( of überhaupt op vakantie) en toen ik eens met een schoolvriendinnetje mee mocht vond ik het geweldig.
In de loop der jaren zijn man en ik verschillende keren op kampeervakantie geweest maar wel maar maximaal een week/ 10 dagen. Het is voor ons ook altijd een extra vakantie of een paar dagen weg. Het is niet het enige wat we doen. Daarom vind ik het nog steeds leuk denk ik. En we zijn gelukkig nooit compleet van de camping gespoeld door extreme regenval. Dan weet ik niet of ik het nog leuk had gevonden. Met regen vind ik het al behelpen in de tent.

Wij hebben geen aanhanger maar mijn man heeft een busje van zijn werk en die zit dus ook altijd tot de nok toe vol. En dan zijn we maar met zijn tweeen. Ik sleep ook van alles mee. Zelfs een plasemmer, veel mensen vinden dat gruwelijk maar ja ik heb geen zin om een paar keer midden in de nacht de tent uit te moeten omdat ik naar de wc moet.
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen, maar zou eerst een tent lenen of huren, voordat je direct gaan investeren in spullen.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
14-05-2018 14:56
mijn kinderen hebben beiden mogen meemaken maar kiezen net zo lief voor de boerencamping in Frankrijk als voor de bijzondere reis naar Azie van afgelopen zomer. Toen ze nog jong waren deed ik ze geen groter plezier dan een camping te zoeken met riviertje oid en veel ruimte.. Ik denk niet dat ik ze een plezier had gedaan met 12 uur vliegen etc.. Nu moet ik zeggen dat mijn jongste 2 autisme hebben en zeker toen ze jong waren enorm veel in de structuur zaten en een compleet uitgedachte vakantie nodig hadden. Dan was 3 weken Frankrijk een stuk makkelijker dan 4 weken naar Verweggistan waar je veel meer ad hoc dingen doet.
Dat is ook een beetje mijn idee. Ik zou mijn kinderen graag wat van de wereld laten zien... Maar pas vanaf een jaar of twaalf, als ze oud genoeg zijn om het een beetje op prijs te stellen. Tot die tijd gaan we lekker burgerlijk op de camping, met een tent of anderzins. De oudste is echt een sociaal dier dus die vindt het geweldig en we vinden het zelf ook leuker dan ergens een huisje in een dorp of zo.

Is er trouwens een reden dat zo veel mensen hier een Decathlon-tent hebben? Ik ken die zaak helemaal niet als kampeerzaak en als ik op de website kijk zie ik prijzen die vergelijkbaar zijn met die van De Wit of De Vrijbuiter. Mis ik iets?


(Overigens gaan we dit jaar wel naar een Landal-huisje, dat is nou eenmaal het handigst met een baby).
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
14-05-2018 11:22
Reserveer heeeeel tijdig een plekje op een goede camping (bijv een ANWB-camping) [...]
Het ging mij erom dat je wel een camping kiest die niet in een modderpoel veranderd, als er een regenbuitje is.
Of een camping waarin je het toilet op 1 km afstand kunt ruiken.
Liefst ook waar je bolderkar kunt huren, met zwembad (met peuterbadje) en her-en-der wat bomen of struiken voor schaduw en een klein speeltuintje en niet teveel onkruid. Washokken met fatsoenlijke wasmachines/drogers. Enzovoort.

Je kunt een kleine camping uitzoeken, maar let dan wel goed op de reviews. Mijn ouders reserveerden vaak te laat, waardoor we eindigden op de meest crappy grasveldjes... :-( Ik noem 'ANWB-camping' omdat de basisvoorzieningen daar meestal wel in orde zijn.

Ze gaan voor het eerst, hé?! Als je wat vaker gekampeerd hebt, weet je waar je op moet letten... :-)
Alle reacties Link kopieren
Wij boeken altijd enige dagen vantevoren en zijn nog nooit op gekke campings terecht gekomen. De ANWB vind ik wel een handige leidraad, omdat op die campings vaak veel Nederlanders zijn en dat vind mijn kind weer heel fijn i.v.m. vriendjes. De kinderen van TO zijn veel jonger, dus dan telt dat minder. Je kunt ook de campinggids van Michelin in de bibliotheek lenen, daar staan de voorzieningen bij elke camping genoemd. In combinatie met zoover krijg je dan meestal wel een beeld.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
14-05-2018 14:21
Voor ons hetzelfde.
Ik moet er niet aan denken om op een massale camping te staan. Wij zijn wel is een dagje op bezoek geweest op camping de Bulten. o_o . Daar hoef je als kind geen fantasie te hebben. En het ergste was nog dat er op uur en tijd gegeten moest worden want er was een heel schema.
Heb zelfs al van een camping gehoord waar je met polsbandjes rond moet lopen....
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
14-05-2018 16:22
Wij boeken altijd enige dagen vantevoren en zijn nog nooit op gekke campings terecht gekomen. De ANWB vind ik wel een handige leidraad, omdat op die campings vaak veel Nederlanders zijn en dat vind mijn kind weer heel fijn i.v.m. vriendjes. De kinderen van TO zijn veel jonger, dus dan telt dat minder. Je kunt ook de campinggids van Michelin in de bibliotheek lenen, daar staan de voorzieningen bij elke camping genoemd. In combinatie met zoover krijg je dan meestal wel een beeld.
Als we nu iets boeken (stacaravan) zoek ik altijd recensies op om een beeld te krijgen, alleen wordt nu de staat van het sanitair belangrijker.

Deze zomer stonden we op een prachtige camping. Ruime plekken, veel groen, veel privacy, prachtig zwembad, leuk speeltuintje... En toiletten zonder toiletbrillen. Vreselijk.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Belle73 schreef:
14-05-2018 16:22
Wij boeken altijd enige dagen vantevoren en zijn nog nooit op gekke campings terecht gekomen. De ANWB vind ik wel een handige leidraad, omdat op die campings vaak veel Nederlanders zijn en dat vind mijn kind weer heel fijn i.v.m. vriendjes. De kinderen van TO zijn veel jonger, dus dan telt dat minder. Je kunt ook de campinggids van Michelin in de bibliotheek lenen, daar staan de voorzieningen bij elke camping genoemd. In combinatie met zoover krijg je dan meestal wel een beeld.
Zo kamperen wij ook! En sinds kort ook met een caravan. Wel een hele kleine, zodat we geen extra spiegels nodig hebben. Je voelt amper dat je hem achter je wagen hebt. Wij kampeerden eerst met tent, daarna met vouwwagen en nu dus met een mini caravan. Wat relaxt is dat! Je komt aan, pootjes uit, kinderen zetten hun werptent van de decathlon op, luchtbedden liggen opgeblazen in de caravan, bier is koud. Na 10 min proosten we op de camping. Na ongeveer vijf dagen gaan we weer verder. Kinderen willen dit graag zo blijven doen.

Wat ik inderdaad niet snap, is dat er mensen zijn die 1400 km met zo’n enorme unit rijden, hem op een ver vooraf geboekte camping zetten en dan 3 weken later weer terug rijden. Dat lijkt mij zo’n zware heen en terugreis.
Maar ontopic. Decathlon heeft echt hele fijne tenten die kwalitatief echt okay zijn en niet duur. Tegenwoordig staat een camping vol met decathlon tenten.

De tip om een tweedehands set met kampeerspullen over te nemen, vind ik ook een goeie. Ik zie het geregeld staan op marktplaats.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een keer op de bonnefooi naar het Gardameer gereden. Ik had een paar campings uitgezocht maar echt waar alles was vol. Wat dat betreft snap ik het vooraf boeken wel. En het was buiten de Nederlandse schoolvakanties.
https://www.decathlon.nl/p/gezinstent-a ... mc=8378238
dolfje schreef:
14-05-2018 16:46
Wij zijn een keer op de bonnefooi naar het Gardameer gereden. Ik had een paar campings uitgezocht maar echt waar alles was vol. Wat dat betreft snap ik het vooraf boeken wel. En het was buiten de Nederlandse schoolvakanties.
Wij kamperen altijd op de bonnefooi, eerst met zn tweetjes en nu met kinderen. Wij ‘verzamelen’ het hele jaar door campings. Die schrijven we op. Paar dagen voor vertrek bellen we een camping in een gebied waar de zon schijnt en als we terecht kunnen gaan we daar heen. Zo niet, dan bellen we een andere van ons lijstje. Als we eenmaal op een camping zijn, dan bellen we na een dag of 3/4 de volgende waar we heen zouden willen. Soms moeten we er inderdaad wat meer bellen, maar nog nooit hadden we geen camping en nog nooit stonden we ergens waar het verschrikkelijk was omdat er niets meer was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven