Tips Berlijn

20-10-2018 20:44 40 berichten
Mijn zoon van 16 en ik gaan een paar dagen naar Berlijn. Hij wil vooral graag de geschiedenis van de stad beleven (Tweede Wereldoorlog en periode DDR). Iemand tips voor wat we zeker niet moeten missen? En moeten we vooraf kaarten kopen of reserveren ivm drukte?
Alle reacties Link kopieren
Berliner Unterwelten, ze hebben ook nederlandse tours, vooraf reserveren is wel handig. Volgens mij hebben wij tour 2 en 3 gedaan.


Een tour met Alternative Berlin, wij deden de gratis streetarttour (je geeft aan het eind een vrijwillige gift, meeste mensen gaven een tientje, de tour duurde ongeveer 3 uur).
Alle reacties Link kopieren
reizen/berlijn-waar-overnachten-en-ande ... #p22476481
Alle reacties Link kopieren
Berlijn, mijn lievelingsstad! Nu 7x geweest.

Hohenschönhauser Stasi-gevangenis vond ik echt de moeite waard. Dat was een tip die ik hier had gekregen, daar was ik blij mee. Er zijn rondleidingen in het Duits en in het Engels. Met wat mazzel wordt de rondleiding gegeven door iemand die daar zelf gevangene is geweest en uit eerste hand vertelt over de psychologische martelingen die werden toegepast om mensen aan het praten te proberen te krijgen. Ik kon daar gewoon op de dag zelf een ticket kopen voor een Duitse rondleiding. Als je liever Engels wilt, is het misschien slim om even de tijden op te zoeken en wel een ticket van tevoren te kopen. Het ligt wel wat verder uit het centrum, wel nog op fietsafstand, of waarschijnlijk gaat er ook wel OV heen. https://www.stiftung-hsh.de/
en nog wat info in het Nederlands: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gedenkst% ... %B6nhausen

Berliner Unterwelten vond ik ook interessant, je kan kiezen tussen verschillende rondleidingen door bunkers en metrostelsels. Erg druk! Als je een Engelse rondleiding wilt, dan zeker van tevoren tickets bestellen als dat kan.
Daar vlak in de buurt is La Femme wel een leuk cafeetje met lekkere Turkse baklava en andere gebakjes, en goede thee.

Ik vond het Checkpoint Charlie museum (niet het checpoint buiten, maar dus echt het museum binnen) ook interessant, dat is wel al een paar decennia geleden dat ik daar was, ik hoor dat het tegenwoordig heel druk is. Je ziet daar allerlei ontsnappingsmethoden uitgebeeld.

Niks over oorlog / DDR, wel leuk: vlooienmarkt in Mauerpark elke zondag, en vanaf een uur of 3 ook karaoke in de open lucht met een amphitheater om lekker te kijken. Iedereen wordt toegejuicht, hoe slecht ze ook zingen. Echt grappig.
In Oderbergerstrasse en Kastanien Allee die daar vlakbij zitten, zijn ook veel leuke winkels en cafeetjes. Vermijd alleen het Italiaanse restaurant in Oderbergerstrasse, VRESELIJK. Vies eten en superchagrijnige bediening die alles op tafel smijt (echt waar) zonder een woord of blik. Bijna hilarisch behalve dat je soms toch net nog iets wilde vragen of bestellen en dat dus niet leuk is als ze zo chaggie zijn. En daarna stinkt al je kleding naar de vette keuken.

Tempelhofer Feld vind ik ook wel gaaf, een vliegveld dat nu een recreatiepark is en waar mensen rolschaatsen, kitesurfen en windsurfen op wielen, fietsen etc. Sowieso vind ik de stad heel goed fietsbaar. Het is wel groot hoor, dus vergis je niet in de afstanden. Maar grotendeels plat, en de rest van het verkeer houdt goed rekening met fietsers. Er zijn smalle fietspaadjes, en waar die niet zijn rijd je op de busbaan of de weg. Not done: naast elkaar fietsen!! Dan kan je een scheldpartij van een Berlijner verwachten.
Het OV is ook heel goed en punctueel.

Het Holocaust Denkmal vlakbij Brandenburger Tor kan je niet missen. Let ook op de steentjes op de grond bij de Brandenburger Tor die de voormalige plaats van de muur markeren.
Er is ook nog een stuk muur te zien bij Ostbahnhof en Warschauer Strasse in de buurt, ik ben even de naam kwijt van hoe dat stuk muur heet, maar staat vast wel in elk top 10 lijstje over Berlijn als je even googlet. Het zit vol met moderne graffiti.

Tot slot nog een paar eettips (mocht je daar in de buurt zijn):
Voor ontbijt / brunch / lunch: Morning Glory / Morgenrot / Handmade / Kaffeebar.
Voor Vietnamees eten: Chay Viet / Monsieur Vuong ('s avonds wel een rij) / Cat Tuong.

Viel Spass!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
http://berlijn-blog.nl voor tips!
Wij hebben een fietstocht langs de Highlights gedaan, echt een aanrader.
Alle reacties Link kopieren
De Stasi gevangenis is zeker indrukwekkend. Wij zijn er met ov naar toe geweest.
dolfje schreef:
20-10-2018 21:18
De Stasi gevangenis is zeker indrukwekkend. Wij zijn er met ov naar toe geweest.
Deze absoluut, Sachenhausen, Stolpersteine, de Muur.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad de Stasigevangenis, ik vond het heel indrukwekkend. Sachsenhausen concentratiekamp was ook heel indrukwekkend, raakte me toch wel behoorlijk. Wij hebben ook een tour door vliegveld Tempelhof, dat vond ik toch wel een tegenvallen.
Alle reacties Link kopieren
Het DDR museum.
Dankjewel voor alle tips! We zetten alles op een rijtje en dan moeten we gaan kiezen, want we zijn daar maar twee nachten en hebben twee volle dagen om dingen te doen. Die Stasi-gevangenis klinkt heel interessant!
Als jullie er voor het eerst heen gaan zou ik inderdaad de toeristische hoogtepunten wandelend doen (Brandenburger Tor, Holocaust Monument, Reichstag, Unter den Linden, misschien Alexanderplatz of de Synagoge, Checkpoint Charlie, Potsdammer platz) en dan nog een museum kiezen (gezien de interesse van je zoon is de Strasi gevangenis zeker een aanrader, maar het is wel een stukje reizen). Een rondleiding in het gebouw bij Tempelhof is ook leuk en interessant. Het veld zelf is geweldig in de zomer, maar in de winter of herfst is het toch minder aantrekkelijk.
Het DDR museum zou ik afraden als je zo weinig tijd hebt. Het is grappig en leuk om te zien, maar als je een geschiedenisnerd bent, is het vrij karig.
Ga verder naar een leuke wijk (Kreuzberg of Neukolln, desnoods Prenzlauerberg als je minder van hip en meer van schoon bent). De grootste fout die je in Berlijn kunt maken is naar een saaie wijk gaan zoals Mitte of Charlottenburg en dan volledig missen wat de stad nou zo bijzonder maakt.

Ik woon er zelf dus ik kan genoeg dingen bedenken. Er is echt veel te doen, zelfs na hier jaren te wonen is er altijd wel iets nieuws om met bezoek uit Nederland te doen.
Onder het Holocaust monument zit trouwens een gratis museum/tentoonstelling. Natuurlijk geen vrolijke bedoening, maar wel interessant. Het Joods museum is ook zeker een aanrader, maar gezien de interesses van je zoon denk ik dat er betere dingen te zien zijn.
patsy--stone schreef:
20-10-2018 21:03

Tempelhofer Feld vind ik ook wel gaaf, een vliegveld dat nu een recreatiepark is en waar mensen rolschaatsen, kitesurfen en windsurfen op wielen, fietsen etc. Sowieso vind ik de stad heel goed fietsbaar. Het is wel groot hoor, dus vergis je niet in de afstanden. Maar grotendeels plat, en de rest van het verkeer houdt goed rekening met fietsers. Er zijn smalle fietspaadjes, en waar die niet zijn rijd je op de busbaan of de weg. Not done: naast elkaar fietsen!! Dan kan je een scheldpartij van een Berlijner verwachten.
Het OV is ook heel goed en punctueel.

Nah, vind ik niet echt. De infrastructuur om te fietsen is, zoals je al schrijft, nogal benepen. Smalle fietspaden, die onduidelijk te onderscheiden zijn van de stoep en niet zelden opeens eindigen. De meeste automobilisten haten fietsers en in bepaalde wijken is het een sport om zo dicht mogelijk langs fietsers te rijden. Dan zijn er nog je medefietsers die er ook niks van kunnen. Het is echt mijn grootste frustratiepunt hier.
Alle reacties Link kopieren
Het is daar al om 17:00 donker dus als je van alles wilt zien is het aanpoten.

Ik zou het volgende doen

Dag 1 wereldoorlog twee dag

Beginnen met deze tour

https://insidertour.com/tours.php/cat/2 ... ich-Berlin

Komt langs alle hoogtepunten zoals de bunker van Hitler en het holocaust monument de tour eindigt bij dit (gratis) museum
https://nl.wikipedia.org/wiki/Topographie_des_Terrors

Er staat daar ook nog een origineel stuk muur.

Dag 2 koude oorlog dag

Beginnen op de Bernauer Strasse
https://www.berlin.de/mauer/en/sites/co ... -memorial/

Daar zit echt alles wat je over de muur kan laten zien, een stuk muur, een reconstructie van de todesstreifen, verhalen over tunnels enz.
Er is ook een gratis museum

Vergeet Nordbahnhoff niet dat was een ghost station en heeft nu een prachtige fototentoonstelling en zit op de hoek van de Bernauer Strasse
https://www.berliner-mauer-gedenkstaett ... s-558.html

Vanaf Nordbahnhoff neem je de S Bahn en metro naar de Stasi gevangenis
https://www.berlin.de/museum/3109402-29 ... ausen.html

En dan is dag 2 wel om

Heb je tijd over loop dan door de Karl Marx allee ook 's avonds prachtig
DDR architectuur, daar werden ook de parades gehouden
https://en.wikipedia.org/wiki/Karl-Marx-Allee

In welke wijk zit je hotel?
We zitten in Mitte, vlakbij de Spree en Friedrichsstrasse. Fietsen vind ik zelf idd wat spannend, maar misschien gaan we wel een uurtje fietsen door dat grote park bij de Brandenburger Tor. O jee, die bunker van Hitler moet eigenlijk ook op ons lijstje...

We hebben nu op basis van alle tips en het blog hieronder (goed blog!) een lijst gemaakt voor een programma, met op de aankomstdag een paar uurtjes Duits Historisch Museum voor het totaalbeeld (20ste eeuw vooral). Op dag 2 willen we in ieder geval de hotspots doen, zoals Brandenburger Tor, Alexanderplatz, etc. Gewoon wat mooie plekken van de stad zien te voet en met het OV.

Verder hebben we een lijstje gemaakt van dingen die we willen bezoeken: opties voor de muur (inclusief Nordbanhnhof en Bernauer Strasse), opties voor WO2 (Holocaust monument en als tweede optie Joods Museum en Topografie des Terrors), opties voor DDR (Stasi en als 'vrolijke optie' DDR museum). En dan eventueel nog fietsen in het park. Ter plekke bekijken we dan waar we meer van willen weten en waar we zin in hebben. Beetje flexibel programma dus.
Klinkt alsof je al een goed plan hebt!
Houd in gedachte dat er van Hitlers bunker volgens mij niks over is. Men wil niet dat het een soort neo-nazi vereringsplaats wordt. Topographie des terrors is inderdaad wel erg indrukwekkend. Ik vergeet het altijd, maar mijn moeder vond het erg indrukwekkend.

Qua eten of een drankje kun je makkelijk naar de wijk boven Oranienburgerstrasse (de straat zelf zou ik niet doen, vooral toeristische Indische restaurants met oneindige happy hours) of rond Rosenthalerplatz.

Qua fietsen heb je hier veel fietsen die je voor een korte tijd kunt huren en overal staan. Ik denk dat je voor sommige een abonnement of creditcard nodig hebt, maar wel handig als je stukje wilt fietsen en niet voor de hele dag iets wilt huren:
https://www.deezernextbike.de/de/berlin/preise/
https://www.lidl-bike.de/de
(Er zijn vele opties, maar zit niet zo in de materie omdat ik zelf een fiets heb.)
Alle reacties Link kopieren
juist in Berlijn, is de oorlog nog zo voelbaar.
Overal zijn nog kogelgaten
Ook zie je er veel stolpersteine (struikelstenen) en namen van families die werden afgevoerd.
Vooral in het oosten

Vriendin van mij (50) is in DDR Oost-berlijn opgegroeid, ze kan mooi over die tijd vertellen. ze woont er nog steeds. De DDR deed graag voorkomen, dat de oorlog iets van Het westen (niet-communisten) was, daarom bleven de aandenkens aan de oorlog (kogelgaten) etc nog zo lang overal aanwezig.
dat heeftw erkelijk geen enkele Westerse stad, ineens is Berlijn, dan weer echt 'oostblok'.
Alle reacties Link kopieren
Koop een Berlin AB ticket (dagkaarten zijn over het algemeen goedkoper dat 'Welcome Cards') en stap in bus 100 en 200, dan heb je alle highlights in 1x gezien.

Wanneer Hohenschönhausen https://www.stiftung-hsh.de/?locale=de_DE (M5, M6 vanaf Alexanderplatz) niet lukt, dan is het Stasi Museum https://www.stasimuseum.de/index.htm (U5, vanaf Alexanderplatz) mogelijk een alternatief.

Museum Checkpoint Charlie vond ik niks, erg toeristisch en commercieel. Twee weken geleden was ik weer een keer in het Tränenpalast https://www.hdg.de/traenenpalast/, dat maakte veel meer indruk. Je vindt het Tränenpalast bij S+U Friedrichstrasse
spuka wijzigde dit bericht op 29-10-2018 13:25
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Quote i.p.v. wijzigen
spuka wijzigde dit bericht op 22-10-2018 18:48
97.17% gewijzigd
Ik lees mee!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn er twee keer geweest en ik zou er a la minute nog eens heen gaan. Misschien volgend jaar weer eens maar ik heb al/ nog zoveel andere plannen :P
Alle reacties Link kopieren
Pipo8888 schreef:
21-10-2018 22:46
We zitten in Mitte, vlakbij de Spree en Friedrichsstrasse. Fietsen vind ik zelf idd wat spannend, maar misschien gaan we wel een uurtje fietsen door dat grote park bij de Brandenburger Tor. O jee, die bunker van Hitler moet eigenlijk ook op ons lijstje...

We hebben nu op basis van alle tips en het blog hieronder (goed blog!) een lijst gemaakt voor een programma, met op de aankomstdag een paar uurtjes Duits Historisch Museum voor het totaalbeeld (20ste eeuw vooral). Op dag 2 willen we in ieder geval de hotspots doen, zoals Brandenburger Tor, Alexanderplatz, etc. Gewoon wat mooie plekken van de stad zien te voet en met het OV.

Verder hebben we een lijstje gemaakt van dingen die we willen bezoeken: opties voor de muur (inclusief Nordbanhnhof en Bernauer Strasse), opties voor WO2 (Holocaust monument en als tweede optie Joods Museum en Topografie des Terrors), opties voor DDR (Stasi en als 'vrolijke optie' DDR museum). En dan eventueel nog fietsen in het park. Ter plekke bekijken we dan waar we meer van willen weten en waar we zin in hebben. Beetje flexibel programma dus.
Bunker van Hitler is een informatiepaneel (bunker ligt onder de grond) en maak je geen zorgen hij woont er niet meer.
Zit tegenover het holocaust monument (Schuin tegenover)

DDR altagmuseum is inderdaad wel leuk maar vergis je niet, veel te zien en je bent er niet binnen een uurtje uit.
Hoofdkwartier Stasi is een mooi museum en heel tastbaar de originele meubels staan er nog.
https://wattedoeninberlijn.nl/stasimuseum/

Voordeel is dat voor de deur nu prachtige informatiepanelen staan van het neerhalen van de muur.
En als je toch op de Alexanderplatz bent wandel dan naar de aangrenzende karl Marx allee dan wandel je letterlijk de DDR binnen
Alle reacties Link kopieren
Ik kom net terug uit Berlijn met 2 pubers (18 en 15). We hebben het joodse museum gezoen, maar vonden we echt heel erg tegen vallen......Het enige wat daar echt goed was, was dat er een "ausstellung" over Jerusalem en het midden oosten conflict was... En dat werd echt goed uitgelegd.

Wij hebben bij de Bernauerstrasse een gids gehad, die ook veel persoonlijke dingen achter al die foto's van gevluchte mensenkind vertellen. En dat heeft enorme indruk gemaakt.

We hebben veel gebruik gemaakt van bus 100, en 200. Ons Hotel lag bij die routes. En toevallig was het Light festival aan de gang, dus àvonds al die lichtshows op die bekende gebouwen gezien.
Weer terug! Wat een stad zeg! We hebben heel veel gezien en gedaan in de twee dagen die we hadden. Het meest indrukwekkend vonden we de muur bij de Bernlauerstrasse (film is een aanrader), het Holocaust Monument (tentoonstelling eronder met Nederlandse audioguide) en het Stasimuseum (met alle spionagespullen, als alternatief voor de Stasigevangenis, die voor ons teveel reistijd kostte). Verder was het erg leuk om de contrasten in de stad te zien. Potsdamer Platz vs Branderburger Tor en omgeving vs Alexanderplatz en Karl Marx Allee. We hebben daarom ook veel gelopen.

De Topografie des Terrors viel ons wat tegen. Het is een overzichtstentoonstelling met aangrijpende beelden en verhalen, maar in andere musea werd het allemaal op een wat meer toegankelijke manier gebracht. Dit is een kale hal met veel informatieborden.

Bedankt voor alle tips!
Alle reacties Link kopieren
Fijne tips Berlijn staat op mijn lijstje voor 2019, ik heb het idee dat je toch wel minimaal een dag of 3 nodig hebt liever meer, maar ik maak meer trips per jaar dus iets met budget en verlofdagen ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven