Tips gezocht voor vakantie naar Oostenrijk

08-01-2026 12:16 30 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op zoek naar ideeën voor onze vakantie in juli. Wij zijn de afgelopen jaren vooral binnen Nederland op vakantie geweest met ons gezin dus met de auto Europa in is redelijk nieuw voor ons.

We reizen met kinderen van 5 en 8 jaar. In totaal willen we ongeveer 2,5 week weg. We denken aan Oostenrijk, maar andere plekken ook een optie. We houden van de bergen. Liever niet met de rest van alle Nederlandse gezinnen in Frankrijk of Spanje. Hitte is niet zo aan ons besteed.

Lange einden auto niet zo'n succes hier, dus idee is om een aantal dagen te doen over zowel de heen- als terugreis. En dan steeds te overnachten op een leuke plek: in een mooie stad, B&B in de natuur, dagje pretpark inlassen, bij een mooie speeltuin of visvijver (visfans hier...) enz. En dan in Oostenrijk/bestemming zelf een week of anderhalf te gaan staan op een camping, het liefst in een glamping tent oid met eigen sanitair (bestaat dat daar?).
  • Welke gebieden in Oostenrijk zijn leuk in de zomer? Of andere suggesties
  • Concrete tips voor een camping? (mag evt ook een naturistencamping zijn)
  • Ideeën voor leuke stopovers in Duitsland?
Heel veel dank voor jullie ideeën!
miss-oops wijzigde dit bericht op 08-01-2026 12:19
Reden: Aanvulling
23.17% gewijzigd
Ik heb geen tips voor je maar wel vergelijkbare plannen en vragen, dus ik volg hier even 😊
Stopover in Duitsland, Europapark! Geweldig pretpark en waterpark naast elkaar :) daar kan je je een paar dagen goed vermaken. En dan zou ik via de Bodensee naar Oostenrijk rijden. In Imst heb je de langste alpine coaster van Oostenrijk, ruim 3500m!
Qua campings heb ik helaas weinig tips. Ik vind Oostenrijk net als Duitsland best een lastig land qua campings. Vlak bij Innsbruck ligt Natterer see, die heb ik opgeschreven als tip voor ooit. Geen ervaring zelf dus, maar die ziet er wel mooi uit.
Mijn schoonouders gaan al 30 jaar in de zomer naar Oostenrijk, ik ben de afgelopen 10 jaar een paar keer aangehaakt. :)

Karinthië is een heel geschikt gebied voor kinderen, mooie omgeving met veel natuur, bergen en meren - en in juli heb je redelijke zon zekerheid daar. Niet bloedheet. Wij gaan altijd naar de Klopeiner See (sankt kanzian am klopeiner see), een warm en schoon meer (in de zomer rond de 20-22 graden). Ligt dicht bij de wörthersee, die is wat bekender en massaler. Ik was er vorig jaar weer in juli (Klopein); bijna geen Nederlander te bekennen. Vooral Oostenrijkers en wat Duitsers.

Het is heel gemoedelijk, daarom gaan mijn schoonouders er al zo lang heen; beetje alsof de tijd stil staat daar. Dus je kan het ook wat oubollig vinden.. Geen ervaring met campings, zij gaan altijd voor een vast pension met een eigen privé steiger (met enkele andere gasten) aan het meer. Je hebt rondom het meer veel pensions die dit aanbieden (eigen steiger of strand/grasveldje aan het meer), maar je hebt volgens mij wel campings in de buurt. Al is dit in Oostenrijk inderdaad wel minder gebruikelijk.

Verder heb je dan nog wat uitstapjes (1,5 uur rijden) naar Italië, Slovenië (Bovec, prachtig gebied voor outdoor sporten) of steden als Klagenfurt, wandelen in de bergen, klimbossen of wat grotten die er zitten. Ook voor kinderen in ieder geval erg leuk!
whups79 wijzigde dit bericht op 08-01-2026 22:26
Reden: Aanvullingen :)
22.07% gewijzigd
En nu?
Op instagram bij Reisjevrij staan mooie tips voor Oostenrijk.

Wij hadden Oostenrijk eerst op de planning, maar hebben uiteindelijk gekozen voor Slovenië komende zomer.
You can only succeed when there is room to fail.
Tvp.. ook dezelfde plannen.
Irregular_Choice schreef:
08-01-2026 20:23
Vlak bij Innsbruck ligt Natterer see, die heb ik opgeschreven als tip voor ooit. Geen ervaring zelf dus, maar die ziet er wel mooi uit.
Hier hebben wij een paar jaar geleden een luxe chalet gehuurd, een rib uit m'n lijf toen (dat zal vast niet goedkoper zijn geworden in de tussentijd), maar elke euro waard en echt geweldige vakantie gehad. Het is een hele mooie en gezellige camping!
afgelopen zomer geweest met 2 kids van 3 en 6. ik zou een tussenstopdoen bij europapark. wij hebben 1 dag europapark en 1 dag rulantica gedaan de kids vonden het geweldig🩷

daarna doorgereden naar oostenrijk. wij hadden een heel mooi appartement www.iglsberg.nl in saalbach. hier hebebn wij 10 dagen gezeten en hadden tijd tekort.
echt zo een leuke omgeving en zoveel te doen. wij kregen bij het appartement een jokerkaart dus mochten gratis minigolven, naar het zwembad en gebruik maken van de gondels en een soort treintje. en ook het openbaar vervoer (niet gedaan want gewoon de auto gebruikt)
veel leule speelplekken overal en boven op de berg leuke kinderwandelingen met grote knikkerbanen of meertjes en leuke speeltuintjes.... ook het hoogste boomtoppenpad van europa gedaan. en smiddags vaak heerlijk gebruik gemaakt van het zwembad. wij hadden echt heerlijk weer alle dagen.

dus geen tips voor campings. maar saalbach is in ieder geval.een aanrader. ik zou zo weer teruggaan.
Ha, Oostenrijk is superleuk met kids! Glamping/camping-opties ken ik niet. In karinthie zijn die er misschien meer. Maar wel veel mooie appartementen beschikbaar. Ik vind het Wilder Kaiser gebied echt een aanrader, met verschillende 'beleveniswerelden' op de berg. Zo heb je Hexenwasser in Söll, Ellmi's Zauberwelt in Ellmau, in Scheffau de Kaiserwelt. Onze kids vonden het fantastisch!
Wat een fijne tips al, bedankt!! We gaan googelen :-).

De wens voor camping/glamping komt van mijn oudste, op een camping loopt iedereen door elkaars voortuin als het ware en heb je zo aansluiting. In een huisje/chalet oid lijkt me dat minder?
miss-oops schreef:
09-01-2026 10:04

De wens voor camping/glamping komt van mijn oudste, op een camping loopt iedereen door elkaars voortuin als het ware en heb je zo aansluiting. In een huisje/chalet oid lijkt me dat minder?
klopt maar moet zeggen. wij gingen sochtends op pad. en overal kom je kids tegen om mee te spelen bij speeltuintjes enzo.... en smiddags in het zwembad ook. wij waren eigenlijk zo goed als de hele dag op pad.

dus als we op een camping hadden gezeten waren we ook na ontbijt weg en savonds of einde middag weer terug....
miss-oops schreef:
09-01-2026 10:04

Wij ervaren dat niet zo! Althans, niet op de plek waar wij komen (let wel, weinig Nederlanders daar dus :biggrin:). Juist omdat je sowieso altijd met andere gasten in een pension zit en bij het meer. Mijn ervaring is dat de locals ook heel vriendelijk en toegankelijk zijn. Maar kan me voorstellen dat dit anders is als je op een plek zit die wat massaler/groter is.
En nu?
Oostenrijk zit net zo goed vol met Nederlanders in mijn ervaring. Ik zou doorrijden naar Slovenië, net wat minder populair.
De Oostenrijkse campings die ik heb gezien vind ik niet denderend, vaak een grasveldje naast het dorp, weinig schaduw.
We zijn de afgelopen jaren in de zomer in het Zillertal, Montafon, Wilderkaiser, Saalbach/Hinterglemm en Zell am See geweest, allemaal in huizen/appartementen.
Er zijn geweldige speeltuinen en thema wandelroutes op de bergen die met kinderen heel leuk zijn, en elk dorp heeft een geweldig mooi openluchtzwembad. Vooral zillertal en wilderkaiser zijn echt aanrader met jonge kinderen, zelfs aan 2 weken hadden we niet genoeg
We zijn afgelopen jaren in Karinthië geweest, erg leuk voor kinderen, we zijn daar zeker nog niet uitgekeken.
Nocky's Almzeit, is echt leuk met een knikkerbaan voor de kinderen.
C'est la vie
Eigenlijk is elk dal in Oostenrijk leuk is mijn ervaring. Wel heb ik gezien dat met kleine kinderen een hotel of huisje/appartement vaak een goede optie is en per saldo goedkoper dan een camping. Zeker in de zomer, vaak zijn ze tot 12 jaar gratis met halfpension erbij. Bij huisjes krijg je vaak een zomercard erbij, wat heel veel geld scheelt. Die kabelbanen etc. tikken flink aan, ook bijvoorbeeld zwembaden zijn gratis.
Wij zijn zelf gecharmeerd van de Wildkogel-arena. Je vindt daar veel mooie huizen op de site van chaletsplus. In Neukirchen zit een klein zwemmeertje, gratis toegankelijk. Je hebt een glijbanenpad vanaf het middenstation naar beneden. En ook een soort avonturenwandeling met knikkerbanen etc, heel leuk voor de leeftijd van jullie kinderen. Je krijgt er de Nationalpark Sommercard bij en als je daar alle uitstapjes van doet heb je aan 1,5 week niet genoeg. Ook de VVV organiseert diverse activiteiten voor kinderen, zoals knutselen en schminken.

In Duitsland heb je veel mooie overnachtingsplekken. Google eens op de romantische route. Leuk om 1 van de stadjes aan die route te nemen.
oeps dubbel
patsy--stone wijzigde dit bericht op 10-03-2026 13:15
98.58% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
lattemachiato schreef:
09-03-2026 11:16
Wij zijn zelf gecharmeerd van de Wildkogel-arena. Je vindt daar veel mooie huizen op de site van chaletsplus. In Neukirchen zit een klein zwemmeertje, gratis toegankelijk. Je hebt een glijbanenpad vanaf het middenstation naar beneden. En ook een soort avonturenwandeling met knikkerbanen etc, heel leuk voor de leeftijd van jullie kinderen. Je krijgt er de Nationalpark Sommercard bij en als je daar alle uitstapjes van doet heb je aan 1,5 week niet genoeg. Ook de VVV organiseert diverse activiteiten voor kinderen, zoals knutselen en schminken.
Je zit dan ook vlakbij de Krimmler Wasserfälle, met die Sommerkarte krijg je ook wat korting op de entree naar het pad omhoog langs die watervallen. En je kan volgens mij gratis met de bus met die Sommerkarte, mocht je geen zin hebben in gedoe met parkeren bij een populaire plek.
De andere kant op heb je de Kitzlochklamm, een diepe kloof met steigers erlangs gebouwd waarop je kan wandelen, deels ook door grotten. Even checken of kinderen er ook al op mogen. Lekker stoer met een helm op.
Je komt dan ook vlak langs Blausee, een blauwgroen meer. Ik geloof dat daar wel mannen zaten te vissen.

Neukirchen am Grossvenediger is een handige uitvalsbasis, met kabelliften zit je in een mum van tijd hoog op de bergen bij allerlei makkelijke wandelpaden met gaaf uitzicht en meerdere bergrestaurants. Het toeristenbureautje organiseert ook van alles, toen ik er was bijvoorbeeld een fakkeltocht in het donker, of wandelingen met gids.
Wat hierboven ook al geschreven is: Oostenrijk is echt ingespeeld op vakanties met kinderen. In vrijwel elk dorp heb je mooie speeltuinen/zwembaden/midgetgolf. Je kunt overal prachtig wandelen en er zijn ook mooie familiewandelingen met kinderen uitgezet.

Wat dat betreft kun je het niet verkeerd doen. Oostenrijkers zijn ook hartstikke benaderbaar, iedere local die je spreekt kan je zo een prachtige dag schetsen die op jouw familie is afgestemd.
Oh ja en nooit de fout maken om te denken dat je ergens geen Nederlanders tegenkomt. Het kleinste dorpje in Malawi, die afgelegen plaats in Colombia of Laos waar nog amper toeristen komen, achter de balie van een Zwitsers winkeltje in de Alpen, OVERAL kom je tóch Nederlanders tegen. Maar dat zijn ook gewoon mensen ;-) sommigen zijn leuk, anderen niet.
Dan hebben wij kennelijk echt mazzel met “ons dorpje” waar we al jaren komen. ;)
En nu?
Irregular_Choice schreef:
08-01-2026 20:23
Stopover in Duitsland, Europapark! Geweldig pretpark en waterpark naast elkaar :) daar kan je je een paar dagen goed vermaken. En dan zou ik via de Bodensee naar Oostenrijk rijden. In Imst heb je de langste alpine coaster van Oostenrijk, ruim 3500m!
Qua campings heb ik helaas weinig tips. Ik vind Oostenrijk net als Duitsland best een lastig land qua campings. Vlak bij Innsbruck ligt Natterer see, die heb ik opgeschreven als tip voor ooit. Geen ervaring zelf dus, maar die ziet er wel mooi uit.
Ik ben op die camping geweest, met een camper. En idd echt fantastisch.
Zou er heel graag nog eens naar terug gaan. Ze hebben er tenten (volgens mij met sanitair), huisjes, chaletjes etc. De prijs is niet mis, maar de camping wel echt gaaf met een zwemvijver, grote speeltuin, mooi sanitair en prachtig gelegen
Oostenrijk is leuk!!
Wij huren altijd een appartement.
Ik kijk of er iets van een speel gelegenheid bij zit en zwembad op loopafstand.

Er zijn echt meerdere regio's heel mooi.
Voralberg, salzburgerland, tirol enz.

Dit jaar gaan we een week naar een vakantie boerderij. (Bauernhof)
En een week in een gewoon appartement in de regio montafon.

Waar we de eerste week naar toe gaan. Is een sommercard ook inbegrepen. Gratis met 7 liften en diverse zwembaden gratis te bezoeken.
Gratis met de bus enz.
diedietje schreef:
14-01-2026 10:10
De Oostenrijkse campings die ik heb gezien vind ik niet denderend, vaak een grasveldje naast het dorp, weinig schaduw.
We zijn de afgelopen jaren in de zomer in het Zillertal, Montafon, Wilderkaiser, Saalbach/Hinterglemm en Zell am See geweest, allemaal in huizen/appartementen.
Er zijn geweldige speeltuinen en thema wandelroutes op de bergen die met kinderen heel leuk zijn, en elk dorp heeft een geweldig mooi openluchtzwembad. Vooral zillertal en wilderkaiser zijn echt aanrader met jonge kinderen, zelfs aan 2 weken hadden we niet genoeg
Leuk! Heb je aanraders voor regio Montafon. Qua uitjes.
Ik ga vaak naar Oostenrijk, met kinderen. Vorarlberg, Tirol, Salzburger Land en Karinthië. De bestemmingen zijn allemaal gericht op gezinnen met kinderen en kennen allemaal hun eigen sfeer. Wij kiezen voor een appartement, bij voorkeur met een toeristenkaart. Als die er niet bij zit, kopen we er een. Je kunt pech hebben met het weer in de bergen, maar meestal valt het best mee. Ik vind Salzburger Land zelf het fijnste, omdat je daar veel verschillende activiteiten én een uitgebreid wegennet hebt. Vorarlberg is makkelijk te bereizen (kan echt makkelijk in een dag vanuit Noord-Nederland), is prachtig qua landschap, maar dunbevolkt en je rijdt vaak dezelfde weg om je dal uit te kunnen komen. Tirol is prachtig, wel druk. Karinthië is een roteind rijden, maar vooral het Alpengedeelte is geweldig.
Si abra la puerta hay lobos.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven