Tips voor fly drive rondreis

05-12-2018 11:33 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Dit jaar hebben mijn vriend en ik (allebei eind 20) voor het eerst een verre reis naar Mexico gemaakt. Hiervoor waren we alleen binnen Europa op vakantie geweest waarbij we vanuit één accommodatie dagjes erop uit gingen. We zagen onszelf nooit als echte reizigerstypes maar het begon toch te kriebelen om dit eens te proberen. Dat werd dus Mexico waarbij we kozen voor een korte rondreis met eigen huurauto van een week met een week strandverlenging. Het beviel ons beiden super goed, nog beter dan gehoopt! Vooral de echt andere cultuur, vrijheid van een huurauto en variatie in activiteiten.

We willen graag plannen maken voor een volgende reis. Omdat we hiervoor nooit verder dan Europa zijn geweest, overvalt ons nu een gevoel van: waar moeten we beginnen? Ik weet dat sommigen zullen zeggen van, waarom ga je dan zo ver vliegen? Maar we zijn wel erg nieuwsgierig naar andere natuur, cultuur en indrukken dan je dicht bij huis kunt opdoen. Vooral omdat we nu nog geen kinderen hebben, zouden we graag opnieuw een verre bestemming kiezen.

Ik ben dus vooral op zoek naar bestemmingen die geschikt zijn voor een fly-drive concept. Ongeveer twee weken, met zo'n 10 dagen rondtrekken en nog 4/5 dagen strand of andere relax-verlenging. Wat we leuk vinden is een variatie van cultuur, historie, mooie steden en natuur. Ik had al een aantal bestemmingen in gedachten. Zuid-Afrika staat nu bovenaan mijn lijstje, maar dan is 10 dagen rondreizen wat kort. Combi Suriname-Curacao, maar volgens mij is Suriname niet geschikt voor eigen huurauto. Florida, afwisseling stad en natuur, maar dat mist voor mijn gevoel weer cultuur en historie. West-Amerika, misschien teveel accent op natuur. Dit om even een indruk te geven van onze overwegingen.
Wat ons minder trekt is Azië, en bestemmingen die langer dan zo'n 10/12 uur vliegen zijn. De periode kunnen we laten afhangen van de beste reistijd voor die bestemming.

Wie heeft tips of goede ervaringen? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
arcobaleno schreef:
09-12-2018 10:45
Ik weet dat twee weken aan de korte kant is. Maar we zijn dan wel realistisch dat we niet alle parken zullen kunnen zien of de kustroute moeten laten vervallen. De rondreis hieronder bijvoorbeeld lijkt me wel te doen met regelmatig een dubbele overnachting op 1 plek en dagafstanden die oké lijken. Of is zoiets nog steeds veel te ambitieus in jullie ogen?

https://www.tui.nl/16-daagse-rondreis-b ... gprogramma
Het hangt er echt vanaf wat je wilt zien en doen. Als je overal vluchtig langs wilt dan is dit je optie. Je ziet de hoogtepunten maar niet de details. Een park als Grand Canyon heb je in 1dag niet gezien.

Ik zou zeker voor 3 weken gaan.
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren
arcobaleno schreef:
09-12-2018 10:45
Ik weet dat twee weken aan de korte kant is. Maar we zijn dan wel realistisch dat we niet alle parken zullen kunnen zien of de kustroute moeten laten vervallen. De rondreis hieronder bijvoorbeeld lijkt me wel te doen met regelmatig een dubbele overnachting op 1 plek en dagafstanden die oké lijken. Of is zoiets nog steeds veel te ambitieus in jullie ogen?

https://www.tui.nl/16-daagse-rondreis-b ... gprogramma
Ja, veel te veel in 16 dagen.
Je vliegt langs de mooiste plekken zonder er echt van te genieten.
Wij hebben 5 rondreizen gemaakt in de VS en Canada maar op ons gemak.
We plannen in/bij kleinere parken 2 of 3 overnachtingen in en bij grote parken soms zelfs 5 of 6. Zodat we ruim de tijd hebben een paar wandelingen te maken en eens een uurtje op een rots of bij een meertje te zitten om eens goed rond te kijken in de mooie natuur.
Liever kwaliteit dan kwantiteit.
Daarom mijn (eerdergenoemde) advies om je deze keer te beperken tot California en de parkenbin Utah en Arizona tot een volgende keer te bewaren.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
09-12-2018 16:51
Ja, veel te veel in 16 dagen.
Je vliegt langs de mooiste plekken zonder er echt van te genieten.
Wij hebben 5 rondreizen gemaakt in de VS en Canada maar op ons gemak.
We plannen in/bij kleinere parken 2 of 3 overnachtingen in en bij grote parken soms zelfs 5 of 6. Zodat we ruim de tijd hebben een paar wandelingen te maken en eens een uurtje op een rots of bij een meertje te zitten om eens goed rond te kijken in de mooie natuur.
Liever kwaliteit dan kwantiteit.
Daarom mijn (eerdergenoemde) advies om je deze keer te beperken tot California en de parkenbin Utah en Arizona tot een volgende keer te bewaren.
Dank jullie wel voor deze adviezen! Mijn eerste reactie was dat het zonde zou zijn om dingen over te slaan, maar besef inmiddels dat anders de hele reis gejaagd is om maar veel te zien. Ik ga me verder verdiepen in een rondreis California, of toch de reis verlengen tot een kleine 3 weken.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik lees met plezier hier mee omdat wij ook een rondreis in Zuid Afrika willen plannen (alleen oosten/parken i.v.m. weer in juni).

In Mexico (Yucatan) hebben wij ook een rondreis gemaakt met huurauto, dat ging uitstekend, op een enkele corrupte politieagent na. Die ervaring kostte een paar tientjes maar was ook meer hilarisch dan bedreigend. De tweede keer waren we voorbereid en kostte het niets. Wij hebben ook gewoon 's avonds gereden en bagage in de auto gelaten. Ik vond het een geweldig land, de mensen, het eten, er is heel veel te vinden aan prachtige natuur en cultuur, gecombineerd met prachtige stranden en veel mogelijkheden om te snorkelen/duiken.

De VS is natuurlijk helemaal prima om met huurauto te verkennen. Daar kun je bovendien op websites als Priceline en Hotwire vaak voor dik onder de normale prijs hotels boeken. De westkust en de parken zijn fantastisch en in Florida is ook zat te doen (eventueel combineren met een cruise naar het caraiben?) maar je zou ook op bijvoorbeeld New York kunnen vliegen (scheelt al weer 2 x 6 uur vergeleken met LA) en vandaar uit Maine, Massachusettes en Vermont kunnen bezoeken. Walvissen kijken vanuit Boston, pittoreske stranddorpjes, de prachtige natuur in Vermont of een pontoon bootje huren op één van de meren in de adirondack. Onder NY ligt de Jersey Shore, ook weer heel anders.

Veel plezier met plannen, ik ga verder zoeken naar Zuid Afrika verhalen!
Alle reacties Link kopieren
De VS is samen prima te doen. Je hoeft echt niet weken tevoren de accommodaties te boeken.
Tenzij in de parken zelf, die zijn heel populair.

Ook Canada is prachtig.
Van British Columbia en Alberta hebben wij in 2 weken veel gezien.
In 3 weken kun je ook Vancouver Island meenemen en walvissen en orka's bewonderen.

Neem wel ruim de tijd op iedere lokatie. Door touroperators Voorgeprogrammeerde rondreizen vind ik veel te volgepropt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Ik wil jullie nogmaals bedanken voor het meedenken. Inmiddels hebben we een reis geboekt, Zuid-Afrika heeft ons toch overtuigd! Alle inspiratie en tips voor mooie reizen in oa de VS nemen we mee voor komende jaren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven