Tweedehands gezinsauto inspiratie

04-04-2020 13:59 48 berichten
We moeten op zoek naar een nieuwere auto. Maar ik vind het vaak lastig om gericht te gaan zoeken.

Wat wil ik:
Budget 8000 euro max
liefst japans/koreaans of duits of zweeds
5 deurs
Ruime achterbak
Liefst niet meer dan 100-120.000 gereden
Achterbank wat ruimer naar achter, kinderen zitten in kinderstoelen
Airco
Uiterlijk niet erg belangrijk
Ik wil niet teveel kwijt zijn aan wegenbelasting, we rijden 25.000 pj ermee denk ik.

We beginnen nu net weer te orienteren. Hebben jullie auto's die je aan zou raden?
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
05-04-2020 12:00
TO wil Japans/Koreaans, Duits of Zweeds.

Ik lees dit:

Sensitivenoodle schreef:
04-04-2020 13:59
liefst japans/koreaans of duits of zweeds
En daarbij dit:

Sensitivenoodle schreef:
04-04-2020 13:59
We beginnen nu net weer te orienteren.
Hebben jullie auto's die je aan zou raden?
'SORRY, DE PAGINA DIE JE ZOEKT BESTAAT NIET! Kunnen we je blij maken met een andere pagina?'
ragatanga schreef:
05-04-2020 12:07
Ik lees dit:




En daarbij dit:
Ik ben inderdaad wel wat flexibel maar peugeot of renault zal ik niet snel doen ivm eerdere slechte ervaringen. Maar lpg eens uitrekenen en overwegen is wel een interessant idee
Alle reacties Link kopieren
ragatanga schreef:
05-04-2020 12:07
Ik lees dit:




En daarbij dit:
'Wil het liefst dan'. En die laatste alinea lees ik als 'tips in het Aziatische, Duitse, Zweedse segment'.
Alle reacties Link kopieren
Vriendlief is Audi liefhebber. Vanwege de bekende problemen omtrent oliezuipen/zuigers bouwjaar 2009 tm 2012 zijn we voor nu overgestapt op n Renault Mégane. Ik was er huiverig voor maar loopt prima, zelfs mee op vakantie geweest naar Italië met caravan.
ragatanga schreef:
05-04-2020 10:25
LPG is een beter alternatief, scheelt je 1 hele Euro per liter!

Een wagen van 1175 kilo op benzine kost je 155 Euro in houderschapsbelasting per 3 maanden (provincie Zuid Holland).
Dezelfde wagen met een LPG-G3 installatie kost je in deze gewichtsklasse (1151 t/m 1250 kg) 216 Euro aan belasting.

Het verschil is 61 Euro per drie maanden, of 21 Euro (afgerond) per maand.
Hoeveel benzine koop je voor 21 Euro?

Ga eens uit van een literprijs van 1,60 Euro, dan koop je daar 13,12 liter benzine voor.
Auto rijdt gemiddeld 1 op 12, dan kom je daar 157 km ver mee.

Dus, als jij meer dan 157 km per maand rijdt, is LPG goedkoper.

12 x 157 = 1884 km per jaar, alles wat je daarboven rijdt kost je dus 1 euro minder per liter.

25000 km per jaar - 1884 = 23116 km
23116 / 12 = 1926 liter
Dus jij bespaart met het rijden op LPG-G3 1926 Euro per jaar bij een kilometrage van 25000 km.

De LPG installatie zit al in de wagen, dus daar hoef je verder niets voor te betalen.
En omdat mensen niet goed op de hoogte zijn en denken dat je heel veel moet rijden om LPG rendabel te maken, zijn wagens met een LPG installatie moeilijker te verkopen en daardoor goedkoper in aanschaf of niet duurder dan een vergelijkbare wagen op benzine.

Zie hierboven de stellige bewering dat diesel pas bij 40000 km per jaar rendabel zou zijn, volkomen uit de lucht gegrepen.
De ''ooms op verjaardagen'' weten het allemaal zo goed en zo gaat een dergelijk verhaaltje al snel een eigen leven lijden.






Mijn advies: kijk eens rond voor een Peugeot 308 SW stationwagen op LPG-G3.
Welke diesel met de eisen van TO voor onder de 8k is goedkoper vanaf 15.000 km dan?
Sensitivenoodle schreef:
04-04-2020 13:59
Ik wil niet teveel kwijt zijn aan wegenbelasting
Die wegenbelasting is maar een fractie van je totale kosten dus daar zou ik je maar niet druk om maken. Diesel moet je sowieso niet meer doen want je daarmee mag je straks op steeds minder plekken rijden.

Je kan beter kijken hoe betrouwbaar een auto is, hoe duur je garage is en wat je auto verbruikt met 25.000km per jaar.
Een auto die 1: 20 rijdt ten opzichte van 1:12 bespaart je al €110 per maand met de huidige benzineprijzen. Als de benzineprijs weer stijgt naar €1,90 dan wordt dat al €130.

Voor de Volvo-liefhebbers:
https://www.vdtuev.de/dok_view?oid=725737
ragatanga schreef:
05-04-2020 10:25
Zie hierboven de stellige bewering dat diesel pas bij 40000 km per jaar rendabel zou zijn, volkomen uit de lucht gegrepen.
Klopt, dat is helemaal afhankelijk van het verbruik, wegenbelasting en onderhoudskosten.
Je hebt tegenwoordig zulke zuinige benzinemotoren (onze gezinsauto haalt tegen de 1:30) dat diesels zelfs nooit rendabeler worden.
Ik heb gewoon een Opel Zafira, 7 zitter, was tweedehands 8500 euro, had 90.000 op de teller. Een heerlijke auto en we maken er in het weekend lange roadtrips mee net over de grens in Duitsland of Belgie. Of gewoon in Nederland. Wegenbelasting 70 euro per maand. Heerlijk beestje en lekker veel ruimte.
Eens met de Skoda Fabia. Al zou ik dat niet doen als je serieus bent over een derde, die krijg je er denk ik niet bij geprakt op de achterbank.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
05-04-2020 17:17
Die wegenbelasting is maar een fractie van je totale kosten dus daar zou ik je maar niet druk om maken. Diesel moet je sowieso niet meer doen want je daarmee mag je straks op steeds minder plekken rijden.

Je kan beter kijken hoe betrouwbaar een auto is, hoe duur je garage is en wat je auto verbruikt met 25.000km per jaar.
Een auto die 1: 20 rijdt ten opzichte van 1:12 bespaart je al €110 per maand met de huidige benzineprijzen. Als de benzineprijs weer stijgt naar €1,90 dan wordt dat al €130.

Voor de Volvo-liefhebbers:
https://www.vdtuev.de/dok_view?oid=725737
Je kunt er tegenwoordig weinig peil op trekken waar je op moet selecteren.

Ik heb nog niet zo lang geleden een auto gekocht die niet uitblonk in zuinigheid, maar met 6 versnellingen wel lekker pittig reed.

Binnen een half jaar na aanschaf was de maximum snelheid naar 100 km per uur gegaan, dus optrekken en lekker doorrijden op hogere snelheden was als argument nogal achterhaald.

Gelukkig is het verbruik ook geen bezwaar meer, want we gaan voorlopig toch nergens naar toe ;-)
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Ford Focus station. Deze heb ik een aantal keer als huurauto gehad en het rijdt als een zonnetje.
Zelf hebben wij een Peugeot 308 SW maar deze valt voor jou af omdat het een Fransoos is maar ook dat is een hele fijne auto met 3 volwaardige stoelen achterin en een hele ruime kofferbak.
Deze auto stond absoluut niet op mijn shortlist (ik heb ook een voorkeur voor Duitse auto’s) maar ik liep toevallig tegen deze auto aan en was op slag verliefd.
Hij is nu 10 jaar oud, had 68.000 km op de teller en kostte €5800 inclusief nieuwe banden en APK voor 2 jaar (ik woon in Duitsland dus hier is het iets anders dan in Nederland)
"Nee" is ook een antwoord.
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
06-04-2020 21:54
Eens met de Skoda Fabia. Al zou ik dat niet doen als je serieus bent over een derde, die krijg je er denk ik niet bij geprakt op de achterbank.
Stel je niet aan. Wij reden vroeger met onze oudtante mee van Den Haag naar Enschede, die had toen een Fiat 850. Die is echt stukken kleiner dan een Fabia. En we zaten gewoon 200 kilometer of meer met zijn drieën op de achterbank, en we zijn er niet dood aan gegaan, hebben er geen lichamelijk letsel aan overgehouden, niks. Tuurlijk, als je een grotere auto kunt betalen, helemaal leuk. Maar ik denk wel eens bij commentaren als het jouwe: wat zijn we eigenlijk stikverwend als we een Fabia al te klein vinden. In mijn jeugd hadden heel veel gezinnen een (tweedehands) kleinere auto, want meer zat er niet aan. Een Fiatje, of een Eend, of een Renault 4, of een ander kleiner model auto. En daar gingen ze ook gewoon met het hele gezin mee op vakantie, vaak ook met 3 kinderen op de achterbank.

Nogmaals, helemaal OK als een grotere auto in je budget past, maar dat je met een wat kleiner model niet uit de voeten zou kunnen, is natuurlijk onzin met een verlengsnoer.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben jaren een Opel Zafira gehad, zoals Liubi zegt een fijne auto. Lekker ruim, zevenzitter als je de twee achterstoelen opklapt. Ideaal als je regelmatig meer kinderen moet vervoeren. Wij hadden overigens wel pech met de twee Zafira's die we hebben gehad, allebei voortijdig met problemen moeten laten slopen (wegens 'economisch overleden'). Daarna hebben we 2,5 jaar een Peugeot stationwagen gehad. Ook prima, maar echt een saai ding. Meer gekocht voor 'zo lang', tot we iets naar onze zin vonden, nadat de laatste Zafira naar de sloop kon. Deze Peugeot kreeg kuren aan de automaat en hebben we ook weer verkocht aan de sloop. Die pech kun je hebben als je tweedehands koopt natuurlijk, ik heb ook niet veel geld over voor een auto moet ik zeggen. Het scheelt ook dat mijn man veel zelf kan repareren, Je kunt ook mazzel hebben, we hebben ook een Opeltje Corsa uit 2000 of daar ergens, waar mijn man mee naar zijn werk op en neer rijdt (100 km), dat gaat al jaren mee naar volle tevredenheid.
Nu we weer op zoek moesten naar een gezinsauto, heb ik toch weer veel gekeken naar Zafira's. Helaas was mijn man er niet meer voor te porren, die wilde graag een Japanner, liefst Toyota, Nissan of Honda. Mijn oog viel bij het kijken naar een andere auto, op een Nissan X-trail. Die beviel me, lekker stoer, beetje terreinauto-achtig en wat mij betreft leuker dan de Qashqai. Na korte tijd hevig zoeken mijn favoriet gevonden en gekocht, van een particulier. Helaas wel gelijk wat dingen die gerepareerd moesten worden, maar de prijs was op zich redelijk en we hadden wel wat ingecalculeerd, maar het was iets meer dan de verkopers zelf ook hadden verwacht. Waren wel eerlijke mensen. Enfin, al met al toch erg blij mee. Als ik 'm zie staan denk ik steeds: wat een leuk ding! En hij rijdt ook lekker.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
We hebben ook lang een Zafira gehad... Daarna Peugeot en Citroen.... En nu... een Duitse auto merk VW. De laatste Duitse auto... wat een K** auto...Nieuw gekocht. En iedere beurt is weer een rip uit mijn lijf. Alleen een hand geven aan de garagist kost al bakken met geld.

Eind van het jaar gaat hij eruit. En komt er een Subaru Hybrid.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft tot 3x toe dezelfde problemen gehad met een VW Passat, 1x weggesleept uit Zwitserland, 1x weggesleept uit Denemarken en 1x in Nederland.
Dus met duits/zweedse auto's kun je ook pech hebben
Alle reacties Link kopieren
Gamekitten schreef:
04-04-2020 21:02
Goed verhaal, maar TO wil 8k uitgeven, geen 39.

@to: diesel is pas voordeliger vanaf ongeveer 40.000 km per jaar.
Dat ligt er maar net aan wat voor type auto je wilt rijden, en waar je woont. Voor ons is diesel al voordeliger rond de 22.000km.
pejeka schreef:
07-04-2020 19:20
Stel je niet aan. Wij reden vroeger met onze oudtante mee van Den Haag naar Enschede, die had toen een Fiat 850. Die is echt stukken kleiner dan een Fabia. En we zaten gewoon 200 kilometer of meer met zijn drieën op de achterbank, en we zijn er niet dood aan gegaan, hebben er geen lichamelijk letsel aan overgehouden, niks. Tuurlijk, als je een grotere auto kunt betalen, helemaal leuk. Maar ik denk wel eens bij commentaren als het jouwe: wat zijn we eigenlijk stikverwend als we een Fabia al te klein vinden. In mijn jeugd hadden heel veel gezinnen een (tweedehands) kleinere auto, want meer zat er niet aan. Een Fiatje, of een Eend, of een Renault 4, of een ander kleiner model auto. En daar gingen ze ook gewoon met het hele gezin mee op vakantie, vaak ook met 3 kinderen op de achterbank.

Nogmaals, helemaal OK als een grotere auto in je budget past, maar dat je met een wat kleiner model niet uit de voeten zou kunnen, is natuurlijk onzin met een verlengsnoer.
Dat die bij de wet verplichte kinderzitjes niet passen is een te zeikerig detail neem ik aan?
PassingThrough schreef:
08-04-2020 16:54
Dat ligt er maar net aan wat voor type auto je wilt rijden, en waar je woont. Voor ons is diesel al voordeliger rond de 22.000km.
Hoe bedoel je dat?
merano schreef:
07-04-2020 12:00
Gelukkig is het verbruik ook geen bezwaar meer, want we gaan voorlopig toch nergens naar toe ;-)
Dat laatste is helemaal waar maar je vaste lasten lopen gewoon door..
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
08-04-2020 20:58
Dat die bij de wet verplichte kinderzitjes niet passen is een te zeikerig detail neem ik aan?
Heb ik inderdaad geen verstand van, maar als je 3 kinderen hebt, neem ik aan dat de twee oudste niet meer in een kinderzitje hoeven.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik heb een Skoda Fabia, de auto die iedereen op dit forum die van auto's zegt te houden de lelijkste auto van de wereld vindt. Maar hij rijdt meestentijds als een zonnetje, is uitzonderlijk zuinig (1 op 25 is standaard op zomerbanden) en er kan weinig aan stuk. En drie kinderzitjes/verhogers op de achterbank, het is proppen, maar het lukt wel en dan kan iedereen nog in een gordel.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
09-04-2020 20:45
Ik heb een Skoda Fabia, de auto die iedereen op dit forum die van auto's zegt te houden de lelijkste auto van de wereld vindt. Maar hij rijdt meestentijds als een zonnetje, is uitzonderlijk zuinig (1 op 25 is standaard op zomerbanden) en er kan weinig aan stuk. En drie kinderzitjes/verhogers op de achterbank, het is proppen, maar het lukt wel en dan kan iedereen nog in een gordel.
Nietes. Dat is de fiat Multipla :-D

OT:
Goedkoop in onderhoud, meestal wel al met meerdere isofixpunten en theterpunt bij de voorgaande modellen: Ford. Een Focus is haalbaar in het budget, met airco. Qua verbruik durf ik er niets over te zeggen.

Zuinig in rijden, betrouwbaar: Toyota (ik zou gaan voor de Auris nu de Corolla een comeback maakt. Ik ben zelf nu ook aan het kijken naar een beetje leuke Auris aangezien ik dat nieuwe model van de Aygo niet leuk vind)

De Nissan Qashqai is leuk en ruim. Ik heb er een blauwe maandag eentje gehad. Maar je loopt leeg op die banden (duurrrrr) en brandstof. En de wegenbelasting was ook geen pretje. Dat kan uiteraard ook liggen aan mijn ervaring tot aan de qashqai: Ford Ka, Toyota Aygo, Renault Twingo.
(De Twingo was heel goed bevallen dus maakte ik de fout om na de Qashqai een maatje groter nieuw te kopen, een Clio. Nooit meer Renault voor mij).

Ik heb best een aantal collega’s met inderdaad een Skoda Fabia. Het zijn geen pittige auto’s maar dat zoek je ook niet in een auto met de achterbank vol kinderen. Dan wil je ruimte en nog steeds een kofferbak waar je alles in kwijt kunt. Ik weet in elk geval welke auto van Skoda je niet wil: de Roomster. Ooit als leenauto gehad. Ik dacht dat ik dood bleef op de snelweg, dat ding kwam maar niet vooruit (en aangezien ik Aygo’s en Twingo’s gewend was, was ik niet bepaald verwend met snelheid of pk’s).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
ragatanga schreef:
05-04-2020 10:25
LPG is een beter alternatief, scheelt je 1 hele Euro per liter!

Een wagen van 1175 kilo op benzine kost je 155 Euro in houderschapsbelasting per 3 maanden (provincie Zuid Holland).
Dezelfde wagen met een LPG-G3 installatie kost je in deze gewichtsklasse (1151 t/m 1250 kg) 216 Euro aan belasting.

Het verschil is 61 Euro per drie maanden, of 21 Euro (afgerond) per maand.
Hoeveel benzine koop je voor 21 Euro?

Ga eens uit van een literprijs van 1,60 Euro, dan koop je daar 13,12 liter benzine voor.
Auto rijdt gemiddeld 1 op 12, dan kom je daar 157 km ver mee.

Dus, als jij meer dan 157 km per maand rijdt, is LPG goedkoper.

12 x 157 = 1884 km per jaar, alles wat je daarboven rijdt kost je dus 1 euro minder per liter.

25000 km per jaar - 1884 = 23116 km
23116 / 12 = 1926 liter
Dus jij bespaart met het rijden op LPG-G3 1926 Euro per jaar bij een kilometrage van 25000 km.

De LPG installatie zit al in de wagen, dus daar hoef je verder niets voor te betalen.
En omdat mensen niet goed op de hoogte zijn en denken dat je heel veel moet rijden om LPG rendabel te maken, zijn wagens met een LPG installatie moeilijker te verkopen en daardoor goedkoper in aanschaf of niet duurder dan een vergelijkbare wagen op benzine.

Zie hierboven de stellige bewering dat diesel pas bij 40000 km per jaar rendabel zou zijn, volkomen uit de lucht gegrepen.
De ''ooms op verjaardagen'' weten het allemaal zo goed en zo gaat een dergelijk verhaaltje al snel een eigen leven lijden.






Mijn advies: kijk eens rond voor een Peugeot 308 SW stationwagen op LPG-G3.

Je berekening is nogal geromantiseerd. Je vergeet namelijk te vermelden dat een auto op LPG meer verbruikt dan op benzine.
Daarnaast heeft een auto op LPG vaak net iets meer onderhoud nodig, omdat er simpelweg extra techniek inzit én een motor op LPG sneller slijt (kleppen stellen of systeem voor klepsmering). En je hebt een LPG tank in je auto, die maar voor 80% bruikbaar is omdat je een LPG tank niet helemaal leeg kunt rijden. Daarom rijden mensen die veel lange afstanden rijden toch nog diesel, omdat ze met LPG vaak moeten tanken.
En je hebt minder bagage ruimte.

Verder wel met je eens, LPG G3 loont al heel snel qua kosten (vaak al onder de 10K per jaar), maar je rekent het iets te rooskleurig uit ;)
Verder ook met je eens, je kunt niet een bepaald aantal km roepen vanaf waar een brandstof loont. Dit zul je per model moeten uitrekenen met realistische onderhoudsprijzen en afschrijving.

Als auto liefhebber geen modellen om aan te dragen. Van de modellen die hier langskomen springen me de tranen in de ogen :|

EDIT: wel nog een tip. De modellen die hier voorbij komen schieten echt van format fabia tot een MPV / busje. Dat verschilt nogal in de wegenbelasting en verzekering. Bepaal dus voor jezelf ook wat de auto maximaal maandelijks mag kosten --> welk max gewicht. Dat helpt bij het aandragen van ideëen hier.
Verder kun je dat op veel sites ook ingeven. Max km-stand, prijs, gewicht en bouwjaar. En dan in deze corrona tijden lekker scrollen.
Maak een lijstje met modellen die je interessant lijken en ga daarna verder zoeken op die modellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven