Ultieme anti spinnen tip voor kamperen

05-06-2020 11:22 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dus, kamperen. Jaarlijks kampeer ik met een groep vrienden in de buurt van mijn ouderlijk huis. Deze persoon met spinnenangst kan dan lekker in een spinvrij bed slapen.
Dat feestje gaat dit jaar niet door (bedankt COVID), dus is het plan ergens anders te kamperen. Oftewel ik moet toch écht in een tent overnachten. Maar ik ben echt, echt heel bang voor spinnen.

Overdag kan ik ze nog wel redelijk aan, maar als het donker is en er zit er eentje op m'n tentdoek, dan start de paniek. Het helpt ook niet dat ik vorig jaar eindelijk dacht, ik blijf in een tent overnachten. Maar dat was zo'n tipi van een camping, deze was absoluut niet beestjesproof dus de eerste nacht stond ik alweer huilend buiten m'n tent omdat er een hooiwagen over m'n slaapzak liep.

Ik ben al op zoek naar een tent met zo min mogelijk vouwtjes of extra flappen waar spinnen onder kunnen gaan zitten. Natuurlijk houd ik m'n tent goed dicht, maar ik durf er zegmaar ook niet in of uit als er een spin op het doek zit aan de buitenkant.

Heeft iemand oma-weet-raad-achtige tips om ze weg te houden? Citronella? Moet ik een offer brengen? Satan om hulp vragen?

Ik heb goede vrienden die echt wel de spinnen weg willen halen voor me, maar ik zou het fijn vinden om die beestjes gewoon niet in m'n buurt te hebben zodat ik niet m'n vrienden hoef te storen als ik 's nachts naar het toilet moet o.i.d.

De opmerkingen 'waarom ga je dan kamperen?' en 'misschien moet je in therapie' heb ik al heel vaak gehoord, en daar vraag ik niet naar. ;)
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
05-06-2020 12:49
Ze heeft al een Tarantula op haar hand gehad...

Maar blijkbaar was de therapie niet effectief genoeg, want ze is als de dood dat er een spin aan de búitenkant van haar afgesloten tent zit?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Tarantula's wandelen hier niet in het bos, dacht ik.

Misschien moet ze nu oefenen met een kruisspin en een hooiwagen?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Nee dat was ook geen therapie die tarantula. Dat was vanuit m'n opleiding, ironisch genoeg heb ik Diergezondheid en Management gestudeerd, haha. Ze hoeven van mij ook niet per se dood, ik snap dat het nuttige diertjes zijn. Maar gewoon niet in mijn buurt. :P

Zo'n tarantula vond ik op dat moment minder eng omdat die gewoon stil op m'n hand zat en er zat een verzorger naast. Zo'n vieze dikke zwarte spin die over de muur rent, daar wordt ik wat minder blij van.

Ik zal de therapie nogmaals overwegen, daar hebben jullie wel gelijk in. Al gaat dat voor deze vakantie niet meer lukken, hopelijk valt het mee. o_o
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
05-06-2020 12:56
Tarantula's wandelen hier niet in het bos, dacht ik.

Misschien moet ze nu oefenen met een kruisspin en een hooiwagen?
Haha nee gelukkig niet! En inderdaad, dat zijn de spinnen waar ik heel bang voor ben. Eigenlijk alles groter dan een kruisspin. De heeele kleintjes zijn ok. Maar de rest niet. :"-(
Alle reacties Link kopieren
Geen gif gebruiken! Gewoon überhaupt niet, tent of geen tent.

Ik zou een tent kopen die een volledige binnentent heeft. Een tipitent heeft dat niet, daar kan waarschijnlijk nog een beschaafd formaat egel in.

Als je een volledige binnentent van gaas hebt, daar zorgvuldig in bent en hem goed sluit steeds, moet dat alle diertjes buiten houden. Een halve binnentent kan ook, maar dan kunnen ze nog steeds in de buitentent en dan moet je er alsnog langs als je je tent uit wilt.

Sowieso is een binnentent overigens veel comfortabel, spin of geen spin. En heel veel tenten hebben dat.

Maar ja, je kunt die beestjes niet uitleggen dat ze niet op de buitenkant mogen gaan zitten. Dus als je dat wilt voorkomen, moet je gewoon niet gaan kamperen. Maar dat zou wel zonde zijn.
Ik schud bij naar buiten gaan altijd even goed tegen de tent. In de tent slaap ik als ik het nodig vind onder een klamboe. In een tent zit er vaakbovenin een haakje of iets van klittenband en daar hang ik mijn klamboe op en pitten maar.
Mijn trainer van de field guide cursus in Zuid- Afrika zweerde bij cinnamon leaves olie en eerlijk is eerlijk het werkte beter tegen teken en muggen dan 50% Deet. Aangezien teken ookt totde spinachigen wordt gerekend helpt het misschien ook wel tegen spinnen. Het ruikt wel erg sterk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit een spin in de binnentent gehad volgens mij, maar goed angsten zijn niet altijd rationeel en ik snap het idee van een spin die per ongeluk in je nek valt bij het uitstappen.

Zou het je helpen om even aan de tent te schudden / boven de ingang te slaan vanuit de binnenkant voordat je uitstapt?
Wij hadden vroeger zo’n tent met een klein luifeltje aan de voorkant. Als het dan had geregend ‘s nachts en je stootte er met je rug tegen aan, werd je rug nat. Dus wij hadden de gewoonte om ‘s ochtends bij het uitstappen even van onder af eerst tegen het doek aan te meppen zodat de druppels weg vlogen. Andere situatie, maar moest ik aan denken bij de spin-in-je-nek-gedachte.
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die zegt dat ze nooit een spin in de tent hebben gehad. Dat houd waarschijnlijk in dat je hem gewoon niet gezien hebt. Spinnen zijn niet tegen te houden. De kleintjes komen sowieso wel binnen en kunnen zich goed verstoppen.

Nooit insecticide gebruiken. Ten eerste is dat niet gezond om in te slapen en ten tweede vernaggel je daar je tent mee. Insecticide en tentdoek is geen goeie combinatie.
roamingzombie wijzigde dit bericht op 05-06-2020 15:47
5.87% gewijzigd
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren
Hilarisch, ik herken het ook die volledige irrationele angst voor spinnen. Geen exposure kan er tegenop, het is hooguit een tijdje wat minder maar om het in stand te houden zou je spinnen moeten houden als huisdier. Eigenlijk ben ik niet bang voor dieren maar bij een spin kan ik spontaan in paniek raken, en een enorme omweg maken.
Ik kampeer wel veel, slaap weleens in een huis met veel spinnen maar daar gaat altijd inspectie aan vooraf. Dat is dan ook gelijk de manier om de fobie in stand te houden en te vergroten. Op zich heb ik in de binnentent nog maar 1x een spin gehad. Op sommige plekken verzamelen ze zich vooral tussen de buiten en binnentent, dus je blijft ze zien. Soms sprint er spontaan een spin op je hand bij het afbreken van de tent. Het heeft mij geholpen om alleen op vakantie te gaan, ik maak graag lange fietstochten door Europa, ik schaamde me enorm toen ik gillend de tent verliet, dus ik heb me stil gehouden en niet de nieuwsgierige buurman gevraagd de spin te verwijderen. Ik denk niet dat een spin geurgevoelig is maar er zijn vast wel afstotende feromonen.

Mijn tip is zorg dat je het zelf op moet lossen dus door alleen een nacht te kamperen, en zorg voor een goede binnentent. Ik heb alleen een tweepersoons trekkerstentje. Ik heb het maar geaccepteerd dat ik me zelf soms voor schut zet door spontaan te gillen of door rare capriolen uit te halen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet van het luxe kamperen dus nog nooit een binnentent ofzo gehad, maar misschien voelt het veiliger als je een extra klamboe gebruikt die ook idee je bed doorgaat? En zo’n spinnen vanger voor kinderen mee zodat je ze van afstand kan vangen/wegzetten?

Hooiwagens zijn overigens geen spinnen. Echte spinnen hebben 8 ogen (uitzonderingen daargelaten) en een duidelijk kopborstuk en abdomen terwijl dit bij hooiwagens meer 1 “bolletje” lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Zoon moest voor tekenles ooit zijn huisdier tekenen. Die hebben we niet, maar de hooiwagen was een fantastisch tekenmodel, hij kreeg er een acht voor.
:yes: :rofl:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
https://www.bol.com/nl/p/spinnen-spray- ... 059651663/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat zou daar inzitten?

Een plantenspuit met water, wat afwasmiddel en pepermuntolie schijnt ook te helpen.
Bang zijn voor spinnen in een tent, terwijl er in een huis gemiddeld 1500 + zitten ;-)
Gewoon oppakken en buiten zetten. Kruipt ie weer naar binnen dan een goed gesprek aangaan.

De oplossing is zo simpel, je moet hem alleen ff zien
aatjuhh123 schreef:
06-06-2020 14:03
Gewoon oppakken en buiten zetten. Kruipt ie weer naar binnen dan een goed gesprek aangaan.

De oplossing is zo simpel, je moet hem alleen ff zien
Voor mensen die geen spin durven aan te raken: een glas eroverheen zetten en een kartonnetje onder de spin.
Zo doe ik het; en daarna de spin in de tuin zetten.
Mensen vergeten soms dat spinnen nuttig zijn!
Zo’n tent kopen waarin het binnen altijd donker is? Ik kan me niet voorstellen dat je daar doorheen kijkt en dan zie je ze niet zitten als ze aan de buitenkant zitten. Zou dat helpen? En natuurlijk de deur/hor goed dichthouden.
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
06-06-2020 16:05
Voor mensen die geen spin durven aan te raken: een glas eroverheen zetten en een kartonnetje onder de spin.
Zo doe ik het; en daarna de spin in de tuin zetten.
Dat durf ik al niet eens...
Friezin71 schreef:
06-06-2020 20:09
Dat durf ik al niet eens...
Hoezo niet? Je raakt de spin toch niet aan ;-)
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
06-06-2020 22:04
Hoezo niet? Je raakt de spin toch niet aan ;-)
True, maar je bent wel dichtbij en je moet naar de spin kijken...
Deze https://www.allestegenongedierte.nl/imp ... 00-ml.html

Afbeelding

Ze gaan niet dood maar blijven wel weg.
Moemoe64 schreef:
06-06-2020 16:06
Mensen vergeten soms dat spinnen nuttig zijn!

Ik heb een spinnenfobie en weet dat spinnen nuttig zijn. Maar dat maakt de fobie niet anders hoor.

Sommige mensen hebben geen inlevingsvermogen.
Moemoe64 schreef:
06-06-2020 13:18
Bang zijn voor spinnen in een tent, terwijl er in een huis gemiddeld 1500 + zitten ;-)

Help echt niet hoor zulke uitspraken. Het laat alleen zien hoe weinig jij je in een ander kunt verplaatsen.
Spinnen zijn niet zo'n fan van de geur van pepermunt en eucalyptus (citroen werkt ook). Meng daarom bijvoorbeeld wat pepermuntolie met water, en sproei het op openingen en plinten in huis (Of op je tent ;)). Heb je groene vingers? Dan kan een muntplantje op in bijvoorbeeld de vensterbank buiten tent ook helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven