Vakantie ijsland

07-06-2019 22:30 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga in juli op vakantie naar IJsland, we gaan kamperen, wat we verder precies allemaal gaan doen is nog een verrassing want dat wordt voor ons verzorgd.

Heb inmiddels al sneldrogende handdoeken gekocht, een mummyslaapzak met een comforttemperatuur van -1, een slaapmat (luchtbed werd niet aanbevolen). Ben nog op zoek naar een goede wandelbroek (eventueel afritsbaar( en fleecekleding, ben al bij Decathlon geweest maar de maten zijn daar heel raar. Mijn normale maat is te klein, en een maat groter is weer veel te groot. Bever is ruim buiten mijn budget.
Heeft iemand tips/musthaves?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net terug en had aardig wat spullen van de Mountain warehouse, niet duur en redelijke kwaliteit; er zitten winkels in Leiden en Zwolle maar ook een webshop.
Wat een must is zijn wandelschoenen met goed profiel en waterdicht, je zult regelmatig door beekjes etc lopen als je gaat wandelen.
Verder regenkleding; ik heb een Reese waterdichte (dus niet waterafstotend zoals meeste wandelbroeken!) trainingsbroek gebruikt, zitten ritsen aan de zijkant in die tot halverwege bovenbenen opengaan waardoor je de broek makkelijk over je kleding aan trekt.
Haarconditioner; het warme water is op de meeste plaatsen afkomstig uit een geothermale bron met veel zwavel erin. Ruikt niet zo lekker maar verder prima, alleen ging mijn haar wat droog aanvoelen.
Vergeet verder niet zonnebrand mee te nemen, peperduur ter plekke maar door de reflectie van de zon op het vele water wel nodig.
Als je van fotograferen houdt niet vergeten een polarisatiefilter mee te nemen ivm (nogmaals😉) al het water en de reflecties ervan.
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
07-06-2019 22:59
Ik ben net terug en had aardig wat spullen van de Mountain warehouse, niet duur en redelijke kwaliteit; er zitten winkels in Leiden en Zwolle maar ook een webshop.
Wat een must is zijn wandelschoenen met goed profiel en waterdicht, je zult regelmatig door beekjes etc lopen als je gaat wandelen.
Verder regenkleding; ik heb een Reese waterdichte (dus niet waterafstotend zoals meeste wandelbroeken!) trainingsbroek gebruikt, zitten ritsen aan de zijkant in die tot halverwege bovenbenen opengaan waardoor je de broek makkelijk over je kleding aan trekt.
Haarconditioner; het warme water is op de meeste plaatsen afkomstig uit een geothermale bron met veel zwavel erin. Ruikt niet zo lekker maar verder prima, alleen ging mijn haar wat droog aanvoelen.
Vergeet verder niet zonnebrand mee te nemen, peperduur ter plekke maar door de reflectie van de zon op het vele water wel nodig.
Als je van fotograferen houdt niet vergeten een polarisatiefilter mee te nemen ivm (nogmaals😉) al het water en de reflecties ervan.
Super, dank je wel voor je tips, had gek genoeg niet eens aan de zonnebrand gedacht. Wat droeg jij onder je Reese broek dan? Is die broek op zichzelf niet dik/warm genoeg?
Voor ‘s nachts een Merino legging en shirt.

Op het internet zijn enorm veel lijstjes te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik had mijn normale broek onder de regenbroek aan. Op de momenten dat het regende waaide het ook heel flink waardoor het best koud was.
Alle reacties Link kopieren
Maris_90 wat is je maat? ik heb nog 2 afritsbroeken liggen waar ik niks meer mee doe en je voor nop mag hebben
Alle reacties Link kopieren
EmmaLC schreef:
13-06-2019 10:04
Maris_90 wat is je maat? ik heb nog 2 afritsbroeken liggen waar ik niks meer mee doe en je voor nop mag hebben
Wat lief van je. Ik heb maat 40, soms 42 als de broeken klein uitvallen. Wat voor maat heb je liggen?
Alle reacties Link kopieren
De Lidl https://www.lidl-shop.nl/Sport-vrije-tijd online shop heeft veel fijne sportkleding en bijvoorbeeld skikleding. Meestal is de pasvorm prima, soms ook helemaal niet. Dus zorg dat je genoeg tijd hebt om eventueel te retourneren.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Maris_90 schreef:
13-06-2019 20:21
Wat lief van je. Ik heb maat 40, soms 42 als de broeken klein uitvallen. Wat voor maat heb je liggen?
Ik heb 38 liggen dus dat gaat dan denk ik niet passen! Helaas, ik maak er graag iemand blij mee want ik gebruik het niet meer
Alle reacties Link kopieren
EmmaLC schreef:
17-06-2019 08:26
Ik heb 38 liggen dus dat gaat dan denk ik niet passen! Helaas, ik maak er graag iemand blij mee want ik gebruik het niet meer
Wat jammer, ik denk het ook niet, want ben helaas aangekomen door een hoop stress.

Ik vraag me alleen of hoe ik dadelijk in zo'n mummyslaapzak moet slapen. Met een pyjama? Thermo-ondergoed? Ondergoed? Hoe hou je jezelf het beste warm?
Alle reacties Link kopieren
Misschien even op mp kijken? Staat heel veel outdoor spul voor echt mooie prijzen. En er zijn meer mensen die het voor een vakantie kopen.

Als vrouw kan je ook makkelijk in sneldrogende leggings met een jurkje erboven lopen. Wel tot de enkel he en niet wit ;)

Anders eens naar een vd outlets gaan in NL? Rosada, roermond of bataviastad. Daar hebben ze ook wat outdoor kledingmerken o.a. Nomad.
En de sale begint binnenkort.
Maris_90 schreef:
20-06-2019 08:31
Wat jammer, ik denk het ook niet, want ben helaas aangekomen door een hoop stress.

Ik vraag me alleen of hoe ik dadelijk in zo'n mummyslaapzak moet slapen. Met een pyjama? Thermo-ondergoed? Ondergoed? Hoe hou je jezelf het beste warm?
Merinowollen legging en shirtje.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een extra legging meenemen, deze kun je als extra laag dragen onder een wandelbroek of onder je pyjama broek.
Ik draag altijd in IJSland lange pyjama broek die een elastiek bij de enkels heeft (wat aansluit) en shirt met lange mouwen.

Neem handschoenen mee (liefst 2 verschillende diktes) het weer tussen oost en west maar ook noord en zuid kan enorm verschillen.
Muts, handcreme (je krijgt hele droge handen van het thermische water). Oogmasker/slaapmasker. In juli gaat de zon eigenlijk niet onder en heb je 24u daglicht met paar uur wat schermerig.

Wat wij overigens elke keer doen is: Daar outdoorkleding kopen, ok is niet prijs decathlon, meer richting bever. Echter op het vliegveld krijg je de belasting terug (indienen en storten ze terug). Elk jaar breiden wij onze collectie wel weer uit.
Zorg voor veel laagjes, wandelsokken, goede schoenen liefst met goretex, zonnebril!!
Voldoende geheugenkaartjes voor camera/go pro
Ik weet niet of je reis ook eten verzorgt, anders zou ik wat zakjes aardappelpuree, havervlokken, kruidenzakjes meenemen. Dan heb je al een makkelijke basis waar je wat pasta en blikgroente bij kunt gooien.
Alle reacties Link kopieren
Merinowol is toch echt wel erg buiten mijn budget.. Zie een shirt al gauw 70-100 kosten. Dat kan ik echt niet ophoesten. En marktplaats heeft niks :( en moet ook al op zoek naar nieuwe schoenen want de mijne zijn compleet versleten en zeker niet ijsland-proof.
Alle reacties Link kopieren
Kijk hier eens voor goedkopere tops met Merino wol:
https://www.mountainwarehouse.com/eu/wo ... -thermals/
Er zit ook een fysieke winkel in Leiden en in zwolle, ik ben tevreden met hun spullen.
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
20-06-2019 21:08
Kijk hier eens voor goedkopere tops met Merino wol:
https://www.mountainwarehouse.com/eu/wo ... -thermals/
Er zit ook een fysieke winkel in Leiden en in zwolle, ik ben tevreden met hun spullen.
Dank je, heb de zwarte besteld, hoop dat die goed is. De paarse was er ook wel in mijn normale maat maar ben bang dat ze klein uitvallen dus toch maar een grotere maat genomen die was er helaas alleen in het zwart. Had er ook 2 fleecevesten besteld, die vielen ook aan de kleinere kant dus was blij dat ik een maatje groter had genomen voor de zekerheid.
Alle reacties Link kopieren
Ah ja, dat klopt, tops vallen net n beetje kleiner, mijn fleece is iig een maat groter dan normaal. Broeken vallen daarentegen wel ruim, ik heb maat 34 en kon niet slagen ivm te ruim.
Alle reacties Link kopieren
Ah dan ben ik blij dat ik een maatje groter heb genomen :)
Alle reacties Link kopieren
Maris_90 schreef:
20-06-2019 21:05
Merinowol is toch echt wel erg buiten mijn budget.. Zie een shirt al gauw 70-100 kosten. Dat kan ik echt niet ophoesten. En marktplaats heeft niks :( en moet ook al op zoek naar nieuwe schoenen want de mijne zijn compleet versleten en zeker niet ijsland-proof.
Ik heb van de Decathlon fijne merinowollen shirts, zowel korte mouw als longsleeve! Heel goed betaalbaar en blijft echt dagen fris, heel fijn! Ik ben net 1,5 week terug uit IJsland ( :love: ) en had met slapen genoeg aan m'n thermo-ondergoed (voor een tientje gescoord bij de Aldi in van die afprijsbakken, zitten soms echt goede dingen bij :yes: ) en een slaapzak.

Heel veel plezier, wát een waanzinnig mooi land! :flirting:
Op iceland with a view staan leuke en handige tips en ook de nieuwsbrief die ze stuurt heet leuke weetjes.
Alle reacties Link kopieren
Heb mijn merinowollen shirt binnen maar jeetje.. trok hem aan en kreeg meteen overal jeuk :(

Vandaag ook nog op zoek gegaan naar wandelschoenen maar mijn voeten zijn zo smal dat ze niks hebben wat smal genoeg is, zelfs niet met steunzolen erin.. en ze konden me ook niet zeggen waar ik dan wel moet zijn. Ze hadden het er over dat mijn voeten 84 breed zijn en normaal is 90 al heel smal zeiden ze.. pfff word zo moe van mijn voeten
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens voor het merk Merrel. Heb zelf smalle voeten maar met wandelsokken (is wel vereiste en ook lekker warm) passen ze perfect.
Alle reacties Link kopieren
Puzzlenien schreef:
01-07-2019 15:50
Kijk eens voor het merk Merrel. Heb zelf smalle voeten maar met wandelsokken (is wel vereiste en ook lekker warm) passen ze perfect.
Ik had hele leuke schoenen gepast van merrel en dacht dat ze met wandelsokken wel goed zaten voor mijn gevoel.. maar die man van de schoenenwinkel zei dat ze te breed zaten omdat de stof indeukte.. dus toen durfde ik ze niet te kopen uit angst dat ook dan alsnog zou gaan glijden in die schoenen
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik het niet prettig als ik helemaal opgesloten zit en de schoenen mega strak zitten. Is overigens ook niet goed voor de doorbloeding van je voeten (dat heb je wel nodig in IJsland :)).
Weet niet of je de mogelijkheid nog hebt om te passen maar wat kan helpen is ze aandoen en dan op de zijkant van de zool te lopen of over een schuin stuk/helling om te kijken hoe ze dan zitten.
Dan voel je het zelf het beste hoe ze reageren op je voeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben extreem verliefd geworden op IJsland en heb echt heimwee. Wij waren er veel te kort, dus snel weer terug, maar alles is zo extreem duur daar :(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven