Vakantie voelt als een vervelende onderbreking

30-07-2020 13:38 239 berichten
Ik weet niet of het hier hoort, maar mijn vrouw en ik merken dat voorbereidingen voor vakantie leuker zijn dan de reis zelf. Nu gaat dit jaar de vakantie helemaal niet door, maar we zouden naar Spanje gaan. Accomodatie is geweldig en we hadden er zin in, maar ergens knaagt het altijd, want ik weet hoe een vakantie verloopt voor ons als ouders.

We gaan elk jaar 2 weken weg en mijn vrouw plant het altijd dat ze een volledige week (of langer) ongesteld is, dus voor haar is het ook altijd afzien.

Denemarken vorig jaar en Frankrijk eht jaar ervoor waren leuk, maar onze kinderen willen nooit wat doen...totdat je bij een attractie aangekomen bent. Er wordt tijdens een vakantie veel geschreeuwd en gehuild en wij als ouders zijn weer blij dat we thuis zijn en aan het werk mogen.

Nu zitten we 2 weken thuis en is het mogelijk nog erger. Ze willen steeds op schermen zitten, dus daar zit al een max. Aan.

Het helpt ook niet echt dat iedereen die we kennen vrolijke vakantiefoto's op Facebook, Instagram zet en stuurt over What'sApp.

We vragen ons dan af...hebben wij dan zulke lastige kinderen of wordt er een verkeerd beeld geschetst van vakanties die mensen hebben? Zou niemand durven toegeven dat het niet perfect was?

Gaan jullie wel altijd met veel plezier op vakantie?
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
30-07-2020 13:52
Sommige mensen kunnen aardig ziek zijn / pijn hebben van hun menstruatie.
Of stevig doorlekken, elk half uur naar 't toilet moeten lopen, ...

Als je daar dan mee opgescheept zit tijdens je vakantie in Spanje bij 35 graden ... lijkt me geen pretje.
Maar dat schrijft ie allemaal niet.

Kan ook dat ze bloedchaggerijnig is die week, of dat ze dan niet wil neuken en hij daar nou juist op vakantie extra behoefte aan heeft.

Hij schrijft het alsof dan wel duidelijk is wat het probleem is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wat onderbreekt die vakantie precies? Je lekker gestructureerde fulltime kantoorbaan, waar je geen 'last' hebt van je kinderen?
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Ik vind vakantie met kinderen heel anders dan zonder kinderen. Het is nu vooral moederen alleen in een leukere omgeving. Wij zijn vorige jaar naar een autovrije camping geweest, en hoewel ik helemaal niks heb met het camping gebeuren zelf. Is het voor kinderen vanaf 3 jaar wel echt ideaal. Eerste vakantie dat ik daadwerkelijk een beetje kon zitten en relaxen. Er was ook geen gevaarlijk zwembad waar ze in konden vallen. Er waren hordes kinderen, en de oudste kon zelf de hele dag zijn gang gaan. Die zag ik soms uren niet terug.

Ik kan niet wachten tot ik weer naar een luxe resort kan zonder constant op te hoeven letten, maar tot die tijd doen we het op deze manier.
Alle reacties Link kopieren
En wat ben je dan van plan om te gaan doen, als jullie twee weken thuis zitten?

Hoeveel uur per dag mogen ze op hun schermpjes?
Alle reacties Link kopieren
Wat doen jullie dan de hele dag?

Als ik vrij ben en mijn kinderen ook, doen we hetzelfde als we in een ver land zouden doen. Ergens wandelen, fietsen, kanoën, zwemmen en onderweg picknick of ergens lunchen. We zetten de tent op in de tuin of slapen in de boomhut die we gebouwd hebben, dan maken we een kampvuur in de tuin en bakken daarop hamburgers en pannenkoeken. We bakken iets lekkers (taart, koekjes) of gaan knutselen (solderen, figuurzagen, houtsnijden). Of we gaan een dagje naar een pretpark. De zonen spreken wel eens een dagje af met een vriendje. En ‘s avonds kijken we met zijn allen een familiefilm.

Mijn kinderen vinden dat allemaal leuk, als ik zelf maar meedoe.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat jullie vakantie dan? Recht uit het schooljaar zodat ze eigenlijk nog heel moe zijn bijvoorbeeld? Of hele lange rit?

En wat voor dingen (niet zijnde attracties) doen jullie dan dat de kinderen nooit wat willen? Betrekken jullie ze er ook bij wat er te doen is in de omgeving? Hebben ze zelf inbreng? Gaan jullie wel ééns gesplitst op pad zodat de 9 jarige een keer wat stoerders kan doen en de 5 jarige even het rijk en een ouder alleen heeft?

Vertel eens wat meer. :)

En wat betreft die menstruatie... Als je vrouw er last van heeft kan ze misschien een keer met de huisarts praten over een oplossing, want dat lijkt me ook in het werkende leven geen pretje. Daar heeft vakantie niet echt wat mee te maken. Als het 'gewoon' een menstruatie is snap ik het probleem niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Het komt me totaal niet bekend voor. Op vakantie vermaken ze zich beter dan thuis. Speeltuin, zwembad, af en toe een uitje. En ik menstrueer ook niet (nooit ivm mirena spiraal). Waarom doen jullie nu niet leuke dingen dan? Die kinderen hebben al zo lang thuis gezeten vanwege Corona, je kunt toch ook leuke dingen doen in eigen land? Wij hebben voor 3 weken een plekje op een camping in de buurt. Als het mooi weer is zijn we daar, bij slecht weer gaan we weer even naar huis. Zo hou je wat afwisseling. Als wij continu thuis zitten, kruipen ze inderdaad ook achter hun scherm. Ik zelf ook uit verveling. En ik zou eens een ander soort vakantie proberen volgend jaar, niet 2 weken ergens staan, maar bijv. een leuke rondreis. O.a. Pharos heeft hele geschikte voor gezinnen.
Serieus?

Ongesteld —> slik de pil of neem medicatie die het uitstelt.

Zeurende kinderen —> een camping met animatie team, zwembad, activiteiten, genoeg leeftijdsgenoten en indoor speelspul

Ongezelligheid —> verwachtingen bijstellen. 1x per dag allebei een uurtje voor jezelf inplannen als je daar zo’n behoefte aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
lovechild schreef:
30-07-2020 13:53
Niemand zet op social media dat het vlekkeloos verloopt.

Juist wel, social media is één grote fakenewsshow.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi niet veel (wel eens een foto) op FB, maar dan heb ik ook wel echt heerlijke vakanties hoor. Wij genieten er echt van. Ook met drie kinderen van 5, 6 en 7.

En die gooien echt wel eens hun kont tegen de krib en die willen vaker niet dan wel wat wij willen. Maar dat is meestal vooraf. Als we er eenmaal zijn of iets doen, zijn ze dolenthousiast. Dus ik ben wat volhardender geworden en kondig aan wat we gaan doen die dag. En dan een uurtje voordat we weg gaan weer. Geen vraag of discussie. En mokken mag, maar dan doen ze dat maar ergens waar ik er geen last van heb (en dat is voor ons een gouden greep. Blijkt dan aanzienlijk minder interessant om te blijven bokken).

Heerlijke vakanties! Maar perfect? Daar streef ik niet naar. Ik streef naar gezelligheid, ontspanning en lekker relaxt. En dat lukt altijd wel.
vitamined wijzigde dit bericht op 30-07-2020 14:08
6.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zoek een huisje of stacaravan op een camping met disco voor de oudste. Op een camping zijn veel anderen kinderen. Er is vanalles te doen. Probeer een plek uit te zoeken die goed gelegen is. Bij speeltuin of zo. Die jongste bandje om met je nummer en laat het wat rond wandelen en spelen.
Als er genoeg aanbod is dan gaan die kinderen vanzelf minder op een schermpje zitten.

Ik heb kinderen van 4 en 6 en hier duiken ze de speeltuin in of het zand en water speelplek. Of ze gaan dansen bij dr animatie. Autovrije en kleine camping. Dus ze kunnen er zelf naar toe. Ze weten precies waar we staan. Wij gaan mee en soms even kijken maar ik heb tijd zat om met een boek voor de caravan te hangen...
Met kinderen zijn vakanties niet meer echt vakanties :proud: .

Ik was kapot. KAPOT. Ben nu weer aan het werk en de rust is wedergekeerd.
Heb een best leuk exemplaar op de wereld gezet. Al zeg ik het zelf. Echt een leuk kind. Normaal weinig mee van doen, maar vakanties werken niet zo. Nja, kind zei; dat het echt heel leuk was :rofl: (dat is dan weer fijn).

Maar van pure opwinding is de schat rond 0600 wakker. Terwijl ik er natuurlijk te laat in lag. En voor 2200 kreeg ik hem ook niet in het bed. Dus overdag een hyper kind, wat niet echt goed te sturen was (gewoon niet). En overdag moesten er wel activiteiten plaatsvinden. Dus echt stilzitten kon ik ook niet.

Als ik op vakantie wil en echt “vakantie” wil, dan ga ik een paar dagen weg met een vriendin. Uitslapen, wijntjes drinken, strand. Je kent het. Maar dat lukt niet met kinderen.

Wat ik doe. Ik stel mij erop in. Dus kindervakantie zo regelen dat kind een leuke tijd heeft. Dan ben ik ook blij en mij erop instellen dat ik dan gewoon wat moe ben en niet kan uitslapen etc etc.

Vervolgens boek ik daarna nog paar dagen weg, om zelf bij te komen. Zonder kind.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt misschien aan mij, maar ik heb sterk de indruk dat dit niet om de vakantie gaat. Iets zegt me dat je het gezinsleven wat vindt tegenvallen.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Doornroosje75 schreef:
30-07-2020 13:58
Wat onderbreekt die vakantie precies? Je lekker gestructureerde fulltime kantoorbaan, waar je geen 'last' hebt van je kinderen?
Zo klinkt het een beetje hè. Ik ben een tijdje heel moe geweest de afgelopen weken, zat tegen het derde trimester aan en dan net een nieuwe baan, ik kón bijna niet meer. En mijn zoontje (die wel veel jonger is dan de kinderen van TO), werd heel vervelend tegen mij.

Nu probeer ik iedere dag uit mijn werk, ipv uitgeteld op de bank te ploffen, toch gewoon heel even met hem te gaan spelen, al is het maar een kwartiertje. Want dat deed ik normaal altijd. En ja dan zit ik dus met mijn dikke buik op de grond over een duplotrein gebogen terwijl mijn ogen bijna dichtvallen. Maar ik vind het zelf ook leuk en fijn, want we connecten weer en hij vindt mama dan ook weer een beetje leuk. Ik kan niet van hem verwachten dat hij snapt dat mama altijd maar moe is en niet weg is van duplotreinen. Ik ben 30 en hij is 3, dus ik zal me toch over dingen heen moeten zetten en me moeten aanpassen aan zijn niveau om te zorgen dat we elkaar weer verstaan. Dat is mijn taak als ouder, en niet altijd makkelijk, maar dat zal nog heel lang gelden.

Als mijn kind vervelend doet tegen mij, of ‘niets wil’, dan kan ik dat bij hem neerleggen, dat is wel zo makkelijk. Of ik kan bij mezelf te rade gaan; wat kan ik anders doen?

Met pubers is dat wellicht anders maar met kinderen van 5 en 9 lijkt me dat wel de moeite van het onderzoeken waard.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Ik vond de vakanties als kind vroeger heel leuk. We gingen meestal naar Oostenrijk en overdag trokken we er op uit: wandelen in de bergen, naar een kasteel, naar een ijs/zoutgrot, zomerrodelbaan, elektrobootje huren op 'n meer en dan na een lekkere lunch terug naar het rustige hotel waar we ieder even een paar uur ons eigen ding konden doen (ik zwemmen en boekje lezen) En dan tegen de avond weer lekker uit (of in het hotel) eten. Gelukkig had ik niet te maken met 'n sibling.
Trotter schreef:
30-07-2020 14:06
Juist wel, social media is één grote fakenewsshow.
Oh oops, ik bedoelde andersom. Ff aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en ja, ik geniet altijd van vakantie. Goed gezelschap, alleen maar doen wat wij willen, ontspannen, (meestal) lekker weer, onbeperkt ijsjes, lekker uit eten of provisorisch koken in het huisje. Héérlijk :heart:

Eind augustus voor het eerst op vakantie met mijn 2-jarige zoontje, met mijn ouders. Kan niet wachten, dat zal een heel ander soort vakantie worden, maar minstens net zo leuk.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ja, wij gaan wel met plezier met vakantie. Het is alleen wel aanpassen met een kind. Die van ons is nog jonger (een peuter) maar qua activiteiten moet je er altijd rekening mee houden (en ook met de aandachtsspanne). Zolang je dat doet gaat het prima.
Ik kan mij voorstellen dat voor een 5 en 9 jarige vooral het zwembad, strand, speeltuin, pretparken en vriendjes maken het hoogtepunt van een vakantie zijn. Je
doet dan andere dingen (of sommige dingen minder vaak) dan je zou hebben gedaan als jullie met zijn tweeën zouden zijn gegaan.

Ben benieuwd hoe het gaat als die van mij wat ouder is. Een groot deel van de vakanties gaan we naar mijn schoonfamilie (Latijns Amerika). Daar zijn geen pretparken (gelukkig wel zwembaden en strand maar niet direct bij ons huis), niet altijd warm water, geen overvloed aan speelgoed (want veel meer armoede) en veel minder gemak dan in Nederland. Tot nu toe vermaakt hij zich daar prima met neefjes en nichtjes en houdt mijn schoonfamilie hem ook goed bezig :P Ik hoop dat hij straks inziet dat hij heel blij mag zijn met alle luxe die hij hier heeft en dat het geen vanzelfsprekendheid is.
Ga met je kinderen naar monkey town/ballorig
Ga zwemmen
Ga naar de dierentuin
Laat de kinderen de hele dag tv kijken/gamen
Koop voor de kinderen nieuw speelgoed waar ze gelijk mee kunnen spelen

Ga zelf zitten met een drankje en laat regels en hoe het hoort los. Het is vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste zou je vrouw eens naar de huisarts of gyneacoloog moeten gaan, als ze ruim een week ongesteld is en daar zo'n last van heeft. Gewoon aan de pil gaan, kan vaak ook een oplossing zijn, dan kun je het iig zo plannen dat je het niet in je vakantie bent.

Verder mbt de kinderen. Op deze leeftijd is het verreweg het meest praktisch om iets uit te zoeken dat leuk is voor de kinderen. Als de kinderen het leuk hebben hebben de ouders ook vakantie hoor je vaak. Ze hebben qua leeftijd niet veel aan elkaar nog lijkt me, dus zoek iets waar andere kinderen zijn, een camping ofzo, liefst met een animatie-team. En als je er zelf op uit wilt verzin dan ook kindvriendelijke uitjes. Misschien moet je zelfs wel eens splitsen vanwege het leeftijdsverschil. Dus als je naar een museum wilt, doe dan niet eentje met alleen schilderijen, maar iets waar ook wat voor de kinderen te doen is. Ik ben met kleine kinderen naar de Egypte-afdeling geweest in het Louvre, vonden ze geweldig. De schilderijen van Italiaanse meesters hebben we maar even links laten liggen.

En nu ben je blijkbaar in Nederland gebleven. Dat is helemaal top, Nederlandse musea doen heel veel voor kinderen. En blader de huis aan huis krant van jouw gemeente helemaal door (en die van een nabije gemeente online), er zijn vast natuurspeurtochten, workshops in musea, kinderfilmmiddagen in het filmhuis etc. De ene dag gaat je vrouw met ze, jij de andere, dan kan de ander relaxen,. Misschien zijn er zelfs activiteiten waar je ze achter kunt laten, kun je samen wat leuks doen.
Alle reacties Link kopieren
Doornroosje75 schreef:
30-07-2020 14:12
Het ligt misschien aan mij, maar ik heb sterk de indruk dat dit niet om de vakantie gaat. Iets zegt me dat je het gezinsleven wat vindt tegenvallen.
Dat nare gevoel bekruipt mij ook. Ik had zo’n ex, we hebben nooit een familievakantie gehad. Ik ging met hem en in de schoolvakanties ging ik met de kinderen en dan moest hij werken ineens. Nou ja, het is een ex. Ook die opmerking over die menstruatie kan ik niet thuisbrengen, hoe TO daar dan ‘last’ van heeft snap ik niet, maar het klinkt op één of andere manier heel egoïstisch.
Ik vind je verwachtingen niet realistisch. Je weet dat als je kinderen hebt in die leeftijd, kinderen eigenlijk en vooral het liefst de hele dag buitenspelen. En met mooi weer in een zwembad zitten.
Ik denk dat je jezelf en je vrouw een hoop teleurstellingen bespaart als je dagen door de helft hakt en je verwachtingen met een factor tien bijstelt totdat de jongste minimaal 8 is (maar beter nog 10). Of ga gesplitst iets doen. Jij met de oudste een half dagje weg naar iets waarvan je weet dat het aansluit bij de interessesfeer en de dag erop blijf jij op de camping met de jongste en gaat je vrouw iets doen met de oudste. Als er andere ouders zijn of oppasservice, zou je ook kunnen afspreken dat jullie 's avonds met z'n tweeen lekker gaan wandelen, terwijl er iemand anders toezicht houdt. Probeer het leuk te maken op de camping zelf met andere ouders, wijntje, bbq. Zoek de camping ook uit op de kinderleeftijd. Hoe meer leeftijdgenootjes er zijn (en water) hoe minder omkijken je hebt naar de kinderen. En plan halve dagjes weg en hooguit 1 langere dag per week.

Ben jij zelf beperkt in je inleven in de kinderleeftijd? Dat bedoel ik niet lullig, maar het lijkt alsof je niet goed snapt wat een kind in die leeftijd nodig heeft en je verwachtingen passen er niet bij. Dan vraag ik me af of je een tikje autistische inslag zou kunnen hebben. Of heb je gewoon zo'n slecht voorbeeld in je omgeving dat dit nog nooit bij je is opgekomen? Bijna alles heeft te maken met verwachtingsmanagement.
Grote fan van speelpleinen en kampen hier, denk niet dat ik ooit nog met kind op vakantie ga.
Alle reacties Link kopieren
Quote uit openingspost: op vakantie wordt er veel geschreeuwd en gehuild

Dit hebben jullie als ouders zelf in de hand. Zeer duidelijke regels stellen, er wordt niet geschreeuwd en gehuild. Schreeuwen en huilen betekent dat je zonder pardon naar huis gaat en de vakantie voorbij is.

Je kinderen moeten weten waar de grens ligt van wat voor jou acceptabel is. Jij wilt geen geschreeuw en geen gehuil. De kinderen moeten weten wat de consequentie is als ze het wel doen.

Betrek je kinderen bij wat je wilt gaan doen als je op vakantie gaat / bent. Wat vinden ze leuk om te doen en maak daar afspraken over. En ja, dat kan inhouden dat je met elk kind iets afzonderlijks doet maar dat kan juist ook fijn zijn voor het kind zelf.

Nb, ben nooit met mn kinderen op vakantie geweest maar bovenstaande had ik wel als regel bij een dagje uit. Voor ons werkte het perfect maar dat wilt niet zeggen dat het voor TO de beste oplossing is.
Bovenstaande gezegd hebbende: het gezinsleven draait om aanpassen aan kinderen. En nee, dat is niet altijd leuk. Want kinderen hebben hele andere behoeftes dan volwassenen. Het is de kunst om daar een goed evenwicht in te vinden. Te zorgen dat de balans goed ligt en er aan beide partijen tegemoet gekomen kan worden. Maar dan wel zodanig dat je je kinderen niet koste wat kost met jouw behoeftes mee moet trekken. Een vijfjarige heeft simpelweg niet de aandachtsspanne om een hele dag cultuur te snuiven zonder dat het afgewisseld wordt met speelmomenten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven