Vakantie zoektocht

05-06-2026 18:09 120 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de zomer wil ik graag een weekje weg met partner en kinderen (8 en 10 jaar oud).
Partner houdt niet van op vakantie gaan. Het liefst blijft hij thuis. Ik ben er ook helemaal oké mee om alleen met de kinderen op vakantie te gaan, maar dat wil hij dan ook weer niet.
Gesprekken over de zomervakantie tussen partner en mij monden óf uit in een goed gemutste ''laten we eens wat rond gaan kijken en wat leuks boeken" óf in gemopper over hoe jammer hij het vindt dat ik op vakantie wil en vice versa.

Kortom; we hebben nog niks vastgelegd voor de zomervakantie. In de hoop hem enthousiast te krijgen wil ik graag met een paar leuke voorstellen komen maar ik zie door de bomen het bos eigenlijk niet. Kunnen jullie me een zetje in de goede richting geven?

Ik denk dat het voor iedereen een fijne vakantie wordt als aan deze voorwaarden kan worden voldaan:
- Nederlandse animatie aanwezig en/of Nederlands sprekende kinderen in de buurt
- Luxe huisje óf hotel
- Ergens in West- of Oost-Europa

Waar moet ik op Googlen om goede hits te krijgen? Wie heeft uit persoonlijke ervaring een goede tip?

Alvast bedankt.

PS: lastig om een goede topictitel te bedenken. Moet er nu eigenlijk een streepje tussen de woorden of niet? Zo ja, dan zie ik deze titel wel terug in overig/verkeerd-begrepen-topictitels/li ... start=3250
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Hij wil niet op vakantie. Niet samen op vakantie is voor hem geen optie, terwijl dat voor jou wel een optie is. Maar als ik het zo hoor, blokkeert hij dat ook. Dan is het hele gezin niemand op vakantie de enige optie?

Kan je hier wel uitkomen met hem? Je kan wel met opties komen maar dat zijn dan toch allemaal geen opties?
Ik zou schijt hebben aan dat hij niet wil dat jij zonder hem gaat. Dan heeft iedereen tenminste een leuke tijd zonder dat jij alles in je eentje moet verzinnen voor een chagrijn die helemaal niet op vakantie zit te wachten. Is toch helemaal niet leuk voor het gezin dat iemand met tegenzin mee is.
Ik zou de eerste de beste CenterParcs of ander huisjespark in Nederland nemen waar promotie op zit.

Kinderen een hele dag het zwembad of de speeltuin in.
En als hij het zat is rijdt hij maar naar huis en blijf jij met de kinderen.

Uit Zuid-Frankrijk of Slovenië rij je minder makkelijk in je ééntje weg.

Ik zou dus ook vooral iets leuks zoeken voor de kinderen en voor jezelf.
Hij wil helemaal niet op vakantie, dus het zal nergens zijn ding zijn.
wissewis wijzigde dit bericht op 05-06-2026 19:10
19.16% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Heb je een prijsklasse? En Nederland, buitenland, warmte of juist niet? Auto of vliegen?

Als Duitsland een optie is: toen onze kinderen nog wst jonger waren vo den we in Duitsland de familotel-ketens echt heel fijn. Wij zijn naar 2 in Zuid Duitsland geweest (feldberger hof en Friedrichshof. Vooral die tweede vonden we superleuk).
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
Pakketreizen boek ik meestal bij Sunweb. Vul een vetrekdatum en wat filters in en kijk wat er tevoorschijn komt.
Hof van Saksen of idd een Centerparcs zoals Vossemeren.
Camping weekend bij het Gardameer is voor kinderen tot een jaar of 12 ooo superleuk. Alles in het Nederlands (zowel veruit de meeste campinggasten als de entertainment).
Magic mountains in Oostenrijk is ook heel erg leuk. Veel te doen voor kinderen, nederlandse begeleiding, mooie omgeving.
Waarom wil hij niet dat je met de kinderen op vakantie gaat?
Ik zou iets zoeken wat de kinderen en ik leuk vinden en partner de keuze geven, mee of thuis blijven. Je kunt niet je hele gezin gijzelen om thuis te blijven.
Ushuaia schreef:
05-06-2026 18:35
Hij wil niet op vakantie. Niet samen op vakantie is voor hem geen optie, terwijl dat voor jou wel een optie is. Maar als ik het zo hoor, blokkeert hij dat ook. Dan is het hele gezin niemand op vakantie de enige optie?

Kan je hier wel uitkomen met hem? Je kan wel met opties komen maar dat zijn dan toch allemaal geen opties?
Het is al jaren een gedoe rondom vakantie. Uiteindelijk gaan we altijd met z’n vieren weg, maar echt gezellig is het zelden. Ik probeer het zijn probleem te laten: ik ga op vakantie, met of zonder hem.
Maar los van dat blijf ik het uberhaupt lastig vinden een leuke vakantieplek te vinden. Vandaar ook mijn topic.
Dubbel
ingelke_kepringelke wijzigde dit bericht op 05-06-2026 19:46
99.17% gewijzigd
ingelke_kepringelke schreef:
05-06-2026 19:45
Het is al jaren een gedoe rondom vakantie. Uiteindelijk gaan we altijd met z’n vieren weg, maar echt gezellig is het zelden. Ik probeer het zijn probleem te laten: ik ga op vakantie, met of zonder hem.
Maar los van dat blijf ik het uberhaupt lastig vinden een leuke vakantieplek te vinden. Vandaar ook mijn topic.
Echt, laat hem thuis, dan kan jij (en je kids) echt genieten.
Lucy schreef:
05-06-2026 19:09
Heb je een prijsklasse? En Nederland, buitenland, warmte of juist niet? Auto of vliegen?

Als Duitsland een optie is: toen onze kinderen nog wst jonger waren vo den we in Duitsland de familotel-ketens echt heel fijn. Wij zijn naar 2 in Zuid Duitsland geweest (feldberger hof en Friedrichshof. Vooral die tweede vonden we superleuk).
Prijsklasse vind ik lastig. We hebben genoeg te besteden in ieder geval.
Nederlands, Duitsland, België, Oosterijk, Polen, Engeland, Denemarken. Of daaromheen.
Liefst met de auto.

Dank voor de tips. Ik ga er naar kijken.
Lucy schreef:
05-06-2026 19:09

Prijsklasse vind ik lastig. We hebben genoeg te besteden in ieder geval.
Nederlands, Duitsland, België, Oosterijk, Polen, Engeland, Denemarken. Of daaromheen.
Liefst met de auto.

Dank voor de tips. Ik ga er naar kijken.
Waarom wil hij perse mee? Voelt hij zich schuldig naar jullie? Bang wat de omgeving zegt? Bang dat hij toch iets leuks mist? Wil hij niet alleen thuis blijven? Weet je wat er achter zit?
Lucy schreef:
05-06-2026 19:30
Magic mountains in Oostenrijk is ook heel erg leuk. Veel te doen voor kinderen, nederlandse begeleiding, mooie omgeving.
Daar zijn we ooit geweest. In Zauchensee, vond ik erg leuk.
Er waren toen alleen weinig NLse kinderen waardoor de kids niet mee wilden doen met de animatie. Maar misschien lag het aan de week dat we daar waren.
Lucy schreef:
05-06-2026 19:50
Waarom wil hij perse mee? Voelt hij zich schuldig naar jullie? Bang wat de omgeving zegt? Bang dat hij toch iets leuks mist? Wil hij niet alleen thuis blijven? Weet je wat er achter zit?
Vooral bang voor reacties uit de omgeving. Hij vindt dat het niet hoort.
En Denemarken? Je hebt hele leuke plekken daar, ook rond bv legoland. Naast legoland zit een vakantiepark met een superleuk zwembad.

En als geld geen (grote) rol speelt:

Club met.

Zitten in europa onder andere in Frankrijk en Italie, als dat ook opties zijn.

Capfun heeft ook leuke vakanties met kinderen.
05-06-2026 19:53
Dat dacht ik al.

Misschien gesprekken dat zijn intentie om wel mee te gaan niet de leukste vakanties geven, ook voor de kinderen? En dat je overtuigingen je nogal in de weg kunnen zitten, dat een ander niet hoeft te beslissen wat bij je past? Dat jullie het ook een jaar uit kunnen proberen hoe het voor jullie beide bevalt als jij alleen met de kinderen gaat?
Wat is dat voor omgeving?
Weet je, ik snap hem ergens wel dat hij liever niet op vakantie gaat. Ik kan me er best wel wat bij voorstellen. Vakanties zijn bij mij nooit echt relaxed als in: ik kom niet per se uitgerust thuis. Ik zie het vaak als hetzelfde als thuis (kinderen verzorgen, eten regelen, boodschappen doen) maar dan op een andere plek.

Maar als ik het zo hoor is zijn angst voor de reacties in de omgeving zo groot dat hij dan maar blokkeert dat jij op vakantie gaat. Dat kan écht niet.

Ik zou zeggen (en dat meen ik echt): zoek een bestemming die JIJ leuk vindt en houdt geen rekening met zijn voorkeuren. De kans dat hij het allemaal verschrikkelijk vindt is toch wel groot, waarom zou je je nog ervoor aanpassen?
Wat vind je leuk om “te doen” op vakantie? Ik ben veel op vakantie geweest, ook alleen met mijn 2 kinderen. Koos het type vakantie (accomodatie, ligging) altijd obv wat ik in die vakantie wilde doen.

Als ik zin heb in een weekje weinig activiteiten dan kies ik een hotel met veel faciliteiten (zwembaden, glijbanen, aan een strand) of een wat grotere camping. Iets waar je niet perse weg hoeft om jezelf de dag te kunnen vermaken. Het cliché is waar; als de kids zich vermaken, had ik ook vakantie. Lekker boeken lezen! Maar dan moet je wel de rust hebben om “niets” te doen.

Toen ze iets ouder werden koos ik vaak een appartementje in een kleinschalig complex, bijv in Griekenland. Zwembadje erbij en een centrum op loopafstand zodat we in de avond ergens wandelend uit eten konden. Een huurauto erbij om overdag (vaak de ochtend) op pad te kunnen en in de middag lekker liggen aan het zwembad.

Wat past bij jullie?

In jouw situatie zou ik ook neigen naar een weekje zonder man eerlijk gezegd. Als hij hier echt niet blij van wordt denk ik dat jouw week meer inspannen is zonder, dan met hem.
dolfje schreef:
05-06-2026 20:08
Wat is dat voor omgeving?
Bwah, hier zou er vanuit familie bijvoorbeeld toch ook reactie komen.
Dat een vader zelfs geen weekje zijn weerzin opzij kan zetten als het zijn kinderen én zijn partner wel gelukkig maakt.

Zeker zolang de kinderen jong zijn en geen pubers en er is geld om op vakantie te gaan zouden ze hier dus toch ook vreemd opkijken.

Als man dan echt niet meegaat zou er vanuit de omgeving ook al heel snel het gevoel zijn "dan moet er maar iemand anders mee van de familie".
Een oma, een alleenstaande zus, ...
Alles opdat moeder geen week alleen weg is met kleine kinderen en alles alleen moet doen.
wissewis wijzigde dit bericht op 05-06-2026 20:29
24.32% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Dank voor het meedenken.

Geprekken hebben we regelmatig, maar tot nu toe zonder resultaat.

En Dolfje, met de omgeving is niks mis. Dat zijn (bijna) allemaal ruimdenkende mensen. Toch vind hij het niet kunnen t.o.v. de buitenwereld om alleen thuis te blijven.

@Ushuaia; ik vind vakanties ook niet persé leuk. Schoolvakanties an sich vind ik altijd veel te lang duren. Een van mijn kinderen verveelt zich heel snel. Dus een gemiddelde woensdagmiddag is al een struggle om door te komen, laat staan zes weken zomervakantie. De reden dat ik op vakantie wil is dat ik hoop dat ze daar aansluiting vind en de hort op gaat, een fijne tijd heeft. Waardoor ik ook wat meer ademruimte heb. Dan neem ik het gedoe met slechte bedden, muggen, koken en de hele mikmak voor lief.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven