Veiligheidscontrole Vliegveld

16-06-2019 13:39 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor het eerst van mijn leven gevlogen. De verhalen die ik daarover gehoord had kwamen me niet bekend voor en voor mij was het alsof ik in de trein zat. Toch heb ik er een naar gevoel aan over gehouden. Gisteren bij het terugvliegen natuurlijk op het vliegveld weer door de veiligheidscontrole en ja hoor het lampje ging branden. Ik werd er tussenuit gepikt en moest wachten. Twee dames van de douane gingen druk in gesprek en natuurlijk allemaal in het Spaans wat ik niet kon volgen. Even later werd er een klein wit stripje over mijn handen en de zijkant van mijn kleding gehaald. Dit stripje ging in een apparaat en even later kon ik doorlopen. Kan iemand hier mij uitleggen wat dit betekent want ik heb al zoiets van ik vlieg echt nooit meer o_o
kadanz schreef:
16-06-2019 15:49
Prachtig topic :)

Bizar hoe sommigen de douane, de beveiliging en de grenscontrole door elkaar haalt. Het is niet heel ingewikkeld hoor.

Ook niet heel belangrijk
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
16-06-2019 15:49
Prachtig topic :)

Bizar hoe sommigen de douane, de beveiliging en de grenscontrole door elkaar haalt. Het is niet heel ingewikkeld hoor.
Hoezo bizar?
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Ik word er altijd tussenuit gehaald, waarom weet ik niet. Bijna alles moet uit, schoenen, vest, riem. En dan nog fouilleren. En dat terwijl mijn vriend altijd zo door kan lopen. Zelfs met een pijpenstopper in zijn broekzak.

In Italië ooit een hele discussie gehad. Ik moest de schuifspeldjes uit mijn haar doen. Daar had ik echt geen zin in, dan zat mijn haar daarna voor geen meter meer. Gingen ze helemaal onder mijn haar kijken of ik daar niks verstopt had.

Ik snap dat het nodig is, maar snap niet dat ik er altijd uitgepikt word.
Alle reacties Link kopieren
Hebben ze bij mij ook wel eens gedaan. Is inderdaad een drugs/explosieven test. Waarom vond je dat zo heftig dan?
Ik mocht een keer bijna het land niet in omdat de mevrouw achter de balie bij immigratie maar niet door had dat ik het was op de foto en ik had m'n bril nog wel afgezet. Moest ik met een mannetje van de security meelopen zodat die ergens anders kon controleren of ik het wel was. Gelukkig zag hij wel dat ik toch echt die persoon van de foto ben.

Toen voelde ik me wel even onprettig want wat als die ook blind was?! Maar ik had niks verkeerd gedaan en was het toch echt dus gewoon vriendelijk blijven en er vanuit gaan dat het wel goed komt.
Ze spreken op de Spaanse luchthavens gewoon Engels tegen je bij de check hoor. Ze beginnen in het Spaans maar schakelen gewoon naar het Engels over.

Als je zo overdreven reageert dan kan je inderdaad maarbeter niet meer vliegen. Het is dan niets voor jou.
Ik word ook altijd gecheckt, mijn koffer moet ook altijd open en ja dat is soms wel even rot. Maar je bent er zo weer vanaf.
Alle reacties Link kopieren
gewoon een controle..

had ik vorig jaar met mn handbagage..drie weken in Amerika onderweg geweest, daar op het laatst nog twee pakken bakmix voor blueberry muffins gekocht.
Omdat mn koffer al aan het gewicht zat op het briljante idee gekomen om die bakmixen in de handbagage te doen..ik had er even niet over nagedacht hoe dat er op een scan uit ziet :rofl: :rofl:

Tas ging dus uit de scan gelijk naar achter..drie mensen erbij en toen inderdaad ook van die teststripjes erlangs, één voor explosieven en één voor drugs. Daarna mocht de hele zooi gewoon mee het vliegtuig in.

Mn koffer zouden ze trouwens ook open gemaakt hebben als ze die pakken hadden gezien, maar daar heb je dan zelf minder last van :rolling:
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Zelf had ik ooit het briljante idee om met twee zakmessen door de controle te gaan, ik was echt vergeten dat die nog in mijn handbagage zaten. Ik denk dat de beambtes aan mijn gezicht wel gezien moeten hebben dat ik geen kwaad in de zin had, maar stom was het wel. TO, zoals al eerder gezegd, het zijn willekeurige controles, dus maak je niet druk of vlieg niet meer.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Als je een blanke vrouw bent en in Nl geboren en opgegroeid is het vrijwel altijd een steekproef. Ik vind wel dat ze dat wat vaker gewoon mogen zeggen, zoals bij de AH bij de zelfscan. Je wordt anders toch ongewild zenuwachtig en vraagt je af wat je fout doet. De meeste familieleden van mijn man (Indo) worden er gewoon altijd uitgehaald, dat is dan vanwege het feit dat ze een kleurtje hebben en mensen hun (gemixte) uiterlijk niet kunnen plaatsen. Een neef merkte op: "ik vond het zieliger voor die oude man achter me, want die werd er nu ook opeens uitgehaald om de schijn van discriminatie tegen te gaan". Iemand anders die ik ken, vrouw , blond, Nederlands , is in een verdacht land geboren omdat haar ouders toen expats waren. Die werd direct gearresteerd op een Europees vliegveld, omdat ze haar flesje water was vergeten weg te gooien. Na enkele uren, nadat het getest was, mocht ze weer weg. Het is mij (vrouw, blond) ook wel eens overkomen, dat vergeten flesje, maar ik mocht het dan gewoon ter plekke afgeven.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan wel begrijpen dat het vervelend is als je niet weet hoe en wat in zo een geval. Ik had toen ik voor het eerst alleen vloog als 15 jarige ongeveer hetzelfde voorval. Alleen moest ik mee naar een andere ruimte voor een extra controle. Ik vloog vanuit Spanje naar Nederland en ze bleven maar in het Spaans tegen me roepen en doen, stelletje malloten... Toen ik begon te huilen (van de schrik), konden ze opeens wel in het Engels met mij communiceren. Als je geen andere taal dan je eigen taal wil spreken, moet je niet op een vliegveld gaan werken.

Overigens ben ik daarna nog genoeg met veel plezier in het vliegtuig gestapt en dat doe ik nog steeds. Ook alleen. Dus kop op en gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
17-06-2019 11:35
Zelf had ik ooit het briljante idee om met twee zakmessen door de controle te gaan, ik was echt vergeten dat die nog in mijn handbagage zaten. Ik denk dat de beambtes aan mijn gezicht wel gezien moeten hebben dat ik geen kwaad in de zin had, maar stom was het wel. TO, zoals al eerder gezegd, het zijn willekeurige controles, dus maak je niet druk of vlieg niet meer.
Zo heb ik vanuit Kreta olijfolie in de handbagage gedaan, zodat de flessen niet zouden breken. Totaal niet bij stilgestaan dat het vloeistof is. Maar na uitleg was er niks aan de hand, hoefde het niet af te geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit het briljante idee opgevat om een tampon in te doen op mijn reis van Costa Rica via de VS naar Nederland. 10 keer raden wat er gebeurde na de body scan op het vliegveld van de VS :facepalm:
Kon in het bijzijn van een vrouwelijke douanier die tampon er uit hengelen want er kon drugs in zitten.
Alle reacties Link kopieren
derooiekater schreef:
17-06-2019 16:07
Ik heb ooit het briljante idee opgevat om een tampon in te doen op mijn reis van Costa Rica via de VS naar Nederland. 10 keer raden wat er gebeurde na de body scan op het vliegveld van de VS :facepalm:
Kon in het bijzijn van een vrouwelijke douanier die tampon er uit hengelen want er kon drugs in zitten.
:HA: Gadver!
schorpioentje28 schreef:
17-06-2019 11:09
gewoon een controle..

had ik vorig jaar met mn handbagage..drie weken in Amerika onderweg geweest, daar op het laatst nog twee pakken bakmix voor blueberry muffins gekocht.
Omdat mn koffer al aan het gewicht zat op het briljante idee gekomen om die bakmixen in de handbagage te doen..ik had er even niet over nagedacht hoe dat er op een scan uit ziet :rofl: :rofl:

Tas ging dus uit de scan gelijk naar achter..drie mensen erbij en toen inderdaad ook van die teststripjes erlangs, één voor explosieven en één voor drugs. Daarna mocht de hele zooi gewoon mee het vliegtuig in.

Mn koffer zouden ze trouwens ook open gemaakt hebben als ze die pakken hadden gezien, maar daar heb je dan zelf minder last van :rolling:
Ik had ook het briljante idee om bakmixen in mijn handbagage te doen, want scheelde ruimte in de koffer. Meteen na de scan ook apart genomen voor een volledige drugscontrole. En dat op het kleinste vliegveld waar ik ooit ben geweest. Bij de overstap van diezelfde reis kon ik wel zo doorlopen met de pakken bakmixen in mijn tas en werd ik niet apart genomen of extra gecontroleerd. Dat vond ik nog het meest apart. Op het kleine vliegveld (1 hal, 2 gates en alleen binnenlandse vluchten) werd ik eruit gepikt en op het grote internationale vliegveld (vergelijkbaar met Schiphol) kon ik zo doorlopen :$
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
16-06-2019 13:47
Jeetje, heb je dat wel vaker? Dat je door zoiets onbenulligs zo heftig reageert?
nou inderdaad, wat een overtrokken reactie.
lattemachiato schreef:
17-06-2019 11:59
Als je een blanke vrouw bent en in Nl geboren en opgegroeid is het vrijwel altijd een steekproef. Ik vind wel dat ze dat wat vaker gewoon mogen zeggen, zoals bij de AH bij de zelfscan. Je wordt anders toch ongewild zenuwachtig en vraagt je af wat je fout doet. De meeste familieleden van mijn man (Indo) worden er gewoon altijd uitgehaald, dat is dan vanwege het feit dat ze een kleurtje hebben en mensen hun (gemixte) uiterlijk niet kunnen plaatsen. Een neef merkte op: "ik vond het zieliger voor die oude man achter me, want die werd er nu ook opeens uitgehaald om de schijn van discriminatie tegen te gaan". Iemand anders die ik ken, vrouw , blond, Nederlands , is in een verdacht land geboren omdat haar ouders toen expats waren. Die werd direct gearresteerd op een Europees vliegveld, omdat ze haar flesje water was vergeten weg te gooien. Na enkele uren, nadat het getest was, mocht ze weer weg. Het is mij (vrouw, blond) ook wel eens overkomen, dat vergeten flesje, maar ik mocht het dan gewoon ter plekke afgeven.
Niet waar.
Pertinent niet waar.

Niemand wordt gearresteerd om een flesje water.
Eidde schreef:
17-06-2019 07:03
Hoezo bizar?
Je weet toch wat en douanier doet? Dat heeft niets met security te maken.
kadanz schreef:
17-06-2019 16:41
Niet waar.
Pertinent niet waar.

Niemand wordt gearresteerd om een flesje water.
Je wordt sowieso niet zomaar gearresteerd. Daar moet eerst voor worden aangetoond dat er sporen van drugs/explosieven of drugs gevonden zijn op het flesje.

Zie hierboven de voorbeelden met bakmixen. Je wordt apart genomen en het wordt getest en zolang er geen sporen van drug of explosieven worden aangetroffen, sta je weer snel in de vertrekhal.
kadanz schreef:
17-06-2019 16:41
Je weet toch wat en douanier doet? Dat heeft niets met security te maken.

De gemiddelde vakantieganger wil gewoon zondr veel gedoe door de controles heen. En dan maakt het voor mij echt niet uit wie de controle doet.
Douane, beveiliging, marechaussee…. Niet boeiend.
Alle reacties Link kopieren
derooiekater schreef:
17-06-2019 16:07
Ik heb ooit het briljante idee opgevat om een tampon in te doen op mijn reis van Costa Rica via de VS naar Nederland. 10 keer raden wat er gebeurde na de body scan op het vliegveld van de VS :facepalm:
Kon in het bijzijn van een vrouwelijke douanier die tampon er uit hengelen want er kon drugs in zitten.
:facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Frekkel schreef:
16-06-2019 14:47
Wij zijn net door de security op Schiphol om te gaan vliegen naar het buitenland en mijn man is altijd het haasje, maar dat vind hij niet erg en hij is daar altijd op voorbereid. Ik kan eigenlijk altijd zo doorlopen, vandaag zelfs met twee koelelementen in mijn tas die niet gezien zijn.
Waarom denk jij dat die koelelementen niet gezien zijn? Doe mogen gewoon mee!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook meegemaakt in Valencia en Sevilla dat beveiligingsdiensten slecht of geen Engels spraken. Nu spreek ik zelf redelijk Spaans maar het is natuurlijk wel gek.
Splinter_ schreef:
17-06-2019 18:27
De gemiddelde vakantieganger wil gewoon zondr veel gedoe door de controles heen. En dan maakt het voor mij echt niet uit wie de controle doet.
Douane, beveiliging, marechaussee…. Niet boeiend.
Algemene ontw...
kadanz schreef:
17-06-2019 20:21
Algemene ontw...

Oh ja? Dat heb ik dan gemist zeker. Of weer vergeten wegens niet boeiend.
Gelukkig ben ik op andere gebieden dan wel weer algemeen ontwikkeld.
PhiIae schreef:
17-06-2019 16:14
Ik had ook het briljante idee om bakmixen in mijn handbagage te doen, want scheelde ruimte in de koffer. Meteen na de scan ook apart genomen voor een volledige drugscontrole. En dat op het kleinste vliegveld waar ik ooit ben geweest. Bij de overstap van diezelfde reis kon ik wel zo doorlopen met de pakken bakmixen in mijn tas en werd ik niet apart genomen of extra gecontroleerd. Dat vond ik nog het meest apart. Op het kleine vliegveld (1 hal, 2 gates en alleen binnenlandse vluchten) werd ik eruit gepikt en op het grote internationale vliegveld (vergelijkbaar met Schiphol) kon ik zo doorlopen :$
Ik vlieg regelmatig met magnesiumpoeder in mijn handbagage als ik voor mijn sport naar het buitenland ga. Dat is dus een zakje wit poeder. Ik heb er vaker vragen over gehad maar het is dus nog nooit getest en dat vind ik best raar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven