Veiligheidscontrole Vliegveld

16-06-2019 13:39 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor het eerst van mijn leven gevlogen. De verhalen die ik daarover gehoord had kwamen me niet bekend voor en voor mij was het alsof ik in de trein zat. Toch heb ik er een naar gevoel aan over gehouden. Gisteren bij het terugvliegen natuurlijk op het vliegveld weer door de veiligheidscontrole en ja hoor het lampje ging branden. Ik werd er tussenuit gepikt en moest wachten. Twee dames van de douane gingen druk in gesprek en natuurlijk allemaal in het Spaans wat ik niet kon volgen. Even later werd er een klein wit stripje over mijn handen en de zijkant van mijn kleding gehaald. Dit stripje ging in een apparaat en even later kon ik doorlopen. Kan iemand hier mij uitleggen wat dit betekent want ik heb al zoiets van ik vlieg echt nooit meer o_o
ClumsyNinja schreef:
17-06-2019 22:59
Ik vlieg regelmatig met magnesiumpoeder in mijn handbagage als ik voor mijn sport naar het buitenland ga. Dat is dus een zakje wit poeder. Ik heb er vaker vragen over gehad maar het is dus nog nooit getest en dat vind ik best raar!
Waarom zouden ze dat moeten testen dan?
Er zijn zoveel poedertjes, pilletjes, plantjes...
Cocaine, dure cocaine, honderdduizenden euro's aan cocaïne vervoer je niet als een potje magnesium en ziet er waarschijnlijk niet eens uit als magnesiumpoeder! :)

En nogmaals, de security staat er niet voor de drugs...zij zoeken naar water ;)
kadanz schreef:
17-06-2019 23:03

En nogmaals, de security staat er niet voor de drugs...zij zoeken naar water ;)

Nogmaals...dat boeit de meesten niet wie wat doet. Ook niet als je het 3x vertelt.
kadanz schreef:
17-06-2019 23:03
Waarom zouden ze dat moeten testen dan?
Er zijn zoveel poedertjes, pilletjes, plantjes...
Cocaine, dure cocaine, honderdduizenden euro's aan cocaïne vervoer je niet als een potje magnesium en ziet er waarschijnlijk niet eens uit als magnesiumpoeder! :)

En nogmaals, de security staat er niet voor de drugs...zij zoeken naar water ;)
Tja geen idee. Zakje wit poeder en ik kom uit Amsterdam.

Maar dat is dus kennelijk geen reden tot controle dus als er iemand nog s wit poeder heeft dat de wereld over moet: u weet me te vinden ik neem t zo mee geen probleem 😂
Pipistrello schreef:
17-06-2019 23:05
Nogmaals...dat boeit de meesten niet wie wat doet. Ook niet als je het 3x vertelt.
Dus wel. Het boeit wel want ze komen hier hun verbazing uiten dat hun suikerpoeder niet gecontroleerd wordt door de security.
ClumsyNinja schreef:
17-06-2019 23:09
Tja geen idee. Zakje wit poeder en ik kom uit Amsterdam.

Maar dat is dus kennelijk geen reden tot controle dus als er iemand nog s wit poeder heeft dat de wereld over moet: u weet me te vinden ik neem t zo mee geen probleem 😂
Ik word meestal wel extra gecontroleerd. Geen idee waarom.
ClumsyNinja schreef:
17-06-2019 23:09
Tja geen idee. Zakje wit poeder en ik kom uit Amsterdam.

Maar dat is dus kennelijk geen reden tot controle dus als er iemand nog s wit poeder heeft dat de wereld over moet: u weet me te vinden ik neem t zo mee geen probleem 😂
Ik denk dat er dan plots een lieve labrador naast je komt zitten. Van de douane.
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
17-06-2019 16:56
Je wordt sowieso niet zomaar gearresteerd. Daar moet eerst voor worden aangetoond dat er sporen van drugs/explosieven of drugs gevonden zijn op het flesje.

Zie hierboven de voorbeelden met bakmixen. Je wordt apart genomen en het wordt getest en zolang er geen sporen van drug of explosieven worden aangetroffen, sta je weer snel in de vertrekhal.
Misschien heeft zij het opgevat als gearresteerd, was ook in Spanje en inderdaad gebrekkig Engels, maar werd ze alleen apart genomen. Het water werd inderdaad getest al duurde dat enkele uren. Waar het mij om gaat is dat ik al zo vaak mijn flesje water vergeten ben en zelfs een keer een zakmes, maar nog nooit apart genomen ben.
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
17-06-2019 23:05
Nogmaals...dat boeit de meesten niet wie wat doet. Ook niet als je het 3x vertelt.
Het moge inmiddels duidelijk zijn waar Kadanz werkt. Maar helaas voor hem, dit soort dingen boeit vaak alleen de mensen die daar werkzaam zijn. Ik heb als kind een keer dikke ruzie met de juf geschopt op school omdat zij van mening was dat de stationschef zijn spiegelei ophield als de trein mocht vertrekken. Mijn vader was machinist, dus ik wist dat de conducteur het vertreksein gaf door op zijn fluitje te blazen. Ik heb mijn vader gedwongen om in zijn uniform naar school te komen om de juf te vertellen dat ze ongelijk had. Nu 40 jaar later denk ik: lekker boeiend, als die trein maar rijdt.
Zelfde met de controle op het vliegveld: lekker boeiend wie het doet, als het maar opschiet.
Alle reacties Link kopieren
Ik las het echt compleet anders dan jullie: dat ze zo verbaasd was dat de controle zo minimaal was.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
ninanoname schreef:
20-06-2019 16:29
Ik las het echt compleet anders dan jullie: dat ze zo verbaasd was dat de controle zo minimaal was.
Ja dat bedoel ik maar laat maar joh.
Ik vlieg dus vaak zat met wit poeier en er is nooit gecontroleerd, door niemand niet. Niet door mensen of door labradors.
Ik vind de checks ook het akeligste deel van een vliegreis. Bij mij gaat altijd alles piepen. Ik weet dat ik niks bij me heb, maar ik ben dan toch bang dat ik per ongeluk ergens in ben getrapt of dat er iets aan me is blijven kleven.

Wat ik ook heel lastig vind, is dat de regels zo verschillen. Vorige maand wilde ik op het vliegveld van vertrek mijn Fitbit af doen: niet doen mevrouw, doorlopen, omhouden. En op het vliegveld van aankomst vervolgens gefouilleerd, omdat ik hem daar dus bij voorbaat gewoon al om had gehouden terwijl ie daar juist wél af moest. En de ene keer moet je e-reader in zo’n bakje, de andere keer niet. Zo kan ik nog wel tien voorbeelden noemen. Wat meer eenduidigheid zou fijn zijn.
ClumsyNinja schreef:
20-06-2019 16:32
Ja dat bedoel ik maar laat maar joh.
Ik vlieg dus vaak zat met wit poeier en er is nooit gecontroleerd, door niemand niet. Niet door mensen of door labradors.
Je lijkt bijna teleurgesteld in het feit dat ze je magnesiumpoeder niet interessant vinden.
Tamago schreef:
20-06-2019 18:38
Ik vind de checks ook het akeligste deel van een vliegreis. Bij mij gaat altijd alles piepen. Ik weet dat ik niks bij me heb, maar ik ben dan toch bang dat ik per ongeluk ergens in ben getrapt of dat er iets aan me is blijven kleven.

Wat ik ook heel lastig vind, is dat de regels zo verschillen. Vorige maand wilde ik op het vliegveld van vertrek mijn Fitbit af doen: niet doen mevrouw, doorlopen, omhouden. En op het vliegveld van aankomst vervolgens gefouilleerd, omdat ik hem daar dus bij voorbaat gewoon al om had gehouden terwijl ie daar juist wél af moest. En de ene keer moet je e-reader in zo’n bakje, de andere keer niet. Zo kan ik nog wel tien voorbeelden noemen. Wat meer eenduidigheid zou fijn zijn.
Ander land, andere regels, ander apparatuur, andere instelling van het apparaat.

Hoe dan ook, horloge om, horloge af, iPad er in, iPad eruit...wat maakt het uit? Het staat meestal met koeienletters en pictogrammen aangegeven wat ze van je willen. Je wordt hoogstens gefouilleerd of maken ze je tas even open. Relax!
ClumsyNinja schreef:
20-06-2019 16:32
Ja dat bedoel ik maar laat maar joh.
Ik vlieg dus vaak zat met wit poeier en er is nooit gecontroleerd, door niemand niet. Niet door mensen of door labradors.
Labradors zoeken ook naar iets wat naar drugs ruikt, niet naar wit/roze/groen/zwart poeder ;)
kadanz schreef:
20-06-2019 21:38
Ander land, andere regels, ander apparatuur, andere instelling van het apparaat.

Hoe dan ook, horloge om, horloge af, iPad er in, iPad eruit...wat maakt het uit? Het staat meestal met koeienletters en pictogrammen aangegeven wat ze van je willen. Je wordt hoogstens gefouilleerd of maken ze je tas even open. Relax!
Vaak geven de borden iets anders weer dan wat er uiteindelijk van je gevraagd wordt. Alsof het personeel gevraagd wordt om die dag eens op andere dingen te letten. En misschien is dat ook wel zo.

Hoe dan ook, ik voel me daardoor altijd enorm opgejaagd en wereldvreemd. Kom ook altijd in rare situaties terecht. Zo werd ik een keer bijna gedwongen om een fleece vest uit te trekken terwijl ik er alleen een bh’tje onder droeg - zij vonden het een jas en die móést uit, ik droeg het als trui. Nou, dat vind ik écht vervelend.
Tamago schreef:
20-06-2019 21:51
Vaak geven de borden iets anders weer dan wat er uiteindelijk van je gevraagd wordt. Alsof het personeel gevraagd wordt om die dag eens op andere dingen te letten. En misschien is dat ook wel zo.

Hoe dan ook, ik voel me daardoor altijd enorm opgejaagd en wereldvreemd. Kom ook altijd in rare situaties terecht. Zo werd ik een keer bijna gedwongen om een fleece vest uit te trekken terwijl ik er alleen een bh’tje onder droeg - zij vonden het een jas en die móést uit, ik droeg het als trui. Nou, dat vind ik écht vervelend.
Mensen schieten hier in de stress omdat hun Fitbit wel of niet af moet..
Maar lees ik goed dat jij persoonlijk, slechts gekleed in een BH door het poortje moest lopen? En je hebt dit ook gedaan?? In NL? Serieus? Je dikt het niet een klein beetje aan?

Dat is zwaar abnormaal en zou ik niet gepikt hebben.
Nu zijn er wel mensen die alleen in BH reizen, maar dat is een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Mijn rok is in Griekenland weleens publieke opgetild bij een controle. Ik had een maxi rok aan en die werd opgetild tot mijn ondergoed zichtbaar was. Zonder te vragen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
kadanz schreef:
20-06-2019 21:36
Je lijkt bijna teleurgesteld in het feit dat ze je magnesiumpoeder niet interessant vinden.
De logica is gewoon weg van wat wel of niet mag. Ik heb wel eens een karabiner in moeten leveren want die zou ik kunnen gebruiken als wapen. Kom op zeg, als we zo redeneren kan ik je ook levensgevaarlijk bedreigen met een laptop, daar kan je ook klappen mee uitdelen. Of een fles zonnebrandcreme die je vergeten bent van je daypack in je incheck bagage te stoppen - overduidelijk alleen maar zonnebrandcreme en écht geen explosief maar het gaat genadeloos de vuilnis in. Zo onnodig.
Ik neem de hele beveiliging gewoon niet echt serieus meer omdat ze met name op jacht lijken te zijn naar mijn vergeten spa rood.

En nu heb ik echt niets interessants bij me maar ik ken zat mensen die kleine hoeveelheden harddrugs mee weten te nemen als ze vliegen, dus dat glipt er dan kennelijk wel weer makkelijk doorheen.
Dat van de carabiner is jammer. Maar je begrijpt nog steeds niet dat de security niet naar hard drugs zoekt.

Hee, begrijp me niet verkeerd, ik erger me soms ook rot, zeker toen ze een keer mijn kaas af wilden pakken. Gelukkig corrigeerde de supervisor zijn overijverige collega!
Somma schreef:
17-06-2019 20:12
Waarom denk jij dat die koelelementen niet gezien zijn? Doe mogen gewoon mee!
Koelelementen als in zakjes gevuld met water?
Ik moest op Schiphol mijn oversized trui uit, ondanks dat ik zei dat ik er geen hemdje onder had. De reden die ze gaven: er kon wat onder verborgen worden en fouilleren met de trui aan vond ze niet goed genoeg. Dus toen stond ik daar bij de security in mijn BH.

Aanvulling: ik had stampij kunnen maken, maar ik was al laat voor mijn vlucht en had geen zin in gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Ik vlieg regelmatig en die fitbit mag altijd omblijven. In Amerika halen ze er een doekje over om te testen.

Alles met een rits moet inderdaad uit, net als vestjes die los om je heen hangen.
Alle hoge schoenen moeten uit. Wil je niet door de scan en gefouilleerd worden dan moet je je schoenen sowieso uittrekken.
Mijn laatste keer in Amerika moest ik inderdaad alles uit mijn handbagage halen. Vanaf Schiphol hoefde dat niet meer. Ik heb begrepen dat er nog een terminal is waar dat wel moet, want de scanners zijn nog niet vervangen. Bij de terminals waar je alles in de tas kunt laten staan bordjes met o.a. de mededeling dat vloeistoffen in de tas mogen blijven.

Vanaf het ene vliegveld kwam ik met volle waterflessen door de scan, terwijl een pincet wel uit de tas werd gehaald. Bij het andere vliegveld was de super pincet niet opgevallen en het water dan weer wel.
Ach en die keer dat ik al die alarmbellen in Londen af liet gaan omdat ik mijn deo niet in het tasje met vloeistoffen had gedaan, vond ik alleen maar komisch. Vooral toen de beveiligingsbeamte quasi streng zei dit moet in het plastic tasje en me daarna vertelde dat dit zo vaak voorkomt.
We’re all mad here
PhiIae schreef:
21-06-2019 08:40
Ik moest op Schiphol mijn oversized trui uit, ondanks dat ik zei dat ik er geen hemdje onder had. De reden die ze gaven: er kon wat onder verborgen worden en fouilleren met de trui aan vond ze niet goed genoeg. Dus toen stond ik daar bij de security in mijn BH.

Aanvulling: ik had stampij kunnen maken, maar ik was al laat voor mijn vlucht en had geen zin in gedoe.
Wauw...Dit is heel vreemd. Er zijn speciale hokjes met privacy voor dit soort gevallen. Zo veel moslima’s die hun sluier niet in het zicht van de passagiers af willen doen, of mensen met protheses en dergelijke. Die gaan allemaal met een seksegenoot in zo’n hokje om gefouilleerd te worden.

Ik kan het me dus haast niet voorstellen dat ze je moedwillig in je BH laten staan in het zicht van andere passagiers. Die lui werken ook nog in losse teams, in het volle zicht van de marechaussee, bewakingscamera’s en andere passagiers. Één foto in de Telegraaf en ze kunnen een uitkering aanvragen! Ik denk niet dat ze ontslag willen riskeren door passagiers uit te kleden..


Wellicht een geval van miscommunicatie in combinatie met haast?

Ik zou alsnog een klacht indienen, ze weten op Schiphol precies wie wanneer gewerkt heeft.
Alle reacties Link kopieren
Brave gezinnetjes en anderen waarvan je direkt ziet dat die geen vlieg doen worden gecheckt alsof het potentiële criminelen zijn. Streng kijkende veiligheidsmedewerkers, handbagage gecheckt, gefouilleerd, schoenen uit etc. etc.. Maar ja iedereen moet gecontroleerd worden want anders is er sprake van profilering en da mag nie.

Positief is wel dat het voor goede werkgelegenheid zorgt.
Boogschutter10 schreef:
21-06-2019 18:42
Brave gezinnetjes en anderen waarvan je direkt ziet dat die geen vlieg doen worden gecheckt alsof het potentiële criminelen zijn. Streng kijkende veiligheidsmedewerkers, handbagage gecheckt, gefouilleerd, schoenen uit etc. etc.. Maar ja iedereen moet gecontroleerd worden want anders is er sprake van profilering en da mag nie.

Positief is wel dat het voor goede werkgelegenheid zorgt.
Wat bedoel je hier precies mee? Alleen de mensen die eruit zien is potentiële criminelen of terroristen moeten worden gecontroleerd? Ze controleren ook de "braverds", omdat je anders alleen op stereotypen af kunt gaan.

Het is alsnog zo dat je met een Pakistaans uiterlijk door security grondiger wordt beoordeeld dan met je Zweedse looks. Maar bij de douane, die meer op drugs etc. zijn gefocust, zal je er als blond jong meisje dat alleen naar Colombia vliegt weer eerder uitgepikt worden in verband mogelijk smokkelen.

Hoe dan ook, júist om ook verdachte figuren standaard te kunnen checken, moet het systeem er op gericht zijn dat iedereen de procedures doorloopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven