Viëtnam al verpest door toerisme?

20-10-2020 22:41 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is de afgelopen jaren wezen backpacken in Vietnam en wat vond je ervan? Omdat het al meerdere jaren zeer populair is bij backpackers ben ik een beetje bang dat het al verpest is door het toerisme. Of valt het mee en kun je dit gemakkelijk ontlopen?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
xiawoman schreef:
23-10-2020 10:35
Natuurlijk ben je niet verzekerd als je in Vietnam een motor huurt zonder Nederlands motorrijbewijs. Lijkt me vrij logisch. En gevaarlijk. Ik snap dat soort ‘reizigers’ niet, boeken voor 300 euro een vliegticket naar het meest exotisch klinkende land, maar hebben geen idee van de lokale regels en wetten en inlezen is blijkbaar teveel werk.
Wat een vooroordeel. Zelf ook overal een scooter gehuurd. Ik heb een motorrijbewijs. In Sri Lanka zelfs door het verhuurbedrijf een speciaal lokaal certificaat laten ophalen, zodat ik daar zonder problemen kon rondrijden. Heerlijk als je aangehouden wordt en je papieren kloppen gewoon 8-)
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
22-10-2020 18:55
Op Mars schijnt het nog vrij authentiek te zijn. Maar dan moet je er wel snel bij wezen!
Ik stel voor dat jij Kadanz en alle andere zuurpruimen daar alvast een beetje de boel gaan verkennen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Knuddestudder schreef:
23-10-2020 00:25
Overal waar op zijn minst regelmatig toeristen komen is het door die toeristen niet meer authentiek. Zo gaat dat nu eenmaal. Heb vooral niet de illusie dat je met je rugzak aan het "reizen door authentiek gebied" bent, je bent gewoon een standaard toerist die door de bevolking van een kilometer afstand herkend wordt als manier om geld aan te verdienen, net als hier.
Nou er is echt wel verschil tussen gebieden waar het gewoon leuk toeristisch iets, inderdaad dat het je gewoon wat gemakkelijker wordt gemaakt als toerist om te reizen en mooie bezienswaardigheden te bekijken. En plaatsen waar het een grote kermis is geworden en je op moet letten dat je niet per ongeluk iemand te lang aankijkt omdat deze persoon anders aan je kont blijft hangen net zolang totdat je iets van hem of haar hebt gekocht.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
fromfebruary schreef:
23-10-2020 05:42
Ik heb heel wat van Zuid-Oost Azië gezien, en Vietnam is (samen met Indonesië) toch wel favoriet! Ja, er zijn absoluut toeristische plekken, maar dat is prima (ook met OV) te vermijden.

Verstandig om het bij het OV te houden. Ik zou zelf nooit (meer) op pad gaan met een gehuurde scooter/motor, waar dan ook in Azië. Been there, done that. Met een kin vol hechtingen en door gekneusde ribben m'n duikplannen moeten annuleren, én erachter komen dat je dus niet verzekerd bent als je geen Nederlands motorrijbewijs hebt! Een te gekke ervaring in Vietnam vond ik een motortocht met een gids, van Hue naar Hoi An, over de oude Ho Chi Minh route door de jungle. Geweldige manier om een deel van het land te zien, je support er een local mee en je hebt toch die unieke ervaring die je niet hebt met de bus.

Mocht je interesse hebben, dan wil ik je best de link naar m'n blog sturen (voorjaar 2019).
Ik ken echt verschillende verhalen van mensen die zijn wezen backpacken in Azië, daar een motor of een scooter hebben gehuurd en daar een ongeluk(je) hebben gehad. En dat was zeker niet altijd hun eigen schuld. Dus ik heb al een tijd geleden me daar niet aan te wagen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
mevrouwiglesias schreef:
23-10-2020 10:58
Nou er is echt wel verschil tussen gebieden waar het gewoon leuk toeristisch iets, inderdaad dat het je gewoon wat gemakkelijker wordt gemaakt als toerist om te reizen en mooie bezienswaardigheden te bekijken. En plaatsen waar het een grote kermis is geworden en je op moet letten dat je niet per ongeluk iemand te lang aankijkt omdat deze persoon anders aan je kont blijft hangen net zolang totdat je iets van hem of haar hebt gekocht.
Dat klopt, maar in de meeste landen kun je dat toch prima vermijden?
Ben je al eens in Zo-Azië geweest of is de eerste keer?
essychan schreef:
23-10-2020 10:48
Wat een vooroordeel. Zelf ook overal een scooter gehuurd. Ik heb een motorrijbewijs. In Sri Lanka zelfs door het verhuurbedrijf een speciaal lokaal certificaat laten ophalen, zodat ik daar zonder problemen kon rondrijden. Heerlijk als je aangehouden wordt en je papieren kloppen gewoon 8-)
Ja, jij hebt een motorrijbewijs, dat is heel anders natuurlijk. Het is nogal naïef om te denken dat je in Vietnam wel even (verzekerd) mag rondtoeren op een motor ZONDER een motorrijbewijs. Veel (jonge) backpackers denken dat er in ZO Azie geen regels zijn en dat alles mag. Ook daar moet je gewoon je motorrijbewijs hebben. Ja, zelfs in Thailand. En nee, als je een ongeluk hebt gehad, betaald de verzekering niets. De schade aan de scooter, de ziekenhuisopname, etc mag je allemaal zelf voor opdraaien.

Maar dat is hier in Nederland ook hoor als je zonder rijbewijs een ongeluk veroorzaakt. Waarom zou dat in Vietnam anders zijn? @(
Alle reacties Link kopieren
xiawoman schreef:
23-10-2020 11:49
Ja, jij hebt een motorrijbewijs, dat is heel anders natuurlijk. Het is nogal naïef om te denken dat je in Vietnam wel even (verzekerd) mag rondtoeren op een motor ZONDER een motorrijbewijs. Veel (jonge) backpackers denken dat er in ZO Azie geen regels zijn en dat alles mag. Ook daar moet je gewoon je motorrijbewijs hebben. Ja, zelfs in Thailand. En nee, als je een ongeluk hebt gehad, betaald de verzekering niets. De schade aan de scooter, de ziekenhuisopname, etc mag je allemaal zelf voor opdraaien.

Maar dat is hier in Nederland ook hoor als je zonder rijbewijs een ongeluk veroorzaakt. Waarom zou dat in Vietnam anders zijn? @(
Dat klopt inderdaad! Prima als je een motor wil huren, maar wees je wel bewust van de risico’s.

Zelf trouwens ook een ongeluk gehad, best wel schaafwonden en dikke blauwe plek. Mijn scooter zag er niet best uit met een gedraaide voorvork. Ik dacht: oh shit, dit wordt mn portemonnee trekken. Scooter naar de shop, reparatiekosten was iets van €40. Supergoedkoop! Dagje bijkomen van de schrik en daarna gewoon weer verder gereden.
Sterker nog, een Nederlands rijbewijs is niet geldig, je moet een internationaal rijbewijs hebben. Die had ik, maar ik kocht een motor in Azië en zelfs met alle juiste papieren was het een heel ingewikkeld gedoe om het verzekerd te krijgen.
Ik had echt mijn best gedaan, maar kwam er achteraf achter dat ik toch nog ergens een formulier gemist had en dus niet verzekerd was. Gelukkig geen ongeluk gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben juist erg blij dat er in ZO Azië op iedere hoek van de straat een Aziatische versie (lees: noodle- en rijststalletje) van Jan Patat staat, heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Vond Vietnam fantastisch (4 weken in 2018). Wel een scooter (maar ivm de hogere CC's meer een motor, anders kom je de berg niet op) en op onwijs mooie, niet toeristische plekken geweest. Maargoed, dat moet je willen, zien zitten om dat risico te nemen. Toch heb ik me daar op mijn scooter (nooit eerder gereden) niet onveilig gevoeld in het verkeer, vaak ook omdat ik juist op veel rustige/ niet toeristische plekken gereden heb.
Toeristische plaatsen in overvloed, maar vaak ook met een reden. Combineren vond ik zelf heel goed te doen, maar zat ook vaak in hostels waar je sowieso natuurlijk een hoop toeristen ontmoet. Was voor mijzelf ook wel een must, aangezien ik solo onderweg was.

Het land is in elk geval groot genoeg om een route uit te stippelen waarbij je niet veel toeristen hoeft tegen te komen. Hoewel het verkeer natuurlijk met name naar deze trekpleisters goed georganiseerd is. Overigens vond ik die slaapbussen wel een uitkomst, dat is allemaal erg goed geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment is het er heerlijk rustig.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
24-10-2020 09:39
Op dit moment is het er heerlijk rustig.
Haha, dat geloof ik meteen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
24-10-2020 09:39
Op dit moment is het er heerlijk rustig.
Het meest recente wat ik me herinner over toeristen in Vietnam is dat ze werden opgesloten in hotels, keiharde quarantaine, ze mochten er echt niet uit, maar kregen ook niet genoeg eten, of informatie over wanneer ze weer weg mochten. Ik heb daarna eigenlijk niet meer gehoord hoe het die mensen is vergaan, maar echt een gezellig einde aan de vakantie was het vast niet.
You can never have too many hats, gloves and shoes
patsy--stone schreef:
24-10-2020 18:17
Het meest recente wat ik me herinner over toeristen in Vietnam is dat ze werden opgesloten in hotels, keiharde quarantaine, ze mochten er echt niet uit, maar kregen ook niet genoeg eten, of informatie over wanneer ze weer weg mochten. Ik heb daarna eigenlijk niet meer gehoord hoe het die mensen is vergaan, maar echt een gezellig einde aan de vakantie was het vast niet.
Wel heel authentiek zo’n ervaring :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
xiawoman schreef:
23-10-2020 10:35
Natuurlijk ben je niet verzekerd als je in Vietnam een motor huurt zonder Nederlands motorrijbewijs. Lijkt me vrij logisch. En gevaarlijk. Ik snap dat soort ‘reizigers’ niet, boeken voor 300 euro een vliegticket naar het meest exotisch klinkende land, maar hebben geen idee van de lokale regels en wetten en inlezen is blijkbaar teveel werk.
Voordat je je oordeel velt: het heeft NIETS te maken met lokale regels en wetten, maar met de Nederlandse wetgeving. Ter verduidelijk moet ik vermelden dat ik een scooter huurde, dus geen (schakel)motor. Met een NL rijbewijs kun je daarmee gewoon in NL rijden, dus geen probleem, dacht ik. Echter was er destijds niets te vinden over het feit dat dat maar geldt tot 50cc, en in Azie scooters al minimaal 100cc zijn, wat volgens de Nederlandse wetgeving dus onder motor valt.
Alle reacties Link kopieren
fromfebruary schreef:
25-10-2020 23:26
Voordat je je oordeel velt: dit had niets te maken met lokale regels en wetten, maar met de Nederlandse wetgeving. Ter verduidelijk moet ik vermelden dat ik een scooter huurde, dus geen (schakel)motor. Met een NL + internationaal rijbewijs kon ik daarmee gewoon in Indonesie rijden, want daar keurig m'n research naar gedaan. Echter was er destijds niets te vinden over het feit scooters in Azie al minimaal 100cc zijn, wat volgens de Nederlandse wetgeving dus als motor gecategoriseerd wordt. Precies om die reden vemeld ik het nu overal waar ik mensen hoor adviseren/overwegen om een 'scooter' (= motor) te huren in Azie.
Alle reacties Link kopieren
Prachtig land. Hoe toeristisch het wordt kun je zeker zelf beinvloeden. Ik heb gemerkt dat het heel gemakkelijk is om via een hotel een local te vinden die je graag rondleidt naar minder toeristische gebieden. Zo zijn wij een dag met een jonge student op de scooter door de mekong delta gereden naar zijn familie. Geen andere toeristen gezien. Ook het noorden is nog relatief onontdekt (behalve Sapa), maar zelf door de bergen rondtrekken biedt wel uitdagingen, want ze rijden als gekken en het is slecht begaanbaar. Wij vonden de balans tussen niet-toeristisch en mega-toeristisch (bijv. Halong Bay en Hoi An) trouwens heerlijk. Als je niet vies bent van wat avontuur, zeker doen! Misschien niet in 2021 trouwens, want naast COVID zijn er momenteel ook flinke overstromingen, dus het is maar de vraag hoe het land er bij ligt over enkele maanden.
Keep on dreaming!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven