Vliegtaks: 7 euro per ticket

07-12-2018 10:20 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.nu.nl/geldzaken/5615768/kab ... mming.html

Plotseling besloten! De nieuwe vliegtaks gaat 7 euro per ticket bedragen, ongeacht waar je naar toe vliegt.

Terecht of onterecht .... .

De nieuwe vliegtaks gaat 7 euro per vliegticket bedragen, ongeacht waar je naar toe vliegt

Totaal aantal stemmen: 105

Mee eens. Milieuvervuilers moeten betalen. (26%)
Oneens. Die 7 euro per vliegticket is veel te weinig! (53%)
Oneens. De zoveelste maatregel waardoor de koopkracht achteruit gaat. Voor het milieu maakt dit niks uit. (21%)
Wat weinig. Mag van mij wel flink omhoog.
Alle reacties Link kopieren
Eens. Ik vlieg zelf ook een aantal keer per jaar (werk en eenmaal per jaar vakantie). De tickets kunnen tegenwoordig belachelijk goedkoop zijn, waardoor sommigen maar een stedentrip plannen 'omdat het goedkoop is' (ja, zo zeggen sommigen dat). Het OV goedkoper maken en verbeteren zou een goede stap zijn om mensen minder te laten vliegen denk ik. Vliegen is belastend, maar wel goedkoop en snel. Biedt mensen een (veel) goedkoper en fijner alternatief aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat mensen die geld hebben om vaak te vliegen zich echt niet druk maken om een bedrag van 7 euro. Als dat bedoeld is om het aantal vluchten omlaag te brengen slaan ze de plank echt mis.
Ik vind die 7 euro helemaal niet veel en ik ga er ook niet minder om vliegen.
Alle reacties Link kopieren
Veel te laag, maar een begin. Op vliegen wordt geen belasting geheven, op treintickets bijvoorbeeld wel. Zou mooi zijn als de opbrengsten worden geïnvesteerd in een fijn alternatief.
Lucifer2018 schreef:
07-12-2018 10:26
Wat weinig. Mag van mij wel flink omhoog.
Dit. En maak treinreizen goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
LoL mensen willen meer belasting betalen ondanks we voor alles belasting betalen.

#GeleHesjes
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk weinig. Als ze het OV nou subsidiëren zoals ze dat met de luchtvaart doen...
Alle reacties Link kopieren
TheMan90 schreef:
07-12-2018 10:41
LoL mensen willen meer belasting betalen ondanks we voor alles belasting betalen.

#GeleHesjes
Het gaat om de logica achter belastingen. Vliegen is voor velen niet echt nodig, maar wel een grote belasting voor het milieu. Dan kun je daar beter hogere belasting op zetten, en treinreizen lager of niet. Op die manier kun je stimuleren dat mensen alternatieven zoeken voor het vliegtuig.
Fijn dat ze het in elk geval betaalbaar houden. Het leven wordt al steeds duurder, als ze dan ook de pleziertjes nog onmogelijk zouden maken voor mensen die geen boven modaal inkomen hebben \wordt het steeds minder de moeite waard om nog verder te leven.
Alle reacties Link kopieren
Zoiets hebben we toch eerder gehad? Toen ging iedereen massaal vanaf Weeze of Brussel vliegen...

Ik vind die 7 euro een veel te laag bedrag, dit is niet iets wat de gemiddelde vakantieganger of stedentripper in zijn/haar portemonnee gaat voelen.

Treinreizen subsidiëren en sneller maken zou veel effectiever kunnen zijn.
TheMan90 schreef:
07-12-2018 10:41
LoL mensen willen meer belasting betalen ondanks we voor alles belasting betalen.

#GeleHesjes
Heel grappig dat je er geen van snapt inderdaad. :rofl:
stippensokken schreef:
07-12-2018 10:50
Zoiets hebben we toch eerder gehad? Toen ging iedereen massaal vanaf Weeze of Brussel vliegen...

Ik vind die 7 euro een veel te laag bedrag, dit is niet iets wat de gemiddelde vakantieganger of stedentripper in zijn/haar portemonnee gaat voelen.

Treinreizen subsidiëren en sneller maken zou veel effectiever kunnen zijn.
Waarom moet men dit in z'n portemonnee voelen? Dan pak je degenen die al de minste kans hebben om op vakantie te gaan. Met de trein kom je niet verder dan de omliggende landen en de verbindingen zijn slecht én het is ook nog 'ns heel duur.
stippensokken schreef:
07-12-2018 10:50
Zoiets hebben we toch eerder gehad? Toen ging iedereen massaal vanaf Weeze of Brussel vliegen...

Ik vind die 7 euro een veel te laag bedrag, dit is niet iets wat de gemiddelde vakantieganger of stedentripper in zijn/haar portemonnee gaat voelen.

Treinreizen subsidiëren en sneller maken zou veel effectiever kunnen zijn.
Als je die 7 euro daar nou eens voor gaan gebruiken. Maar liever nog 3/4x zo hoog en dat inderdaad investeren in schonere manieren om te reizen.
Overigens vlieg ik zelf bij voorkeur vanuit Brussel omdat dat voor mij dichterbij is.
redbulletje schreef:
07-12-2018 10:52
Waarom moet men dit in z'n portemonnee voelen? Dan pak je degenen die al de minste kans hebben om op vakantie te gaan. Met de trein kom je niet verder dan de omliggende landen en de verbindingen zijn slecht én het is ook nog 'ns heel duur.
Nee, je pakt de veel reizers zoals jij. En dat vind je niet leuk. Mag hoor. Maar draai het niet zo dat het de armere medemensen gaat.

En ik ben zo'n minder kans op vakantie. Mocht ik wel op vakantie willen en dat per se met een vliegtuig willen doen en daar het geld voor bij elkaar krijgen na jaren sparen. Dan kan ik die 21 euro dan ook nog wel lijden. Paar weken extra wat euro's opzij.

Maar ik ben geen fan van vliegen, iets met milieu. Dus ik doe dat al 15 jaar niet en daarvoor ook amper.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 10:59
18.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Die 7 euro is heel weinig. Ik denk dat niemand er minder om gaat vliegen, dus het is gewoon een maatregel om de staatskas te spekken. Ben benieuwd of ze het gaan besteden aan duurzaamheid, maar denk eerder dat het gewoon in de algemene middelen pot verdwijnt.

Vlieg zelf bijna wekelijks voor werk. Heb wel een probleem als dit heel veel hoger dan 7,- gaat worden.
Sannie124 schreef:
07-12-2018 10:56
Die 7 euro is heel weinig. Ik denk dat niemand er minder om gaat vliegen, dus het is gewoon een maatregel om de staatskas te spekken. Ben benieuwd of ze het gaan besteden aan duurzaamheid, maar denk eerder dat het gewoon in de algemene middelen pot verdwijnt.

Vlieg zelf bijna wekelijks voor werk. Heb wel een probleem als dit heel veel hoger dan 7,- gaat worden.
Je werkgever of opdrachtgever gaat dat betalen neem ik aan?
Of je kan eens zien of je op een andere manier kan communiceren zo af en toe.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 10:57
7.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-12-2018 10:52
Waarom moet men dit in z'n portemonnee voelen? Dan pak je degenen die al de minste kans hebben om op vakantie te gaan. Met de trein kom je niet verder dan de omliggende landen en de verbindingen zijn slecht én het is ook nog 'ns heel duur.
Iets met milieuvervuiling en vliegen. Maar ik weet dat die boodschap aan jou niet besteed is.

Laat ze die 7 euro gebruiken om treinverbindingen te verbeteren, dan zijn we al een heel eind op weg.
Sannie124 schreef:
07-12-2018 10:56
Die 7 euro is heel weinig. Ik denk dat niemand er minder om gaat vliegen, dus het is gewoon een maatregel om de staatskas te spekken. Ben benieuwd of ze het gaan besteden aan duurzaamheid, maar denk eerder dat het gewoon in de algemene middelen pot verdwijnt.

Vlieg zelf bijna wekelijks voor werk. Heb wel een probleem als dit heel veel hoger dan 7,- gaat worden.
Als zakenreiziger wordt dat toch gewoon allemaal door de baas vergoed?
Goed zo!
En dan moeten ze dat geld wel besteden aan milieuvriendelijke alternatieven of andere zaken die goed zijn voor het milieu en niet aan bijv weer belastingfeestjes voor het bedrijfsleven.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-12-2018 10:58
Als zakenreiziger wordt dat toch gewoon allemaal door de baas vergoed?
En doorberekend in de tarieven en dus uiteindelijk door de eindgebruiker betaald.

Een vliegtax moeten ze vooral ook Europees aanpakken. Men wil met alles dat de vervuiler betaald, maar voor vliegen geldt dit absoluut nog niet. Ook het stimuleren van treinreizen binnen Europa vergt een Europese aanpak.
Dahlia74 schreef:
07-12-2018 11:05
En doorberekend in de tarieven en dus uiteindelijk door de eindgebruiker betaald.

Een vliegtax moeten ze vooral ook Europees aanpakken. Men wil met alles dat de vervuiler betaald, maar voor vliegen geldt dit absoluut nog niet. Ook het stimuleren van treinreizen binnen Europa vergt een Europese aanpak.
Voor andere vervuiling ook niet hoor.
Maar goed dat ze ergens beginnen met een soort van eerlijker beleid.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-12-2018 10:58
Als zakenreiziger wordt dat toch gewoon allemaal door de baas vergoed?
Als ik voor werk reis dan kan ik het declareren. Maar door de vele bezuinigingen in mijn sector, zit er nu ook een maximum aan, wat dus eerder bereikt gaat worden als de tickets veel duurder worden.

En een deel is woon-werk verkeer (werk in het buitenland en woon deels in NL), dus als het meer dan 7,- per ticket gaat worden dan gaat dat nog een duur grapje worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven