Vlucht geannuleerd door winterweer: claim indienen zinvol?
donderdag 8 januari 2026 om 22:52
Net als zovelen hebben wij te maken gehad met een geannuleerde vlucht (buiten EU, meer dan 3500 km) en konden pas een dag later naar huis.
Wel is er door de luchtvaartmaatschappij een hotel geregeld, transfer v.v. en eten/drinken. Het duurde allemaal een eeuwigheid en kostte veel tijd voor het zover was maar goed, uiteindelijk dus wel geregeld door hen.
Zijn er hier mensen die al eerder hiermee (annuleren ivm weer) te maken hebben gehad en toch een claim ter financiële compensatie hebben ingediend en hoe is dat verlopen?
Ik weet nl. dat ivm weersomstandigheden je waarschijnlijk geen recht hebt op een vergoeding (anders dan het recht op een overnachting en eten etc).
Heeft het zin om dit toch te proberen of zeggen jullie “bespaar je de moeite” ?
Wel is er door de luchtvaartmaatschappij een hotel geregeld, transfer v.v. en eten/drinken. Het duurde allemaal een eeuwigheid en kostte veel tijd voor het zover was maar goed, uiteindelijk dus wel geregeld door hen.
Zijn er hier mensen die al eerder hiermee (annuleren ivm weer) te maken hebben gehad en toch een claim ter financiële compensatie hebben ingediend en hoe is dat verlopen?
Ik weet nl. dat ivm weersomstandigheden je waarschijnlijk geen recht hebt op een vergoeding (anders dan het recht op een overnachting en eten etc).
Heeft het zin om dit toch te proberen of zeggen jullie “bespaar je de moeite” ?
vrijdag 9 januari 2026 om 10:53
Er zijn Europese regels voor vluchtvertraging. Vanaf 3 uur heb je recht op een financiële compensatie, waarbij het bedrag afhangt van de afstand. Mits er geen sprake van overmacht is (bv weersomstandigheden).Lolalieve schreef: ↑09-01-2026 10:45Ik zal ze het zeggen maar volgens mij gaan ze niets doen. Ze waren uiteindelijk 6 uur later thuis.
Ik ben echt niet van het onderste uit de kan halen, maar ik vind dat bedrijven er vaak wel makkelijk vanaf komen omdat mensen het gaan verklaren en goedpraten. De keren dat ik compensatie heb gevraagd was het ook legitiem.
Prima als je/ze geen claim willen indienen, maar klaag dan ook niet.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:55
Je schrijft 'net voor de sneeuw'. Dat kan, maar de vertraging op Schiphol had dus wel met het weer te maken. Vervelend, 5 uur vertraging, maar ook niet meer dan dat dus.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:59
Ik ben het met je eens, maar als ik het hier zo lees vinden mensen het moreel echt niet oké om een claim in te dienen. Terwijl er gewoon regels voor gelden.Nova schreef: ↑09-01-2026 10:53Er zijn Europese regels voor vluchtvertraging. Vanaf 3 uur heb je recht op een financiële compensatie, waarbij het bedrag afhangt van de afstand. Mits er geen sprake van overmacht is (bv weersomstandigheden).
Prima als je/ze geen claim willen indienen, maar klaag dan ook niet.
vrijdag 9 januari 2026 om 11:10
In het geval van TO niet nee. Want overmacht. En het is verder op de juiste manier opgelost.
Overigens kan ze best een claim indienen, maar de kans dat ze iets krijgt is nihil.
Bij jouw ouders ligt het aan de oorzaak van de vertraging. Ik dacht alleen een kapotte surf, maar lees nu ook over ijsvrij en vertraging door andere (?) oorzaak.
vrijdag 9 januari 2026 om 12:19
Eens. Niemand kan hier iets aan doen, en er wordt van alles geregeld om reizigers zo min mogelijk ongemak te bezorgen. Dan moet je daar niet ook nog een slaatje uit willen slaan.SirDidymus schreef: ↑08-01-2026 23:19Hebben jullie zelf financiële schade geleden door de vertraging?
Kijk, of het zinvol is of niet, vind ik niet zo van toepassing eerlijk gezegd. Want de overnachting is kosteloos geregeld begrijp ik, en ook vervoer en eten/drinken. Ik zou echt denken dit is overmacht, niks aan te doen. Die luchtvaartmaatschappij doet dat ook niet voor de fun, maar ook echt voor iedere veiligheid. Om daar dan ook nog een financieel slaatje uit te willen slaan vind ik zelf eigenlijk best bizar.
Dan zouden 8000 kandidaten bij het CBR ook een financiële compensatie kunnen aanvragen vanwege hun uitgestelde praktijkexamen. En die maken wel extra kosten nog omdat ze moeten blijven lessen in de tussentijd. Of, dan zou de rijschool dat moeten vergoeden. Als je het wil vergelijken met jouw vraag. Dat is best een beetje gek toch?
Nogmaals, wanneer je netjes gecompenseerd bent en verder geen echte hinder of kosten hebt gehad van die vertraging zou ik het erbij laten.
Is het door een fout van de maatschappij is het een heel ander verhaal. Maar door overmacht vind ik dat de mogelijkheid tot indienen van claims zou moeten vervallen.
vrijdag 9 januari 2026 om 12:23
In het geval van TO denk ik ook dat het overmacht was inderdaad. En het klinkt wel alsof ze het goed opgelost hebben. KLM vind ik meestal wel behulpzaam.Nova schreef: ↑09-01-2026 11:10In het geval van TO niet nee. Want overmacht. En het is verder op de juiste manier opgelost.
Overigens kan ze best een claim indienen, maar de kans dat ze iets krijgt is nihil.
Bij jouw ouders ligt het aan de oorzaak van de vertraging. Ik dacht alleen een kapotte surf, maar lees nu ook over ijsvrij en vertraging door andere (?) oorzaak.
Bij m’n ouders was het van alles. De eerste 3 uur bij vertrek was het door het weer in Nederland. Toen ze aankwamen was er geen ijsvrije parkeerplaats en daarna was de slurf kapot.
vrijdag 9 januari 2026 om 12:45
Drie uur vertraging door het weer in NL: overmacht.
Daarna geen ijsvrije parkeerplaats (overmacht) en een kapotte slurf (geen overmacht).
Geen recht op vergoeding dan denk ik want dat zou alleen voor de kapotte slurf zijn wat twee uur of minder vertraging heeft veroorzaakt.
vrijdag 9 januari 2026 om 12:47
Ik vind defect materiaal wel duidelijk wat anders ja. Materiaal moet je checken en op orde hebben. Tuurlijk kan het een keer misgaan, maar het is wel jouw verantwoordelijkheid. Ik weet persoonlijk niet of ik een claim zou indienen, maar zou het wel kunnen begrijpen als je hier veel hinder van ondervindt. Daarbij zou voor mij ook meewegen hoe er vanuit de vliegmaatschappij gecommuniceerd wordt en hoe meedenkend/helpend ze zijn. Het weer is gewoon een heel andere situatie.
vrijdag 9 januari 2026 om 12:52
Wij hebben wel eens geclaimd bij een defect toestel en 7 uur vertraging. Het bleek namelijk dat de maatschappij om kosten te besparen geen onderhoudsdienst en onderdelen op Schiphol had, die moesten eerst uit een ander land ingevlogen worden. En als ze dat nou meteen verteld hadden, hadden we nog iets kunnen gaan doen tijdens het wachten, maar we kregen 7 uur lang te horen dat we over 20 minuten zouden gaan boarden en niet weg moesten gaan
Harba lorifa
vrijdag 9 januari 2026 om 12:53
Ja klinkt logisch. Weer is sowieso overmacht inderdaad.Nova schreef: ↑09-01-2026 12:45Drie uur vertraging door het weer in NL: overmacht.
Daarna geen ijsvrije parkeerplaats (overmacht) en een kapotte slurf (geen overmacht).
Geen recht op vergoeding dan denk ik want dat zou alleen voor de kapotte slurf zijn wat twee uur of minder vertraging heeft veroorzaakt.
vrijdag 9 januari 2026 om 12:57
Echt…. Waarom open je eigenlijk zo’n topic dan??Holi-Day schreef: ↑09-01-2026 09:46Helder! Jullie zijn eensgezind
Maar ik dacht toch effe polsen of mensen hier ervaring mee hebben of er meer vanaf weten.
Ik weet genoeg!
En we zijn zeker heel blij thuis te zijn en verder was het qua opvang wel geregeld, al duurde het allemaal bij elkaar wel uuuuren.
We hebben enkele tientjes onkosten gemaakt maar dat is geen probleem verder en ga ik niets mee doen.
Vooral terugkijken op een fijne vakantie verder !
vrijdag 9 januari 2026 om 12:58
Zeker bij lange reizen is een bepaalde mate van onzekerheid een gegeven. Er kan zoveel gebeuren wat niet te voorspellen is. Daar moet je gewoon op voorbereid zijn. Niet weten waar je slaapt is een risico dat bij reizen hoort. Als je er over nadenkt is het eerder bijzonder dat je de hele wereld over kunt vliegen en dat het bijna altijd op minuten nauwkeurig lukt.Xella2019 schreef: ↑09-01-2026 10:38Uiteraard hebben veel mensen deze week vertraging opgelopen. Maar in de file staan of wachten op het ov terwijl je in Nl bent, is niet te vergelijken met uren wachten in het buitenland. Je hebt geen enkel idee waar je slaapt die nacht en wij wisten ook niet wanneer we terug zouden vliegen. Dat is toch anders wachten kan ik je vertellen, zeker met kinderen die al ver na hun bedtijd zitten. Omdat we in ‘niemandsland’ zaten, kon er ook geen eten gekocht worden.
En natuurlijk is het een eigen keuze om te reizen. Maar het is niet onredelijk om het vervelend te vinden dat je uren moet wachten en weinig te eten krijgt.
vrijdag 9 januari 2026 om 13:13
Appletje schreef: ↑09-01-2026 12:58Zeker bij lange reizen is een bepaalde mate van onzekerheid een gegeven. Er kan zoveel gebeuren wat niet te voorspellen is. Daar moet je gewoon op voorbereid zijn. Niet weten waar je slaapt is een risico dat bij reizen hoort. Als je er over nadenkt is het eerder bijzonder dat je de hele wereld over kunt vliegen en dat het bijna altijd op minuten nauwkeurig lukt.
Op zich is dat waar. Al kan ik me wel voorstellen dat de prijs dan ook meetelt. Als je naar de andere kant van de wereld vliegt betaal je soms ook een vermogen, zeker als je met een gezin bent. Aan de ene kant is het een wonder dat je in een dag naar de andere kant van de wereld kunt vliegen en daar kun je onzekerheid bij incalculeren. Aan de andere kant verwacht je ook meer service als je 5000 euro hebt uitgegeven.
Als je voor 100 euro naar Alicante bent gevlogen is dat anders.
Maar hoe dan ook speelt hier wel overmacht mee en het is in het algemeen wel even een confrontatie met de realiteit dat we niet alles in de hand hebben. Ook nu in Nl blijkt het best handig om voor een aantal dagen eten in huis te hebben bijvoorbeeld, maar dat terzijde.
Harba lorifa
vrijdag 9 januari 2026 om 13:21
Mijn zus zou afgelopen maandag met de KLM van Wenen naar Amsterdam vliegen. We hebben zondag de hele dag met twee telefoons geprobeerd om KLM te bereiken, niet gelukt natuurlijk. Mijn zus is dinsdag met de trein naar huis gegaan, en heeft maandag via de KLM app haar vlucht geannuleerd en om terugbetaling gevraagd.
Woensdag al stond het hele bedrag van de terugvlucht al op haar rekening!
Woensdag al stond het hele bedrag van de terugvlucht al op haar rekening!
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
vrijdag 9 januari 2026 om 13:25
vrijdag 9 januari 2026 om 13:39
Ik snap dit dus niet. Je betaalt veel geld voor een dienst, hier een vlucht. Dat loopt niet soepel wat kan gebeuren. Maar dan is het dus wel allemaal je eigen probleem en hoef je niet te verwachten dat je geholpen wordt wat betreft eten of drinken. OP kreeg gelukkig wel hulp.
Het gaat erom hoe je het als maatschappij oplost en communiceert. Dat is bij ieder bedrijf en persoon.
vrijdag 9 januari 2026 om 13:40
Er wordt hulp geboden met wat er op dat moment voor handen is, ergo; een broodje.Lolalieve schreef: ↑09-01-2026 13:39Ik snap dit dus niet. Je betaalt veel geld voor een dienst, hier een vlucht. Dat loopt niet soepel wat kan gebeuren. Maar dan is het dus wel allemaal je eigen probleem en hoef je niet te verwachten dat je geholpen wordt wat betreft eten of drinken. OP kreeg gelukkig wel hulp.
Het gaat erom hoe je het als maatschappij oplost en communiceert. Dat is bij ieder bedrijf en persoon.
vrijdag 9 januari 2026 om 13:55
Het klopt zeker dat verre reizen altijd een mate van onzekerheid met zich meebrengt. En dat is prima. Maar we hadden bewust een rechtstreekse, dus duurdere, nachtvlucht geboekt. En dan is het zuur als je vlucht niet gaat en je wordt overgeboekt naar een maatschappij met minder service en een overstap. En dat je een hele tijd moet wachten voor je iets weet, zonder dat er iets wordt geregeld qua eten. Dat we het even vervelend vonden, vind ik ook niet raar. Al konden we snel schakelen, we hebben er nog leuke dagen van gemaakt. Maar dat we naast onze extra hotelovernachtingen en eten nog een extra compensatie kregen, vond ik dan ook terecht.Appletje schreef: ↑09-01-2026 12:58Zeker bij lange reizen is een bepaalde mate van onzekerheid een gegeven. Er kan zoveel gebeuren wat niet te voorspellen is. Daar moet je gewoon op voorbereid zijn. Niet weten waar je slaapt is een risico dat bij reizen hoort. Als je er over nadenkt is het eerder bijzonder dat je de hele wereld over kunt vliegen en dat het bijna altijd op minuten nauwkeurig lukt.
Zeker omdat we ook extra vakantiedagen hebben moeten opnemen en daar nog kosten hebben moeten maken. Je kan moeilijk twee dagen op je hotelkamer blijven zitten.
Overigens hoorden we achteraf dat mensen zelf een hotel hadden geregeld en de kosten bij de vliegmaatschappij mochten neerleggen. Dat hebben we de tweede nacht wel gedaan, maar mochten we dit weer meemaken dan doe we het direct zelf. Scheelt toch lang wachten en dan heb je het zelf in de hand. Voor mezelf vind ik dat wachten niet zo’n probleem. Maar met kinderen die ver voorbij hun normale bedtijd zitten en honger hebben, ligt dat net anders.
vrijdag 9 januari 2026 om 14:04
Dat was alleen bij het eerste stuk. 1 voucher van 4 euro per persoon. Ik vind dat niet veel als je in totaal 5 uur vertraging hebt. Ze kregen verder niets te eten in het vliegtuig en daarna. Een gedeelte is overmacht, maar het is wel heel vervelend, ook als de communicatie niet goed is.BrutaImmaculata schreef: ↑09-01-2026 13:40Er wordt hulp geboden met wat er op dat moment voor handen is, ergo; een broodje.
vrijdag 9 januari 2026 om 14:26
Ik had ooit eens vertraging toen we vanuit Costa Rica naar huis vlogen. Vertraging van 2 uur op San Jose en vervolgens in Madrid de vlucht naar Schiphol gemist, 7 uur wachten op de eerstvolgende. Heb geen voucher gezien, en heb daar ook verder helemaal niet bij stil gestaan om hierom te vragen.
Was al blij dat er nog plaats was op die vlucht naar Amsterdam...
Ander deel van onze groep was overboekt, die hebben een hotelovernachting met eten/drinken gekregen en 800 dollar schadevergoeding per persoon.
Was al blij dat er nog plaats was op die vlucht naar Amsterdam...
Ander deel van onze groep was overboekt, die hebben een hotelovernachting met eten/drinken gekregen en 800 dollar schadevergoeding per persoon.
vrijdag 9 januari 2026 om 14:32
In dit geval vind ik het idd moreel niet okee, zelfs al zouden de regels zo zijn dat er wel recht is op een vergoeding. Soms zijn dingen ook gewoon wat ze zijn, en dan kun je ook accepteren dat (goedkoop) reizen ook risico's met zich meeneemt. Net als zelf rijden met de auto en in een dikke file terecht komen.
Is het echt een fout van een maatschappij dan vind ik het een heel ander verhaal. Maar vanwege sneeuw of storm, of een andere voem van overmacht? Nee dat vind ik inderdaad vreemd om dan een vergoeding te verwachten.
Je vliegt al voor een appel en ei tegenwoordig de hele wereld rond, en wellicht maken die maatschappijen ook dikke winsten, maar als er iets gebeurd moet er ook best behoorlijk uitbetaald worden. Sommige mensen willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en waar mogelijk een financieel voordeel krijgen want daar menen ze recht op te hebben.
vrijdag 9 januari 2026 om 14:35
Klinkt logisch. Geen enkele maatschappij heeft op elk vliegveld onderdelen liggen en is vanuit kostenoogpunt volstrekt normaal. Vliegtuigonderdelen zijn extreem duur.
En niet elk toestel kan op elk vliegveld gerepareerd worden, daar moet toevallig net de expertise voor in huis zijn.
vrijdag 9 januari 2026 om 14:51
Dit inderdaad.Xella2019 schreef: ↑09-01-2026 10:17Uren wachten kan erg vervelend zijn, het maakt niet uit hoeveel km je moet reizen. Voor de reis kies je, voor uren wachten niet. Wij heb dit ook meegemaakt. Het duurt inderdaad heel lang eer er iets geregeld is. Dat is begrijpelijk, er moet voor veel reizigers een hotel worden geregeld. Dat neemt niet weg dat het vervelend is. Wij hadden kleine kinderen bij en dan ben je niet blij als je pas na middernacht bij een hotel bent en niet gegeten hebt sinds 3 uur ‘s middags.
We waren al vanaf 1.00 uur vanuit het hotel vertrokken, dus die nacht al niets geslapen want onze vlucht ging om 4.30 uur en de overstap was om 9.30 uur die dus vervolgens niet ging. Als je vervolgens dus erg lang overal moet wachten van de ene balie naar de andere en bijna niets gegeten hebt, ben je blij als je pas om 15.00 bij je hotel bent en eindelijk iets fatsoenlijks kunt eten en kunt slapen.
Precies wat jij zegt: het duurt gewoon allemaal erg lang voor het geregeld is want voor al die honderden passagiers moet e.e.a. omgeboekt en geregeld worden. Dat snap ik allemaal heus wel, maar neemt niet weg dat het erg vervelend is allemaal. Ook al is het verder wel geregeld. We hadden ook oprecht medelijden met de mensen die nog later pas werden omgeboekt. Of verhalen zoals ik hier ook wel lees van pas 4-5 dagen later naar huis kunnen, dat is toch wel erg. En dan vind ik wel (of je het ermee eens bent of niet) dat je dan wel extra compensatie mag krijgen bij zó’n lange vertraging, ook al is je hotel en eten geregeld.
Ook kost het ons een vakantiedag extra, want wij zouden ook de volgende dag weer moeten werken, wat nu dus niet ging. Ja, dat is een risico om de volgende dag weer te moeten werken, maar soms kan dat niet anders.
Normaal komen we ook niet de dag ervoor pas thuis maar plannen we er zeker 1-2 dagen tussen om even bij te komen maar nu dus niet. We zouden normaliter rond 17.00 uur thuis zijn, nu werd het tegen middernacht de volgende dag, dus een extra vakantiedag opnemen. Tsja, dat komt ook wel goed.
Voor alle duidelijkheid: het gaat mij er niet om om er “een slaatje uit te slaan” zoals gesuggereerd wordt maar als je ergens wel recht op zou blijken te hebben dan wil je dat ook gewoon even weten, toch?
Maar zoals gezegd: ik weet genoeg !
vrijdag 9 januari 2026 om 15:09
In discussies over het aantal vliegbewegingen wordt altijd gezegd dat Schiphol een extreem belangrijk knooppunt is en dat heel Europa zo ongeveer hier overstapt en dat er daarom vooral geen beperkingen aan Schiphol mogen zijn.margreetder schreef: ↑09-01-2026 14:35Klinkt logisch. Geen enkele maatschappij heeft op elk vliegveld onderdelen liggen en is vanuit kostenoogpunt volstrekt normaal. Vliegtuigonderdelen zijn extreem duur.
En niet elk toestel kan op elk vliegveld gerepareerd worden, daar moet toevallig net de expertise voor in huis zijn.
Dus Schiphol is niet “elk vliegveld”, Schiphol is (als het de vliegmaatschappijen uitkomt) supersuperbelangrijk. Als Schiphol zo extreem belangrijk is, en je kiest er dan voor dat je daar geen personeel of onderdelen hebt, prima, maar dan is het risico van de kosten voor de vliegmaatschappij. Dat kun je dan niet afwentelen op overmacht. Je weet dat je soms defecten hebt aan je vloot en dat je op een superbelangrijk knooppunt dat moet kunnen verhelpen. Dat risico hoef ik als reiziger niet te dragen onder het motto “oh dat was niet te voorzien en daar kunnen ze redelijkerwijs niks aan doen”.
Harba lorifa
vrijdag 9 januari 2026 om 15:10
Dat het vervelend is snap ik wel, to. Maar je kan ook denken, wat een pech, dat was even afzien, maar gelukkig zijn we goed thuis gekomen. Hier kan je over 5 jaar om lachen toch? (Weet je nog die keer dat...).
Dat altijd maar opeisen waar je recht op zou hebben ipv accepteren dat het soms wat anders loopt (door onvoorziene omstandigheden), dat snap ik niet zo goed. Daarnaast, reizen is avontuurlijk, er gebeuren dingen die je niet verwacht. Leuke en minder leuke, maar je maakt wel herinneringen
Dat altijd maar opeisen waar je recht op zou hebben ipv accepteren dat het soms wat anders loopt (door onvoorziene omstandigheden), dat snap ik niet zo goed. Daarnaast, reizen is avontuurlijk, er gebeuren dingen die je niet verwacht. Leuke en minder leuke, maar je maakt wel herinneringen
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in