Volgende week naar Egypte - wat zou je doen?

03-03-2026 13:17 122 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een jaar geleden al een reis naar Egypte geboekt met twee andere stellen (reisdatum volgende week donderdag). We waren er toen ook en het was zo gezellig met z'n zessen dat we meteen weer geboekt hebben. Hele jaar naar uitgekeken. First world problems, ik weet het, maar wat zouden jullie doen gezien de huidige situatie? De regio waar wij geboekt hebben zou nog veilig zijn (Hurghada), maar Amerika roept haar burgers wel dringend op het Midden-Oosten en omstreken te verlaten en Egypte staat ook in die lijst. Mijn man zegt dat de Amerikanen dat nogal snel zeggen, dat het ook in Nederland nog niet zo lang geleden niet veilig zou zijn aldus de VS en mensen terug moesten.
Natuurlijk kunnen we weinig anders dan afwachten, maar ja, het is al over ruim een week.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Omboeken naar Florida!
Mijn schoonouders zitten daar nu. Ze hebben totaal geen enkele problemen daar en ze genieten enorm van hun vakantie en het mooie weer. Toch vind ik het zelf een beetje griezelig, alles wat in de grotere regio gaande is kan zo verder uit de hand lopen. Ik zal blij zijn als ze weer in Nederland zijn. Ik zou ook niet met een gerust hart gaan, maar zolang NL reizen naar die regio niet afraadt wordt omboeken een duur verhaal voor jullie.
Die vraag kun je beter aan met ministerie van BZ vragen. Zij hebben zicht op actuelere situatie en zullen ook een indicatie af geven als het niet veilig is om te reizen. Ook omdat ze eventueel moeten repatriëren als het wel mis gaat.
Zo lang er geen reisverbod is, betwijfel ik of je zo maar kan annuleren eigenlijk..... Heb je een annuleringsverzekering afgesloten? Dan zou ik daar eens naartoe bellen voor advies...
Carpe Diem!
Ik geloof niet dat ik een rustige vakantie zou hebben.
misspatrice schreef:
03-03-2026 13:41
Zo lang er geen reisverbod is, betwijfel ik of je zo maar kan annuleren eigenlijk..... Heb je een annuleringsverzekering afgesloten? Dan zou ik daar eens naartoe bellen voor advies...
Je kan natuurlijk altijd zelf beslissen niet te gaan.
Of je je geld terug krijgt is een tweede.
Ik zou gaan, Hurghada ligt echt heel ver van de gebieden waar het nu onrustig is.

Tijdens de tweede Golfoorlog woon en werkte ik in Egypte. We wisten precies wanneer de Amerikanen weer een grote aanval wilde gaan uitvoeren, want toen ging het mobiele netwerk uit de lucht, en de GPS. Dat zal nu wel anders geregeld zijn.

Amerikanen vermijden het midden oosten al veel langer.

Egypte zit buiten het oliegebied. En heeft daarom niet zo veel waarde om gebombardeerd te worden. En Amerika gaat ook Egypte niet aanvallen.

In de vorige eeuw toen de IRA bomaanslagen deden in Engeland ETA in Spanje, gingen we ook massaal naar die lande op vakantie.

Zoals het er nu voorstaat zou ik wel lekker op vakantie gaan.
We hebben onze eigen reisadviezen in Nederland, dus waarom zou je op die van VS afgaan.

Ik zou zelf niet gaan. Een geel reisadvies is voor mij reden genoeg om uberhaupt niet te boeken voor een bestemming.

Maar zo lang er geen negatief reisadvies is krijg je je geld niet terug neem ik aan. Of er volgende week nog gevlogen kan worden naar Egypte, lijkt me ook vrij lastig te voorspellen.
mabel wijzigde dit bericht op 03-03-2026 14:05
0.38% gewijzigd
Ik zou niet gaan nu er onrust is in de omgeving. En ik zie nu dat het grootste gedeelte oranje is, klein stukje rood en in het midden een stuk geel. Ik zou daar als je naar een geel gebied gaat er niet tussen willen zitten. Is voor mij niet relaxed vakantie vieren.

BuZa:
De kleurcode van het reisadvies is rood voor Noord-Sinaï, de grenzen met Libië en Sudan, de Hala’ib-driehoek en Bir Tawil. Wat uw situatie ook is: reis niet hierheen. Het is er te gevaarlijk. Lees meer onder Regionale risico’s.
Kleurcode oranje geldt voor het westen van Egypte, het midden en noordwesten van Sinaï en het gebied rond de Hala’ib-driehoek. Reis alleen hierheen als het noodzakelijk is. Het is niet veilig er op vakantie te gaan.
Voor de rest van Egypte geldt kleurcode geel. U kunt hierheen reizen. Maar let op: er zijn bijzondere veiligheidsrisico’s.
Wij gaan ook volgende week naar Hurghada. Zolang er geen negatief reisadvies is, gaat het gewoon door denk ik.

Als je besluit niet te gaan, ben je natuurlijk je geld kwijt tenzij je misschien een extra omboekgarantie hebt afgesloten.
Graze schreef:
03-03-2026 14:04
Ik zou niet gaan nu er onrust is in de omgeving. En ik zie nu dat het grootste gedeelte oranje is, klein stukje rood en in het midden een stuk geel. Ik zou daar als je naar een geel gebied gaat er niet tussen willen zitten. Is voor mij niet relaxed vakantie vieren.
Dat klopt, maar daar is de afgelopen dagen niets aan veranderd. Dat is al sinds 2017 zo.
Graze schreef:

BuZa:
De kleurcode van het reisadvies is rood voor Noord-Sinaï, de grenzen met Libië en Sudan, de Hala’ib-driehoek en Bir Tawil. Wat uw situatie ook is: reis niet hierheen. Het is er te gevaarlijk. Lees meer onder Regionale risico’s.
Kleurcode oranje geldt voor het westen van Egypte, het midden en noordwesten van Sinaï en het gebied rond de Hala’ib-driehoek. Reis alleen hierheen als het noodzakelijk is. Het is niet veilig er op vakantie te gaan.
Voor de rest van Egypte geldt kleurcode geel. U kunt hierheen reizen. Maar let op: er zijn bijzondere veiligheidsrisico’s.
Dit reissadvies is al jaren zo. Dat heeft niet met de huidige situatie te maken.

Ik vlieg a.s. maandag (op Sharm),, en ga naar Dahab. Zolang NL geen negatief reisadvies geeft ga ik gewoon.

Wel koop ik deze keer denk ik een visum voor buiten de Sinai, zodat ik eventueel naar Cairo kan mocht dat nodig zijn, maar ik maak me geen zorgen.

Als je nu wilt annuleren of omboeken komt dat overigens voor je eigen rekening gok ik. Je annuleringsverzekering zal niet uitkeren zolang er geen negatief reisadvies is.
Dat zou kunnen dat het al jaren zo is maar dan zou ik dus helemaal annuleren omdat het onrustiger is dan anders op het moment.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/egypte

deze in de gaten houden.
Zoals de kaart nu is, is die al jaren.
Dahab zou ik nu niet voor kiezen. Let gewoon goed op het reisadvies. Egypte lijkt aan de oppervlakte anders dan intern. Sinai zowiezo vermijden, maar dat is al jaren zo. Georganiseerd is ook anders dan op de bonnefooi.
Afkoelen heeft gewerkt
Er is geen negatief reisadvies voor het grootste deel van Egypte. Enige dat zou kunnen is dat er vertraging is met je vlucht ofzo. Het kan natuurlijk wel misgaan. Want de oorlog is best dichtbij.
Mij zie je op dit moment sowieso niet die kant op gaan.

Ik zou me daarnaast afvragen of ik én wel ter plekke raak én wel terug raak.
Als ze om één of andere reden het luchtruim een week of langer dichtdraaien.

Hoe lang kan je hier extra - bovenop je vakantie - gemist worden?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik zou niet gaan. Volgens mij is de situatie daar onvoorspelbaar. Gebieden die nu nog veilig lijken, kunnen dat over een week niet meer zijn. Nog geen negatief reisadvies vanuit Nederland? Ik zou mijn verlies nemen.
Dachten al die Dubai paupers ook dat het daar lekker veilig was.
Graze schreef:
Dit reisadvies is al heel lang zo. Ook toen TO boekte. Geen reden dus om nu maar niet meer te gaan.

Annuleren kan niet zolang het reisadvies niet veranderd. Afwachten en genieten als je er bent is het het enige wat je kunt doen.

Je zou kunnen vragen of omboeken mogelijk is.
Ooooow, jullie zijn al net zo verdeeld als mijn eigen gedachten hierover...
Mabel schreef:
03-03-2026 14:03
We hebben onze eigen reisadviezen in Nederland, dus waarom zou je op die van VS afgaan.

Ik zou zelf niet gaan. Een geel reisadvies is voor mij reden genoeg om uberhaupt niet te boeken voor een bestemming.

Maar zo lang er geen negatief reisadvies is krijg je je geld niet terug neem ik aan. Of er volgende week nog gevlogen kan worden naar Egypte, lijkt me ook vrij lastig te voorspellen.

Dus je gaat niet naar Frankrijk? Of Turkije? Allebei geel...
Overmorgen zien we elkaar op de verjaardag van een van ons groepje. Dan bespreken we de zaak uiteraard nader. Maar ik merk dat ik erg heen en weer geslingerd word. Het gaat me niet per se om het geld, het is de onvoorspelbaarheid vooral en de vraag waar je goed aan doet. Dit reisje is iets waar ik enorm naar heb uitgezien, als de anderen wel willen gaan wordt het een nog moeilijker besluit om dan niet te gaan.
Inderdaad was het advies van BZ vorig jaar ook al zoals het nu nog is. Dus dat zegt me niet zo veel.
Dat reisadvies is al jaren zo. Hou er rekening mee dat ze niet zomaar gaan evacueren. Dat doet Nederland nu toch ook niet in geen enkel land waar daadwerkelijk bommen overvliegen. En zelfs in Afghanistan waren ze laat terwijl daar een grote crisis gaande was. Wij zijn maar een heel klein land met minimale mogelijkheden. Daarnaast stelt ieder land zelf hun reisadvies vast. Toen de Arabische lente uitbrak werden bepaalde Europese burgers wel en andere niet geëvacueerd. Egypte gooide alle nieuwszenders op zwart en toeristen moesten in het hotel blijven terwijl het leger door de straten ging. Maar toeristen kregen geen informatie.

Op dit moment is Egypte veilig. Maar niemand kan iets zeggen over volgende week. Hou er rekening mee dat het geen modern Europees land is. En dat ze daar heel anders met zaken omgaan dan bij ons.

Of jij moet gaan is aan jou. Je zult alleen geen geld terugkrijgen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven