Vrijwilligerswerk buitenland

23-03-2024 13:27 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet voor mezelf maar voor een familielid: heeft hier iemand (of iemands gebroed) ervaringen met organisaties zoals work away, waar je in het buitenland tegen kost en inwoning vrijwilligerswerk doet? Is het goed bevallen en hebben jullie tips om dit verstandig aan te pakken? Ik hoor het graag.
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
https://wwoof.net/

Betrouwbare organisatie, mogelijkheden overal ter wereld op allerlei gebieden en voor langere en kortere tijd.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dat met helpX gedaan in Australië en Nieuw Zeeland.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is een enorm verdienmodel en heeft niets te maken met 'goed doen'.

Zeker zaken als lesgeven aan kinderen. Leef je goed in, in de bevolking aldaar. Allemaal weldoeners die week in week uit Goed Komen Doen in je dorp en daar ontzettend veel geld voor hebben neergelegd.

Kinderen die elke week een andere Goed Doener krijgen, zonder enig benul vaak van wat kinderen nodig hebben.

Het is een continue stroom van weldoeners, je wordt niet dankbaar onthaald ofzo want de persoon hiervoor en erna komen met dezelfde intentie.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank alvast voor de tips die gaan we ook bekijken.

Familiedlid wil niet met kinderen werken Doreia, en het is niet in eerste instantie bedoeld om "goed te doen".
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
23-03-2024 13:31
Dit is een enorm verdienmodel en heeft niets te maken met 'goed doen'.

Zeker zaken als lesgeven aan kinderen. Leef je goed in, in de bevolking aldaar. Allemaal weldoeners die week in week uit Goed Komen Doen in je dorp en daar ontzettend veel geld voor hebben neergelegd.

Kinderen die elke week een andere Goed Doener krijgen, zonder enig benul vaak van wat kinderen nodig hebben.

Het is een continue stroom van weldoeners, je wordt niet dankbaar onthaald ofzo want de persoon hiervoor en erna komen met dezelfde intentie.
Dat geldt echt niet voor alle vormen vrijwilligerswerk. Je kunt ook 4 maanden achtereen tegen kost en inwoning aardbeien plukken 'aldaar'.
We're not doing this because it's easy. We're doing this because we thought it was easy.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... buitenland
Alle reacties Link kopieren Quote
+ 1 Dank Merys

Denk TO dat het vooral afhangt van de vaardigheden en talenkennis van je familielid.
In de archeologische hoek worden vaak vrijwilligers gevraagd die scherven selecteren in het M-O of Zuid Amerika.
Bij VN organisaties zijn er op allerlei gebied Volunteers programma's. Ik heb echt volonteers uit zien groeien tot heel betrokken medewerkers.
Mijn sympathie ligt bij organisaties die in het veld werken én op de bres staan om handvaten te geven voor een beter leven. zoals https://jrs.net/en/about-us/careers/exp ... rtunities/
Of in Algiers, waar de KNVB samenwerkt met de ambassade voor jonge voetballertjes, uit de sloppenwijken.

Focussen op doel en dan googlen :)
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren Quote
Mia schreef:
23-03-2024 13:36
Dat geldt echt niet voor alle vormen vrijwilligerswerk. Je kunt ook 4 maanden achtereen tegen kost en inwoning aardbeien plukken 'aldaar'.
Aardbeienplukkers zitten ze hier ook om te springen, hoef je niet voor naar "aldaar"
En komen die mensen die nu daar geen aardbeien kunnen plukken als arbeidsimmigrant naar hier? om aardbeien/appels en peren te plukken?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Sharing* schreef:
23-03-2024 14:21
+ 1 Dank Merys

Denk TO dat het vooral afhangt van de vaardigheden en talenkennis van je familielid.
In de archeologische hoek worden vaak vrijwilligers gevraagd die scherven selecteren in het M-O of Zuid Amerika.
Bij VN organisaties zijn er op allerlei gebied Volunteers programma's. Ik heb echt volonteers uit zien groeien tot heel betrokken medewerkers.
Mijn sympathie ligt bij organisaties die in het veld werken én op de bres staan om handvaten te geven voor een beter leven. zoals https://jrs.net/en/about-us/careers/exp ... rtunities/
Of in Algiers, waar de KNVB samenwerkt met de ambassade voor jonge voetballertjes, uit de sloppenwijken.

Focussen op doel en dan googlen :)
Geweldig, dank je (en Merys ook!)
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
nlies schreef:
23-03-2024 14:33
Aardbeienplukkers zitten ze hier ook om te springen, hoef je niet voor naar "aldaar"
En komen die mensen die nu daar geen aardbeien kunnen plukken als arbeidsimmigrant naar hier? om aardbeien/appels en peren te plukken?
De aardbeienpluk was een voorbeeld in reactie op een andere post. Bovendien gaat het bij dit soort vrijwilligerswerk ook om de buitenlandervaring dus dat je het hier in NL kunt doen, doet er niet toe natuurlijk.
We're not doing this because it's easy. We're doing this because we thought it was easy.
Alle reacties Link kopieren Quote
Murgatroyd schreef:
23-03-2024 14:41
Geweldig, dank je (en Merys ook!)

Laat ze het echt goed checken want er zitten heel veel vage aanbieders tussen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Merys schreef:
23-03-2024 15:16
Laat ze het echt goed checken want er zitten heel veel vage aanbieders tussen.
Klopt, volunteers vol idealisme die dan ergens in de bush bush of op een berg moeder-kind zorg gaan verbeteren.
Zonder enig support vanuit de organisatie die hen uitzendt en daarbij de lokale bevolking neemt hen ook niet serieus.
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook een keer bij work away gekeken maar het werd me niet echt duidelijk of dat nou legaal is of niet als je geen working holiday visa meer kan krijgen. Niet dat je straks het land uitgezet wordt en nooit meer het land in komt omdat je regels hebt overtreden. Iemand die ik ken heeft zo 3 maanden in Japan gezeten en was gewoon 'op vakantie' zeg maar. Een andere kennis is een tijdje naar Ghana geweest om een school te bouwen en bij een weeshuis te werken etc maar dat vond ik oplichting. 2000 betalen voor vlucht en verblijf en dan nog alle andere kosten. En dan hebben we het nog niet eens over wat een impact het heeft op het kind en dat veel van die kinderen geen wees zijn maar soms savonds gewoon naar huis gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja dat van dat visum is me ook nog niet helemaal duidelijk.
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
nlies schreef:
23-03-2024 14:33
Aardbeienplukkers zitten ze hier ook om te springen, hoef je niet voor naar "aldaar"
En komen die mensen die nu daar geen aardbeien kunnen plukken als arbeidsimmigrant naar hier? om aardbeien/appels en peren te plukken?

Bij mijn wwoof-link (willing workers on organic farms) kun je zien dat je bijvoorbeeld een paar uur per dag meewerkt op een bijvoorbeeld een organic farm in Noorwegen, Brazilië of Kreta, leer je over permacultuur, paddestoelen kweken, koffiebranden of wat dan ook.
Bijvoorbeeld 4 uur per dag werken, je krijgt kost en inwoning, leert andere mensen kennen en kun je de omgeving verkennen.

De bedrijven zijn misschien te klein om mensen echt in dienst te nemen en andere mensen vinden het leuk om op deze manier een paar weken mee te helpen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb goede ervaringen met Wwoof. Heb dat in mijn studententijd twee keer gedaan voor een periode van een aantal maanden. In Europa, gewoon om dingen te leren en even weg te zijn uit Nederland. Het waren vaak beginnende (boeren)ondernemers die geen budget hadden om personeel aan te nemen.
Ik vrijwilligde 5x4 uur per week, in ruil voor 3 maaltijden per dag en onderdak.
Verder kostte dat volgens mij vrij weinig, ik kan me niet herinneren dat ik iets heb betaald, behalve mijn heen- en terugreis.

Vrijwilligerswerk met kinderen (of anderszins kwetsbare mensen) zou ik absoluut afraden. Ik heb er altijd op gelet dat ik niet in een ander land het werk van iemand zou 'afpakken', ik was er echt alleen als boventallige vrijwilliger.
Ook betalen om ergens te mogen werken zou ik niet doen, dan maak je het tot een commercieel verdienmodel.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven