Waar in Egypte met pubers in de meivakantie?

13-08-2024 18:52 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Voor komende meivakantie overwegen we om naar Egypte te gaan. Zomervakantie is voor ons niet/nauwelijks mogelijk, dus het is onze 'grote' vakantie. Onze zoons zijn dan 16, bijna 15 en 12.

We zoeken een all inclusive met veel zwembaden etc, bij voorkeur aan het strand in, of vlakbij, een plaats waar ook nog wel wat te zien of te doen is (interesses liggen vooral bij natuur en geschiedenis).

Budget maximaal €5500 voor minimaal 8 dagen, minder is fijn. Vliegen vanaf Duitsland of België is geen probleem.

Wie kan ons een beetje op weg helpen, want ik zie door de bomen het bos niet meer...
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Er is geen natuur (behalve onder water) en ook vrij weinig geschiedenis in Egyptische badplaatsen. Dus als je echt graag naar Egypte wilt, zou je excursies moeten maken naar Luxor, bijvoorbeeld.

In de meivakantie zijn andere bestemmingen natuurlijk minder warm, maar je kunt daar vaker meer beleven dan in Egypte.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Wij hebben een leuke vakantie gehad toen in Hurghada heel lang geleden maar buiten het hotel rondlopen was echt niet leuk. Het is niet zo dat je daar even leuk een dorpje oid gaat bezoeken. Ik vond de meeste mensen daar echt stront vervelend.
Maar het mooiste was het snorkelen dat moet gezegd worden.
De combi van waterglijbanen/all-inclusive en natuur/geschiedenis ga je voor zover ik weet niet in één plaats vinden in Egypte..... De plaatsen Sharm el Sheik/Hurghada zijn bekend voor het eerste, maar niet voor het tweede.... En de plaatsen waar het tweede wel te vinden is (vooral geschiedenis dan) zijn best een eind weg....

Wat misschien wel een idee is, Jordanië! In Aqaba zijn volgens mij wel all-inclusive resorts te vinden met waterglijbanen. En daar is cultuur en natuur prima zelf aan te rijden met een huurauto.
dolfje schreef:
13-08-2024 19:51
Wij hebben een leuke vakantie gehad toen in Hurghada heel lang geleden maar buiten het hotel rondlopen was echt niet leuk. Het is niet zo dat je daar even leuk een dorpje oid gaat bezoeken. Ik vond de meeste mensen daar echt stront vervelend.
Maar het mooiste was het snorkelen dat moet gezegd worden.
Ja, Hurghada en Sharm zijn niet te beste plaatsen om te zijn als toerist als je ook nog buiten je resort wil...
Dat is in Marsa Alam en El Gouna al stukken beter. Wij gaan altijd naar Dahab (daar heb je echt van niemand last), maar dat zou ik voor pubers die glijbanen, animatie en discotheken willen niet aanbevelen....
Sardinië, Kroatië, Griekenland zijn veel geschikter voor de combinatie die je voorstelt, TO.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
In Egypye ga je vanuit je resort niet echt makkelijk (en leuk) naar een plaats voor natuur, cultuur en wat gezelligheid. Vanuit Hurghada kan je wel een mooie 2 daagse trip naar Luxor doen. Verder kan je beter op je resort blijven. Uiteraard heb je er wel strand, kan je er snorkelen/duiken (al is dat ook niet zo mooi meer, zeker niet vanaf het strand). El Gouna en Marsa Alam zijn dan een betere keus. In de omgeving is daar verder niet echt wat te doen.
Als je meer wil doen dan in een all inclusive resort zitten zou ik verder kijken maar andere landen.
Nana_Mouskouri schreef:
13-08-2024 20:02
Sardinië, Kroatië, Griekenland zijn veel geschikter voor de combinatie die je voorstelt, TO.
Niet echt. Ben in de meivakantie naar Sardinië en Griekenland geweest, maar was echt geen zon-zee-strand weer. Zelfs voor zwembad nog veel te koud.

Ik stem wel voor Egypte, maar dat je van tevoren weet dat cultuur/natuur er niet écht in zit.
Hoewel ik de woestijnsafari echt heel leuk vond, dat is ook wel soort van cultuur en natuur, alleen niet groen :)

En snorkelen héél tof, ook zeker natuur!
Wij voelden ons echt niet veilig buiten het resort. Was in Sharm El Sjeik.
In het resort een prima zwembad, maar geen glijbanen. Snorkelen kon bij het strand voor het hotel.
Wél voedselvergiftiging allebei.
Ik ben echt geen bangerd maar de mannen daar (die in het hotel werkzaam waren, vrouwen heb ik daar niet aan het werk gezien) vertrouwde ik voor geen meter.
Verder hadden we elke ochtend ‘gezang’ van de naastgelegen moskee.
Dus eerlijk; voor ons geen Egypte weer.
Daar moet ik altijd een beetje om lachen....ja, natuurlijk hoor je in Egypte de moskee.....

De rest van je ervaringen deel ik overigens absoluut niet. Ik zal er zelf niet meer heen gaan, maar dat is dan meer omdat er voor de rest niet zo veel te doen valt wat ik interessant vind.
Onze ervaring is dat tegenwoordig meer Nederlanders in Hurghada zijn dan in Sharm el Sheikh. Dat is wel leuker voor je kinderen om aansluiting te vinden met leeftijdsgenoten.
Je kunt via elke plaats naar Caïro of Luxor, maar dat is wel een end. Daar ben je wel een dag mee kwijt, vliegend. Ik weet niet of dat te prijzig wordt met een gezin. De bus hebben we nooit geprobeerd, duurt ook uren. Voor de rest is er niet zo gek veel te zien.
Er zijn wel discotheken waar het animatieteam heen gaat. De meeste animatie op die Egyptische resorts is niet zo geweldig. Aquapark of Splash world staat er meestal bij de resorts met veel glijbanen. In de zomer is het wel erg heet om die te beklimmen, op blote voeten maar ook gewoon omdat het meestal 40⁰+ is.. In Mei is het minder heet, maar we zijn nooit in die periode geweest.
Beide plaatsen hebben de quads, trikes, buggy's, kamelenritten in de woestijn. Snorkelen kan mooi zijn, als je op de juiste plek bent. We hebben het rif in de loop der jaren achteruit zien gaan helaas. Als je via TUI vanuit Eindhoven (rustige kleine luchthaven) vliegt, heb je meestal een tussenstop Hurghada en op de terugweg Sharm el Sheikh. Schiphol rechtstreeks.
Voor ons is het, op de bezienswaardigheden in Luxor en Caïro, Alexandrië na, echt puur een relax- en zonvakantie.
In Hurghada en Alexandrië is wat meer te zien, van het land en de bewoners dan Sharm el Sheikh.
Caïro is leuk om de pyramides, Nijl tochtje, Sfinx en musea te bezoeken. De stad zelf is enorm en voor een keer interessant om te zien, maar niet meer dan een dag, vinden wij persoonlijk.
Ander plekken hebben we niet bezocht.
We hebben zelf gelukkig nooit te maken gehad met "de vloek van de farao". Maar dat komt best veel voor. Je moet opletten wat je eet en drinkt.
Er zijn van die uitjes die je kunt boeken, vaak in die winkeltjes of in het hotel zelf of online al thuis.
Gewoon even kijken waar het het goedkoopste is, je moet echt afdingen. Niet mijn hobby, maar anders betaal je echt teveel.
Ze leven van toerisme. En van fooien, liefst papiergeld ivm kosten bij inwisselen voor hun.
De straffen zijn ook hoog, je hoeft als toerist niet bang te zijn. Maar je gaat ook natuurlijk niet alleen ergens heen.
En als je medicatie gebruikt, goed checken of deze onder de drugs wet valt van Egypte. Dat mee kunnen nemen, moet je ruim van tevoren regelen.
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
piepp schreef:
13-08-2024 22:30
In het resort een prima zwembad, maar geen glijbanen. Snorkelen kon bij het strand voor het hotel.
Ik ben echt geen bangerd maar de mannen daar (die in het hotel werkzaam waren, vrouwen heb ik daar niet aan het werk gezien) vertrouwde ik voor geen meter.
Ben je in Rehana geweest toevallig? ;-)
Ik heb nooit het gevoel van onveiligheid gehad en ben er redelijk vaak geweest.
Ze leven van toerisme.
De straffen zijn niet mild, de doodstraf bestaat er nog zelfs.
Je wordt beduveld wanneer je iets koopt of boekt, dat is het enige maar dan nog ben je goedkoop uit voor westerse maatstaven. Geen 'merk' zooi kopen. In de spa/welness en animatieteam werken meestal ook vrouwen.
Byrma schreef:
13-08-2024 23:16
Als je via TUI vanuit Eindhoven (rustige kleine luchthaven) vliegt,
Nou zo rustig vind ik het hier tegenwoordig niet meer hoor. Tuurlijk het is een stuk kleiner dan Schiphol maar afgelopen maart konden we amper stoelen vinden om te zitten wachten tot we gingen boarden.
Zanahoria schreef:
13-08-2024 22:05
Niet echt. Ben in de meivakantie naar Sardinië en Griekenland geweest, maar was echt geen zon-zee-strand weer. Zelfs voor zwembad nog veel te koud.

Ik stem wel voor Egypte, maar dat je van tevoren weet dat cultuur/natuur er niet écht in zit.
Hoewel ik de woestijnsafari echt heel leuk vond, dat is ook wel soort van cultuur en natuur, alleen niet groen :)

En snorkelen héél tof, ook zeker natuur!
Ik ben misschien wat makkelijker in wat ik qua temperatuur acceptabel vind, dat kan heel goed.
Maar TO: je moet eigenlijk kiezen: interessant land of lekkere temperatuur. Want beide, op een uur of vier vliegen, is best lastig.
Is een combinatie van twee locaties in een een week (of 10 dagen). een optie? Eerst een dag of 3-4 in Caïro (of Alexandrië!) voor wat cultuur en daarna een dag of 5 niets doen in zo'n resort ergens

(Ik vond Dahab overigens echt heerlijk: geen hoogbouw, geen grote resorts, alles heel low-key en aanzienlijk minder opdringerige mensen. Maar volgens mij is dat niet wat je zoekt.)
Zarah schreef:
13-08-2024 19:54
Wij gaan altijd naar Dahab (daar heb je echt van niemand last), maar dat zou ik voor pubers die glijbanen, animatie en discotheken willen niet aanbevelen....
Dahab, heerlijk, daar heb ik echt zulke leuke herinneringen aan. Alleen al zeker 15 jaar niet meer geweest. Wat een fijne, relaxte plaats!
Hoe is het daar nu, is de sfeer nog steeds zo? Lig je nog steeds zo lekker onderuitgezakt in de restaurants langs het water?
Regenwolkje schreef:
14-08-2024 08:30
Dahab, heerlijk, daar heb ik echt zulke leuke herinneringen aan. Alleen al zeker 15 jaar niet meer geweest. Wat een fijne, relaxte plaats!
Hoe is het daar nu, is de sfeer nog steeds zo? Lig je nog steeds zo lekker onderuitgezakt in de restaurants langs het water?
Dahab :heart:
Ik vond het toen (2008) zo bijzonder dat het zo'n schril contrast was met Sharm of die andere massabadplaatsen. Echt zo'n heerlijke ongedwongen sfeer.
piepp schreef:
13-08-2024 22:30
Nah, in Egypte? Wat gék!
Dank voor alle input!
Hoop om over na te denken en te bespreken met elkaar. Even kijken waar voor iedereen de prioriteiten liggen :)

Ik neig zelf naar een ander land, maar qua vakanties zijn we een democratisch gezin, dus we gaan eens uitgebreid overleggen.

Een moskee horen vind ik overigens geen enkel probleem, dat weet je als je naar islamitisch land gaat.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Ook nog een dingetje bij elke reis: houdt er rekening mee dat je twee dagen' kwijt kùnt zijn" aan het reizen. Als je pech hebt vlieg je op ongunstige tijden.
Succes met de keuze en fijne vakantie.
Regenwolkje schreef:
14-08-2024 08:30
Ja! Heerlijk. Zo is het nog steeds. Ik kwam er 10 jaar geleden ofzo voor het eerst denk.
Nog steeds hele relaxte sfeer. Inmiddels ook redelijk wat vegan/vega aanbod aan eten door het soort publiek dat er komt (ook al kies ik meestal voor lokaal vega voedsel/gerechten).
stippensokken schreef:
14-08-2024 08:55
Dahab :heart:
Ik vond het toen (2008) zo bijzonder dat het zo'n schril contrast was met Sharm of die andere massabadplaatsen. Echt zo'n heerlijke ongedwongen sfeer.
Ja, een enorm contrast!

Ik vind het er heerlijk, maar voor een vakantie met pubers/kinderen minder geschikt.
NightNurse schreef:
14-08-2024 11:20
Dank voor alle input!
Hoop om over na te denken en te bespreken met elkaar. Even kijken waar voor iedereen de prioriteiten liggen :)

Ik neig zelf naar een ander land, maar qua vakanties zijn we een democratisch gezin, dus we gaan eens uitgebreid overleggen.

Een moskee horen vind ik overigens geen enkel probleem, dat weet je als je naar islamitisch land gaat.
Ik zou je echt aanraden eens serieus naar Jordanië te kijken als optie! Daar heb je van alles wat (prachtige natuur en cultuur), en Jordanië is goed te betalen en prima zelf te rijden met een huurauto (er rijden ook bussen), de borden zijn in het Arabisch én Engels. De bevolking is ontzettend vriendelijk en modern. Je kunt er als vrouw echt gerust over straat zonder hoofddoek.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven