Wat ga jij doen deze zomervakantie?

16-01-2026 09:44 33 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zoek wat inspiratie voor een gezinsvakantie (3 tieners) in de zomer. Budget ongeveer 5000
Door een operatie (die nog moet plaatsvinden maar waarschijnlijk is er nog wat herstel nodig) kan er niet teveel gelopen worden.
Wel een kwartiertje ofzo maar geen uren door de bergen bijvoorbeeld. We denken misschien een georganiseerde groepsreis met zo'n bus zodat er wat meer ruimte is dan in onze eigen auto of met de trein ergens heen.
We zijn niet erg sportief in het dagelijks leven maar op vakantie vinden we raften, klimmen, via ferrata, kanoën wel leuk (al kan degene die dat het gaafste vindt misschien niet meedoen) en door een stad banjeren en musea bekijken ook. (al kan dat dus niet te lang te voet, maar misschien met een taxi ofzo als we niet met eigen auto gaan?)
Naar een all inclusive park gaan om te zonnen en te zwemmen en niet te hoeven koken is heerlijk maar na een dag of 3 vervelen onze kinderen zich dan. Al heb je daar natuurlijk wel rust en ruimte.

Ik vind het zo lastig om te bedenken wat we moeten doen.
Wat gaan jullie doen?
Met de trein richting de Ardeche.
Met 5.000 kom je niet ver voor 5 personen. Wij zijn voor 3 weken al 3.500 kwijt aan accommodatie en dat is niet echt luxe.
Zonnigzonnetje schreef:
16-01-2026 09:54
Met 5.000 kom je niet ver voor 5 personen. Wij zijn voor 3 weken al 3.500 kwijt aan accommodatie en dat is niet echt luxe.
Misschien willen ze maar een week.
Zonnigzonnetje schreef:
16-01-2026 09:54
Maar drie weken is hartstikke lang!
Ze heeft het over drie tieners, niet drie weken.
nee, geen 3 weken nee, inderdaad ongeveer een week ofzo
Anders is het inderdaad krap. Hoewel ik 5000 een hele smak geld vind : :rolling:

langer zou ook lastig zijn ivm werk (en collegaś die ook vrij willen) en zomerkampen of vakanties waar de kinderen afwisselend heen gaan (de ene zit op scouting, de andere op iets anders waar ze mee op kamp gaan en oudste doet eindexamen en wil met vriendengroepje op interrail
Van de 6 weken zomervakantie regio midden komen week 3 en 4 in aanmerking om met het gezin weg te gaan.
Man en ik gaan naar Croatië (Cavtat) in juli, 10 dagen voor ongeveer €1000 pp, De kinderen gaan niet (meer) mee, maar ik denk dat het wel geschikt zou kunnen zijn, genoeg activiteiten te vinden volgens mij (ben er nog niet eerder geweest).
Wij gaan kamperen in de Franse Alpen, maar willen daar dus wel gaan wandelen. Met vier personen zijn we dan zo'n €2500 kwijt voor 2,5 week (wel met eigen tent), ik vind je budget echt niet gek hoor TO.

Maar wel lastig nu, als degene die het meest van avontuurlijke activiteiten houdt misschien niet mee kan doen dan zou ik daar niet te veel vanuit gaan, niet leuk als jij niet mee kan doen en de rest wel.

Houden jullie van het strand? Daar kan je zowel iets actiefs doen of gewoon lekker een boek lezen (als je daarvan houdt :)).

Of juist bij een groot meer, een bootje huren valt hier ook altijd in de smaak en daarvoor hoef je niet veel te lopen.
Meerdere korte (=ruime week) vakanties in verschillende samenstellingen, zoals al enkele jaren.
MeneerLila en ik gaan samen, maar ook onze volwassen-blagen gaan graag nog een weekje met ons. En nog afspraken met vrienden elkaar ergens in Europa te gaan treffen (ik gok UK)
We huren huizen, ook al jaaaren
Als je all inclusive gaat wil niet zeggen dat je het terrein niet af mag hé.

In september gaan wij all inclusive naar Mallorca, de eerste dagen rusten we een beetje uit ( gaan met vrienden) en dan zullen we wel een paar keer een auto huren en gaan touren en een keer met de bus ergens heen. Naar een andere stad of een markt ergens of een mooie baai of haven.
Vaak wisselen we ook een dagje zwembad / strand af met ergens heen gaan of een keer buiten de deur lunchen of eten.
Dit zijn ook hele goeie chatgpt-vragen trouwens
Ik vind het voor vakantie echt ideaal
Ik kan het uit je bericht niet opmaken (of ik lees net goed), maar ben je alleen met je 3 kinderen of is er een partner?

In het eerste geval zou je ook eens naar Estivant kunnen kijken. Zelf erg leuke vakanties mee gehad met kind.
ja, mijn man gaat ook mee :)
was misschien inderdaad wat onduidelijk.
Soms ben ik expres wat onduidelijk want o yeah, privacy, haha maar in dit geval deed ik het niet met opzet.
ik twijfelde wel of ik tieners erbij moest zetten, maar ach, er zijn zoveel gezinnen met 3 kinderen en ik dacht, inspiratie waar de beste wipkippen in de buurt zijn hoeft gelukkig niet meer.

Tip om het aan chatgpt te vragen is een goede.
Al vindt hij altijd alles een goed idee en een goede vraag; hij heeft nu een voorstel gedaan om met Finnair naar India te gaan. Daar kunnen we "als koningen leven" van mijn budget.
En hoewel India mij op zich best leuk lijkt, denk ik dat tweemaal de nacht in het vliegtuig/vliegveld doorbrengen en bijna 20 uur onderweg zijn heen en ook weer terug niet bijzonder ontspannend is :)
Maar het is wel een goede tip, want als je een ander land geeft komt hij ook met ideeën en ook met concrete linkjes. Dank aan degene die dat schreef (kan nu de namen niet zien?)
_aphia_ wijzigde dit bericht op 16-01-2026 11:28
Reden: aanvulling
94.46% gewijzigd
_Aphia_ schreef:
16-01-2026 11:22
Tip om het aan chatgpt te vragen is een goede.
Al vindt hij altijd alles een goed idee en een goede vraag; hij heeft nu een voorstel gedaan om met Finnair naar India te gaan. Daar kunnen we "als koningen leven" van mijn budget.
En hoewel India mij op zich best leuk lijkt, denk ik dat tweemaal de nacht in het vliegtuig/vliegveld doorbrengen en bijna 20 uur onderweg zijn heen en ook weer terug niet bijzonder ontspannend is :)
Maar het is wel een goede tip, want als je een ander land geeft komt hij ook met ideeën en ook met concrete linkjes. Dank aan degene die dat schreef (kan nu de namen niet zien?)
Dan heb je de vraag dus nog niet scherp genoeg gesteld ;-) Hoe beter je de voorwaarden van je vraag schetst, hoe nuttiger de output van Chat. Ik vind het overigens ook een ideale tool om voor dit soort vragen te gebruiken!

Wij gaan trouwens 2 weken naar Mallorca. Daar huren we een auto en zitten in een appartement binnen een complex met voldoende faciliteiten (zwembaden, restaurant, kids/teen club etc). Op loopafstand van boulevard en centrum, dus makkelijk ‘s avonds nog even het stadje in of een restaurantje opzoeken. Soms kook ik dan een (makkelijke) maaltijd. We doen meestal om een dag een uitje, dus dagje relaxen en dan dag erop uit (natuur, stadje, museum etc) en dan weer dagje relaxen etc. Dan is die huurauto wel erg makkelijk.
Camper huren en gaan roadtrippen? Dan kan je je programma helemaal passend maken.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Met € 1000 p.p. en de wens voor een matig actieve vakantie, zou ik een week tot 10 dagen naar Kreta gaan in een appartement. Daar is genoeg te doen voor tieners en volwassenen.
Zelf ga ik verhuizen in de zomer maar ik hoop in oktober nog max twee weken weg te kunnen naar een zonnige plek.
Nyx• schreef:
16-01-2026 12:47
Camper huren en gaan roadtrippen? Dan kan je je programma helemaal passend maken.
ik dacht dat een camper mega duur was. India ben ik benieuwd naar, deze zomer in thailand met gezin (ook 5) waren we echt heel veel meer kwijt. Ik zou zelf niet gaan vliegen met een lokale (wellicht minder betrouwbare) maatschappij
Met 5000 moet je volgens mij een aardig eind komen.
Tentje mee voor de pubers, dan hoeft de camper geen halve vrachtwagen te zijn.

India lijkt me vreselijk.
Kreta is best een goed idee, al kan het daar echt heet zijn. Ter plekke dan wel een auto huren. Kun je een beetje afwisselen in activiteiten. Dat kun je ook in Portugal doen, of Zuid-Spanje.
Ook een optie: Malta. Heb je op korte afstanden heel veel verschillende activiteiten/bezienswaardigheden, dag naar Gozo, dag met een boot naar Comera en op het eiland kun je je perfect met de bus verplaatsen.
Si abra la puerta hay lobos.
Wij gaan 10 dagen naar een camping in Duitsland. Niet al te ver van huis. Ben nog geen €600,- kwijt voor de kampeerplek 😁 we zitten in de Eifel, richting Bitburg. Denk dat we een dag Trier gaan doen, wandelen, lekker uit eten, spelletjes spelen, zwemmen. Vooral lekker rustig aan doen eigenlijk. In de herfstvakantie gaan we een week naar New York, dus dat wordt onze “grote vakantie” zeg maar.
Je zou ook naar de Azoren kunnen gaan. Dan doe je gewoon één eiland. Het grootste eiland (Sao Miguel) spreekt dan voor zich. Auto huren en lekker alles op je eigen gemakje bekijken. Je hoeft niet ver te lopen. Het meeste kun je met de auto bereiken. Theeplantages, prachtige uitzichten, stadjes, ananasplantage, strand...
Nyx• schreef:
16-01-2026 12:59

Met kamperen en zelf koken wel. Maar met 3 pubers lunchen/uit eten ben je als snel 150 euro per dag kwijt nog los van activiteiten zoals raften. Ik vond een budget van 30 a 40 per dag niet eis en dan zit toch al 200 x 14 dagen op 2.800 en dan moet nog vervoer + verblijf.

India is niet te doen de tickets zijn minimaal 600 pp.
Nyx• schreef:
16-01-2026 12:59

Met kamperen en zelf koken wel. Maar met 3 pubers lunchen/uit eten ben je als snel 150 euro per dag kwijt nog los van activiteiten zoals raften. Ik vond een budget van 30 a 40 per dag niet eis en dan zit toch al 200 x 14 dagen op 2.800 en dan moet nog vervoer + verblijf.

Zonnigzonnetje schreef:
16-01-2026 17:46

Je hoeft toch niet dagelijks uit eten te gaan?
Tsjechië? Nog niet extreem duur en heel veel sportieve activiteiten te doen die de tieners leuk vinden. Qua temperatuur ook goed te doen en niet al te ver rijden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven