Wat zouden jullie doen.

27-02-2026 14:06 54 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben erg benieuwd wat jullie zouden doen, mijn man en ik hebben een andere mening. Ieder jaar proberen wij een verre reis te maken met ons gezin. De kinderen zijn dus ook "gewend" om lang te vliegen.

Wij hebben twee mogelijkheden.

Optie 1 is een dagvlucht waarbij ik de dag ervoor nog moet werken. Het voordeel is dat wij rechtstreeks kunnen vliegen. De vlucht duurt dan 11 uur
Ook terug hebben wij een rechtstreekse dagvlucht
Hierbij hebben wij drie dagen extra vakantie (deze dagen hebben wij nog niet meegenomen in onze reis plannen )

Optie 2 is een dag later vertrekken met een nachtvlucht wij vliegen dan 's avonds hebben een tussenstop en doen er in totaal zo'n! 18 uur over om op de bestemming te komen.
Ook op de terugweg hebben wij een nachtvlucht met tussenstop

Het prijsverschil is ongeveer 1500 euro.
Als geld geen issue is zou ik de comfortabelste optie kiezen. Vind het verschil wel veel trouwens. Ik verdien normaal gesproken geen 1500 euro in drie dagen :)
I wanna live my life with the volume full!
Optie 1; rechtstreeks is een groot voordeel voor mij. En langer vakantie.
Maakt toch niet uit wat een ander zou doen?
Jij bent de enige die de vraag kan beantwoorden of je voor wat meer comfort € 1500 over hebt.
Voor mij zou ook een rol spelen of de heenvlucht naar het Oosten of het Westen is.
girasole3 wijzigde dit bericht op 27-02-2026 14:13
22.99% gewijzigd
Met tussenstop. Word gek van zolang anders.
Eidde schreef:
27-02-2026 14:09
Als geld geen issue is zou ik de comfortabelste optie kiezen. Vind het verschil wel veel trouwens. Ik verdien normaal gesproken geen 1500 euro in drie dagen :)

Geld is niet het issue, wel waaraan geef je het uit en welke keuzes maak je daarin en 1500 euro is een hoop geld.
Voor hoeveel personen is die 1500? En hoeveel dagen heb je in totaal?

Ik vind drie dagen meer op bestemming wel een groot voordeel van de rechtstreekse vlucht.

Maar het hangt ook af van waar je de tussenstop eventueel hebt. En welke luchtvaartmaatschappij. Heb je de kosten voor je bagage ook al meegerekend?
anoniem_69d677ea35fb7 wijzigde dit bericht op 27-02-2026 14:17
31.91% gewijzigd
1500 euro per persoon of totaal?
Als dat laatste het geval is, dan valt het relatief wel mee, uitgaande dat jullie met minimaal 4 personen zijn (je spreekt immers van "kinderen", meervoud dus).
Dan zou ik toch daarvoor kiezen, met vier personen kost dus 'maar' 125 euro per persoon per dag extra. Maar ik kan niet in jullie portemonnee kijken natuurlijk.
anoniem_69a357fe4083d wijzigde dit bericht op 27-02-2026 14:20
2.60% gewijzigd
girasole3 schreef:
27-02-2026 14:12
Maakt toch niet uit wat een ander zou doen?
Jij bent de enige die de vraag kan beantwoorden of je voor wat meer comfort € 1500 over hebt.
Het is niet per definitie meer comfort. Rechtstreeks vliegen wij vanuit Nederland met wat "krappere" stoelen en minder beenruimte

Met tussenstop vliegen wij vanuit België met meer beenruimte bij de stoelen.
3 dagen extra op reis is ook wel aantrekkelijk denk ik.
Ligt er ook aan hoeveel dat nog kost aan overnachtingen en eten (en dan in vergelijking met die dagen thuis).
Persoonlijk het liefst zsm weg en zsm daar zijn.

Ik ken echter ook mensen die wat meer rust nodig hebben en daarom liever een dag ervoor nog vrij zijn. Ook maakt het denk ik een verschil of je goed kunt slapen onderweg. Ik dus absoluut niet en zou daarom liever niet voor een nachtvlucht gaan die ook nog eens langer duurt. Dan kom ik helemaal gebroken aan. Een ander zou dat weer juist weer fijner kunnen vinden dan overdag vliegen.

Dus hangt er vanaf hoe jullie er zelf in staan.
tinytiny wijzigde dit bericht op 27-02-2026 14:23
0.31% gewijzigd
Ravintola schreef:
27-02-2026 14:14
Voor hoeveel personen is die 1500? En hoeveel dagen heb je in totaal?

Ik vind drie dagen meer op bestemming wel een groot voordeel van de rechtstreekse vlucht.

Maar het hangt ook af van waar je de tussenstop eventueel hebt. En welke luchtvaartmaatschappij. Heb je de kosten voor je bagage ook al meegerekend?
Ik ben nu gaan kijken naar effectieve dagen. Dit Blijken er twee te zijn.

Het verschil is KLM of Emiraten

In onze reis plannen zijn wij uitgegaan van 21 dagen. Dit zouden dan 23 dagen worden

Wij reizen met 4 personen
Het kost natuurlijk meer dan € 1500 extra, want als je langer daar bent, heb je ook accommodatie en maaltijden etc nodig.
Als je wil weten wat je wil, moet je kijken naar wat je doet.
Ik haat nachtvluchten en je bent veel langer onderweg. Dus als het financieel in mijn hoofd in mijn budget past zou ik voor de directe vlucht en langer vakantie kiezen.

Koffer inpakken kan ook een paar dagen eerder en de avond voor vertrek de laatste dingen. Ik werk meestal tot de dag voor vertrek door, heb liever bij thuiskomst dan een dag vrij.
Ik zou, als het financieel kan, altijd voor een rechtstreekse vlucht kiezen. Ik ben afgelopen zomer, vanwege een misgelopen overstap in Brussel, juist anderhalve dag vakantie misgelopen en ook nog eens heel wat meer vlieguren moeten maken.
Poep, wie heeft jou gescheten?
dolfje schreef:
27-02-2026 14:38
Ik haat nachtvluchten en je bent veel langer onderweg. Dus als het financieel in mijn hoofd in mijn budget past zou ik voor de directe vlucht en langer vakantie kiezen.
Ik vind nachtvluchten ook niet fijn! Man en kinderen hebben er wat minder moeite mee. Zij kiezen voor de voordeligste optie. Ook omdat ze graag met de Emiraten vliegen.

Ik ben de enige die het een ding vind om zolang onderweg te zijn, vind wel het prijsverschil wel fors.
Dat ligt helemaal aan het vakantiebudget en hoeveel het kost om extra nachten bij te boeken daar en of je dan ook nog drie keer per dag uit eten gaat of niet. Die kosten komen er ook nog allemaal bij. Keer vier.

Het zou er voor mij ook nog aan liggen hoe lang die overstap is, waar, en op welk tijdstip.

Maar eerlijk is eerlijk, voor 2000 euro zou het voor mij wel duidelijk worden dat het de goedkopere optie moet worden. En zelfs als we die door 4 doen, dus 500 euro... dan is een grote hap uit mijn vakantiebudget.

Nog eerlijker: ik zou doorzoeken naar andere vluchtopties eigenlijk. Kun je niet de nacht van je laatste werkdag gaan? Twee uurtjes eerder stoppen en hup naar Schiphol.
Taskmaster schreef:
27-02-2026 14:50
Dat ligt helemaal aan het vakantiebudget en hoeveel het kost om extra nachten bij te boeken daar en of je dan ook nog drie keer per dag uit eten gaat of niet. Die kosten komen er ook nog allemaal bij. Keer vier.

Het zou er voor mij ook nog aan liggen hoe lang die overstap is, waar, en op welk tijdstip.

Maar eerlijk is eerlijk, voor 2000 euro zou het voor mij wel duidelijk worden dat het de goedkopere optie moet worden. En zelfs als we die door 4 doen, dus 500 euro... dan is een grote hap uit mijn vakantiebudget.

Nog eerlijker: ik zou doorzoeken naar andere vluchtopties eigenlijk. Kun je niet de nacht van je laatste werkdag gaan? Twee uurtjes eerder stoppen en hup naar Schiphol.
Ik heb alles uitgeplozen en gedaan. De optie' s zijn rechtstreeks vanuit Amsterdam met KLM
Of vanuit Brussel met de Emiraten

Andere maatschappijen / dag eerder lijkt wat betreft prijs niet veel uit te maken met de rechtstreekse vlucht.

Wij hebben geen vakantie budget maar proberen wel."basic" te reizen en bewust te kijken waar wij ons geld aan uitgeven. Anders worden de reizen die wij maken ook onbetaalbaar
Hoeveel overstaptijd heb je en waar? Dat zou voor mij ook nog wel uitmaken.
Bij mij heeft een directe vlucht altijd de voorkeur. Geen gedoe met overstappen en geen extra angst dat mijn koffer achterblijft.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Ik zou voor 11 uur kiezen. Hoe korter op luchthavens en in vliegtuigen, hoe beter.
Als ik kan kiezen tussen Emirates of KLM: Emirates. 200%. De KLM is een soort budget+ maatschappij geworden, terwijl ze nog wel ouderwetse prijzen vragen. Het viel me vorige maand mee dat ik niet voor mijn dekentje moest betalen.

Ik ben dan zo’n geluksvogel die een slaapmaskertje opdoet en oordoppen in en 8 uur later word ik weer wakker. Een dagvlucht vind ik zonde van mijn “wakkere” uren.

Maar ik ben wel zo lang mogelijk weg dus daar heeft de dagvlucht weer een streepje voor.
Rechtstreeks en overdag vliegen. Mits het in het budget past want drie extra vakantiedagen kost ook wel wel wat natuurlijk.
En mits je daadwerkelijk ook langer weg wil zijn. Want ik ga graag op reis, maar in de praktijk is 3 weken voor ons gezin echt de max.
Dat je de dag voor vertrek nog moet werken zou mij niet uitmaken. Dat is bij ons eigenlijk standaard zo. Maar aangezien jij het noemt denk ik dat je dat niet zo fijn vindt?
Rechtstreeks is met Emirates of KLM? Als het met Emirates is zou ik helemaal niet meer twijfelen.
Het maakt veel uit na hoe veel uur de tussenstop is en hoe lang die is. Omdat het met Emirates is, is Dubai wellicht de tussenstop? Dat is op zich een redelijke afstand/tijdsduur om door de nacht te doen. Maar stel dat je nauwelijks een oog dichtdoet, dan is het heel erg vervelend om daarna een aantal uur op de luchthaven door te moeten brengen, zeker als dat in de heel vroege ochtend is en er niet zo veel te doen is. Mijn voorkeur gaat daarom meestal uit naar een rechtstreekse vlucht.
Twee jaar geleden zijn wij met ons gezin naar Bangkok gevlogen vanuit Amsterdam, rechtstreeks, met KLM. Dat is op zich goed bevallen, al vonden we het contact met KLM toen we wat vragen hadden niet geweldig.
Mijn man, zoon, schoonmoeder en schoonzus gingen vorig jaar naar Australië, dan ontkom je natuurlijk niet aan een tussenstop. Dat was toch een heel gedoe, de heenvlucht werd geannuleerd, ze vertrokken toen uren later met een andere vlucht en hadden dus geen aansluiting op de volgende vlucht, de airliner (Qatar Airlines) zou een hotel regelen en deed dat ook, maar het gezelschap heeft daar wel uren op moeten wachten midden in de nacht op een plek op de luchthaven waar niks was. Vervolgens bleven ook nog de koffers achter in Qatar en heeft het bijna een week geduurd voor die eindelijk eens in Australië arriveerden. Wat een gedoe zeg. Dat risico is ook groter als je een tussenstop hebt, dus als je de keuze hebt zou ik rechtstreeks gaan. Maar ja, 1500 euro meer vakantiebudget is natuurlijk ook wel wat waard.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven