Welk navigatiesysteem auto

23-03-2024 08:18 84 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Komende zomer ga ik bouw Duitsland en Denemarken naar Zweden en weer terug. Ik heb een auto met ingebouwde navigatie maar de auto is 10 jaar oud en dr navigatie ook denk ik. Volwassen dochter rijdt mee maar heeft zelf geen rijbewijs en is niet de meest betrouwbare bron bij kaartlezen.
Nu twijfel ik.
Navigatie updaten maar volgens mij kost dat een paar honderd euro.
Losse nieuwe tomtom kopen maar dan zit je weer met fatsoenlijk vast maken.
Telefoon gebruik ik nu ook wel eens maar voor mij het grootste nadeel is dat het schermpje vrij klein is.
Ik heb een bril en dat wisselen van klein schermpje naar veraf buiten kijken vind ik onhandig. Kan wel maar ik weet niet of ik dat voor lange ritten fijn vind.

Wat vinden jullie het meest ideale systeem voor te navigeren bij lange ritten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb CarPlay en gebruik dat samen met Google maps op mijn telefoon. Nooit meer gezeik over gemiste updates van ingebouwde navigatie . Route wordt direct aangepast naar de verkeerssituatie en zie ik via het scherm in de auto. Werkt top!

Kun je laten ombouwen.
ravintola wijzigde dit bericht op 23-03-2024 08:37
4.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Volwassen dochter aanleren om jou goede aanwijzingen te geven obv Google Maps of Waze (die vind ik zelf fijner). Ik vind dat volwassen bijrijders zich tijdens een lange rit nuttig moeten maken door het de bestuurder zo makkelijk mogelijk te maken :D
Ik ging in de pre-navigatiesysteem-tijd met een rijbewijsloze vriendin naar het zuiden, en nog voor Parijs kon ze kaart lezen. Omdat ik vond dat dat moest, terwijl zij dacht dat ze dat nooit zou snappen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou kiezen voor toch de telefoon, in een houder op je dashboard. En dan het geluid via oortjes en dan alleen het linker oortje in doen.

Kun je met het rechteroor nog met de passagier praten maar mis je geen enkele aanwijzing.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravintola schreef:
23-03-2024 08:23
Ik heb CarPlay en gebruik dat samen met Google maps op mijn telefoon. Nooit meer gezeik over gemiste updates van ingebouwde navigatie . Route wordt direct aangepast naar de verkeerssituatie en zie ik via het scherm in de auto. Werkt top!
Dit! Ik heb ook carplay, echt super fijn, altijd actueel!
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
23-03-2024 08:35
Ik zou kiezen voor toch de telefoon, in een houder op je dashboard. En dan het geluid via oortjes en dan alleen het linker oortje in doen.

Kun je met het rechteroor nog met de passagier praten maar mis je geen enkele aanwijzing.
Waarom met een oortje werken? Het is toch veel handiger als de passagier ook de aanwijzingen hoort?
Alle reacties Link kopieren Quote
Waze is echt een fijne app. Wordt door de gebruikers ervan heel goed bijgehouden, waardoor je voortdurend op de hoogte bent van de aktuele verkeerssituatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pozzebok schreef:
23-03-2024 08:36
Waarom met een oortje werken? Het is toch veel handiger als de passagier ook de aanwijzingen hoort?

Als ik zit te praten en 100km/uur rijd dan is het geluid uit mijn telefoon op die afstand niet altijd goed te verstaan. De helft van de aanwijzing is al voorbij voordat ik doorhebt dat er iets gezegd wordt. Door het oortje mis ik niks van de gesproken tekst en daardoor hoef ik niet op het schermpje te kijken, want het scherm is vaak net te klein om te zien met mijn bril door het verte-gedeelte en te ver weg om te zien met mijn lees gedeelte van mijn bril. Ik rijd dus alleen op de gesproken tekst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
23-03-2024 08:46
Als ik zit te praten en 100km/uur rijd dan is het geluid uit mijn telefoon op die afstand niet altijd goed te verstaan. De helft van de aanwijzing is al voorbij voordat ik doorhebt dat er iets gezegd wordt. Door het oortje mis ik niks van de gesproken tekst en daardoor hoef ik niet op het schermpje te kijken, want het scherm is vaak net te klein om te zien met mijn bril door het verte-gedeelte en te ver weg om te zien met mijn lees gedeelte van mijn bril. Ik rijd dus alleen op de gesproken tekst.
Ik sluit mijn telefoon altijd aan op de speakers van de auto.
Alle reacties Link kopieren Quote
urim schreef:
23-03-2024 08:47
Ik sluit mijn telefoon altijd aan op de speakers van de auto.

Tja, dat kan niet bij iedere auto. En dan nog komt het voor dat iemand er net doorheen praat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Google Maps en Waze. Al het hele Oostblok tot Istanbul probleemloos mee doorgescheurd. Bovenlangs (Roemenië, Oekraïne) en onderkant (Albanië, Servië, Kroatië).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou geen uitgaven van meer dan 100 euro doen als dat niet nodig is. Ik heb een betaalde app op mijn telefoon, was iets van 2 tientjes en levenslang gratis updates. Een houder kopen en klaar is kees. Gratis apps kan ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het geluid altijd uit en mis dat niet. Ik kijk altijd goed naar het scherm en dan weet ik dat ik na een paar honderd meter afslag x krijg en dan zie ik op het scherm al dan ik direct na die afslag op de rotonde links moet. Maar je moet natuurlijk doen wat je prettig vind. Ik ben meer van het zien dan het horen.
Alle reacties Link kopieren Quote
In onze auto werkt Google Maps via mobiel op het navigatiescherm op het dashboard.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een ruime maat telefoon en daar heb ik de TomTom-app op.
Vind ik prima werken, heb jaren met zo’n kastje van ze aan mijn ruit gereden. Die waren bij mij doorgaans na een jaar of drie tot vier kapot.
Die app kost volgens mij twee tientjes per jaar of zo.
Maar met een kleine telefoon is het wellicht lastiger.
Overigens gebruik ik nooit gesproken aanwijzingen. Alle geluid van de app is uitgeschakeld.
Ik gebruik het dagelijks voor mijn werk om heel Nederland door te kruisen.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren Quote
Sierlijk schreef:
23-03-2024 08:59
Ik heb het geluid altijd uit en mis dat niet. Ik kijk altijd goed naar het scherm en dan weet ik dat ik na een paar honderd meter afslag x krijg en dan zie ik op het scherm al dan ik direct na die afslag op de rotonde links moet. Maar je moet natuurlijk doen wat je prettig vind. Ik ben meer van het zien dan het horen.


Lees je dan wel de hele OP?


lonelycat schreef:
23-03-2024 08:18

Telefoon gebruik ik nu ook wel eens maar voor mij het grootste nadeel is dat het schermpje vrij klein is.
Ik heb een bril en dat wisselen van klein schermpje naar veraf buiten kijken vind ik onhandig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij zie je trouwens een projectie op de vooruit, boven het dashboard/stuur. Ik hoef nooit op een scherm te kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waze. Mijn zoon navigeerde toen hij drie jaar was al actief mee toen ik in Thailand aan de linkerkant van de weg moest rijden.
Lijkt me dat je volwassen dochter het dan ook moet kunnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
23-03-2024 09:04
Waze. Mijn zoon navigeerde toen hij drie jaar was al actief mee toen ik in Thailand aan de linkerkant van de weg moest rijden.
Lijkt me dat je volwassen dochter het dan ook moet kunnen.

Nou wat knap van jouw wondertje. Niet iedereen heeft een goed ontwikkeld ruimtelijk inzicht en niet alle bestuurders vinden het fijn dat iemand zich er tegenaan bemoeit.

Ik wil mijn eigen beslissingen nemen op basis van mijn eigen waarneming. Ik ga een slecht op aanwijzingen van een bijrijder die niet precies mijn 'taal' gebruikt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
23-03-2024 09:09
Nou wat knap van jouw wondertje. Niet iedereen heeft een goed ontwikkeld ruimtelijk inzicht en niet alle bestuurders vinden het fijn dat iemand zich er tegenaan bemoeit.

Ik wil mijn eigen beslissingen nemen op basis van mijn eigen waarneming. Ik ga een slecht op aanwijzingen van een bijrijder die niet precies mijn 'taal' gebruikt.

Het is herhalen wat een navigatiesysteem zegt he. Niet alsof je de kaart op z’n kop kan houden en hele routes moet bepalen. :rofl:
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
23-03-2024 09:09
Nou wat knap van jouw wondertje. Niet iedereen heeft een goed ontwikkeld ruimtelijk inzicht en niet alle bestuurders vinden het fijn dat iemand zich er tegenaan bemoeit.

Ik wil mijn eigen beslissingen nemen op basis van mijn eigen waarneming. Ik ga een slecht op aanwijzingen van een bijrijder die niet precies mijn 'taal' gebruikt.
Wat een kattige reactie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
23-03-2024 09:17
Het is herhalen wat een navigatiesysteem zegt he. Niet alsof je de kaart op z’n kop kan houden en hele routes moet bepalen. :rofl:

Je spreekt jezelf nu behoorlijk tegen. Eerder schreef je dat je peuter actief mee navigeerde maar nu herhaalde hij wat het systeem zei.

En nog kan het dan mis gaan natuurlijk als je niet begrijpt wat er gezegd wordt is het best lastig herhalen.

Google zegt bijvoorbeeld: neem op de afslag de tweede strook van rechts. Waar de navigatie in mijn mans auto zegt: neem de afslag en houd links aan.

Mijn schoonmoeder die zelf niet kan rijden en ook weinig mee rijdt met anderen zou niet weten wat er bedoeld wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
23-03-2024 09:21
Wat een kattige reactie.

Nee Frizz doet aardig!
Omdat haar kind op die leeftijd dat kon moet de volwassen dochter van TO het ook kunnen. Het komt niet in haar op dat sommige mensen dat dus echt niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pozzebok schreef:
23-03-2024 08:33
Volwassen dochter aanleren om jou goede aanwijzingen te geven obv Google Maps of Waze (die vind ik zelf fijner). Ik vind dat volwassen bijrijders zich tijdens een lange rit nuttig moeten maken door het de bestuurder zo makkelijk mogelijk te maken :D
Ik ging in de pre-navigatiesysteem-tijd met een rijbewijsloze vriendin naar het zuiden, en nog voor Parijs kon ze kaart lezen. Omdat ik vond dat dat moest, terwijl zij dacht dat ze dat nooit zou snappen.
Helemaal mee eens. Man en ik rijden allebei en lazen vroeger de kaart. Een kennis van ons reed alleen, en hij was dan voorafgaand aan zijn vakantie bezig de route uit te stippelen, briefjes aan het klaarmaken met de afstanden/afslagen die hij dan op het dashboard plakte. Vrouwlief las een boek onderweg....
Onbegrijpelijk. De meerijder heeft net zo goed een taak om goed en veilig op de plaats van bestemming te komen. Dus leer je dochter de aanwijzingen van het kleine schermpje van je telefoon te interpreteren, laat haar actief 'meerijden' bij onoverzichtelijke situaties, leer haar desnoods kaartlezen. Iedere automobilist kan dit terwijl het tijdens de rijles niet wordt geleerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik spreek mezelf niet tegen hoor, m’n post begint met ‘Waze’ en mijn zoon navigeerde MEE.

Navigeren met een systeem is echt geen hogere wiskunde. Het wordt hoogstens moeilijk als je erg gespannen bent.
Daar kan een volwassen dochter vast ook wat bij helpen, naast het herhalen wat het navigatiesysteem zegt (of wat erop zichtbaar is).
frizz wijzigde dit bericht op 23-03-2024 09:30
12.64% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven