Wordt toerisme een plaag door social media?

13-07-2024 22:54 104 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Reizen is tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons leven, maar helaas heeft al dat toerisme ook een keerzijde mede dankzij social media :

Inwoners van Barcelona zijn toeristen zat: Op sociale media gaan filmpjes rond van vakantiegangers die rustig een ijsje proberen te eten in de zonnige stad, maar volledig worden natgespoten door de boze inwoners. Volgens de BBC richten demonstranten waterpistolen op toeristen die trekpleisters bezoeken en spuiten ze nat terwijl ze „Ga naar huis” roepen. Ook zetten de demonstranten symbolisch terrassen en restaurants af met rood-witgekleurde tape.

Een historische wijk in het centrum van Seoul voert een avondklok in om af te rekenen met massatoerisme

De Kroatische kuststad Dubrovnik is zo fotogeniek dat televisieproducent HBO besloot een flink deel van Game of Thrones daar te filmen. En dat heeft de stad geweten: Dubrovnik is geen stad meer, maar een pretpark. ‘Onze stad is totaal onleefbaar geworden.’

In de strijd tegen het massatoerisme start Venetië met een experiment. Dagjesmensen moeten op de drukste dagen 5 euro neertellen voor een ‘toegangsticket’ tot de stad. Inwoners verwachten er niets van: ‘Het houdt niemand tegen’.

In de Japanse wijk Gion worden toeristen geweerd uit de smalle straatjes van de geishawijk, nadat geishavrouwen werden lastiggevallen door bezoekers die foto's van ze maakten en ze aanraakten zonder toestemming.

Ook in Nederland wordt er met steen en been geklaagd over het toerisme, van de tik-tok rijen in Amsterdam tot de bewoners in Giethoorn en de bollenstreek.

Is dit de toekomst wat reizen betreft, overbevolkte steden, dagkaarten, spooksteden, wat vinden jullie van al die reisinfluncers?

of overdrijven we gewoon met alle?
Relax we're all crazy, it's not a competition
Magpie schreef:
14-07-2024 12:29
Amsterdam heeft het wel geprobeerd, door Utrecht te promoten als een "leuk uitstapje" voor toeristen die A'dam bezoeken.
En is Zandvoort niet ooit omgedoopt tot "Amsterdam Beach"?
Geholpen heeft het niet echt, geloof ik.
Klopt. Muiderslot was dan Amsterdam castle.
Maar mensen willen die specifieke plek. Toen ik in Bosnië was, wilde ik de brug van Mostar zien, in Rome het Colosseum. Dat is niet vreemd.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Frizz schreef:
14-07-2024 08:35
Overdrijf je nu niet een beetje? We willen toch allemaal als we ergens heen gaan leuke tips opvolgen? Maar omdat de tip van TikTok komt is het meteen belachelijk.
Hadden ze het in de Lonely Planet gelezen was het vast géén armoe geweest in jouw ogen.
De armoe zit hem er in dat ze in Azië naar een supermarkt willen en dat de rest eromheen kennelijk bijzaak is. Een supermarkt! Die heb je hier om de hoek ook. Het hele culturele aspect van reizen plus het bezoeken van (natuur)schoon van andere landen wordt m.i. wel een beetje vermorzeld door influencers die lyrisch doen over een bepaald ijsje of gebakje. Leuk als bijzaak, maar wat mij betreft echt niet de essentie van reizen. Maargoed, ik ben dan ook oud. Dat zal wel meespelen.
Nana_Mouskouri schreef:
14-07-2024 12:32
Maar mensen willen die specifieke plek. Toen ik in Bosnië was, wilde ik de brug van Mostar zien, in Rome het Colosseum. Dat is niet vreemd.
Daarom vind ik het altijd wel koddig als de overheid op deze manier wil reguleren. Kost alleen maar geld.
The wind just kinda pushed me this way
Valkeberg schreef:
14-07-2024 12:15
Overheids beleid heeft daar wel mee te maken, als je dingen concentreert dan trekken de mensen dus ook toeristen daar heen en laten de rest liggen, als je alles verspreid over het land krijg je ook spreiding van toeristen en wordt het niet zo druk op sommige plekken.
Tuurlijk joh. Dat heeft de overheid gedaan.
https://www.groningerkerken.nl/nl/kaart

Voor middeleeuwse kerken kun je beter naar Noordgroningen gaan.

Stadskanaal is relatief jong, eind 18de eeuws. :-)

Ter Apel is nog wel een optie, denk ik, het klooster stamt uit 1465.

Jammer dat de kerken al die eeuwen getrotseerd hebben maar nu ten prooi vallen aan gasbevingen.
Veel kerken hier stammen uit de 12de en 13de eeuw.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Nana_Mouskouri schreef:
14-07-2024 12:32
Ja, voor mij geldt dat ook. Maar met mij vele anderen en moet zeggen dat dat mij er ook wel van weerhoudt om op vakantie te gaan. En het geldt voor meerdere type vakanties. Echt op de bonnefooi is denk ik nog de grootste kans om trekpleisters en massatoerisme ontwijken. Zeker als je geen reisgids en telefoon met internet meehebt. Gewoon zien waar je met je fiets, benen of het ov uitkomt en ook waar je eet of slaapt. Maar zodra je in de wat grotere plaatsen komt dan ontloop je de toeristen al snel niet meer. Bovendien kan het tot nadeel hebben dat je eenmaal terug thuis het ook jammer vindt als je dan in een ander land of stad bent geweest maar bepaalde dingen niet hebt gezien.

Om deze reden koop ik trouwens wel liever ansichtkaarten en fotoboeken dan dat ik foto's maak op vakantie.
Bbubbels schreef:
14-07-2024 12:38
De armoe zit hem er in dat ze in Azië naar een supermarkt willen en dat de rest eromheen kennelijk bijzaak is. Een supermarkt! Die heb je hier om de hoek ook. Het hele culturele aspect van reizen plus het bezoeken van (natuur)schoon van andere landen wordt m.i. wel een beetje vermorzeld door influencers die lyrisch doen over een bepaald ijsje of gebakje. Leuk als bijzaak, maar wat mij betreft echt niet de essentie van reizen. Maargoed, ik ben dan ook oud. Dat zal wel meespelen.
Maar is dat niet jouw mening wat de essentie van reizen is? Ik duik in het buitenland ook altijd even de supermarkt in, is echt wel anders de AH hier. Ik ben ook dol op Aziatische supermarkten, ik kijk mijn ogen uit. Maar is dat armoede?
canis-felis schreef:
14-07-2024 10:49
Daar heb ik ook van twintig jaar geleden nog levendige herinneringen aan. Ik ben klein, dus zie niks meer en krijg steeds douwen en ellebogen tegen mijn hoofd en gezicht. Ik draaide uiteindelijk zelf maar mijn ellebogen naar buiten om het wat af te weren. Dat noem ik nog steeds "mijn Ramblasloopje" :P
Ik zie je al lopen🤣🤣🤣
Mensen hebben ten eerste meer te besteden en op reis gaan is - ook al wordt het steeds duurder - nog steeds voor een groot deel van de bevolking prima te betalen.
Vroeger als kind gingen we meestal 1 x per jaar op vakantie in Nederland. Ik ga zelf 2 -3 naar het buitenland (vakantie/reis of een weekendje). Deze welvaartsgroei zie je over de hele wereld waardoor het niet meer alleen grotendeels Europeanen zijn die eropuit trekken.

En ten tweede neemt de wereldbevolking toe waardoor grote groepen mensen niet alleen meer te besteden hebben, maar er dus ook gewoon meer mensen zijn.
Het is fijn, en problematisch tegelijk, dat steeds mensen zich een steeds verdere reis kunnen veroorloven. Sta je op de Matterhorn samen met drommen Indiërs, Canadezen en mensen uit de VS die schreeuwend live streamen hoe prachtig en rustig het is. En ze vinden het HEEL BELANGRIJK dat iedereen weet waar ze vandaan komen, af te lezen aan alle vlaggetjes op hun kleding of rugzak.

Het zou al een slok op een borrel schelen als je enkel nog met je analoge fototoestel naar boven zou mogen.
Wanneer het met elkaar beter is dan zonder elkaar kun je pas echt spreken van gezelligheid
Bbubbels schreef:
De armoe zit in de reis als geheel vanuit het perspectief van dit topic. De ouders zijn net zo goed beïnvloed bij de keuze voor deze reis. Misschien niet door tik tok maar wel door andere media of de buurvrouw of door viva, weet jij veel.

Of je daar nou samen met 3 miljoen andere toeristen tegelijk bezienswaardigheid nummer 46 bekijkt of naar de supermarkt gaat voor iets wat hier niet te vinden is.

Eten is ook cultuur, dus misschien is het juist wel helemaal niet armoedig, dat de pubers daar iets willen proberen dat ze niet kennen.
Bbubbels schreef:
Ja je klinkt zelf als een ‘oude zeur’, als je vrij normaal gedrag voor jonge tieners als armoe bestempelt. Ik denk dat er maar weinig kinderen/jongeren op vakantie gaan voor cultuur en natuurschoon. Wie weet wilden zij liever lekker naar de camping op Benidorm om daar lekker ijsjes te eten en met leeftijdgenoten spelletjes te doen. Niet echt een leeftijd om kinderen iets op te leggen qua interesses.
Zeemeermin84 schreef:
14-07-2024 13:12
Mensen hebben ten eerste meer te besteden en op reis gaan is - ook al wordt het steeds duurder - nog steeds voor een groot deel van de bevolking prima te betalen.
Vroeger als kind gingen we meestal 1 x per jaar op vakantie in Nederland. Ik ga zelf 2 -3 naar het buitenland (vakantie/reis of een weekendje). Deze welvaartsgroei zie je over de hele wereld waardoor het niet meer alleen grotendeels Europeanen zijn die eropuit trekken.

En ten tweede neemt de wereldbevolking toe waardoor grote groepen mensen niet alleen meer te besteden hebben, maar er dus ook gewoon meer mensen zijn.
Dit ook inderdaad, daarnaast is reizen in het algemeen ook makkelijker geworden. Bijna alle plekken op de wereld zijn binnen 1 dag wel te bereiken.
Karakter is wat je bent in het donker.
Overigens ging ik door Facebook een bepaald hapje kopen in de 7/11 in Thailand.
Maar niet getreurd, ik heb ook genoten van de omgeving en de cultuur.
In Europa zelf gaan mensen ook meer weg als eerder, weekend weg om een voetbalwedstrijd te kijken, lang weekend naar Ibiza, of een andere stad.

Meer mensen, meer momenten van reizen, gerichtheid op bepaalde locaties, en regio’s. En dat bij elkaar opgeteld resulteert in drukte. Zeker op die bekendere locaties.
Karakter is wat je bent in het donker.
Frizz schreef:
14-07-2024 14:00
Ja je klinkt zelf als een ‘oude zeur’, als je vrij normaal gedrag voor jonge tieners als armoe bestempelt. Ik denk dat er maar weinig kinderen/jongeren op vakantie gaan voor cultuur en natuurschoon. Wie weet wilden zij liever lekker naar de camping op Benidorm om daar lekker ijsjes te eten en met leeftijdgenoten spelletjes te doen. Niet echt een leeftijd om kinderen iets op te leggen qua interesses.
Pfoe jullie nemen mijn post veel te letterlijk. Die kids waren helemaal enthousiast want dan konden ze naar de 7/11. En daar ging het dan een half uur over. Het is ook zeker mijn mening. Ik vind TikTok echt hersenloos. Natuurlijk mag je genieten van een bezienswaardigheid die je van social media hebt. Net zoals ik ook de Eiffeltoren etc heb gezien. Ik vond het alleen best heftig om te zien dat die hele reis in hun ogen bestond uit een soort TikTok ervaring. Supermarken vind ik in het buitenland ook leuk trouwens, dus zo letterlijk bedoelde ik ook niet dat dát armoede was. Ieder zn ding, zullen we maar zeggen.
bbubbels wijzigde dit bericht op 14-07-2024 14:07
0.14% gewijzigd
Nana_Mouskouri schreef:
14-07-2024 12:20
Top! Ik stel voor dat we Stadskanaal omdopen in Amsterdam--at-the-canal. Lunchroom Hoeksema wordt een stroopwafeltent, mijn tante Leida gaat onder een rood lampje staan ergens aan de Handelskade en dan komen alle toeristen vanzelf.

Toeristen komen ergens omdat het er leuk is. Je kunt beleid maken om massatoerisme te reguleren. Maar je kunt niet bepalen wat mensen maar leuk moeten vinden om het toerisme te spreiden.
Logisch City-canal en aankomen met de trein (Star). Hoewel ik tot mijn stomme verbazing er wel eens Canadeese, Amerikaanse toeristen heb ontmoet.
Ik ga nu vrijwel niet meer op vakantie .we hebben n mooie auto die in n mum van tijd n mooie cabrio is .
En daar rijden wij met mooi weer het land mee door .wij wonen zelf in n mooie provincie Overrijssel en we rijden dan naar Drenthe Friesland Groningen hoofdzakelijk naar mooie plekjes in de natuur.
Nou hoor ik al mensen denken dat kun je ook op de fiets eh nee ik kan niet meer fietsen vanwege lichte evenwicht storing . Heb vaak wel kleding in de auto mochten we ergens willen overnachten dan kan dat maar doen we zelden .
In cabrio ben ik ook heerlijk buiten. Soms ontkom je niet aan n stukje snelweg maar rijden we liever niet.
En nee ik zie wel eens mooie steden en plaatsen maar wil niet in de toeristen drukte al lijken sommige steden mij geweldig.
We zijn gepensioneerd en hoeven dus geen rekening te houden met de schoolvakantie.
Ieder moet doen wat ie zelf wil .
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Bbubbels schreef:
14-07-2024 14:06
Pfoe jullie nemen mijn post veel te letterlijk. Die kids waren helemaal enthousiast want dan konden ze naar de 7/11. En daar ging het dan een half uur over. Het is ook zeker mijn mening. Ik vind TikTok echt hersenloos. Natuurlijk mag je genieten van een bezienswaardigheid die je van social media hebt. Net zoals ik ook de Eiffeltoren etc heb gezien. Ik vond het alleen best heftig om te zien dat die hele reis in hun ogen bestond uit een soort TikTok ervaring. Supermarken vind ik in het buitenland ook leuk trouwens, dus zo letterlijk bedoelde ik ook niet dat dát armoede was. Ieder zn ding, zullen we maar zeggen.

Het is wel best armoede als je niet kan inleven in een ander. En dus niet kan aansluiten bij diens vakantiebeleving.
Wees blij dat die kinderen hebben genoten, vind ik dan weer.

On topic; ik hou helemaal niet van drukte en toeristische trekpleisters. Ik probeer daar op reis mijn activiteiten op af te stemmen.

Maar ik weet nog, vóór SM, dat ik me meermaals verbaasd heb over andere reizigers, die opschepten over wat ze allemaal hadden gezien. Die liepen achter hun fototoestel aan, raceten daarmee een tempel door en HUP; door naar de volgende.

Terwijl ik over het terrein wandelde, een praatje hier en daar, een tijdje ging zitten om eens rustig te kijken etc.

Ieder z’n meug.
Olea schreef:
14-07-2024 09:52
Een groot deel van de wereld is veranderd in een recreatie- en amusementspark ja. Helaas.

En nog een ander deel is krampachtig bezig met het zoeken naar plekken buiten de eigen achtertuin die nog wel authentiek en ongerept zijn en niet gevonden door d3 massatoerist. En daar dan heel erg trots op en daarvan worden evengoed foto's gemaakt.

De rest is waarschijnlijk bezig met overleven of geld verdienen (aan toerisme :O )
Ik ga vaak met vakantie naar zo’n ongerept stukje Europa, een kustplaatsje waar het nog rustig is, geen hoogbouw, weinig horeca, beetje terug naar de jaren 50-sfeer. Geen fantastisch weer, dat hield de massa’s weg, maar onlangs publiceerde Condé Nast een stuk over de mooiste en meest ongerepte stranden van Europa, en jawel… dit plaatsje staat erbij :'-(

Gelukkig is dit een uitzonderlijk slechte zomer, dat zal de Amerikanen hopelijk afschrikken :proud:
Haha ik zie soms ook op Facebook oproepjes; wat vind jij de leukste bestemming/badplaats/camping etc.

No way dat ik daarop ga reageren; blijf weg! ;-D
Massatoerisme komt niet door SM, daarvoor is massatoerisme al te ‘oud’. Wat wel toeneemt door SM: asociaal gedrag. Met je mede aandachtsho*ren mensen omver duwen in de Sixtijnse kapel omdat je in een soort van krolse kat pose wil gaan liggen in je outfit bestaande uit twee schoenveters en een lapje stof voor je instavolgers. Meerdere mensen in de nek slaan met je elleboog of selfiestick in het Colosseum omdat je zonodig een filmpje moet maken in de drukte. In Tokio werden dames in traditionele kledij behandeld alsof het van die rondlopende figuren in pluche pak in Disneyland waren. Je kreeg gewoon last van plaatsvervangende schaamte.
Dit jaar stond ik in de rij voor de Vliegende Hollander in de Efteling ‘gevangen’ tussen zulk volk. Om ieder stukje rekwisiet in de wachtrij moest er eentje op of over liggen met getuite duckfacelippen voor een foto. En dan ook nog woedend worden als pubers hen gingen uitlachen.

Ik zou het prima vinden als dat streamen en poseren aan banden werd gelegd. Het hindert de doorstroom, het gekakel (amazing! Oh my gosh!) is niet om aan te horen en niet iedereen zit te wachten op een rol als figurant.
Nee heb je, ja kun je krijgen
granny71 schreef:
13-07-2024 23:13
Sociale media is een plaag.
lemoos2 schreef:
14-07-2024 14:18
In Tokio werden dames in traditionele kledij behandeld alsof het van die rondlopende figuren in pluche pak in Disneyland waren.
In Japan zijn ze nog wel zo snugger om die wijk nu 'verboden voor toeristen' te maken. En gelijk hebben ze.
Wanneer het met elkaar beter is dan zonder elkaar kun je pas echt spreken van gezelligheid
Ik moet zeggen dat ik het massatoerisme in mijn eigen stad wel gewend ben en er redelijk omheen kan bewegen. Op zaterdag doe ik geen boodschappen, dan is er geen doorkomen aan op straat en sowieso blijf ik dan liever binnen. Ik geniet wel van de enorme keuze aan goede horeca en andere voorzieningen, die danken we ook aan het toerisme, dus alles bij elkaar valt er mee te leven. Maar als ik zelf met vakantie ga… dan wil ik absoluut geen massatoerisme tegenkomen, dat hoort voor mij echt bij de alledaagse sleur van mijn normale leven en op vakantie wil ik rust. Niet de hele dag Amerikaans (waarom praten die mensen zo hard?) en andere talen horen, geen toeristententen, souvenierwinkeltjes, rijen en gedrang. Gewoon stilte, heerlijk!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven