Wordt toerisme een plaag door social media?

13-07-2024 22:54 104 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Reizen is tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons leven, maar helaas heeft al dat toerisme ook een keerzijde mede dankzij social media :

Inwoners van Barcelona zijn toeristen zat: Op sociale media gaan filmpjes rond van vakantiegangers die rustig een ijsje proberen te eten in de zonnige stad, maar volledig worden natgespoten door de boze inwoners. Volgens de BBC richten demonstranten waterpistolen op toeristen die trekpleisters bezoeken en spuiten ze nat terwijl ze „Ga naar huis” roepen. Ook zetten de demonstranten symbolisch terrassen en restaurants af met rood-witgekleurde tape.

Een historische wijk in het centrum van Seoul voert een avondklok in om af te rekenen met massatoerisme

De Kroatische kuststad Dubrovnik is zo fotogeniek dat televisieproducent HBO besloot een flink deel van Game of Thrones daar te filmen. En dat heeft de stad geweten: Dubrovnik is geen stad meer, maar een pretpark. ‘Onze stad is totaal onleefbaar geworden.’

In de strijd tegen het massatoerisme start Venetië met een experiment. Dagjesmensen moeten op de drukste dagen 5 euro neertellen voor een ‘toegangsticket’ tot de stad. Inwoners verwachten er niets van: ‘Het houdt niemand tegen’.

In de Japanse wijk Gion worden toeristen geweerd uit de smalle straatjes van de geishawijk, nadat geishavrouwen werden lastiggevallen door bezoekers die foto's van ze maakten en ze aanraakten zonder toestemming.

Ook in Nederland wordt er met steen en been geklaagd over het toerisme, van de tik-tok rijen in Amsterdam tot de bewoners in Giethoorn en de bollenstreek.

Is dit de toekomst wat reizen betreft, overbevolkte steden, dagkaarten, spooksteden, wat vinden jullie van al die reisinfluncers?

of overdrijven we gewoon met alle?
Relax we're all crazy, it's not a competition
Bbubbels schreef:
14-07-2024 12:38
De armoe zit hem er in dat ze in Azië naar een supermarkt willen en dat de rest eromheen kennelijk bijzaak is. Een supermarkt! Die heb je hier om de hoek ook. Het hele culturele aspect van reizen plus het bezoeken van (natuur)schoon van andere landen wordt m.i. wel een beetje vermorzeld door influencers die lyrisch doen over een bepaald ijsje of gebakje. Leuk als bijzaak, maar wat mij betreft echt niet de essentie van reizen. Maargoed, ik ben dan ook oud. Dat zal wel meespelen.
Zestiger zonder TikTok hier. De markt en de supermarkt in het buitenland zijn mijn favoriete uitjes. Eten IS cultuur.
Wat eten we vanavond?
MrsMorrison schreef:
15-07-2024 09:00
Precies! Of een maximum aantal bootjes. In Venetië hebben ze dat nu ook gedaan met cruiseschepen. Maar dan moet zo'n gemeente wel willen. En de lokale ondernemers moeten daar niet voor gaan liggen natuurlijk.
Het is of het geld of de rust.

Als lokale ondernemers beperkende maatregelen tegen kunnen houden dan is de overlast blijkbaar niet groot genoeg. Of levert het meer op dan het aan ellende kost.
Suniva schreef:
15-07-2024 15:12
Het is of het geld of de rust.

Als lokale ondernemers beperkende maatregelen tegen kunnen houden dan is de overlast blijkbaar niet groot genoeg. Of levert het meer op dan het aan ellende kost.
En ergert het de toerist zelf ook niet genoeg. Hoewel sommigen het misschien ook wel onderschatten. Maar ik denk wel dat sommige plekken op de wereld gewoon één groot entertainment/tourisme business geworden zijn.
Olea schreef:
15-07-2024 17:03
En ergert het de toerist zelf ook niet genoeg. Hoewel sommigen het misschien ook wel onderschatten. Maar ik denk wel dat sommige plekken op de wereld gewoon één groot entertainment/tourisme business geworden zijn.
Zeker. In Venetië liggen de gondels ook boot aan boot alsof je bij Disney's It's a small world bent. Niks charmants aan. Maar blijkbaar blijven de toeristen toch met miljoenen tegelijk komen om in een gondel te zitten.

Zelf hang ik ook de toerist uit op allerlei populaire plekken maar werelderfgoed mijd ik tegenwoordig. Vind er niks genieten of blikverbredend aan tussen de mensenmassa. Al helemaal niet met kinderen. Sinds ik in Sintra onwel werd tussen al die drommen mensen vind ik het wel prima.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven