Aanstaande scheiding wat te doen?

21-09-2020 01:01 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt, gaan mijn partner en ik uit elkaar. Vandaag zijn we, na een hoop ruzies zover gekomen. Ik weet alleen even niet waar ik moet beginnen. We hebben een koophuis waar hij wilt blijven wonen. Zijn 1e idee is o.a. dat hij mij een bepaald bedrag geeft en dan 6 jaar elke maand een bedrag. Ik ben het daar niet mee eens omdat ik zoveel jaar moet wachten op mijn geld. Ook komt die met allerlei kosten op de proppen om zo minder te hoeven betalen van andere dingen. Terwijl hij een mooi huis krijgt wat af is en ik heb voorlopig niks. Hebben jullie tips?
Jeetje meid wat willen jullie snel knopen doorhakken! Jullie hebben gisteren pas uitgesproken dat er gescheiden gaat worden. Laat de eerste emoties zakken voor je met elkaar in gesprek gaat over verdelingen en zo. Vermijd die onderwerpen voorlopig. Zorg eerst voor voldoende informatie, zodat je voorbereid die gesprekken aan kunt gaan. Zoek een advocaat, lees alles op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden en https://www.juridischloket.nl/familie-e ... scheiding/ en stel voorlopig het samen afspraken maken uit.
Alle reacties Link kopieren
Echt, ga mee in zijn mediatorverhaal. Neem een mediator van een officieel bureau (in het noorden is Gelukkig uit Elkaar een goede).

Als je meteen met een advocaat bij de rechter komt zegt de rechter: probeer eerst maar mediation.

Mediation is ook een heel stuk goedkoper.

Je hebt een kind dus die moet voor jullie beide voorop staan.

Een mediator is juist bedoeld om te bemiddelen waar exgenoten samen niet uit komen.

Probeer dat echt eerst. Lukt het niet dan adviseert een mediator wel een advocaat in handen te nemen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
silka34 schreef:
21-09-2020 06:43
Dat is ook hetgeen ik mij druk over maak en dat is ons kind. Die wordt zo voor een groot gedeelte door mijn schoonouders opgevoed en zij zijn ook de aanleiding van onze laatste ruzie geweest. Hij is voor zijn werk vaak weg en dan komt er veel op hun aan straks. En waar mijn partner en ik ook vaak ruzie over hadden , was bepaald gedrag van hem naar mij. Dit komt ook grotendeels door wat hij thuis heeft gezien. En nu zit mijn kind daar dus straks continue en de omgeving krijgt straks allerlei leugens te horen, want dat hoor ik nu al. Tussen partner en mij is iets voorgevallen en ik hoorde de relativerende reactie van mijn schoonmoeder al.

Maar dat was al zo neem ik even aan, zeker gezien het een patroon vanuit zijn jeugd is. Concentreer je op wat je wel kunt doen, je nu ineens druk maken hierover heeft weinig zin. Ik zie je ook erg veel oude koeien uit de sloot halen, logisch dat je daar allemaal frustratie over voelt als hij jou ook van alles verwijt, maar zie je dat je daarmee zelf het gevecht aangaat/in stand houdt? Niet constructief en al helemaal niet goed voor jullie kind. Dáár kun jij iets mee.
Alle reacties Link kopieren
Maria, daar heb je gelijk in. Dat was wat ik schreef over mijn eigen aandeel . Dat is financieel en mentaal. Maar het verdriet van nooit goed genoeg zijn zit diep. Daar komt nu ook frustratie van naar boven. Dat wil niet zeggen dat ik alleen wil strijden. Ik vroeg gisteren bijvoorbeeld of hij het geld vast wilde storten van wat we hadden verkocht . en hij tijdelijk op zijn bank had gezet. Uiteindelijk bleef hij zo doorzeuren en kwam met berekeningen dat ik uiteindelijk de 500 waar ik volgens hem nog recht op had, hem maar heb laten houden. Het oorspronkelijke bedrag was 2500 waarbij ik gelijk al zei dat hij daar 500 vanaf kon halen. Maar hij wenste uiteindelijk bijna alles want hij wilde opnieuw een berekening gaan maken.

Ik heb geen eigen woning. Ik zit nog in ons huis en moet de weekenden weg. Ik heb voorgesteld wat te huren waar we beiden om en om heen kunnenx maar dat wil hij niet.
Alle reacties Link kopieren
S-groot en voor wie het nog meer heeft gezegd. Daar hebben jullie gelijk in. Dat is ook 1 van de punten geweest waarbik aan wilde werken en nog werk. Zoals jullie lezen, lukt dat nu niet zo heel goed. En dat vind ik zelf ook heel erg
Het maakt niet uit wie wat betaalde tijdens het huwelijk. Jullie bezittingen (incl. overwaarde huis) dienen nu gewoon 50-50 verdeeld te worden, en verder heb je gewoon recht op kinder- en partneralimentatie. Of het geld nu op zijn rekening staat of op een gemeenschappelijk, maakt ook niet uit. Zorg dat je een goed overzicht krijgt van alle bezittingen, en maak nu vast fotokopieen als bewijsmateriaal, en bewaard deze bij vrienden of familie.

Verder is het zo dat alles wat je nu uitgeeft (in redelijke mate) nog gewoon uit de gemeenschappelijke pot betaalt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je hem te veel over je grenzen hebt laten gaan en dat hij er nu mee door gaat en dan een tandje hoger. Als ze dat eenmaal geproefd hebben krijg je dat er niet meer zo maar uit. Maar je hebt jezelf er nu driedubbel mee als je de goede vrede wilt bewaren. Je gaat nu voor je toekomst. Je krijgt toch ruzie zo te lezen, dan maar ruzie en krijgen wat je toekomt. Ik zou voor een advocaat mediator gaan. Er zijn advocaten die beide zijn.
blauwe_emmer wijzigde dit bericht op 21-09-2020 13:30
0.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
silka34 schreef:
21-09-2020 11:59
Maria, daar heb je gelijk in. Dat was wat ik schreef over mijn eigen aandeel . Dat is financieel en mentaal. Maar het verdriet van nooit goed genoeg zijn zit diep. Daar komt nu ook frustratie van naar boven. Dat wil niet zeggen dat ik alleen wil strijden. Ik vroeg gisteren bijvoorbeeld of hij het geld vast wilde storten van wat we hadden verkocht . en hij tijdelijk op zijn bank had gezet. Uiteindelijk bleef hij zo doorzeuren en kwam met berekeningen dat ik uiteindelijk de 500 waar ik volgens hem nog recht op had, hem maar heb laten houden. Het oorspronkelijke bedrag was 2500 waarbij ik gelijk al zei dat hij daar 500 vanaf kon halen. Maar hij wenste uiteindelijk bijna alles want hij wilde opnieuw een berekening gaan maken.

Ik heb geen eigen woning. Ik zit nog in ons huis en moet de weekenden weg. Ik heb voorgesteld wat te huren waar we beiden om en om heen kunnenx maar dat wil hij niet.
Jammer dat hij dat niet wil, jij wil dat ook niet. Hij heeft niks méér te willen dan jij.
Alle reacties Link kopieren
Zoek een advocaat die ook mediator is die zijn er genoeg. En maak snel een eerste afspraak.
Ok, je hebt nu van bijna iedereen het advies gekregen een mediator of een advocaat te bellen.

Je reageert de hele ochtend op berichten hier, maar heb je nu al gebeld?
Alle reacties Link kopieren
Zorg voor je eigen inkomen en woonruimte

Daarom is t belangrijk dat je asap met een mediator voorlopige regeling treft w.b. kind en geld.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Beste Eva-luna,

Ik weet niet of je het had gelezen, maar ik ben aan het werk en kan dus zo nu en dan even snel een mail of een paar beantwoorden. Dat kan tussendoor. Ik heb meerdere adviezen gekregen over mediators . Zowel positief, als wat minder. Ik heb nu niet direct uitgebreid de tijd om daarnaar te gaan zoeken of bellen. Vanavond als ik thuis ben ga ik dat uitzoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven