Afknappers in vriendschappen

17-01-2021 11:15 202 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar knappen jullie in vriendschappen op af?

Ik trap af met:

Elkaar negeren om een punt te maken
Roddelen
Elkaar niet verder helpen of aanmoedigen
Wel interesse in elkaars problemen hebben maar niet in elkaars successen of ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
Claimen
Alle reacties Link kopieren
Jou als gratis therapeut gebruiken.

Zwaar vermoeiend.
Geen. Met mensen waar ik een vriendschap mee heb zijn dat soort dingen niet aan de hand. Ik bouw geen vriendschappen op met mensen die roddelen of vervelend gedrag vertonen richting anderen of alleen drama schoppen. Dat komt niet eens tot kennissen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vriendschap geëindigd met haar had ik geen vijanden meer nodig, ze was alleen blij als ik verdriet had sprak slecht over mijn liefde maar wilde wel zijn hulp ondertussen was ook van alles mis met hem en was ze elke keer blij dat ze mijn leven niet had en indenken dat ik haar 25 jaar kende echt jeugd vriendschap dus ze koste me meer energie dan dat het leuk was ging er altijd doodmoe weg en begon steeds meer afstand te nemen.

Het was ook nooit haar schuld het lag altijd aan de ander. Nee mis er niets aan totale afknapper
Jaloers gedrag bij succes van de ander.

Jaloers gedrag over vrienden van de ander.

Kopieergedrag, dus dezelfde kleding of meubelen gaan kopen.

Flirten met je partner.

Geen interesse meer in contact als vriendin nieuwe partner krijgt. En als het uit is weer veel contact willen.

Non stop doorpraten over oninteressante dingen.
Alle reacties Link kopieren
Wedijveren.

Zeker wanneer er kinderen in het spel zijn van ongeveer dezelfde leeftijd.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Thordïs schreef:
17-01-2021 11:18
Geen. Met mensen waar ik een vriendschap mee heb zijn dat soort dingen niet aan de hand. Ik bouw geen vriendschappen op met mensen die roddelen of vervelend gedrag vertonen richting anderen of alleen drama schoppen. Dat komt niet eens tot kennissen.
Dit.
Desinteresse.
Niet alleen maar over jezelf praten. Is in het verlengde van de vorige.

Interesse in elkaars wel en wee is voor mij belangrijk, ruimte voor elkaar in de gesprekken.

Ik ben om deze reden nooit een vriendschap kwijtgeraakt gelukkig.
Thordïs schreef:
17-01-2021 11:18
Geen. Met mensen waar ik een vriendschap mee heb zijn dat soort dingen niet aan de hand. Ik bouw geen vriendschappen op met mensen die roddelen of vervelend gedrag vertonen richting anderen of alleen drama schoppen. Dat komt niet eens tot kennissen.
Bepaald gedrag komt pas tot uiting na jarenlang bevriend zijn.

Ik had ooit een vriendin van mijn studie, dat ging heel lang goed. Totdat mijn carrière een vlucht nam, en die van haar niet.

Of je bent twee jaar lang bevriend, iemand krijgt een partner en die heeft opeens geen tijd meer voor vrienden.

Of je bent jarenlang bevriend, en je maakt iets heel ergs mee en die vriend blijkt zich daar totaal niet bij in te kunnen leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een vriendin die door haar nieuwe lover het geloof werd ingetrokken en ik had geen kracht meer om haar te volgen. Ze was eerder in haar leven ook wispelturig. Als twintiger tig vriendjes gehad, ineens samenwonen, ineens scheiden, met andere vrouwen ineens dikste vriendinnen en weken later de dikste ruzie.

Met deze stap om ineens het geloof in te stappen, knapte er iets in mij.

Dat was het einde van tig jaar vriendschap.
Alle reacties Link kopieren
Een topic openen op het vivaforum over me. Het gore lef.
rozemarijn123 schreef:
17-01-2021 11:31
Bepaald gedrag komt pas tot uiting na jarenlang bevriend zijn.

Ik had ooit een vriendin van mijn studie, dat ging heel lang goed. Totdat mijn carrière een vlucht nam, en die van haar niet.

Of je bent twee jaar lang bevriend, iemand krijgt een partner en die heeft opeens geen tijd meer voor vrienden.

Of je bent jarenlang bevriend, en je maakt iets heel ergs mee en die vriend blijkt zich daar totaal niet bij in te kunnen leven.
Dat is waar, heel soms merk je pas na jaren dat er iets off is. Of iemand veranderd. Maar veel dingen in de OP merk je meestal snel genoeg.

Beetje als met daten en of je dan heel graag per se een relatie wil en dan alle rode vlaggen gaat negeren.
rozemarijn123 schreef:
17-01-2021 11:31
Bepaald gedrag komt pas tot uiting na jarenlang bevriend zijn.

Ik had ooit een vriendin van mijn studie, dat ging heel lang goed. Totdat mijn carrière een vlucht nam, en die van haar niet.

Of je bent twee jaar lang bevriend, iemand krijgt een partner en die heeft opeens geen tijd meer voor vrienden.

Of je bent jarenlang bevriend, en je maakt iets heel ergs mee en die vriend blijkt zich daar totaal niet bij in te kunnen leven.
Dat geloof ik niet zo. Als de band goed is kom je ook over zo’n periode heen en dan is het nog niet een zaak van ‘Zij deed iets fout en we zijn geen vrienden meer’ maar een samenloop van omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg gaan geloven opeens, en dan mag niks meer.
Afspraken vaak op laatste moment afzeggen. Dit kunnen verder best okay mensen zijn, maar dan liever als kennis als je niks anders te doen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook gebeuren dat je een vriendschap begint met iemand als je erg jong bent, niet wetende of beseffende dat het uiteindelijk niet zo’n gezonde vriendschap is, of match. Noem het maar iets.
Dat had ik en ik heb de vriendschap ook niet zo netjes geëindigd.
Ben er niet trots op, maar goed, wel van geleerd.
Alle reacties Link kopieren
babbeleo schreef:
17-01-2021 11:34
Een topic openen op het vivaforum over me. Het gore lef.
Serieus? Ik vraag me dan echt af of zoiets uit de lucht komt vallen. Of was ze al eerder onbetrouwbaar, maar ging het tot dat moment altijd over anderen?
yette schreef:
17-01-2021 11:42
Serieus? Ik vraag me dan echt af of zoiets uit de lucht komt vallen. Of was ze al eerder onbetrouwbaar, maar ging het tot dat moment altijd over anderen?
Nou dat idd. Van die mensen die heel erg roddelen over anderen samen en dan verbolgen zijn als het opeens over hén gaat. Of die constant competitie voeren over álles in een vriendengroep en dan verbaasd zijn dat alles strijd is.
Luci_Mster2 schreef:
17-01-2021 11:36
Dat is waar, heel soms merk je pas na jaren dat er iets off is. Of iemand veranderd. Maar veel dingen in de OP merk je meestal snel genoeg.

Beetje als met daten en of je dan heel graag per se een relatie wil en dan alle rode vlaggen gaat negeren.
De vriendschapsrelatie verandert vaak zelf ook, en mensen veranderen in bepaalde opzichten - een vriend van mij kende ik vooral uit een vriendengroep. Jarenlang, nooit geen problemen. Zijn broers hebben in de afgelopen 10, 20 jaar veel carriere gemaakt, hij niet. Bij hem lukten dingen niet, dus je merkt dat iemand gaandeweg steeds verder verzuurd. En de laatste jaren ook steeds meer ging roddelen over anderen, stokerig gedrag.

Een andere vriend van mij is door de jaren heen helemaal afgegleden naar alcoholisme. En ja, toen ik hem leerde kennen gebruikte-ie ook al een pilletje, maar dat zat in die vriendengroep allemaal wel zo'n beetje op hetzelfde niveau. Sommige uit die vriendengroep hebben hun gebruik wel in overeenstemming met hun carriere weten te houden, een is bv nu een vrij bekende creatief, maar die vriend van mij en nog iemand zijn helemaal afgegleden.
Alle reacties Link kopieren
Heb ondermeer een hekel aan claimgedrag.

Heb zelf vorig jaar een vriendschap met iemand beëindigd, die verontwaardigd tegen me deed omdat ik geen 'luxe' activiteiten (zoals steeds duur uit willen eten etc) meer wilde ondernemen met hem.
Hij wist dat ik me dit financieel niet kon veroorloven (ik heb Wajong) en deed alsof hij heel begripvol was hierin.
Als het puntje bij paaltje kwam probeerde hij me echter toch steeds weer over te halen.
Kwam hij met een raar argument aanzetten van 'Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt'.
Dit vond ik ook echt manipulatie.
Op den duur was ik dit echt helemaal beu en heb laten weten dat ik geen 'dure activiteiten' meer wilde ondernemen met hem.
Tevens liet ik aan hem weten best andere activiteiten te willen doen, zoals wandelen, fietsen oid.
Toch is het contact spaak gelopen, want hij respecteert mijn grenzen gewoon totaal niet.
Tevens ben ik erachter gekomen (samen met nog meer personen) dat hij een soort van verborgen narcisme heeft.
Hij doet zich erg bescheiden voor, maar in werkelijkheid maskeert en verbloemd hij zichzelf hiermee.
Vind dit erg misleidend en ik kan hem niet langer meer vertrouwen.
Ben eigenlijk wel blij en opgelucht dat het contact voorbij is
Alle reacties Link kopieren
Gierigheid. Ik vind het geen probleem te betalen als we met vrienden wat gaan doen. En met sommige vrienden is het de ongeschreven regel dat iedereen altijd voor zichzelf betaald. Met één vriendin (die overigens behoorlijk bedeeld is) is dit altijd een issue. Gaan we een avondje stappen dan doet ze altijd mee als iemand anders een rondje geeft, en zelf doet ze gerust de hele avond over een Spa blauw zonder een drankje voor een ander te betalen. Willen we met een aantal vriendinnen ergens naar toe gaan dan rijd ze altijd met een ander mee. Rijd een keertje iemand met haar mee dan vraagt ze benzinegeld. Vorig jaar werd ik uitgenodigd voor een bbq, kreeg ik daarna een tikkie van haar. Uiteraard komt ze zelf gerust meerdere keren per maand mee-eten.
madamecannibale wijzigde dit bericht op 17-01-2021 12:04
Reden: Te herkenbaar
17.63% gewijzigd
Ronin76 schreef:
17-01-2021 11:54

Toch is het contact spaak gelopen, want hij respecteert mijn grenzen gewoon totaal niet.
Tevens ben ik erachter gekomen (samen met nog meer personen) dat hij een soort van verborgen narcisme heeft.
Hij doet zich erg bescheiden voor, maar in werkelijkheid maskeert en verbloemd hij zichzelf hiermee.
Vind dit erg misleidend en ik kan hem niet langer meer vertrouwen.
Ben eigenlijk wel blij en opgelucht dat het contact voorbij is
Ik zou het stellen van een diagnose gewoon overlaten aan een vakbekwame psycholoog.

Het feit dat hij zijn zin probeert door te drammen, is gewoon al voldoende om de vriendschap op te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
rozemarijn123 schreef:
17-01-2021 11:59
Ik zou het stellen van een diagnose gewoon overlaten aan een vakbekwame psycholoog.

Het feit dat hij zijn zin probeert door te drammen, is gewoon al voldoende om de vriendschap op te zeggen.
Daar geef ik je zeker wel gelijk in.
Toch vond ik zijn gedrag ergens wel wat narcistisch overkomen.
En dat zeiden veel meer andere personen die hem kenden.
Maar goed; het klopt wel dat een hulpverlener dit beter kan beoordelen.
Te egoïstisch gedrag
Zichzelf verheffen ten koste van anderen
Alle reacties Link kopieren
Alleen contact opnemen als het haar uitkomt of als ze weer eens iets of mij nodig heeft. Opscheppen en zielig doen.
Voor iedereen een groene tuin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven