Alcoholist in huis,weigert hulp

09-06-2016 14:18 135 berichten
Ik open dit topic voor een buurvrouw.



Situatie: buurvrouw heeft haar exman in huis, al zolang dat hij huurdersbescherming heeft.

Hij is sterk vervuild en drinkt veel.

Buuf heeft geprobeerd hem eruit te krijgen,maar dat is niet gelukt. Hij zit de hele dag in de schuur te drinken, hij stinkt en zeikt in zijn broek.



Gisteren is hij gevallen, ambu erbij maar hij weigert zorg. Nu ligt hij in een bebloed bed, dat niet verschoond mag worden.

Waarschijnlijk krijgt hij de komende dagen afkickverschijnselen omdat hij niet naar zijn vaste drinkplek kan in de schuur. De buuf houdt een totaal alcohol verbod in huis.



De hele situatie groeit de buuf boven het hoofd. Wat kan zij doen om de ex of uit huis te krijgen, of in ieder geval de situatie te verbeteren?



Ze neemt contact op met de ggd.



Als jullie extra info nodig hebben, dan vraag ik haar dat,ze is uiteraard op de hoogte dat ik dit topic voor haar open.



Alle hulp en advies is welkom, alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Als zo'n zware alcoholist geen alcohol krijgt, gaat hij hoogstwaarschijnlijk binnen 72 uur dood. Ik zou de politie en de ggd er dus maar bij halen, meteen. Ik weet niet of dat al gezegd is maar hij kan heel snel heel ziek worden zonder alcohol en dan is je buurvrouw wel verantwoordelijk. Ik bedoel dat ze aangeklaagd kan worden door niet in te grijpen nu. Bel desnoods 112. Echt doen. Zeker nu hij ook nog gewond is.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
quote:anke39kg schreef op 09 juni 2016 @ 16:12:

Nee maar hij krijgt nu geen drank zolang hij in bed ligt. Van mij mag hij door blijven drinken maar van zijn ex-vrouw nu niet.mwah, gezien de ruggengraat van de buuf zal ze hem vast naast zijn warme prakkie ook wel een pilsje serveren als hij vervelend gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Nah, ik denk niet dat de buuf aangeklaagd kan worden omdat ze hem niet van drank voorzag hoor. Maar als hij in een delier terecht komt is dat best handig, dan komen ze hem tenminste halen.
Alle reacties Link kopieren
Mm tja wat wij hebben gedaan met onze zwaar alcoholistische vriend toen hij in een delir belandde, is hem opgetild en in onze camperbus gelegd en zelf naar het ziekenhuis gebracht. Dat vond ie niet leuk maar hij was te ziek om te protesteren. Maar dat is ook een risico wbt je verantwoordelijkheid want zo'n ziek mens vervoeren, is gevaarlijk. Als hij op de rit sterft, kun je ook een probleem hebben.



Ik denk dat je buuf geen andere keuze heeft dan hem of alcohol te geven of nog een keer 112 te bellen. En dan vragen of de politie ook wil komen, zodat duidelijk wordt, dat hij op deze manier wil sterven. Anders kan ze behoorlijk in de problemen komen hierdiir.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
quote:LaFleurNoire schreef op 09 juni 2016 @ 16:24:

Nah, ik denk niet dat de buuf aangeklaagd kan worden omdat ze hem niet van drank voorzag hoor. Maar als hij in een delier terecht komt is dat best handig, dan komen ze hem tenminste halen.Heb je enig idee in wat voor gevaar iemand komt als je hem geen alcohol geeft, die zo'n zware alcoholist is? Want dan zou je dit echt niet zeggen. De meeste mensen sterven binnen 72 uur aan de ontwenningsverschijnselen. En een delir is ook heel erg dodelijk, minstens ontzettend gevaarlijk en niet alleen voor hem.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
Joh, je doet aan paniekzaaierij. Die vent ligt niet op sterven dus 112 is niet nodig en de buuf geeft hem vast wel drank. En zo niet, hoe kom je er bij dat zij aangeklaagd gaat worden omdat hij geen alcohol kreeg van haar?
Alle reacties Link kopieren
quote:Sapsorrow schreef op 09 juni 2016 @ 16:27:

[...]





Heb je enig idee in wat voor gevaar iemand komt als je hem geen alcohol geeft, die zo'n zware alcoholist is? Want dan zou je dit echt niet zeggen. De meeste mensen sterven binnen 72 uur aan de ontwenningsverschijnselen. En een delir is ook heel erg dodelijk, minstens ontzettend gevaarlijk en niet alleen voor hem.Ja, dat weet ik best. Maar om nou de buurvrouw verantwoordelijk te maken voor zijn eventuele dood en te gaan schermen met aanklachten gaat veel te ver. Bovendien weet je helemaal niet of hij daadwerkelijk droog staat nu.
Alle reacties Link kopieren
2. Onthoudingsverschijnselen 'zonder complicaties'



Beginnen meestal 24 uur na het drastisch minderen of stoppen met langdurig, overmatig alcoholgebruik.

Kernsymptoom is de 'tremor' (beven), vooral van de handen, maar soms ook van het hoofd en de tong. Kan variëren van licht beven tot zware tremor.

Gelijkaardige symptomen zoals bij een kater, maar veel meer uitgesproken.

Bijkomende symptomen zoals: overvloedig zweten, versnelde pols, soms ook hyperventilatie en verhoogde bloeddruk. Dikwijls ook sterke rusteloosheid, overdreven prikkelbaarheid, slaapstoornissen, nachtmerries, sterke angstgevoelens en depressieve stemming.

Meestal is er ook een overweldigende 'craving' aanwezig. D.w.z. een bijna onweerstaanbare en kwellende drang naar alcohol.



Tenslotte kan er voorbijgaande verwarring optreden. Men kan plots opkomende waarnemingsstoornissen krijgen, waarbij men bijvoorbeeld 'beestjes ziet'. Deze verschijnselen duren meestal niet zo lang en de betrokkene weet meestal wel dat wat gezien of gehoord wordt niet met de werkelijkheid overeenstemt.

Deze verschijnselen zijn op zich niet gevaarlijk en verdwijnen meestal na 7 tot 10 dagen van onthouding.



Na 24 uur zijn de ontwenningsverschijnselen op een hoogtepunt, na drie dagen is het ergste voorbij. Sombere gevoelens en slapeloosheid kunnen echter enkele weken aanhouden.



3. Alcoholonthoudingssyndroom in 'milde vorm'



De term 'mild' is relatief. Wanneer je last krijgt van wat hieronder beschreven wordt, neem dan zeker contact op met je huisarts of een spoeddienst van een ziekenhuis.



Er kan onderscheid gemaakt worden tussen: predelirium, epileptische insulten en alcoholhallucinose.



3.1 Predelirium



Alle voorheen beschreven symptomen kunnen voorkomen, maar in meer ernstige vorm.

De tremoren zijn veel ernstiger, waardoor praten en rechtstaan moeilijk zijn.

Er treden echte hallucinaties op, waarbij de persoon geen onderscheid meer kan maken tussen waan en werkelijkheid. Deze hallucinaties kunnen een voorbode zijn van een echt delirium tremens.

Er kunnen zich sterke dagschommelingen voordoen.



Typisch is een verslechtering van de toestand bij valavond, met hevige angst en onrust en soms achtervolgingswanen en 'beestjes zien'.



3.2 Epileptische insulten ten gevolge van alcoholonthouding



Deze zijn van het 'grand mal' type, d.w.z. bewustzijnsverlies en algemene verkramping van het lichaam met heftige spierschokken.



De kans op epileptische insulten is groter wanneer: 1) men naast alcohol ook regelmatig kalmeermiddelen gebruikte (benzodiazepines, barbituraten, e.d.), 2) men voordien reeds epilepsie had, 3) men voordien een hersentrauma heeft opgelopen (bijvoorbeeld wegens een verkeersongeval of een vechtpartij).



Alcoholonthoudingsinsulten doen zich meestal voor tijdens de eerste 10 tot 36 uren na het stopzetten van alcoholgebruik. Soms treden ze nog later op, maar dan gaat het meestal om een gecombineerd onthoudingssyndroom van alcohol en kalmeermiddelen.



3.3 Alcoholhallucinose



Kan optreden na 48 tot 72 uren van alcoholonthouding.



Er treden zeer levendige en hardnekkige hallucinaties op, overwegend gehoorhallucinaties maar soms ook visuele. De persoon in kwestie 'hoort' meestal anderen over hem of haar spreken, en voelt zich bedreigd of achtervolgd.





4. Delirium tremens



Dit is het meest ernstige alcoholonthoudingssyndroom, dat enkele dagen kan aanhouden. Een dodelijke afloop komt minder voor wegens de huidige behandelingsmethoden, maar is nog steeds mogelijk (vooral bij een sterk verzwakte lichamelijke toestand). Medisch ingrijpen is dus noodzakelijk.



Het gaat over een verwardheidstoestand met verlaagd bewustzijn, desoriëntatie in tijd en ruimte, en episodes van overactiviteit (waarbij men soms dwangmatige denkbeeldige activiteiten uitvoert).

Er kunnen zich zeer levendige hallucinaties voordoen. Naast 'beestjes zien', heeft men soms de indruk dat er beelden op de muren geprojecteerd worden zoals bij een film.



Verder ontstaan er hevige tremoren (soms over het hele lichaam), kan men overvloedig zweten, ontstaan er hardnekkige slaapstoornissen en komen hevige angsten voor.



Tenslotte: koorts, hartkloppingen en uitdrogingsverschijnselen.



bron



Mwah, valt best mee.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
Joh, dat weet ik allemaal uit de eerste hand. Als het zover komt zal de buuf ongetwijfeld 112 bellen, want voor zijn ongelukje belde ze ook. Maar nogmaals, je weet helemaal niet of dit ter zake doet.



Waar ik met name over val is de bangmakerij over verantwoordelijkheid voor zijn dood en rechtszaken die daaruit voortvloeien. Echt onzin.
Alle reacties Link kopieren
quote:LaFleurNoire schreef op 09 juni 2016 @ 16:30:

[...]





Ja, dat weet ik best. Maar om nou de buurvrouw verantwoordelijk te maken voor zijn eventuele dood en te gaan schermen met aanklachten gaat veel te ver. Bovendien weet je helemaal niet of hij daadwerkelijk droog staat nu.Mja. Ik weet het alleen heel zeker dat je daar wel degelijk mee in grote problemen kunt komen. Daarom waarschuw ik To, als je het niet erg vindt. Ook mensen die niks weten over alcoholisme, daarom geef ik ook wat informatie daarover. Ik snap dat je het overdreven vindt als ik onnodig paniek schop maar het is dus niet onnodig. Je bent verantwoordelijk voor een mens die niet meer voor zichzelf kan zorgen, als je bij hem woont. Zo is dat nu eenmaal. Hoeveel ze ook een hekel aan hem heeft, ze zal het zeker niet leuk vinden als ze voor de rechtbank moet verschijnen als hij wel sterft. Dus hopelijk hebben ze iets aan de informatie die ik geef.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
@sapsorrow. ´Nee, het valt misschien niet mee. Maar werkelijk, who cares. Hoe harder die alcoholist "out" gaat, hoe beter.



Het is niet de verantwoordelijkheid van de buurvrouw maar van de alocholist! Maar dat soort weekdieren dat blijft koken en piljes brengen, wordt simpel gestraft voor hun zwakke rug, want ze blijven voor eeuwig opgscheept zitten met hun zuiplap.



Je quote over "verwantwoorden voor een rechtbank" vind ik misselijkmakende bangmakerijk. Bel 112 als ie out gaat omdat ie geen alcohol of eten krijgt en laat em ophalen door de GGZ. Hoe eerder hoe beter.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een bron, Sap? Mensen die voor het gerecht gesleept zijn omdat ze hun huisgenoot/partner geen alcohol gaven en diegene daardoor een delier kreeg en/of overleed?

Een zoektocht bij google leverde niks, noppes nada op.
Op het moment dat hij lam is in de auto zetten en bij verslavingszorg afzetten. Ze zullen even stijgeren maar nemen hem wel op.
Alle reacties Link kopieren
Dat is allerminst zeker dat ze hem opnemen.
Ja hoor maar je moet wel even doorzetten
Alle reacties Link kopieren
quote:kastella schreef op 09 juni 2016 @ 16:57:

Dat is allerminst zeker dat ze hem opnemen.Nou inderdaad. Hij wil niet vrijwillig opgenomen worden en voor een gedwongen opname gaat heel wat aan vooraf.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Die pillen door het eten mengen kan echt niet.



En als je iemand in huis neemt, laat je hem niet de hele dag in de schuur, zoiets zou ik niet eens met een beest doen.

Ze wist van tevoren toch dat hij alcoholist was. Al ze dat niet wil accepteren had ze hem niet op moeten nemen. Hij had ook naar een daklozenopvang gekund.

Zou het dan toch om zijn aandeel in de huur gaan?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Zeker dat die man nog voor zichzelf kan beslissen? In staat is om "redelijke beslissingen" te nemen?

Ik zou desnoods de politie erbij slepen om hem naar 't ziekenhuis te vervoeren.

Dat hij tenminste verzorging krijgt voor zijn wonden.



Daarna kan er nog altijd gepraat worden over wel of geen opname voor zijn alcoholprobleem.
quote:LaFleurNoire schreef op 09 juni 2016 @ 16:20:

En overigens zou ik me niet onbeperkt bezig gaan houden met het redden van de buurvrouw. Dan wordt de verantwoording haar uit handen genomen en zal er van enige daadkracht nooit iets terecht komen(want waarom helpen haar kinderen niet, zijn die er wellicht ook klaar mee?)

Straks is die kerel verdwenen met behulp van iedereen behalve de buuf zelf en zit ie een half jaar later daar weer omdat ze het benul niet had hem buiten de deur te houden en begint het weer van voren af aan.Dit. Laat haar zelf de HA bellen en hulp regelen. Of dr vent buitenzetten.
Wat een reacties! Top



Voor degenen die denken dat ik onbeperkt hulp ga bieden: maak je geen zorgen, dit probleem is haar probleem en dat wordt niet mijn probleem.

Een topic openen en jullie input met haar bespreken ligt binnen mijn grenzen van hulp bieden. Maar lief dat jullie me daar op wijzen



Het mogelijke komende delirium is met haar besproken door de ambulance en de dokter die vandaag langskomt. Er is haar op het hart gedrukt om meteen 112 te bellen als hij agressief wordt of het mis gaat fysiek bij hem.

Buuf is niet van plan om hem van bier te gaan voorzien, dus waarschijnlijk sjouwt hij zichzelf wel naar de supermarkt.



Wat betreft die pillen, daar houdt ze mee op per direct. Het zijn trouwens vitaminepillen die de dokter bij het vorige incident heeft voorgeschreven om hem enigszins in conditie te houden.



Mietrot, jij en ik zullen het geen redelijke beslissingen vinden, maar hij is nog in staat om volledige zinnen te vormen en daarmee is hij beslissingsvaardig helaas.



Ik ben het geheel met jullie eens dat de buuf een ruggengraat moet kweken en grenzen moet stellen. Maar zie haar dat maar eens aan haar verstand te peuteren. Ze zal het absoluut zelf moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de politie bellen en zeggen dat er een zwerver in de schuur slaapt.
quote:Steampunkcat88 schreef op 09 juni 2016 @ 14:28:

Een andere woning wil ze niet.

Gerechtelijke machtiging heeft ze geprobeerd vorig jaar, maar dat werd erg duur en dat zou 2 jaar in beslag nemen.

Ze gaat kijken of ze een rechtsbijstand verzekering heeft. Ze heeft vanacht niet geslapen dus nadenken gaat momenteel wat lastig.Ze wil geen gerechtelijke machtiging, die nu dus al bijna rond zou zijn en probleem oplost. Ze wil perse hier blijven maar haar ex ook. Ze vechten beiden over een huis, je buurvrouw is net zo gek als haar ex alcoholist is. Bizar dat ze zelf niet weggaat, zij en hij hebben gelijke rechten op de plek en hij is hulpbehoefender, zij kan vertrekken en aanpassen nieuw huis, hij is labiel en niet capabel. Maar er zal wat mis zijn met haar persoonlijkheid dat ze weigert deze strijd los te laten en nieuw plekje te zoeken, liever dit drama en nu jou lastig vallen dan verkassen....pfff ik zou me er niet mee bemoeien. Arme man.
Grapje hoop ik Swifty?

Alleen al de redenen waarom zij het huis uit moet en hij niet.

Hij heeft er zelf voor gekozen om afhankelijk te zijn van de alcohol. Kom op zeg.
Swifty reageert altijd bijzonder, is er om te doen gok ik zomaar.
Ergens snap ik buuf wel. Ik denk niet dat zij wil dat haar ex dakloos zwervend door het leven gaat, al heeft hij duidelijk voor de drank gekozen. Het enige wat voor haar mogelijk is gewoon blijven bellen met de hulp instanties en 112 en doen wat de hulpverleners zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven