Alleen op vakantie: eerlijk tegenover gezin?
vrijdag 9 januari 2026 om 09:41
Ik zat net in een ander topic iets te lezen wat mij een beetje triggerde, vandaar deze vraag. Ik weet niet of het onder reizen zou moeten, maar voor mij is het meer relatie/gezinsvraag, vandaar hier.
Ik heb een gezin en een bedrijf. Mijn man werkt in het onderwijs, kinderen zitten op middelbare en hogeschool. Zij hebben dus heel veel vakantie (12 weken per jaar).
Ik ben eigenaar van een bedrijf, samen met iemand anders, met nog een aantal man personeel. De afgelopen jaren is het me met moeite gelukt om 4-5 weken per jaar vrij te nemen. Mijn mede-eigenaar is een workaholic en neemt het liefst bijna nooit vakantie. Personeel heeft 5 weken.
Mijn man en kinderen zijn dol op op vakantie gaan en ik ook. Helaas zijn we dus beperkt tot die 4-5 weken per jaar die het mij lukt om vrij te nemen. Mijn man gaat daarnaast regelmatig zelf nog (lange) weekenden en nachtjes weg met vrienden. Vaak gaat hij ook in de zomervakantie al een week eerder weg met de kinderen en vlieg of trein ik erachteraan. We gaan samen 3 weken in de zomer, een week in de kerstvakantie en als het lukt nog een week of paar dagen in voor- of najaar (dat is nu overigens al 3 jaar niet gelukt).
Ik zou zo heel graag eens een aantal dagen of week alleen of met een vriendin of mijn moeder of zo op vakantie gaan. Even niet als zorgende moeder, maar gewoon lekker zelf weg. Maar als ik dat doe, blijft er nog minder over voor mijn gezin. Dat heeft me nu al jaren tegengehouden. Mijn man zegt altijd dat ik het moet doen, maar die heeft er, denk ik, nog niet bij stilgestaan dat er dan een week zomervakantie gaat sneuvelen of zo.
Wat is de mening van het forum: kan ik dat maken tegenover mijn gezin? Ik zou me zo schuldig voelen als zij minder lang op vakantie kunnen doordat ik zo nodig iets voor mezelf moet doen. Bovendien geniet ik enorm van vakanties met mijn gezin, ik vind het heerlijk om met z'n allen op stap te gaan en ik vind het ook jammer om daar wat van op te geven, vooral omdat de kinderen al best groot zijn en misschien nog maar een paar keer mee gaan. Maar ik zou dit ook zo graag eens een keertje willen.
Ik heb een gezin en een bedrijf. Mijn man werkt in het onderwijs, kinderen zitten op middelbare en hogeschool. Zij hebben dus heel veel vakantie (12 weken per jaar).
Ik ben eigenaar van een bedrijf, samen met iemand anders, met nog een aantal man personeel. De afgelopen jaren is het me met moeite gelukt om 4-5 weken per jaar vrij te nemen. Mijn mede-eigenaar is een workaholic en neemt het liefst bijna nooit vakantie. Personeel heeft 5 weken.
Mijn man en kinderen zijn dol op op vakantie gaan en ik ook. Helaas zijn we dus beperkt tot die 4-5 weken per jaar die het mij lukt om vrij te nemen. Mijn man gaat daarnaast regelmatig zelf nog (lange) weekenden en nachtjes weg met vrienden. Vaak gaat hij ook in de zomervakantie al een week eerder weg met de kinderen en vlieg of trein ik erachteraan. We gaan samen 3 weken in de zomer, een week in de kerstvakantie en als het lukt nog een week of paar dagen in voor- of najaar (dat is nu overigens al 3 jaar niet gelukt).
Ik zou zo heel graag eens een aantal dagen of week alleen of met een vriendin of mijn moeder of zo op vakantie gaan. Even niet als zorgende moeder, maar gewoon lekker zelf weg. Maar als ik dat doe, blijft er nog minder over voor mijn gezin. Dat heeft me nu al jaren tegengehouden. Mijn man zegt altijd dat ik het moet doen, maar die heeft er, denk ik, nog niet bij stilgestaan dat er dan een week zomervakantie gaat sneuvelen of zo.
Wat is de mening van het forum: kan ik dat maken tegenover mijn gezin? Ik zou me zo schuldig voelen als zij minder lang op vakantie kunnen doordat ik zo nodig iets voor mezelf moet doen. Bovendien geniet ik enorm van vakanties met mijn gezin, ik vind het heerlijk om met z'n allen op stap te gaan en ik vind het ook jammer om daar wat van op te geven, vooral omdat de kinderen al best groot zijn en misschien nog maar een paar keer mee gaan. Maar ik zou dit ook zo graag eens een keertje willen.
vrijdag 9 januari 2026 om 11:58
vrijdag 9 januari 2026 om 12:13
Dit. Bij ons is de situatie andersom: ik werk in het onderwijs en man heeft in de zomer juist piekperiode op zijn werk. En toch ga ik in de zomervakantie een weekje alleen op vakantie. Juist omdat ik me anders de huiself ga voelen en mijn vakantie helemaal niet zo "vrij" voelt. En al mijn huisgenoten snappen dat.Coffeegirl schreef: ↑09-01-2026 11:58Je man en kinderen hebben 12 weken vakantie. Hoezo voel jij je schuldig als je het huishouden een weekend aan hen overlaat? Het huishouden is van iedereen en zij hebben ook nog eens veel meer vrije tijd dan jij. En je man gaat ook weekenden weg zonder jullie.
vrijdag 9 januari 2026 om 12:15
Nou hier sluit ik bij aan. Of je gaat ff lekker weg en laat het los. Of je doet het niet, maar maak het huishouden niet zo belangrijk….BeeDifferent schreef: ↑09-01-2026 11:45Ik denk dat jij zelf het probleem bent/maakt.
Hoezo ben jij verantwoordelijk voor het huishouden? Ik begin het een ongeloofwaardig verhaal te vinden. Eerst benadrukken wat je compagnon doet, dan is diegene weer niet het probleem en nu ben jij de enige die het huishouden doet met een man die in het onderwijs zit grote kinderen.
Oh, het is JOUW huishouden? Nee, dan snap ik wel dat je niet een weekend weg kunt. Jammer hoor, als het JULLIE huishouden was geweest, had dat makkelijk gekund.Persdottir123 schreef: ↑09-01-2026 11:41
Ik heb overigens ook wel eens gedacht om een keer een weekend weg te gaan. Maar dat vind ik ook wel lastig te realiseren. Op vrijdagavond en zaterdag doe ik mijn huishouden. Als ik dan een weekend weg ga, wanneer moet ik dat dan doen? Het staat me irritant genoeg tegen om dan van mijn man en kinderen te vragen dat ze dat overnemen, terwijl ik lekker de bloemetjes buiten ga zetten, haha. Ik zou het natuurlijk kunnen doen in een weekend in een vakantie waarin we toch niet weggaan, maar dat voelt helemáál als oneerlijk tegenover het gezin. Zo jongens, jullie hebben vakantie, ik niet, maar jullie moeten thuisblijven en het huishouden doen en ik ga lekker weg. Toedeledokie!
Nu ik het opschrijf, moet ik gewoon om mezelf lachen, maar zo voelt het nu eenmaal.
Je verhaalt leest alsof je moeder bent van kleuters, maar ze zijn zelfs zo oud dat ze makkelijk een weekend alleen thuis zouden kunnen zijn. Om over je opmerking over het huishouden nog maar te zwijgen... Jezelf als zorgende moeder omschrijven terwijl eentje notabene zelfs al van de middelbare school af is, is echt wat buiten proportie. Tijd om je te realiseren dat je thuis echt een stuk minder nodig bent dan je denkt (en op je werk overigens waarschijnlijk ook).
vrijdag 9 januari 2026 om 12:21
Als je man een weekend weg gaat, wanneer doet hij zijn huishouden dan? Als hij dat dan op een ander moment doet kun je afspreken dat jullie voor elkaar waarnemen tijdens een weekend weg qua huishoudelijke t aken en dat streep je dan tegen elkaar weg. Alsnog is hij vaker weg én vrij, dus dat hij iets meer doet qua huishouden lijkt me sowieso het eerlijkst.Persdottir123 schreef: ↑09-01-2026 11:41[...]
Mijn probleem zit echt meer in dat ik het gevoel heb dat ik mijn gezin tekort doe door een week van de gezinsvakanties af te snoepen voor mijn eigen behoefte. En dat ik het zelf ook wel dubbel vind, omdat ik de gezinsvakanties echt het hoogtepunt van het jaar vind, dus als ik daar een week van moet missen, dan is dat toch wel zonde. Maar ja, dat is gewoon de prijs die ik dan moet betalen voor een week voor mezelf.
Het is wel grappig om te lezen dat hier zowat iedereen eensgezind vindt, dat dat niet egoïstisch is.
Ik heb overigens ook wel eens gedacht om een keer een weekend weg te gaan. Maar dat vind ik ook wel lastig te realiseren. Op vrijdagavond en zaterdag doe ik mijn huishouden. Als ik dan een weekend weg ga, wanneer moet ik dat dan doen? Het staat me irritant genoeg tegen om dan van mijn man en kinderen te vragen dat ze dat overnemen, terwijl ik lekker de bloemetjes buiten ga zetten, haha. Ik zou het natuurlijk kunnen doen in een weekend in een vakantie waarin we toch niet weggaan, maar dat voelt helemáál als oneerlijk tegenover het gezin. Zo jongens, jullie hebben vakantie, ik niet, maar jullie moeten thuisblijven en het huishouden doen en ik ga lekker weg. Toedeledokie!
Nu ik het opschrijf, moet ik gewoon om mezelf lachen, maar zo voelt het nu eenmaal.
Daarnaast hebben jullie kinderen ook wel de leeftijd dat een eigen huishoudelijke verantwoordelijkheid (of een eigen huishouden zoals jij dat blijkbaar noemt) helemaal niet vreemd is en juist logisch.
Het plannen tijdens een weekend of vakantie waarin de rest van het gezin niet weg is lijkt me inderdaad wel de meest praktische optie als je het niet ten koste van je gezinsvakantie (want daar mag je best zoveel waarde aan hechten dat je daarop niet wil inleveren) zelf op vakantie wil gaan.
Jouw gevoelens zijn van jou en lijken totaal niet overeen te komen met hoe je gezin in de wedstrijd staat. Dikke kans dat het ook gewoon gezellig is als jij een keer een week op vakantie bent, want dat betekent toch een andere gezinsdynamiek dan normaal.
vrijdag 9 januari 2026 om 12:28
Er gaat niemand dood als er eens een weekend niks aan het huishouden gedaan wordt want dan lag ik al lang onder de groene zoden
.
Dus gewoon gaan.
En anders zou ik een baan in loondienst gaan zoeken want wat is dan het voordeel van een eigen bedrijf en eigen baas zijn als je niet eens wat vaker op vakantie kunt gaan?
Dus gewoon gaan.
En anders zou ik een baan in loondienst gaan zoeken want wat is dan het voordeel van een eigen bedrijf en eigen baas zijn als je niet eens wat vaker op vakantie kunt gaan?
vrijdag 9 januari 2026 om 12:29
Nou nou, wat een pinnige reactie. Is dat nodig? Een uitwisseling van mensen met een vergelijkbare ervaring is niet gewenst op een forum?BeeDifferent schreef: ↑09-01-2026 09:54Ik heb door de OP meer het idee dat het door de zakenpartner komt. Omdat ze benoemt dat diegene een workaholic is en weinig vakantie neemt.
Maar ik hoop dat de TO de vraag komt beantwoorden, niet jij.
@TO: wat werk betreft herken ik het zeer, maar het klinkt alsof het je zeker gaat lukken, en dan nog even je gevoel van verplichting tegenover het thuisfront proberen los te laten. Ze gunnen het je, lekker plannen maken en veel plezier!
vrijdag 9 januari 2026 om 12:32
Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn maar de man lijkt mij een volleerde volwassene. Ik woon met mijn kind van 21 en als ik die een week of langer alleen laat en op vakantie ga, zeg ik ‘veel plezier, zorg goed voor jezelf.’ Toen ze jonger was (17/18) regelde ik nog wel eens een maaltijd of deed suggesties, maar inmiddels vind ik dat ze dat zelf wel kan.
Dat kan jouw man vast ook. Ik denk dat hij inmiddels de 30 wel gepasseerd is en voldoende zorgervaring heeft met de kinderen. Misschien is het huis dan een chaos als je thuis komt, hier gaat het ook anders dan wanneer ik het zou doen, maar iedereen leeft nog en er loopt geen ongedierte rond.
Dat kan jouw man vast ook. Ik denk dat hij inmiddels de 30 wel gepasseerd is en voldoende zorgervaring heeft met de kinderen. Misschien is het huis dan een chaos als je thuis komt, hier gaat het ook anders dan wanneer ik het zou doen, maar iedereen leeft nog en er loopt geen ongedierte rond.
vrijdag 9 januari 2026 om 12:41
Kinderen zitten middelbare en hogeschool dus die moeten inderdaad prima in staat zijn het huis netjes te houden. Die kunnen zichzelf wel redden samen met man.KamilleT schreef: ↑09-01-2026 12:32Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn maar de man lijkt mij een volleerde volwassene. Ik woon met mijn kind van 21 en als ik die een week of langer alleen laat en op vakantie ga, zeg ik ‘veel plezier, zorg goed voor jezelf.’ Toen ze jonger was (17/18) regelde ik nog wel eens een maaltijd of deed suggesties, maar inmiddels vind ik dat ze dat zelf wel kan.
vrijdag 9 januari 2026 om 12:42
Dit begrijp ik eerlijk gezegd niet. Jouw man gaat toch ook weleens een weekend weg? Waarom is het huishouden alleen jouw taak? Op deze manier maak je het jezelf ook wel heel moeilijk. Wij hebben 2 kleine kinderen van 4 en 2 en ik ga komend weekend heerlijk 2 dagen in de sauna zitten met vriendinnen. Met overnachting. En ik vind het echt helemaal geen probleem dat mijn man dan alleen is met kinderen en huishouden hoor haha! Hij is ook regelmatig weg en dan doe ik het. Ik zou zeggen lekker doen dat weekend weg gaan hoor.Persdottir123 schreef: ↑09-01-2026 11:41Ik heb overigens ook wel eens gedacht om een keer een weekend weg te gaan. Maar dat vind ik ook wel lastig te realiseren. Op vrijdagavond en zaterdag doe ik mijn huishouden. Als ik dan een weekend weg ga, wanneer moet ik dat dan doen? Het staat me irritant genoeg tegen om dan van mijn man en kinderen te vragen dat ze dat overnemen, terwijl ik lekker de bloemetjes buiten ga zetten, haha. Ik zou het natuurlijk kunnen doen in een weekend in een vakantie waarin we toch niet weggaan, maar dat voelt helemáál als oneerlijk tegenover het gezin. Zo jongens, jullie hebben vakantie, ik niet, maar jullie moeten thuisblijven en het huishouden doen en ik ga lekker weg. Toedeledokie!
vrijdag 9 januari 2026 om 12:46
En dan hoeft TO dus ook maximaal fulltime te werken, nooit een keer iets ‘s avonds afmaken of in de vakantie even de zakelijke mail bij te houden. Want gelijk aan het personeel.
Bedoel je het zo?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
vrijdag 9 januari 2026 om 12:48
vrijdag 9 januari 2026 om 12:50
Hoeveel huishouden doe je in één weekend wat niet a) overgenomen kan worden door anderen of b) niet kan wachten tot het volgende weekend?
Ik echt helemaal niks hoor. Je mag gewoon voor jezelf kiezen. Maar plan gewoon het hemelvaartsweekend of zo. Dan neem je twee dagen vrij, ga je lekker weg van woensdagavond t/m maandagmiddag. En je gezin zoekt het maar lekker uit verder. Kom aan zeg.
Ik echt helemaal niks hoor. Je mag gewoon voor jezelf kiezen. Maar plan gewoon het hemelvaartsweekend of zo. Dan neem je twee dagen vrij, ga je lekker weg van woensdagavond t/m maandagmiddag. En je gezin zoekt het maar lekker uit verder. Kom aan zeg.
vrijdag 9 januari 2026 om 12:53
Als je kinderen nou nog klein waren, basisschool leeftijd of lager, dan zou ik het meer begrijpen. Maar op middelbaar en hoger onderwijs, dan lijkt het me echt geen probleem, zeker omdat je in de zomervakantie ook 1 of 2 weken met hen op vakantie gaat.
Wat ik al opmerkelijk vind. Ik ging vanaf mijn 16e al niet meer met mijn ouders mee op zomervakantie en dat was in mijn omgeving ook wel de norm.
Maar misschien is dat inmiddels ook wel ouderwets.
Wat ik al opmerkelijk vind. Ik ging vanaf mijn 16e al niet meer met mijn ouders mee op zomervakantie en dat was in mijn omgeving ook wel de norm.
Maar misschien is dat inmiddels ook wel ouderwets.
vrijdag 9 januari 2026 om 12:54
Nee zo bedoel ik het niet. En dat weet jij ook wel.
Waar het om gaat is dat TO het blijkbaar lastig vindt daadwerkelijk die 5 weken vakantie op te nemen. Daarom stel ik voor op deze manier te denken. Als haar personeel 5 weken vakantie heeft, dan zij ook. Of meer. Ze is tenslotte eigen baas.
vrijdag 9 januari 2026 om 12:55
Pcies!Taskmaster schreef: ↑09-01-2026 09:46Het klinkt alsof je je eigen vakantiedagen kunt bepalen. Dus ik snap het probleem niet helemaal.
Pieremachochel
vrijdag 9 januari 2026 om 12:57
Overigens vind ik een weekend weg gaan (met of zonder gezin) erg leuk, maar ik mis wel de rust die ik normaal gesproken in het weekend vind. En ja, er blijven soms ook wat klussen liggen.
Maar je moet wat als je (fulltime) werkt. Dus ik kies toch voor dat weekend weg omdat ik daar op een andere manier energie van krijg.
Dus niet een weekend weg kunnen vanwege het huishouden is echt een beetje suf.
Maar je moet wat als je (fulltime) werkt. Dus ik kies toch voor dat weekend weg omdat ik daar op een andere manier energie van krijg.
Dus niet een weekend weg kunnen vanwege het huishouden is echt een beetje suf.
vrijdag 9 januari 2026 om 13:06
Idd wel vreemd dit.BeeDifferent schreef: ↑09-01-2026 11:45Ik denk dat jij zelf het probleem bent/maakt.
Hoezo ben jij verantwoordelijk voor het huishouden? Ik begin het een ongeloofwaardig verhaal te vinden. Eerst benadrukken wat je compagnon doet, dan is diegene weer niet het probleem en nu ben jij de enige die het huishouden doet met een man die in het onderwijs zit grote kinderen.
Pieremachochel
vrijdag 9 januari 2026 om 13:07
Hier zou ik absoluut niet over hoeven twijfelen en gaan!
Ik wil dat eigenlijk ook ontzettend graag, al zit het geloof ik meer in mijn hoofd dan dat ik echt een concreet vakantie idee heb met iemand of ergens naartoe, maar is het mijn partner juist die wat moeilijk doet, want de zorg voor kinderen als ze thuis zijn, hun trainingen/westrijden/school halen, boodschappen en eten etc doen we nu 50/50 (of eigenlijk zelfs ik grotendeels) wat zou betekenen dat ze meer uren moet opnemen terwijl die dan niet voor haar eigen invulling zijn.
Maar jullie kinderen zijn al een stuk ouder dus dat lijkt me dan niet spelen. Partner stelde nog voor dat ik een vakantie zou doen als zij met z'n drie een andere vakantie zouden gaan doen maar dat wil ik dan weer niet.
Dus TO. Ik zou in jouw geval echt nergens meer over twijfelen.
En zelf wacht ik maar tot ik ofwel een concreter idee heb ofwel de kinderen wat ouder zijn en al hun activiteiten zelf wat meer kunnen regelen.
Ik wil dat eigenlijk ook ontzettend graag, al zit het geloof ik meer in mijn hoofd dan dat ik echt een concreet vakantie idee heb met iemand of ergens naartoe, maar is het mijn partner juist die wat moeilijk doet, want de zorg voor kinderen als ze thuis zijn, hun trainingen/westrijden/school halen, boodschappen en eten etc doen we nu 50/50 (of eigenlijk zelfs ik grotendeels) wat zou betekenen dat ze meer uren moet opnemen terwijl die dan niet voor haar eigen invulling zijn.
Maar jullie kinderen zijn al een stuk ouder dus dat lijkt me dan niet spelen. Partner stelde nog voor dat ik een vakantie zou doen als zij met z'n drie een andere vakantie zouden gaan doen maar dat wil ik dan weer niet.
Dus TO. Ik zou in jouw geval echt nergens meer over twijfelen.
En zelf wacht ik maar tot ik ofwel een concreter idee heb ofwel de kinderen wat ouder zijn en al hun activiteiten zelf wat meer kunnen regelen.
vrijdag 9 januari 2026 om 13:10
Dit staat zo ontzettend ver van mij af, dus ik weet niet of je iets aan mijn reactie hebt. Ik vind het overigens wel interessant om te lezen hoe je het ook kunt voelen, ik leef me ook altijd graag zo veel mogelijk in, maar hier vind ik dat wel heel moeilijk 
Ik ben ook ondernemer én dol op vakantie. En ik ben ook moeder en echtgenote. Mijn zoons zijn 20 en 22, maar ook toen ze nog heel klein waren ging ik af en toe alleen of met vriendinnen weg. Daar heb ik maar één keer spijt van gehad, dat was toen mijn jongste nog geen jaar was. Naar Zuid-Frankrijk, overigens wel voor werk anders had ik het toen misschien nog niet gedaan. Maar mijn schoonmoeder (waar mijn zoon dol op was) kwam in huis, mijn man was er ook veel, het was prima. Maar toen ik na vier dagen weer thuis kwam en mijn rolkoffertje even later in de gang ging zetten, begon mijn jongste vreselijk te huilen, hij dacht dat ik weer wegging omdat ik vier dagen eerder zo ook afscheid van hem nam, kusje in de keuken, toen met mijn koffertje naar de gang en weg. Dat was echt zo sneu!
Maar verder? Nooit spijt gehad. Als je je kinderen in goede handen achterlaat of als ze inmiddels prima voor zichzelf kunnen zorgen, praat je jezelf iets aan in mijn ogen. En kun je dat dus wellicht ook grotendeels uit je systeem krijgen.
Zeker als je man wel probleemloos weggaat zie ik niet in waarom jij dat niet zou 'mogen' en waarom dat huishouden niet een keer overgeslagen kan worden. Of uiteraard overgenomen door je man en/of kinderen, of anders een schoonmaker?
Waarom zou jíj dat allemaal moeten doen? Zo te lezen werk je al hard genoeg.
Een groot goed van zelfstandig ondernemer zijn, vind ik het zelf kunnen beschikken over mijn tijd. Ook al werk ik heel erg veel, ik bepaal dat zélf. En weken die ik vrij plan, kies ik zelf. Wij gaan minimaal drie keer per jaar op vakantie, ik heb geen enkele moeite met heel hard en heel veel werken maar daar moet wel iets tegenover staan en voor mij zijn dat vakanties. Die dan overigens ook wel in het teken staan van werk hoor, haha (alles draait bij mij om eten, dat is grotendeels mijn werk en ook in de vakanties gaat dat door) Ik ga ook eens per jaar vier dagen weg met vriendinnen. En een keer of drie per jaar alleen een paar dagen ergens naartoe, hotelletje, in combinatie met werkopdrachten meestal wel. Het lijkt mij heel lastig om een compagnon te hebben die daar heel anders in staat. Ik kan je dan ook niets anders aanraden dan dit een keer heel open te bespreken. Aangeven dat het voor jou heel anders is, ook al ben je dan ondernemer, en dat je behoefte hebt aan meer vakanties en je daar geen schuldgevoel over wilt hoeven hebben. Om het niet scheef te laten voelen/zijn kun je daar bijvoorbeeld qua inkomsten wat voor inleveren.
Ik ben ook ondernemer én dol op vakantie. En ik ben ook moeder en echtgenote. Mijn zoons zijn 20 en 22, maar ook toen ze nog heel klein waren ging ik af en toe alleen of met vriendinnen weg. Daar heb ik maar één keer spijt van gehad, dat was toen mijn jongste nog geen jaar was. Naar Zuid-Frankrijk, overigens wel voor werk anders had ik het toen misschien nog niet gedaan. Maar mijn schoonmoeder (waar mijn zoon dol op was) kwam in huis, mijn man was er ook veel, het was prima. Maar toen ik na vier dagen weer thuis kwam en mijn rolkoffertje even later in de gang ging zetten, begon mijn jongste vreselijk te huilen, hij dacht dat ik weer wegging omdat ik vier dagen eerder zo ook afscheid van hem nam, kusje in de keuken, toen met mijn koffertje naar de gang en weg. Dat was echt zo sneu!
Maar verder? Nooit spijt gehad. Als je je kinderen in goede handen achterlaat of als ze inmiddels prima voor zichzelf kunnen zorgen, praat je jezelf iets aan in mijn ogen. En kun je dat dus wellicht ook grotendeels uit je systeem krijgen.
Zeker als je man wel probleemloos weggaat zie ik niet in waarom jij dat niet zou 'mogen' en waarom dat huishouden niet een keer overgeslagen kan worden. Of uiteraard overgenomen door je man en/of kinderen, of anders een schoonmaker?
Waarom zou jíj dat allemaal moeten doen? Zo te lezen werk je al hard genoeg.
Een groot goed van zelfstandig ondernemer zijn, vind ik het zelf kunnen beschikken over mijn tijd. Ook al werk ik heel erg veel, ik bepaal dat zélf. En weken die ik vrij plan, kies ik zelf. Wij gaan minimaal drie keer per jaar op vakantie, ik heb geen enkele moeite met heel hard en heel veel werken maar daar moet wel iets tegenover staan en voor mij zijn dat vakanties. Die dan overigens ook wel in het teken staan van werk hoor, haha (alles draait bij mij om eten, dat is grotendeels mijn werk en ook in de vakanties gaat dat door) Ik ga ook eens per jaar vier dagen weg met vriendinnen. En een keer of drie per jaar alleen een paar dagen ergens naartoe, hotelletje, in combinatie met werkopdrachten meestal wel. Het lijkt mij heel lastig om een compagnon te hebben die daar heel anders in staat. Ik kan je dan ook niets anders aanraden dan dit een keer heel open te bespreken. Aangeven dat het voor jou heel anders is, ook al ben je dan ondernemer, en dat je behoefte hebt aan meer vakanties en je daar geen schuldgevoel over wilt hoeven hebben. Om het niet scheef te laten voelen/zijn kun je daar bijvoorbeeld qua inkomsten wat voor inleveren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 9 januari 2026 om 13:17
“Maar als ik dat doe, blijft er nog minder over voor mijn gezin.”
Deze begrijp ik niet, want je kunt én met je gezin net zoveel weken op vakantie als voorheen én daarbuiten kun je een vakantie inplannen met vriendin/moeder.
Dat gezegd te hebben…
Ik ben weleens thuisgekomen in een, voor mij dan, ontplofte woning
Thuis hadden ze gedaan wat ze konden hoor, maar met een mannenoog.
Deze begrijp ik niet, want je kunt én met je gezin net zoveel weken op vakantie als voorheen én daarbuiten kun je een vakantie inplannen met vriendin/moeder.
Dat gezegd te hebben…
Ik ben weleens thuisgekomen in een, voor mij dan, ontplofte woning
Thuis hadden ze gedaan wat ze konden hoor, maar met een mannenoog.
Pieremachochel
vrijdag 9 januari 2026 om 13:51
Dat eigen bedrijf is het probleem helemaal niet. Dat is er alleen bijgehaald om aan te geven waarom TO ‘maar’ 5 weken per jaar op vakantie kan gaan.
Terwijl de rest van het gezin 12 weken vakantie hebben. Dus dan is het zielig voor het gezin als ze ook nog 1 week gaat claimen voor zichzelf.
Terwijl die inkomsten uit het bedrijf ws juist die vakanties mogelijk maken.
Ik kan me nl niet voorstellen dat dat die betaald worden van een onderwijssalaris.
Maar TO kan sowieso niet een paar dagen weg want dan moet het gezin zélf het huishouden doen. Terwijl zij lekker lui op vakantie gaat!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in