Alleen op vakantie: eerlijk tegenover gezin?

09-01-2026 09:41 183 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zat net in een ander topic iets te lezen wat mij een beetje triggerde, vandaar deze vraag. Ik weet niet of het onder reizen zou moeten, maar voor mij is het meer relatie/gezinsvraag, vandaar hier.

Ik heb een gezin en een bedrijf. Mijn man werkt in het onderwijs, kinderen zitten op middelbare en hogeschool. Zij hebben dus heel veel vakantie (12 weken per jaar).
Ik ben eigenaar van een bedrijf, samen met iemand anders, met nog een aantal man personeel. De afgelopen jaren is het me met moeite gelukt om 4-5 weken per jaar vrij te nemen. Mijn mede-eigenaar is een workaholic en neemt het liefst bijna nooit vakantie. Personeel heeft 5 weken.

Mijn man en kinderen zijn dol op op vakantie gaan en ik ook. Helaas zijn we dus beperkt tot die 4-5 weken per jaar die het mij lukt om vrij te nemen. Mijn man gaat daarnaast regelmatig zelf nog (lange) weekenden en nachtjes weg met vrienden. Vaak gaat hij ook in de zomervakantie al een week eerder weg met de kinderen en vlieg of trein ik erachteraan. We gaan samen 3 weken in de zomer, een week in de kerstvakantie en als het lukt nog een week of paar dagen in voor- of najaar (dat is nu overigens al 3 jaar niet gelukt).

Ik zou zo heel graag eens een aantal dagen of week alleen of met een vriendin of mijn moeder of zo op vakantie gaan. Even niet als zorgende moeder, maar gewoon lekker zelf weg. Maar als ik dat doe, blijft er nog minder over voor mijn gezin. Dat heeft me nu al jaren tegengehouden. Mijn man zegt altijd dat ik het moet doen, maar die heeft er, denk ik, nog niet bij stilgestaan dat er dan een week zomervakantie gaat sneuvelen of zo.

Wat is de mening van het forum: kan ik dat maken tegenover mijn gezin? Ik zou me zo schuldig voelen als zij minder lang op vakantie kunnen doordat ik zo nodig iets voor mezelf moet doen. Bovendien geniet ik enorm van vakanties met mijn gezin, ik vind het heerlijk om met z'n allen op stap te gaan en ik vind het ook jammer om daar wat van op te geven, vooral omdat de kinderen al best groot zijn en misschien nog maar een paar keer mee gaan. Maar ik zou dit ook zo graag eens een keertje willen.
Inge-mama schreef:
10-01-2026 10:25
Je man gaat zoals ik het lees regelmatig een lang weekend weg.
Waarom zou jij dat dan niet kunnen?

En 2 weken in plaats van 3 weken samen op vakantie is toch ook prima zodat jij een week alleen kunt gaan.

Ik snap dat moeilijk doen hierover niet.
Jij gunt het je man wel, waarom hij jou niet?

Ja hoor... Wij zijn degenen die niet goed lezen.
En als ik nou zeg: Nee Persdottir123, alleen, zonder je gezin, op vakantie gaan, is echt niet eerlijk.

Ga je dan niet?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wauw wat een reacties intussen.

Bedankt, jullie zijn erg unaniem. Als ik al die opmerkingen lees, dan denk ik zelf ook, waar maak je je druk om… had ik denk ik echt even nodig om dat van zoveel anderen te horen .

En over afgelopen zomer, dat is de eerste keer in mijn werkzame leven dat ik zo lang vrij ben geweest, dus echt een grote uitzondering, waar ik de rest van het jaar druk mee ben geweest om het te laten passen. Ik ga het ook niet nog een keer doen, want het was echt heel onhandig.

Ik ga dit bespreken met mijn man, eens kijken hoe we het zo kunnen plooien dat het niet teveel van de gezinsvakantie op slokt en ik toch eens weg kan. En mezelf voorhouden dat het echt niet zo erg is als dat ik het blijkbaar in mijn hoofd maak.
Als je kinderen in plaats van 4/5 weken per jaar met jou op vakantie, een jaartje 3/4 weken met jou op vakantie gaan, dan vind ik dat echt helemaal niet zielig.
Jij wel? Echt?
Persdottir123 schreef:
10-01-2026 18:43

Bedankt, jullie zijn erg unaniem. Als ik al die opmerkingen lees, dan denk ik zelf ook, waar maak je je druk om… had ik denk ik echt even nodig om dat van zoveel anderen te horen .

En over afgelopen zomer, dat is de eerste keer in mijn werkzame leven dat ik zo lang vrij ben geweest, dus echt een grote uitzondering, waar ik de rest van het jaar druk mee ben geweest om het te laten passen. Ik ga het ook niet nog een keer doen, want het was echt heel onhandig.

Ik ga dit bespreken met mijn man, eens kijken hoe we het zo kunnen plooien dat het niet teveel van de gezinsvakantie op slokt en ik toch eens weg kan. En mezelf voorhouden dat het echt niet zo erg is als dat ik het blijkbaar in mijn hoofd maak.
Gaan de kinderen sowieso allemaal nog mee?
Persdottir123 schreef:

Maar waarom zou het erg zijn? Het is toch niet dat jij je gezinsleden nu klem zet en zij geen vakantie meer over hebben? De vakantie als gezin met iedereen samen wordt korter misschien maar in totaal kunnen zij toch nog gewoon evenveel vakanties blijven doen als ze al deden?
Afbeelding
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
https://www.travelhunter.nl/blog/vakant ... gIiZvD_BwE
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Persdottir123 schreef:

Opslokken, moeten plooien, een heel jaar bezig zijn om een paar extra dagen te laten passen, onhandig. Ga dan niet als het allemaal zo dramatisch ingewikkeld is. Het hoeft niet he, als het allemaal zo vreselijk stressvol voor je is.
Tjezus, wat vals
NogsteedsSlekire schreef:
10-01-2026 18:45
Als je kinderen in plaats van 4/5 weken per jaar met jou op vakantie, een jaartje 3/4 weken met jou op vakantie gaan, dan vind ik dat echt helemaal niet zielig.
Jij wel? Echt?
Nee dat is niet zielig, maar TO geeft aan dat ze dat zelf ook jammer vindt. En eigenlijk denk Ik dat ik dat zelf ook zou vinden. Ik zou de oplossing zelf waarschijnlijk dan toch ook zoeken in wat extra vakantiedagen opnemen, wat best moet kunnen als eigen baas. Ook met een workaholic als compagnon.
happyapple schreef:
10-01-2026 22:52
Nee dat is niet zielig, maar TO geeft aan dat ze dat zelf ook jammer vindt. En eigenlijk denk Ik dat ik dat zelf ook zou vinden. Ik zou de oplossing zelf waarschijnlijk dan toch ook zoeken in wat extra vakantiedagen opnemen, wat best moet kunnen als eigen baas. Ook met een workaholic als compagnon.

Maar ja, dat huishouden hè, met die 5 slaapkamers ook nog die natuurlijk bijgehouden moeten. Wanneer moet dat dan allemaal gedaan worden?! Want het moet wel door TO gedaan en elke week (op vrijdag en zaterdag). Moeilijk moeilijk.
BrutaImmaculata schreef:
10-01-2026 18:18
Die heb je aangepast nadat zij reageerde.... echt hoor, zo moeillijk is het niet.
Vanuit een parallel universum wel, blijkbaar :p
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Persdottir123 schreef:

Maar ondanks dat konden jullie met kerst ook weg. Tel je zegenen en besef dat je misschien niet altijd alles kan hebben.
Je wil graag een weekje alleen of met iemand anders dan je gezin weg. Stop met moeilijk doen en maak daar gewoon werk van.
nova wijzigde dit bericht op 11-01-2026 09:59
0.19% gewijzigd
Misschien is eerst een keer een lang weekend gaan een goed begin. Je hoeft niet meteen een week natuurlijk. En als je met Pasen of Pinksteren of zo gaat, kost het je alleen de vrijdag. En dat huishouden komt dan het weekend er op wel weer.
Persdottir123 schreef:
09-01-2026 09:55
Daar heb je eigenlijk wel een punt. Ik ben vanuit school zo dit bedrijf in gerold, dus hiervoor had ik altijd ook 12 weken (is al wel 25 jaar geleden natuurlijk). De eerste jaren was het ook nog niet zo druk en kon ik makkelijk 6-8 weken per jaar vrij nemen. Mijn man heeft ook altijd eerst op school gezeten en daarna in het onderwijs gewerkt. Hij is dus altijd al gewend zijn hele leven om heel veel vakantie te hebben. We hebben ook best veel vrienden die in het onderwijs werken, dus in mijn hoofd is 12 weken wel een beetje de norm geworden, haha. Terwijl mijn eigen weken natuurlijk meer de norm zijn en zij de uitzondering. Alleen in onze omgeving dus niet.
Ik vind 12 weken wel echt serieus veel. Maar ik vind 25 dagen dan weer serieus weinig, geen idee hoe andere dat rondbreien, maar mij niet gezien. Ik heb 45 dagen en die heb in jaarlijks wel nodig ook

Zomervakantie is al 15-20 dagen. Dan nog een herfst en/of voorjaarsvakantie en/of kerstvakantie en je gaat al naar 25/39

En dan nog her en der een verdwaalde vrije dag, weekendje weg, etc en je gaat wel richting de 45-50…

Vind het altijd sneu als ik mensen in mei al hoor rekenen… We vinden het prima normaal om over salaris te onderhandelen maar vakantiedagen vinden we ineens eng?
Persdottir123 schreef:
09-01-2026 11:41
Ik denk dat het probleem met mijn compagnon niet zo heel groot is hoor. Ik maak me om hem niet zo druk. Zo lang ik niet meer dan 5 weken per jaar opneem en daarbij de bedrijfsvoering niet in gevaar breng, vind ik dat hij weinig recht op commentaar heeft. Dat hij graag in zijn vakantie elke avond zijn mail zit bij te werken, moet ie zelf weten.

Mijn probleem zit echt meer in dat ik het gevoel heb dat ik mijn gezin tekort doe door een week van de gezinsvakanties af te snoepen voor mijn eigen behoefte. En dat ik het zelf ook wel dubbel vind, omdat ik de gezinsvakanties echt het hoogtepunt van het jaar vind, dus als ik daar een week van moet missen, dan is dat toch wel zonde. Maar ja, dat is gewoon de prijs die ik dan moet betalen voor een week voor mezelf.
Het is wel grappig om te lezen dat hier zowat iedereen eensgezind vindt, dat dat niet egoïstisch is.

Ik heb overigens ook wel eens gedacht om een keer een weekend weg te gaan. Maar dat vind ik ook wel lastig te realiseren. Op vrijdagavond en zaterdag doe ik mijn huishouden. Als ik dan een weekend weg ga, wanneer moet ik dat dan doen? Het staat me irritant genoeg tegen om dan van mijn man en kinderen te vragen dat ze dat overnemen, terwijl ik lekker de bloemetjes buiten ga zetten, haha. Ik zou het natuurlijk kunnen doen in een weekend in een vakantie waarin we toch niet weggaan, maar dat voelt helemáál als oneerlijk tegenover het gezin. Zo jongens, jullie hebben vakantie, ik niet, maar jullie moeten thuisblijven en het huishouden doen en ik ga lekker weg. Toedeledokie!
Nu ik het opschrijf, moet ik gewoon om mezelf lachen, maar zo voelt het nu eenmaal.
Dus je werkt al superhard met een eigen bedrijf en dan moet je ook nog eens je huishouden doen? Ik mag aannemen dat er voldoende binnenkomt voor een schoonmaakster?

Die hebben wij zelfs met 40 en 28 uur loondienst…
Persdottir123 schreef:
09-01-2026 11:41
Ik denk dat het probleem met mijn compagnon niet zo heel groot is hoor. Ik maak me om hem niet zo druk. Zo lang ik niet meer dan 5 weken per jaar opneem en daarbij de bedrijfsvoering niet in gevaar breng, vind ik dat hij weinig recht op commentaar heeft. Dat hij graag in zijn vakantie elke avond zijn mail zit bij te werken, moet ie zelf weten.

Mijn probleem zit echt meer in dat ik het gevoel heb dat ik mijn gezin tekort doe door een week van de gezinsvakanties af te snoepen voor mijn eigen behoefte. En dat ik het zelf ook wel dubbel vind, omdat ik de gezinsvakanties echt het hoogtepunt van het jaar vind, dus als ik daar een week van moet missen, dan is dat toch wel zonde. Maar ja, dat is gewoon de prijs die ik dan moet betalen voor een week voor mezelf.
Het is wel grappig om te lezen dat hier zowat iedereen eensgezind vindt, dat dat niet egoïstisch is.

Ik heb overigens ook wel eens gedacht om een keer een weekend weg te gaan. Maar dat vind ik ook wel lastig te realiseren. Op vrijdagavond en zaterdag doe ik mijn huishouden. Als ik dan een weekend weg ga, wanneer moet ik dat dan doen? Het staat me irritant genoeg tegen om dan van mijn man en kinderen te vragen dat ze dat overnemen, terwijl ik lekker de bloemetjes buiten ga zetten, haha. Ik zou het natuurlijk kunnen doen in een weekend in een vakantie waarin we toch niet weggaan, maar dat voelt helemáál als oneerlijk tegenover het gezin. Zo jongens, jullie hebben vakantie, ik niet, maar jullie moeten thuisblijven en het huishouden doen en ik ga lekker weg. Toedeledokie!
Nu ik het opschrijf, moet ik gewoon om mezelf lachen, maar zo voelt het nu eenmaal.
Dus je werkt al superhard met een eigen bedrijf en dan moet je ook nog eens je huishouden doen? Ik mag aannemen dat er voldoende binnenkomt voor een schoonmaakster?

Die hebben wij zelfs met 40 en 28 uur loondienst…
Mbree schreef:
11-01-2026 08:10
Ik vind 12 weken wel echt serieus veel. Maar ik vind 25 dagen dan weer serieus weinig, geen idee hoe andere dat rondbreien, maar mij niet gezien. Ik heb 45 dagen en die heb in jaarlijks wel nodig ook

Zomervakantie is al 15-20 dagen. Dan nog een herfst en/of voorjaarsvakantie en/of kerstvakantie en je gaat al naar 25/39

En dan nog her en der een verdwaalde vrije dag, weekendje weg, etc en je gaat wel richting de 45-50…

Vind het altijd sneu als ik mensen in mei al hoor rekenen… We vinden het prima normaal om over salaris te onderhandelen maar vakantiedagen vinden we ineens eng?
Je hebt helemaal geen 45 dagen nodig. Je neemt ze op, omdat je ze hebt. Dat is wat anders. Als je er “maar” 25 hebt, dan deel je daar je vakanties naar in. En dat lukt de meeste mensen gewoon prima en 5 weken is heel gemiddeld. Ga nu niet doen of 45 vrije dagen de norm is hoor.
Doet jouw man überhaupt wel wat in het huishouden?

En het is toch juist LEKKER dat je er dan een keer vanaf bent?
Dubbel feest.

Je hebt volgens mij last van zo'n stom aangepraat/aangeleerd huisvrouw/huismoeder-schuldgevoel.

Dat ervoor zorgt dat je denkt dat je er altijd moet zijn voor je gezin, en ook alles moet doen voor ze, altijd.

Ik denk eigenlijk dat zij het weleens heel leuk kunnen gaan hebben als je eens weg bent.
Ik vind het een hoop gedoe om niets en vraag me af waar TO zo’n drama om maakt. Wat bereik je hiermee? Ben je bang dat ze je niet missen en het wel lekker vinden zonder jou? Het lijkt zo’n ‘gemaakt’ verantwoordelijkheidsgevoel.
Mbree schreef:
11-01-2026 08:10

Over vakantiedagen kun je meestal niet onderhandelen. Dat is vastgelegd in een cao of personeelsreglement.
Zou ook raar zijn, collega A met 25 dagen en collega B met 35.

Wettelijk is 4 weken, dus 20 dagen. De meeste mensen hebben dan nog een week bovenwettelijk. Dus in totaal 5 weken.
En soms nog een aantal dagen extra obv leeftijd of dienstverband.

Je zegt zelf al dan ga je richting de 25/39. Nogal een verschil 25 of 39. Waarom is het nodig dat je alle schoolvakanties vrij bent?
Ik heb 29 dagen op fulltime basis. Ik houd elk jaar over. Ik kan in de zomervakantie maar 3 weken opnemen en dat vind ik ook genoeg, meestal gaan we 2 weken weg.

Verder kunnen mensen soms extra dagen sparen. Door bijvoorbeeld 40 uur te werken en 38 uur betaald te worden. Dan spaar je dus een dag per 4 weken. Maar die krijg je dus niet, die betaal je zelf. Ik vermoed dat jij ook een dergelijke constructie hebt, want ik ken niemand buiten het onderwijs die 45 dagen heeft.
Ik snap je wel to. Je kan zeker een weekje weg, maar ik zou het zoeken in overleg met je compagnon en kijken hoe je hier wat meer ruimte in kan krijgen. Ik ken net iets teveel mensen die hun hele leven hard hebben gewerkt en al hun plannen hebben uitgesteld tot hun pensioen om dat vervolgens niet te halen... of niet fit genoeg meer te zijn om ze uit te voeren. Daarom probeer ik dingen niet uit te stellen, maar in te bouwen in het nu.

Voor mij zou het aantal vrije dagen altijd het eerste zijn waarop ik onderhandel. Ik heb zelf gelukkig veel vakantiedagen, maar ken ook wel mensen die wekelijks wat extra uren werken en deze vervolgens als vakantie mogen opnemen. Mijn man is mede om de vakantiedagen zzp-er geworden.
Socie schreef:
11-01-2026 11:10
Ik snap je wel to. Je kan zeker een weekje weg, maar ik zou het zoeken in overleg met je compagnon en kijken hoe je hier wat meer ruimte in kan krijgen. Ik ken net iets teveel mensen die hun hele leven hard hebben gewerkt en al hun plannen hebben uitgesteld tot hun pensioen om dat vervolgens niet te halen... of niet fit genoeg meer te zijn om ze uit te voeren. Daarom probeer ik dingen niet uit te stellen, maar in te bouwen in het nu.

Voor mij zou het aantal vrije dagen altijd het eerste zijn waarop ik onderhandel. Ik heb zelf gelukkig veel vakantiedagen, maar ken ook wel mensen die wekelijks wat extra uren werken en deze vervolgens als vakantie mogen opnemen. Mijn man is mede om de vakantiedagen zzp-er geworden.
Haar compagnon is het probleem helemaal niet.

En nogmaals, over vakantiedagen kun je meestal niet onderhandelen, dat is voor het hele personeel gelijk.
Tijd voor tijd, dus meer werken dan betaald, is soms wel mogelijk. Maar dan betaal je ze dus zelf.
Dus jij hebt onderhandeld, krijg je dus meer dagen dan je collega’s? Of krijg je tijd voor tijd?
Pelle schreef:
11-01-2026 11:26
Haar compagnon is het probleem helemaal niet.

En nogmaals, over vakantiedagen kun je meestal niet onderhandelen, dat is voor het hele personeel gelijk.
Tijd voor tijd, dus meer werken dan betaald, is soms wel mogelijk. Maar dan betaal je ze dus zelf.
Dus jij hebt onderhandeld, krijg je dus meer dagen dan je collega’s? Of krijg je tijd voor tijd?
Tijd voor tijd is ook prima toch? Dan zou ik iets minder gaan werken (op papier), zodat ik meer dagen kan opnemen. Of bijkopen als dat een optie is.

Ikzelf heb niet eens een X aantal vakantiedagen. Ze kijken naar of ik mijn taken goed uitvoer en laten het verder aan mij.
Socie schreef:
11-01-2026 11:37
Tijd voor tijd is ook prima toch? Dan zou ik iets minder gaan werken (op papier), zodat ik meer dagen kan opnemen. Of bijkopen als dat een optie is.

Ikzelf heb niet eens een X aantal vakantiedagen. Ze kijken naar of ik mijn taken goed uitvoer en laten het verder aan mij.
Het ging er mij om het onderhandelen over vakantiedagen, dat kan niet.
Je kunt wel praten over tijd voor tijd. Maar dan heb je dus geen extra vakantiedagen, je deelt je werktijden dan anders in. Ik werk in de wintermaanden extra, waardoor ik in de zomer meer vrij ben. Maar dat zijn geen extra vakantiedagen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven