Anticonceptie tijdens relaties

09-01-2021 12:44 140 berichten
De vraag is: wie is tijdens de relatie verantwoordelijk voor de anticonceptiemaatregelen?

Wie is verantwoordelijk voor de anticonceptiemaatregelen?

Totaal aantal stemmen: 201

de vrouw, want een zwangerschap heeft het meeste impact op haar (7%)
de vrouw, vanwege een andere reden (1%)
de man Geen stemmen
de man, want vrouwen zijn nooit 100% te vertrouwen (1%)
sowieso beiden, omdat dubbele anticonceptie veiliger is (26%)
elke partner die absoluut geen kinderen wil. (50%)
de man, omdat hij juridisch gezien geen abortus kan afdwingen Geen stemmen
anders, nl (14%)
Alle reacties Link kopieren
WitteHaai schreef:
12-01-2021 19:15
Misschien zou ik een vrouw van 50 nog wel willen als scharrel of FWB.
Dream on mate. Dream on.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
09-01-2021 12:47
Anders.
Vertrouwen in elkaar is belangrijk in een langdurige relatie.
Maar dat is blijkbaar anno 2020 erg lastig uit te leggen.
Vertrouwen in elkaar is nog weer wat anders dan vertrouwen in de natuur. Soms word je gewoon bij de neus genomen. Raakt de condoom lek, de pil wordt uitgekotst, weet ik veel. Dan neemt het lot een loopje met je.
Daarom is het een taak voor beide in de relatie om niet zwanger te worden.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
09-01-2021 17:16
Heb niet alles gelezen.
Mijn eerste ingeving: beiden verantwoordelijk, zowel anti baby als anti SOA.

In mijn vrijgezelle periode knapte ik af op mannen die geen condooms bij zich hadden. Lokale had ik er altijd een bij me, ik vond dat wel een echte no-go.

In een relatie vind ik het ook beider verantwoordelijkheid.
Inmiddels ben ik al enige tijd een sterilisatie aan het overwegen. Wil af van de pil, maar zou eigenlijk graag zien dat man deze ingreep zou laten doen omdat dat poliklinisch is. Die wil er echter niet aan, want het mannelijke zaakje is toch iets geheimzinnigs waar een arts niet zomaar bij in de buurt mag komen.
Ik man niemand dwingen, kan er wel iets van vinden.
Ik vind dat 'ik kan hem niet dwingen' altijd zo vaag. In een relatie, waarin er sámen besloten wordt dat er geen kinderen (meer) hoeven te komen en de man geen sterilisatie wil, dwingt deze man dus z'n vrouw tot óf hormonen óf een operatie. Wie dwingt dan wie?

En dan ligt de eindverantwoordelijkheid kennelijk ineens tóch bij de vrouw, want hij wil geen knipje, hij wil niet de komende jaren met een condoom en er is afgesproken dat er geen kinderen (meer) zouden komen. Dus wie zorgt dan maar weer voor de AC? Diegene die het kind in haar buik krijgt en die al die jaren voor de (tijdelijke) ac heeft gezorgd.

Waar is dan de gedeelde verantwoordelijkheid in deze? Dan is de vrouw toch verantwoordelijk voor de ac, volgens de man in zo'n geval?
Een soort "Ik wil geen kinderen en jij moet daarvoor zorgen"

Afijn
Ik vind dus dat het een gezamenlijke verantwoordelijkheid is, waarbij hormonale oplossingen tijdelijk zijn en 'het knipje' als je weet dat je gezin groot genoeg is. Ik snap ook niet dat een vrouw bereid is om 30 jaar lang de pil te slikken, tenzij ze zich er beduidend beter bij voelt, maar dan is het niet alleen anticonceptie en dan is het nog steeds niet 100% betrouwbaar. Een mirena is zelfs niet 100% betrouwbaar. Ik vraag me af hoeveel mannen dat beseffen, die geen knipje willen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
09-01-2021 18:54
Omdat zover ik weet de prikpil je bilspier word gezet, zelf ook 4 jaar de prikpil gehad en ik ben verpleegkundige en weet niet beter. Hoe lang was het bij jou geleden?
Mijn oudste kreeg 'm 2 jaar terug in haar arm.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
WitteHaai schreef:
11-01-2021 00:39
Ik zou ook niet aan een vasectomie beginnen. Ongeveeer 5% van de mannen die een vasectomie laten doen, krijgen daardoor een permanente zeurende pijn in de ballen.
En veel vrouwen hebben last van hormonale anticonceptie. Erger dan mannen van hun mannenpil. Toch slikken die vrouwen dan toch maar die pil, de vrouw niet

ik heb trouwens nog nooit gehoord dat mannen daar last van houden.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
WitteHaai schreef:
12-01-2021 17:01
Je kunt als man er ook voor kiezen om alleen vrouwen van boven de 50 te neuken. Dan heb je in de regel ook geen anticonceptie nodig.

Daar zou ik maar niet op vertrouwen. :devil:

(ben boven de 50 en nog steeds ongesteld.. in theorie dus nog vruchtbaar.. )
Later is nu
Dreamer schreef:
12-01-2021 22:47
ik heb trouwens nog nooit gehoord dat mannen daar last van houden.
Die blijvende zeurende pijn in de ballen lijkt me niet iets waar je als man, als je daar last van hebt, graag over praat.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
12-01-2021 22:50
Daar zou ik maar niet op vertrouwen. :devil:

(ben boven de 50 en nog steeds ongesteld.. in theorie dus nog vruchtbaar.. )
Zo nauw kijkt hij niet denk ik, zolang je je mond maar houd en je benen wijd doet en achteraf niet zeikt.

En ik heb het opgezocht over de prikpil, het kan Idd ook in je arm. Ik denk dat bilspier gewoon de meest gangbare was 20 jaar terug op de opleiding en ik ben ook geen doktersassistente geworden dus was enkel verbaast. Weer wat geleerd.
Alle reacties Link kopieren
Avage schreef:
11-01-2021 21:04
Anders; gedeelde verantwoordelijkheid en samen kijken wat het meest passend is.

Vooraf bespreken hoe je beiden tegen (ongewenste) zwangerschap en kinderwensen aankijkt is ook altijd goed om te doen denk ik.

Ik doe aan periodieke onthouding. Het is (nog) niet zo populair (meer) maar ik las er een keer een artikel over en na eigen literatuuronderzoek blijkt het betrouwbaarder dan de meeste andere middelen, mits je enige zelfcontrole en een regelmatige cyclus hebt en/of je ovulatie kan waarnemen of bijhouden.
Ik doe ook aan periodieke onthouding. Ik weet precies wanneer mijn ovulatie eraan komt en wanneer het weer weg is.
beetjegek schreef:
13-01-2021 17:26
Ik doe ook aan periodieke onthouding. Ik weet precies wanneer mijn ovulatie eraan komt en wanneer het weer weg is.
Ik heb wel eens gehoord dat dat een prima methode is als je héél veel van kinderen houdt ;)
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
13-01-2021 17:36
Ik heb wel eens gehoord dat dat een prima methode is als je héél veel van kinderen houdt ;)
Nou ja, het werkt hé? Tot nu toe al 8 jaar. Als ik twijfel ( wat maar 1 keer is voorgekomen) dan mag man niet in mij komen. Voor de eisprong sowieso niet.
beetjegek schreef:
13-01-2021 17:26
Ik doe ook aan periodieke onthouding. Ik weet precies wanneer mijn ovulatie eraan komt en wanneer het weer weg is.
De periodieke onthouding is een van de twee vormen van anticonceptie die door de Rooms-Katholieke Kerk toegestaan worden. De andere is volledige onthouding.
WitteHaai schreef:
13-01-2021 18:34
De periodieke onthouding is een van de twee vormen van anticonceptie die door de Rooms-Katholieke Kerk toegestaan worden. De andere is volledige onthouding.


Ja en dus? De RK-kerk houdt er wel meerdere dubbele moralen op na :bonk:
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
13-01-2021 18:23
Nou ja, het werkt hé? Tot nu toe al 8 jaar. Als ik twijfel ( wat maar 1 keer is voorgekomen) dan mag man niet in mij komen. Voor de eisprong sowieso niet.

IK had nooit een regelmatige cyclus, dus bij mij zou het niet gewerkt hebben, maar ben je niet bang dat dit een keer fout gaat als de cyclus verandert door de overgang? Of waar dan ook door?

Ik ben trouwens ooit op de laatste dag van de menstruatie bevrucht, terwijl ik daarvoor een cyclus van 5-8 weken had. Was volgens verloskundige niet mogelijk, maar bleek wel zo.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
WitteHaai schreef:
12-01-2021 23:05
Die blijvende zeurende pijn in de ballen lijkt me niet iets waar je als man, als je daar last van hebt, graag over praat.
Echt nog nooit van gehoord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven