Balans in relatie

21-04-2019 17:49 42 berichten
Een thema waar ik heel veel over kan na blijven denken is balans in de relatie.

Ik doel dan op:
- geen drama maken en niet manipuleren versus je eigen gedachten/gevoelens communiceren.
- de ander de vrijheid gunnen versus je eigen grenzen bewaken.
- inlevingsvermogen/tolerantie/openheid jegens je partner versus je eigenwaarde behouden
- je partner nemen hoe hij/zij is versus respect opeisen voor jouw eigenheid.

Ik ben benieuwd hoe andere koppels hier mee omgaan en hoe jullie het geven en nemen vorm geven. Welke thema's er bijvoorbeeld spelen, wanneer eea op te lossen is met communicatie en wanneer je besluit dat liefde niet genoeg is en je blijkbaar niet bij elkaar past.
Alle reacties Link kopieren
To trapt af...
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik snap de OP niet zo goed. Je beschrijft allemaal zaken met "versus", terwijl het geen tegenstellingen zijn. Ook denk ik dat dit in de meeste langdurige, blije relaties geen thema's zijn. Je neemt elkaar toch zoals je bent bijvoorbeeld. Wat zou je daar over moeten bespreken? En tolerantie jegens je partner versus je eigenwaarde behouden? Huh? Dat laatste zou ik sowieso altijd doen. Het eerste zou niet nodig moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
21-04-2019 18:10
Ik snap de OP niet zo goed. Je beschrijft allemaal zaken met "versus", terwijl het geen tegenstellingen zijn. Ook denk ik dat dit in de meeste langdurige, blije relaties geen thema's zijn. Je neemt elkaar toch zoals je bent bijvoorbeeld. Wat zou je daar over moeten bespreken? En tolerantie jegens je partner versus je eigenwaarde behouden? Huh? Dat laatste zou ik sowieso altijd doen. Het eerste zou niet nodig moeten zijn.
Ik begrijp wel wat TO bedoelt. Je neemt elkaar zoals je bent is wel heel rooskleurig gezien.
Rooskleurig? Het is de basis.
Alle reacties Link kopieren
Zo moeilijk denken wij nooit. We zijn getrouwd, klaar. Zolang we elkaar nog niet elke dag de tent uitvechten, is t goed.
ik geef mn bek ook maar een douw
viva-amber schreef:
21-04-2019 17:51
To trapt af...
Geen probleem.

Thema's die bij ons spelen:

- Weinig praktische mogelijkheden om elkaar te zien. Hij daarnaast introvert met veel behoefte aan me-time in zijn eentje. Ik extravert met veel behoefte aan verbinding.
- Beiden trots en koppig. Hij nauwelijks in staat tot compromissen. Ik geef veel toe, vaak zonder dat hij het weet, soms na enige strijd. Intern ben ik wel bang voor de keer dat ik niet wil of kan toegeven.
- Allebei onzeker. Bij mij uit zich dat in bevestiging zoeken. Bij hem dat hij mij bijvoorbeeld uitnodigt, en ik kan of wil niet, dan voelt hij zich gekwetst en afgewezen.
- Praten is soms lastig omdat ik probeer te praten om de relatie te verbeteren, probeer dat ook vanuit mezelf en met geweldloze communicatie te doen, maar hij zich snel persoonlijk aangevallen voelt en dan ofwel terug slaat, ofwel gaat jij-bakken ofwel de jijdoetookoveralmoeilijkover-kaart trekt.

Op een heleboel andere punten zijn we weer wel een hele goede match en het gevoel zit wederzijds diep.

Huidige oplossing voor mij: deels samen er over praten als mogelijk, deels mijn gevoelens inslikken en/of er proberen zelf van te groeien door na te denken over welke angst of onzekerheid er getriggerd wordt. Een deel veeg ik onder de mat omdat ik hoop dat de scherpste kantjes er mettertijd af gaan.
Alle reacties Link kopieren
Maar om antwoord te geven op je vraag TO, ik vind dat op dit moment ook moeilijk. Ik zit ook aardig in de knoop met mezelf op dit moment dus dat heeft ook een weerslag op onze relatie.
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
21-04-2019 18:15
Rooskleurig? Het is de basis.
Nee hoor, want als mijn partner een vreemdgaande agressieve eikel wordt, hoef ik hem niet te nemen zoals hij dan is.
Als het zo complex is om een relatie te kunnen hebben en je kans loopt op jezelf te verliezen, zit je mi niet in de juiste relatie. Hoeveel liefde er ook is.
Ik lees andere behoeften. En beiden issues. Hoe kan dit een gezonde en relaxte relatie zijn?
Alle reacties Link kopieren
Pfff, wat een lastig onderwerp.

Bij ons zijn het ondersteunen van de ander in het bereiken van de individuele doelen het belangrijkst. Dat klinkt heel formeel en als een soort jaarplan op werk, maar is het in de praktijk absoluut niet. Het is meer het idee dat je de ander ondersteunt in het zelfvertrouwen en dat diegene weet dat als iets niet lukt dat die altijd terug kan vallen op de ander.

Verder zijn we in de praktijk op veel punten tegenpolen. Dat werkt ook wel goed. We gebruiken de goede eigenschappen van de ander om je eigen slechte eigenschappen mee op te vangen. Dat werkt fantastisch en maakt je beiden leukere en gelukkigere mensen.

Qua communicatie zijn we behoorlijk direct en dat werkt ook wel goed. Spreken in raadsels of vage bewoordingen terwijl je eigenlijk iets anders bedoelt werkt niet. Dus het is gewoon heel duidelijk: "ruim die haren eens op uit het doucheputje als je klaar bent" en niet "het zou prettig zijn als je na het douchen de douche nog eens naloopt".
Alle reacties Link kopieren
fluttershy schreef:
21-04-2019 18:15
Geen probleem.

Thema's die bij ons spelen:

- Weinig praktische mogelijkheden om elkaar te zien. Hij daarnaast introvert met veel behoefte aan me-time in zijn eentje. Ik extravert met veel behoefte aan verbinding.
- Beiden trots en koppig. Hij nauwelijks in staat tot compromissen. Ik geef veel toe, vaak zonder dat hij het weet, soms na enige strijd. Intern ben ik wel bang voor de keer dat ik niet wil of kan toegeven.
- Allebei onzeker. Bij mij uit zich dat in bevestiging zoeken. Bij hem dat hij mij bijvoorbeeld uitnodigt, en ik kan of wil niet, dan voelt hij zich gekwetst en afgewezen.
- Praten is soms lastig omdat ik probeer te praten om de relatie te verbeteren, probeer dat ook vanuit mezelf en met geweldloze communicatie te doen, maar hij zich snel persoonlijk aangevallen voelt en dan ofwel terug slaat, ofwel gaat jij-bakken ofwel de jijdoetookoveralmoeilijkover-kaart trekt.

Op een heleboel andere punten zijn we weer wel een hele goede match en het gevoel zit wederzijds diep.

Huidige oplossing voor mij: deels samen er over praten als mogelijk, deels mijn gevoelens inslikken en/of er proberen zelf van te groeien door na te denken over welke angst of onzekerheid er getriggerd wordt. Een deel veeg ik onder de mat omdat ik hoop dat de scherpste kantjes er mettertijd af gaan.
Heb je het gevoel dat je, jezelf nog kunt zijn of loop je op je tenen?
Alle reacties Link kopieren
Problemen los je op waar ze zijn en in het hier en nu, niet door te bespreken hoe de buurvrouw of weet ik veel wie het doet en wat voor problemen zij in haar relatie heeft.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
21-04-2019 18:15
Zo moeilijk denken wij nooit. We zijn getrouwd, klaar. Zolang we elkaar nog niet elke dag de tent uitvechten, is t goed.
Dit is ook een manier. Jullie zijn getrouwd dus klaar, dit is het. Ik vind dat verschrikkelijk benauwend en saai, maar wie ben ik.
lucky82 schreef:
21-04-2019 18:23
Dit is ook een manier. Jullie zijn getrouwd dus klaar, dit is het. Ik vind dat verschrikkelijk benauwend en saai, maar wie ben ik.
Nou inderdaad. Mag hopen dat het niet zo kortzichtig is..
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
21-04-2019 18:20
Problemen los je op waar ze zijn en in het hier en nu, niet door te bespreken hoe de buurvrouw of weet ik veel wie het doet en wat voor problemen zij in haar relatie heeft.
Hu? Wie heeft het over de buurvrouw of andere mensen?
Alle reacties Link kopieren
fluttershy schreef:
21-04-2019 18:15
Geen probleem.

Thema's die bij ons spelen:

- Weinig praktische mogelijkheden om elkaar te zien. Hij daarnaast introvert met veel behoefte aan me-time in zijn eentje. Ik extravert met veel behoefte aan verbinding.
- Beiden trots en koppig. Hij nauwelijks in staat tot compromissen. Ik geef veel toe, vaak zonder dat hij het weet, soms na enige strijd. Intern ben ik wel bang voor de keer dat ik niet wil of kan toegeven.
- Allebei onzeker. Bij mij uit zich dat in bevestiging zoeken. Bij hem dat hij mij bijvoorbeeld uitnodigt, en ik kan of wil niet, dan voelt hij zich gekwetst en afgewezen.
- Praten is soms lastig omdat ik probeer te praten om de relatie te verbeteren, probeer dat ook vanuit mezelf en met geweldloze communicatie te doen, maar hij zich snel persoonlijk aangevallen voelt en dan ofwel terug slaat, ofwel gaat jij-bakken ofwel de jijdoetookoveralmoeilijkover-kaart trekt.

Op een heleboel andere punten zijn we weer wel een hele goede match en het gevoel zit wederzijds diep.

Huidige oplossing voor mij: deels samen er over praten als mogelijk, deels mijn gevoelens inslikken en/of er proberen zelf van te groeien door na te denken over welke angst of onzekerheid er getriggerd wordt. Een deel veeg ik onder de mat omdat ik hoop dat de scherpste kantjes er mettertijd af gaan.
Ik vind dit best veel en lastig klinken. Je gevoelens inslikken lijkt mij nou nooit de goede oplossing. Emoties kan je bekijken en ook je eigen aandeel, maar inslikken is toch wel een ander verhaal.
Of onder de mat schuiven. Iemand die zich snel aangevallen voelt klinkt niet volwassen. Daar zou ik gauw klaar mee zijn. Want dan is een open en eerlijk gesprek over emoties nooit echt een optie.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een fantastisch onderwerp en ook een zeer regelmatig terugkerend thema in mijn relatie, mijn lief en ik kunnen hier intens over bomen.
Ik zou alleen per forum niet kunnen omschrijven hoe dit bij ons werkt, het is te veelomvattend, er zijn veel meer woorden nodig dan ik hier kan typen maar ik zal proberen het kort te houden.

*geen drama maken en niet manipuleren versus je eigen gedachten/gevoelens communiceren*

Misschien is dit bij ons meteen wel de lastigste, mijn lief vindt iets met emoties snel drama, ik zeg dan ook wel eens gekscherend: "als je geen drama wenst, moet je geen relatie aangaan met een vrouw".
We doen water bij de wijn, ik probeer mijn emoties handlebaar te houden, hij geeft me ruimte voor het stuk dat ik laat zien en behandelt me serieus en niet als een dramaqueen. Tot nu toe is het niet uit de hand gelopen zonder dat ik het gevoel heb me enorm in te moeten houden. Emoties zijn prima te reguleren, als je de woorden maar hebt en de regulatietools bezit.

*je partner nemen hoe hij/zij is versus respect opeisen voor jouw eigenheid*

Wat is jouw eigenheid? En hoe eis je respect op?
Ik heb mijn partner gekozen met al zijn eigenaardigheden en dat zijn er nogal wat. Ik wil hem niet veranderen maar ik weet ook dat ik een subtiele manipulator ben, ik heb mijn ex bv aardig gekneed, dat ben ik met deze man niet van plan en hij laat dat ook niet gebeuren.
Hiermee geef ik niks op, ik doe mezelf niet tekort door zijn eigenheid te respecteren, natuurlijk kan hij op mijn irriatiespier zitten en natuurlijk doe ik een hoop dingen anders, socialer, maatschappelijk geaccepteerder, harmonieuzer maar ik kan vrij en blij naar zijn keuzes en gedragingen kijken.

Je andere twee stellingen spelen bij ons niet echt, dat komt doordat wij zeer zuiver communiceren. We spreken precies dezelfde taal. Jij omschrijft jouw partner als introvert, jezelf als extravert, voor mij zou dat niet werken, voor mij geen binnenvetter. Ik heb geen zin om alle lastigheidjes eruit te moeten peuren.

Beginnen hier al jullie issues niet mee? Dat communicatie een lastig ding is bij jullie?
...
Madeliefjees schreef:
21-04-2019 18:15
Zo moeilijk denken wij nooit. We zijn getrouwd, klaar. Zolang we elkaar nog niet elke dag de tent uitvechten, is t goed.

Jeetje zeg, dat lijkt op een gedoogbeleid.

Mijn hart maak nog elke dag een sprongetje als wij elkaar na een dag werken weer zien.

Wij kunnen in perfecte harmonie samen thuis met iets bezig zijn zonder een woord te zeggen.

Gisteren kwamen de woorden die ik bedacht uit zijn mond. (Daar kunnen we dan ook weer vreselijk om lachen)

Ik bestel in een opwelling nieuw behang voor de keuken. Haal het op een plak het op de muur. Als man thuis komt vindt hij het prachtig. Hij had zelf misschien iets anders uit uitgekozen maar vindt wat ik kies gewoon ook mooi. En vice versa.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
21-04-2019 18:19

Verder zijn we in de praktijk op veel punten tegenpolen. Dat werkt ook wel goed. We gebruiken de goede eigenschappen van de ander om je eigen slechte eigenschappen mee op te vangen. Dat werkt fantastisch en maakt je beiden leukere en gelukkigere mensen.
Heb je hier een voorbeeld van?
Ik zie niet in hoe mijn "slechte" eigenschappen gecompenseerd of opgevangen kunnen worden door zijn goede.
...
Alle reacties Link kopieren
lucky82 schreef:
21-04-2019 18:23
Dit is ook een manier. Jullie zijn getrouwd dus klaar, dit is het. Ik vind dat verschrikkelijk benauwend en saai, maar wie ben ik.
Waarom is gewoon gelukkig zijn samen benauwend?

En ik kan mij niet voorstellen dat je gelukkig wordt van constant drama.

Dan liever voorspelbaar saai maar wel gelukkig zijn samen.

Als ik de posts van fluthershy lees in dit topic dan denk ik dit elis een relatie die niet werkt en ook niet gaat werken. Alleen willen ze geen van beide nog toegeven.

Een relatie in de categorie alles beter dan alleen zijn.
Alle reacties Link kopieren
,,
sugarmiss wijzigde dit bericht op 21-04-2019 18:54
99.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
,,
sugarmiss wijzigde dit bericht op 21-04-2019 18:55
99.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
,,
sugarmiss wijzigde dit bericht op 21-04-2019 18:56
99.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
,,,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven