Belastend filmpje

05-08-2024 18:56 79 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben mij kapot geschrokken en ik weet niet wat ik moet doen. Mijn superlieve en doorgaans verstandige broer, getrouwd en vader van 3 kinderen is vrees ik slachtoffer geworden van een scammer. Ik keek vandaag op Facebook even in mijn spamfolder en ik had een bericht van een prachtige dame, in mijn ogen duidelijk een nepprofiel, maar van dat account kreeg ik dus een filmpje waarop mijn broer in beeld was. Hij was aan het chatten met een volwassen vrouw die naakt voor hem (op beeld) stond te dansen en hem aan zat te moedigen om in beeld te komen, eerst gezicht en dus later ook dat hij aan zichzelf zit.

Ten eerste ben ik dus in shock omdat dit iets is wat je niet van je broer wilt zien. Ten tweede geïrriteerd dat hij zo naïef kan zijn. En nu weet ik niet wat ik moet doen. Ik heb ook medelijden omdat ik bang ben voor de consequenties voor hem. Ik denk geen Ai want ik herken de achtergrond en ik herken zijn bovenlichaam wel een beetje. Naar wie is dit filmpje nog meer gestuurd? Ik weet de Facebook inlog van mijn ouders en mijn nichtje (zijn dochter) en ik heb daar gecontroleerd en daar was het filmpje gelukkig niet naartoe gestuurd.

Het bericht was wel van eind juni en ik heb er verder nog niets over gehoord. Ik was dit weekend nog zelfs op bezoek en leek alles gewoon normaal.

Iemand idee wat ik nu moet doen, bespreekbaar maken of negeren. Ik wil hem ook niet in verlegenheid brengen …

Iemand?
janspommerans wijzigde dit bericht op 06-08-2024 09:44
3.52% gewijzigd
Ik zou hem even bellen. Misschien weet hij zelf nog van niks!
Schreef die prachtige dame er nog wat bij of stuurde ze alleen dat filmpje door?
Ik ben juist dol op onrecht, hoe meer onrecht hoe meer vreugd.
Ik zou eerder medelijden hebben met zijn vrouw, die dus nu getrouwd is met een vreemdgaande vent, dan met je broer.
Ik ben nog aan het tobben over het camerastandpunt. Hoe je dit allemaal tegelijk in beeld krijgt.
Misschien wordt hij wel afgeperst.

Ik zou een kop koffie gaan drinken met je broer en het 1 op 1 bespreken.
loesje* schreef:
05-08-2024 19:04
Ik zou eerder medelijden hebben met zijn vrouw, die dus nu getrouwd is met een vreemdgaande vent, dan met je broer.
Hij heeft gevideochat met een andere dame en zichzelf daarbij afgetrokken toch? De een vindt dat vreemdgaan, de ander niet. Hoe zijn vrouw daarover denkt weten we niet.
zeemeermin84 wijzigde dit bericht op 05-08-2024 19:08
0.97% gewijzigd
Zeemeermin84 schreef:
05-08-2024 19:06
Hij heeft gevideochat met een andere dame en zichzelf daarbij afgetrokken toch?
als het geen deepfake is.
xynix schreef:
05-08-2024 19:04
Ik ben nog aan het tobben over het camerastandpunt. Hoe je dit allemaal tegelijk in beeld krijgt.
Het filmpje heeft eerst zijn gezicht in beeld. Daarna zit er een knip in het filmpje en bij het tweede shot leunt hij achterover in de stoel en is hij ook wat verder verwijderd van de camera.
JansPommerans schreef:
05-08-2024 19:10
Het filmpje heeft eerst zijn gezicht in beeld. Daarna zit er een knip in het filmpje en bij het tweede shot leunt hij achterover in de stoel en is hij ook wat verder verwijderd van de camera.
En wanneer zie je die dame dan tegelijk met hem?
xynix schreef:
05-08-2024 19:12
En wanneer zie je die dame dan tegelijk met hem?
Die zit rechtsonder in beeld. Net als dat je aan het videochatten bent. Dan zie je de ander groot in beeld en jezelf in een hoekje klein. Dit was dus een video van mijn broer met rechtsonder in een klein venster de dame.
Nou ja, hoe dan ook: filmpje wegflikkeren, afzender blokkeren, melding bij Facebook. En niks ‘bespreekbaar maken’, schei toch uit.
Als het van juni is, is de kans groot dat hij het al lang weet en al aangifte heeft gedaan.
Kortom, bel hem of spreek met hem dan kan je het er met hem over hebben.
JansPommerans schreef:
05-08-2024 19:14
Die zit rechtsonder in beeld. Net als dat je aan het videochatten bent. Dan zie je de ander groot in beeld en jezelf in een hoekje klein. Dit was dus een video van mijn broer met rechtsonder in een klein venster de dame.
Dat is toch ontzettend makkelijk te faken. Dat kan ik zelfs.
JansPommerans schreef:
05-08-2024 19:10
Kan heel goed nep zijn.
Waarom bel je hem niet gewoon?
Ik zou hem bellen
Maar waarom heb jij inloggegevens van je ouders en nichtje ?
Ik zou hem wel waarschuwen. Het kan ook bij zijn werkgever of schoonmoeder terecht komen. Misschien is het filmpje wel hartstikke nep, maar dan weet hij in ieder geval dat het rondgaat.
Het lijkt me fake. Iemand die onrust wil zaaien.

Kan je hierover praten met je broer?
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
Grote kans dat het nep maar ik zou hem wel inlichten, dan kan hij aangifte doen bij de politie en het met zijn vrouw bespreken voordat zij het wellicht van een ander hoort.
Een kennis van mij heeft dit ook gehad, chatten met een vreemde via Facebook en dickpicks gestuurd. Hij werd afgeperst en heeft geld betaald. Bleek dus toch geen vrouw te zijn maar een man uit een of ander Afrikaans land. Daarna zijn de dickpicks ook naar diverse Facebook vrienden verstuurd… ik zou zeker dit bespreekbaar maken als het om mijn broer zou gaan.
Natuurlijk laat je hem weten dat je dit ontvangen hebt, dan weet hij ervan en kan hij ernaar handelen zoals hij wil.
Yildizlar2 schreef:
05-08-2024 19:32
Ik zou hem bellen
Maar waarom heb jij inloggegevens van je ouders en nichtje ?
Mijn ouders zijn in de 80. Zij hebben één account maar snappen er niet veel van. Ik heb bijna al hun inloggevens van vanalles om hun digitaal bij te staan.

Mijn nichtje (14) zit regelmatig op mijn telefoon en zodoende heeft ze haar inloggegevens al automatisch op mijn telefoon opgeslagen. Vandaag was het voor het eerst dat ik de “noodzaak” voelde in te loggen om de messenger / spamfolder te checken.
janspommerans wijzigde dit bericht op 05-08-2024 19:59
2.72% gewijzigd
Ik ken mannen die een soortgelijk iets hebben meegemaakt. Man (niet mijn man) dacht leuk appcontact te hebben met een dame. Na wat chats eisde de dame geld zomaar, anders zou ze de gesprekken rondsturen. Man dus maar gedaan. Week later wilde ze meer. En meer. En meer. Hij heeft zijn nummer gewijzigd en al zijn social accounts verwijderd. Het is triest zulke dingen. En natuurlijk ook niet netjes van je broer.
Sowieso met je broer bespreken. Hij moet dit toch weten?
En verder denk ik ook dat het fake is. Als het voor jou duidelijk een nep profiel is, waarom zou het voor hem niet duidelijk zijn?
Ik denk ook dat het nep is hoor, tegenwoordig kunnen ze alles faken met AI.
Ik zou 't deleten en lekker laten gaan eigenlijk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven