Ben ik nou een zeikerd?

01-12-2020 23:50 521 berichten
Het volgende is gaande... Eigenlijk vind ik het bizar dat ik er een topic over aan maak, maar toch zit ik er schijnbaar mee en ik wil weten of ik onredelijk ben of niet.
Ik koop voor mezelf dure verzorgingsproducten waaronder ook douche gel. Het is echt “mijn momentje” als ik onder de douche sta en ik ben dan ook zuinig met mijn spullen. Nu heb ik sinds een week nieuwe douche gel waar mijn man schijnbaar ook verkocht aan is. Deze douche gel kost €25 per 500 ML. Ik zelf zou er zeker een half jaar mee doen, maar nu mijn man er ook mee sopt is er al 100 ML uit de fles. Ik heb al aangegeven dat hij minder moet gebruiken en liever zelfs helemaal niet, maar voor zijn doen gebruikt hij al heel weinig.
Ik baal er gewoon van, ik gun mezelf al niet zoveel “chill momentjes” en als ik dan eenmaal iets heb wordt het voor mijn neus opgebruikt :purple:
Stel ik me aan of heb ik een punt?
DS1971 schreef:
03-12-2020 08:03
Vind ik nog steeds karig.

En een feestmaal met brood/croissants? Dat is toch per definitie geen feestmaal? Er is bezoek, dan zorg je dat mensen een beetje keuze hebben. Van jezelf weet je doorgaans wel wat je wil, daar kun je redelijk op afstemmen.

En jij bent de koningin? Of je gaat hier nog een paar uurtjes over door.
Blijenvrij schreef:
03-12-2020 08:05
Yep. Dat gezeik altijd over Nederlanders. Wordt er moe van.
De meeste mensen kunnen deze situatie voorstellen en vinden het niet gek.
Goh, Nederlanders kunnen zich deze Nederlandse gewoontes voorstellen. You don’t say!
Blijenvrij schreef:
03-12-2020 08:06
En jij bent de koningin?
Nee, een andere mening toegedaan.
DS1971 schreef:
03-12-2020 07:27
O, dat klopt. Ik haakte alleen in op dat het door anderen karig werd genoemd om maar 6 croissants te halen voor 6 personen. En daar ben ik het mee eens.

Ik heb even gemist waarom het nu al pagina's lang over croissants gaat. Maar één croissant per persoon is natuurlijk genoeg. Tenzij er verder niets anders te eten is.

Als je voor jezelf tien croissants wilt klaarmaken: prima. Maar ga niet lopen miepen dat als je bij een ander eet, dat één croissant te weinig is. Heel verwend gedrag is dat.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:

En een feestmaal met brood/croissants? Dat is toch per definitie geen feestmaal? Er is bezoek, dan zorg je dat mensen een beetje keuze hebben. Van jezelf weet je doorgaans wel wat je wil, daar kun je redelijk op afstemmen.
Mag je vinden hoor. Maar een partner van een gezinslid draait op een gegeven moment gewoon met het gezin mee. Dan telt hij/zij niet meer als bezoek en wordt er dus ook niet meer elke keer als hij/zij over de vloer komt iets extra's gedaan. Heeft volgens mij verder niet zoveel met cultuur te maken. Informeer op je volgende reizen maar eens bij je gastheer/vrouw of in hun land schoonzoons en -dochters tellen als visite of als familie.
MarvelousMrsMaisel schreef:
03-12-2020 09:23
Ik heb even gemist waarom het nu al pagina's lang over croissants gaat. Maar één croissant per persoon is natuurlijk genoeg. Tenzij er verder niets anders te eten is.

Als je voor jezelf tien croissants wilt klaarmaken: prima. Maar ga niet lopen miepen dat als je bij een ander eet, dat één croissant te weinig is. Heel verwend gedrag is dat.
Inderdaad.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
DS1971 schreef:

Maar het gaat in deze discussie om of ongevraagd je andersmans spullen op mag maken
Niet over, of een ander genoeg spullen voor anderen in huis moet halen

Of het nou om croissants gaat, of om douchegel. Je hebt als "gastheer" (doucheschuineigenaar) te zorgen dat er voldoende is van alles, of dat duidelijk is, van wie wat is (MIJN gel is van mij, koop alsjeblieft zelf)
en je hebt je als gast (mededoucher) ook een aandeel, als je weet dat er meer eters zijn, vreet je niet de ruif leeg, als je weet, dat je vriendin die kauwgumlucht graag voor zichzelf houdt, pak je gewoon je eigen Axe
DS1971 schreef:

Het ging niet over een feestmaal. We gingen gewoon op bezoek, wel gepland overigens. Maar 't kan zijn dat jij vindt dat alle bezoek onthaald moet worden met weet ik hoeveel luxe en keuze. Kan. Maar daarover heb ik dus een andere mening. En vind het ook niet eens erg (toen wel trouwens) als iemand daar echt heel anders over denkt. Maar geef dat dan aan. Zeg het. Tegen gastvrouw of tegen je partner.

Maar sneaky gewoon al gaan eten voor de anderen aan tafel zijn gegaan?? Al zal dat voor sommige mensen misschien beleefder zijn dan met woorden toegeven dat je eigenlijk meer wil?

Al is het inderdaad wel off topic gegaan door dit voorbeeld. Maar ook voor TO dan, je moet gewoon praten. Je vriend zal toch op zijn minst kunnen aangeven of dit ook zijn favoriete shampoo is of dat het gemakzucht is. Als ik die van mijn vrouw namelijk pak is dat namelijk altijd omdat ik vergeten ben mijn eigen spullen in de douche te vervangen.
Jeeetjeee wat lijkt me dat irritant als je van dit soort zaken al problemen/scheve gezichten krijgt in je relatie.
HawaZon schreef:
02-12-2020 23:32
Dit lijkt me een hardnekkige karaktertrek, dat komt niet zomaar goed. Ik wil niet te hard overkomen, maar jullie relatie klinkt op papier niet zo liefdevol :|
Ik begrijp inderdaad wat je zegt hoor. Hij kan ook dominant zijn, heb zelfs gedacht aan narcist maar dat is hij niet. Ik was alleen op dat moment blij dat ik uit huis was en omdat ik niet zo snel op geef toch bij hem gebleven. En eigenlijk wordt het alleen maar beter, ik merk heel erg dat hij groeit als mens. Maar hij mist ergens empathie wat hem dus wel emotioneel stabiel maakt. En ik heb teveel empathie en ben emotioneel dus wat dat betreft vullen we elkaar mooi aan. Hij maakt mij sterker en ik laat hem andere kanten zien. Is dat een hele goede basis voor een relatie, sja misschien niet. Ik pas me te makkelijk aan naar mensen en dat is zeker met iemand die precies weet wat hij wil niet altijd goed. Maar we communiceren -tegenwoordig- prima, vooral hij groeit erg in zijn communicatieve vaardigheden. Ik merk wel dat ik een bepaalde afstand tot hem bewaar omdat hij me echt kan kwetsen met woorden. Maar ja dat is eigenlijk voor andere mensen ook makkelijk dus ik heb voor iedereen een muur. Goh, dit topic opent me toch weer een beetje de ogen. Maar dit is natuurlijk alles vanuit mijn kant beschreven want ik zal ook vaak genoeg een onredelijke tr*t zijn. Niemand is perfect.

Ik vind het wel grappig dat er nog een hele discussie over een croissant gaande is :hihi:
Is dat echt zo, dat je elkaar goed aanvult als de ene partner te weinig empathie heeft en de andere te veel? Het lijkt mij dan juist dat het gevaar groot is dat degene met te weinig empathie heel snel over de ander heen walst en misbruik maakt van de empathie van de ander, en de ander het maar laat gebeuren - en dus meestal aan het kortste eind trekt. Ik vind het in elk geval niet klinken als een geweldige combinatie van eigenschappen.

Wie betaalt bepaalt vind ik echt een nare opmerking trouwens, ik zou dat niet makkelijk los kunnen laten.

Overigens geldt dat blijkbaar alleen als het hem uitkomt, want jij hebt de Snowfairy-douchegel betaald, maar hij bepaalt dat hij die fles op mag maken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Deurmat1 schreef:
03-12-2020 10:26
Ik begrijp inderdaad wat je zegt hoor. Hij kan ook dominant zijn, heb zelfs gedacht aan narcist maar dat is hij niet. Ik was alleen op dat moment blij dat ik uit huis was en omdat ik niet zo snel op geef toch bij hem gebleven. En eigenlijk wordt het alleen maar beter, ik merk heel erg dat hij groeit als mens. Maar hij mist ergens empathie wat hem dus wel emotioneel stabiel maakt. En ik heb teveel empathie en ben emotioneel dus wat dat betreft vullen we elkaar mooi aan. Hij maakt mij sterker en ik laat hem andere kanten zien. Is dat een hele goede basis voor een relatie, sja misschien niet. Ik pas me te makkelijk aan naar mensen en dat is zeker met iemand die precies weet wat hij wil niet altijd goed. Maar we communiceren -tegenwoordig- prima, vooral hij groeit erg in zijn communicatieve vaardigheden. Ik merk wel dat ik een bepaalde afstand tot hem bewaar omdat hij me echt kan kwetsen met woorden. Maar ja dat is eigenlijk voor andere mensen ook makkelijk dus ik heb voor iedereen een muur. Goh, dit topic opent me toch weer een beetje de ogen. Maar dit is natuurlijk alles vanuit mijn kant beschreven want ik zal ook vaak genoeg een onredelijke tr*t zijn. Niemand is perfect.

Ik vind het wel grappig dat er nog een hele discussie over een croissant gaande is :hihi:
hele bekende valkuil:
Women get into a relationship hoping a man will change, and he never does; men get into a relationship hoping the woman don't change, but she always does.

jouw man gaat echt niet veel veranderen, en als je al gedacht hebt aan "narcisme", dan verwacht ik niet, dat je lang&gelukkig met hem verder gaat
Deurmat1 schreef:
03-12-2020 10:26

Ik vraag mij dan af... steekt hij dan ook zoveel energie in de relatie. Zijn jullie niet echt uit elkaar omdat hij niet wilde opgeven en er echt voor ging?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik vrees ook dat je in een valkuil trapt. Het klinkt niet alsof je bij deze vriend bent omdat het nou zo ontzettend fijn is, deze relatie. Laat je het niet teveel van hem afhangen? Jij mag ook jouw grenzen trekken hoor. Ook als de druppel misschien een futiliteit als een leeg geknepen shampoofles is. Ik denk dat juist verschillende "futiliteiten" een relatie vervelend en minder gezellig maken.
NYC schreef:
03-12-2020 11:18
Ik vrees ook dat je in een valkuil trapt. Het klinkt niet alsof je bij deze vriend bent omdat het nou zo ontzettend fijn is, deze relatie. Laat je het niet teveel van hem afhangen? Jij mag ook jouw grenzen trekken hoor. Ook als de druppel misschien een futiliteit als een leeg geknepen shampoofles is. Ik denk dat juist verschillende "futiliteiten" een relatie vervelend en minder gezellig maken.
Eens. Terwijl al die dingen bij elkaar wel een groot probleem zijn. Maar omdat hij verder lief is, er geen sprake is van brekend servies, zullen veel mensen denken dat het wel meevalt, én zichzelf afvragen... waarom ben ik nu zo'n zeikerd?!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
MarvelousMrsMaisel schreef:
03-12-2020 09:23

Ik heb duidelijk een andere opvatting van gastvrijheid. Ik zou niet eens een broodmaaltijd serveren met de lunch als ik gasten heb.
yette schreef:
03-12-2020 09:34
Mag je vinden hoor. Maar een partner van een gezinslid draait op een gegeven moment gewoon met het gezin mee. Dan telt hij/zij niet meer als bezoek en wordt er dus ook niet meer elke keer als hij/zij over de vloer komt iets extra's gedaan. Heeft volgens mij verder niet zoveel met cultuur te maken. Informeer op je volgende reizen maar eens bij je gastheer/vrouw of in hun land schoonzoons en -dochters tellen als visite of als familie.
Ik hou het gewoon bij mijn eigen opvattingen. En anderen doen hun ding. Ik zei alleen maar dat ik het eens was met dat ik 1 croissant p.p. ook karig vindt. Ja, dat is nu eenmaal zo.
lilalinda schreef:
03-12-2020 09:42
Maar het gaat in deze discussie om of ongevraagd je andersmans spullen op mag maken
Niet over, of een ander genoeg spullen voor anderen in huis moet halen

Of het nou om croissants gaat, of om douchegel. Je hebt als "gastheer" (doucheschuineigenaar) te zorgen dat er voldoende is van alles, of dat duidelijk is, van wie wat is (MIJN gel is van mij, koop alsjeblieft zelf)
en je hebt je als gast (mededoucher) ook een aandeel, als je weet dat er meer eters zijn, vreet je niet de ruif leeg, als je weet, dat je vriendin die kauwgumlucht graag voor zichzelf houdt, pak je gewoon je eigen Axe
Als we dan toch weer op de OP de nadruk gaan leggen: to heeft nergens aangegeven dat het gaat om hoe haar man ruikt. Als ze daar iets van vindt, terecht. En dan bespreek je dat met je man.

Binnen een huwelijk strikte scheiding maken over eigendom van zaken die tot de normale dagelijkse zaken behoren, zoals doucheschuim vind ik echt heel zot. Daar mag iedereen anders over denken, maar to vroeg naar meningen. En dit is de mijne.
DS1971 schreef:
03-12-2020 12:00
Als we dan toch weer op de OP de nadruk gaan leggen: to heeft nergens aangegeven dat het gaat om hoe haar man ruikt. Als ze daar iets van vindt, terecht. En dan bespreek je dat met je man.

Binnen een huwelijk strikte scheiding maken over eigendom van zaken die tot de normale dagelijkse zaken behoren, zoals doucheschuim vind ik echt heel zot. Daar mag iedereen anders over denken, maar to vroeg naar meningen. En dit is de mijne.
ik ook

maar in geval van TO, begon haar man met een strikte scheiding van zaken
Dan krijg je dus, dit soort gedoe
DS1971 schreef:
03-12-2020 11:55
Ik heb duidelijk een andere opvatting van gastvrijheid. Ik zou niet eens een broodmaaltijd serveren met de lunch als ik gasten heb.
maar het maakt je een goede gast, als je je gastvrouw/heer niet laat merken, dat jij het zelf anders zou doen
NYC schreef:
03-12-2020 10:03
Het ging niet over een feestmaal. We gingen gewoon op bezoek, wel gepland overigens. Maar 't kan zijn dat jij vindt dat alle bezoek onthaald moet worden met weet ik hoeveel luxe en keuze. Kan. Maar daarover heb ik dus een andere mening. En vind het ook niet eens erg (toen wel trouwens) als iemand daar echt heel anders over denkt. Maar geef dat dan aan. Zeg het. Tegen gastvrouw of tegen je partner.

Maar sneaky gewoon al gaan eten voor de anderen aan tafel zijn gegaan?? Al zal dat voor sommige mensen misschien beleefder zijn dan met woorden toegeven dat je eigenlijk meer wil?

Al is het inderdaad wel off topic gegaan door dit voorbeeld. Maar ook voor TO dan, je moet gewoon praten. Je vriend zal toch op zijn minst kunnen aangeven of dit ook zijn favoriete shampoo is of dat het gemakzucht is. Als ik die van mijn vrouw namelijk pak is dat namelijk altijd omdat ik vergeten ben mijn eigen spullen in de douche te vervangen.
Natuurlijk ga je niet alvast snel twee croissants naar binnenwerken. Ook dat is onfatsoenlijk. Maar dat had ik al een keer aangegeven. Ik vind het dus onfatsoenlijk om dat te doen, maar ik vind het ook karig om niet wat meer keuze te bieden. Zeker als je weet dat niet iedereen boterhammen eet.

Ik vraag ook altijd aan mijn gasten of ze lusten wat er zal worden geserveerd. En als dat niet zo is, dan pas ik mij aan aan mijn gasten. En dat zou to ook mogen doen. Haar man wil die douchegel ook gebruiken? Helemaal goed, dan gewoon in het vervolg van de algemene rekening.

En waarom ook niet eens een discussie over die strikte scheiding, die bij to duidelijk gewoon niet lekker zit. Praat daarover. Doe er wat aan. Maar ga niet verwachten dat je man dan ook maar een heel klein beetje douchegel gebruikt of een andere douchegel, want het is jouw verwenmomentje? Alsof dat momentje minder waard wordt omdat iemand anders het ook heeft. Nou, dan heb ik nieuws voor je, want ik denk dat er heel veel mensen zijn die datzelfde verwenmomentje hebben.

Uiteindelijk denk ik dat to er veel gelukkig van wordt dat ze het financiële wat haar niet lekker zit oplost, dan dat ze die douchegel voor zichzelf houdt.
DS1971 schreef:
03-12-2020 11:55
Daar botsten wij dan dus ook over. En dat kan natuurlijk. Ik vind het juist heel erg luxe als er behalve boterhammen een croissant is. Verschil zit hem dan denk ik ook niet alleen in wat gastvrijheid is, maar ook in wie gasten zijn en wat luxe is.
dianaf schreef:
03-12-2020 11:34
Eens. Terwijl al die dingen bij elkaar wel een groot probleem zijn. Maar omdat hij verder lief is, er geen sprake is van brekend servies, zullen veel mensen denken dat het wel meevalt, én zichzelf afvragen... waarom ben ik nu zo'n zeikerd?!
Ik heb dus een gruwelijke hekel aan mensen die mij laten denken dat ik een zeikerd ben. Want het betekend dat ze constant een grens opzoeken om niet echt de lulhannes/k*twijf te zijn, maar wel elke keer van die op het randje streken uithalen. Ik blijf er dus meestal maar ver vandaan.
Gewoon die douchegel niet in de douche bewaren. Of je koopt het van de gezamenlijke rekening.

Ik heb me hier erbij neergelegd dat alles wat eetbaar is verdwijnt. Laatste voorbeeld ik had chocolade gekocht voor een recept. Die chocolade in de kelderkast gelegd (niet in de la met snoep,koek en chips). 3 uur later wil ik de boel bij elkaar pakken en.. weg chocola.
Eten dat ik later in de week nodig heb dat geen gewoon spul is (hij eet nou nooit een volkoren brood in 1 keer op als extraatje) bewaar ik op mijn hobbykamer in een mand met een deken erbovenop.
Deurmat1 schreef:
02-12-2020 20:38
Ja als ik er nu over nadenk is dat niet leuk geweest. Hij krijgt het nu vaak terug en dat vindt hij dan weer niet leuk. Maar dan krijg je dus "jij mag niet beslissen" en dat is niet normaal natuurlijk. Zo ben ik van mezelf totaal niet (ik cijfer mezelf juist voor iedereen weg) maar ik ben daar (wel veel te laat) grenzen in aan gaan geven. Ruimte voor verbetering, komt wel goed.
Dus eigenlijk zeg je, dat je niet als deurmat behandeld wil worden?
Ik zou dan beginnen met een andere nick ;)

Ik vind dat zelfs in een huwelijk gg, er dingen mogen zijn, duur of niet duur, die alleen voor een partner zijn.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven