Ben ik nou een zeikerd?

dinsdag 1 december 2020 om 23:50
Het volgende is gaande... Eigenlijk vind ik het bizar dat ik er een topic over aan maak, maar toch zit ik er schijnbaar mee en ik wil weten of ik onredelijk ben of niet.
Ik koop voor mezelf dure verzorgingsproducten waaronder ook douche gel. Het is echt “mijn momentje” als ik onder de douche sta en ik ben dan ook zuinig met mijn spullen. Nu heb ik sinds een week nieuwe douche gel waar mijn man schijnbaar ook verkocht aan is. Deze douche gel kost €25 per 500 ML. Ik zelf zou er zeker een half jaar mee doen, maar nu mijn man er ook mee sopt is er al 100 ML uit de fles. Ik heb al aangegeven dat hij minder moet gebruiken en liever zelfs helemaal niet, maar voor zijn doen gebruikt hij al heel weinig.
Ik baal er gewoon van, ik gun mezelf al niet zoveel “chill momentjes” en als ik dan eenmaal iets heb wordt het voor mijn neus opgebruikt
Stel ik me aan of heb ik een punt?
Ik koop voor mezelf dure verzorgingsproducten waaronder ook douche gel. Het is echt “mijn momentje” als ik onder de douche sta en ik ben dan ook zuinig met mijn spullen. Nu heb ik sinds een week nieuwe douche gel waar mijn man schijnbaar ook verkocht aan is. Deze douche gel kost €25 per 500 ML. Ik zelf zou er zeker een half jaar mee doen, maar nu mijn man er ook mee sopt is er al 100 ML uit de fles. Ik heb al aangegeven dat hij minder moet gebruiken en liever zelfs helemaal niet, maar voor zijn doen gebruikt hij al heel weinig.
Ik baal er gewoon van, ik gun mezelf al niet zoveel “chill momentjes” en als ik dan eenmaal iets heb wordt het voor mijn neus opgebruikt

Stel ik me aan of heb ik een punt?

woensdag 2 december 2020 om 10:43
Dat vind ik niet. Een vest kun je maar 1x dragen. Als ik hem aan heb kan mijn man hem niet aan. Een fles douchegel kan maar 1x leeg. Als man 3/4e gebruikt en ik 1/4e is ie leeg.
Uiteraard kan ik gewoon een vest kopen en een extra douchegel maar het principe is hetzelfde: als je iets van een ander gebruikt vraag je het. Tenzij je zeker weet dat dat niet nodig is

Inderdaad.Thordïs schreef: ↑02-12-2020 10:41Dat is fijn voor jou. Maar sommige mensen vinden het prettiger om af en toe iets luxe te doen ipv altijd en hebben behoefte aan af en toe iets speciaals ipv elke dag of elke week. En dat mag. Of ze hebben het geld er niet voor. Ik heb een prima budget maar 100,- aan douchegel in de maand is toch net ff anders dan 50,- per jaar voor 2 flesjes. Je kunt het niet meenemen in je graf maar de meeste mensen moeten keuzes maken en 100,- aan douchegel in de maand uitgeven is voor de meeste mensen niet weggelegd.
Ook niet als jij vindt van wel.

Nee hoor. Maar het valt mij op dat hier hypergevoelig kan worden gereageerd op iets wat over vrouwen wordt gezegd en als het dan over mannen gaat is het allemaal heel normaal. Die hypocrisie stip ik dan graag even aan.
Overigens, dat is weer hypocriet van mij, want ik ben ook vaak hypocriet. En zelfs nog vrij seksistisch, omdat ik niet in het sociaal construct van gender geloof (ik ben meer van de wetenschap).

woensdag 2 december 2020 om 10:45
Nogmaals: gewoon kopen van de algemene rekening als beiden het gebruiken. Daar hoef je niet over na te denken. En het gaat niet om een godsvermogen en ook niet om 100 euro per maand. En als het wel om het budget gaat, dan is een gesprek daarover de aangewezen weg in plaats van hier verongelijkt te gaan doen.Thordïs schreef: ↑02-12-2020 10:41Dat is fijn voor jou. Maar sommige mensen vinden het prettiger om af en toe iets luxe te doen ipv altijd en hebben behoefte aan af en toe iets speciaals ipv elke dag of elke week. En dat mag. Of ze hebben het geld er niet voor. Ik heb een prima budget maar 100,- aan douchegel in de maand is toch net ff anders dan 50,- per jaar voor 2 flesjes. Je kunt het niet meenemen in je graf maar de meeste mensen moeten rij keuzes maken en 100,- aan douchegel in de maand uitgeven is voor de meeste mensen niet weggelegd.
Ook niet als jij vindt van wel

woensdag 2 december 2020 om 10:47
Dit herinnert mij eraan dat ik een tijdje terug ook kwaad was dat mijn man mijn speciale tandpasta van 8 euro - die ik op aanraden van de mondhygiëniste voor mezelf had gekocht - bijna helemaal had opgemaakt. Hij had geen idee dat die tube zo duur was, of dat er überhaupt iets speciaals mee aan de hand was. Dus het was eigenlijk wel sneu, hij schrok nogal van mijn boosheid. De lieve schat.

woensdag 2 december 2020 om 10:49
Nee. Want gezamenlijk betekent dat TO ook 50% moet gaan betalen aan het (in haar ogen) overmatig gebruik van haar partner. Hij zou zijn eigen gebruik van mij lekker zelf mogen betalen. Dan betaalt zij haar eigen producten en bepaalt zij zelf het tempo van haar verbruik. En dus bepaalt zij ook haar eigen uitgaven. Punt.DS1971 schreef: ↑02-12-2020 10:45Nogmaals: gewoon kopen van de algemene rekening als beiden het gebruiken. Daar hoef je niet over na te denken. En het gaat niet om een godsvermogen en ook niet om 100 euro per maand. En als het wel om het budget gaat, dan is een gesprek daarover de aangewezen weg in plaats van hier verongelijkt te gaan doen.

woensdag 2 december 2020 om 10:51
Wij hebben maar 1 rekening. Dus alles gaat hier van de grote hoop. Maar dan nog: ik zou het niet in mn hoofd halen om iets wat mijn man voor zichzelf heeft gekocht te gebruiken. Gezamenlijke rekening of niet.DS1971 schreef: ↑02-12-2020 10:45Nogmaals: gewoon kopen van de algemene rekening als beiden het gebruiken. Daar hoef je niet over na te denken. En het gaat niet om een godsvermogen en ook niet om 100 euro per maand. En als het wel om het budget gaat, dan is een gesprek daarover de aangewezen weg in plaats van hier verongelijkt te gaan doen.
woensdag 2 december 2020 om 10:53
Nou ja zo gek is het niet om eten niet aan feest of iets dergelijks te koppelen. Gezelligheid zit niet in eten.

Nieuwe fles kopen als die halfleeg is, is een oplossing.Thordïs schreef: ↑02-12-2020 10:43Dat vind ik niet. Een vest kun je maar 1x dragen. Als ik hem aan heb kan mijn man hem niet aan. Een fles douchegel kan maar 1x leeg. Als man 3/4e gebruikt en ik 1/4e is ie leeg.
Uiteraard kan ik gewoon een vest kopen en een extra douchegel maar het principe is hetzelfde: als je iets van een ander gebruikt vraag je het. Tenzij je zeker weet dat dat niet nodig is
Ok, je kan ook eenzelfde kledingstuk erbij kopen, maar dat lijkt mij dan weer raar. Overigens zou ik het niet fijn vinden als mijn vriendin mijn kleding gaat dragen. Maar dat is meer omdat dat niet oogt.
Zie je: ik ben hardstikke hypocriet.

Er is hier altijd meer dan genoeg lekkers in huis! Maar ik wil ze ook iets leren over gezonde voeding en samen delen. Elke dag een snicker is gewoon dom. Snoep of zoutjes eet je niet in je uppie met de zak op schoot.
woensdag 2 december 2020 om 10:54
Als ik mijn vriend zijn trui aanwil dan doe ik dat gewoon. Het komt wel eens voor dat hij die aan wilde maar dan pakt hij gewoon een andere. Hij heeft namelijk meer dan 1 trui.Thordïs schreef: ↑02-12-2020 10:43Dat vind ik niet. Een vest kun je maar 1x dragen. Als ik hem aan heb kan mijn man hem niet aan. Een fles douchegel kan maar 1x leeg. Als man 3/4e gebruikt en ik 1/4e is ie leeg.

woensdag 2 december 2020 om 10:56
O, dus ze moeten ook met eten en drinken gaan bijhouden wie wat verbruikt?Lotus90 schreef: ↑02-12-2020 10:49Nee. Want gezamenlijk betekent dat TO ook 50% moet gaan betalen aan het (in haar ogen) overmatig gebruik van haar partner. Hij zou zijn eigen gebruik van mij lekker zelf mogen betalen. Dan betaalt zij haar eigen producten en bepaalt zij zelf het tempo van haar verbruik. En dus bepaalt zij ook haar eigen uitgaven. Punt.
Het wordt echt alleen maar gekker.
Het is je partner. Als mijn vriendin en ik beiden iets willen waar er nog maar 1 van is, dan zijn we drukker bezig met tegen de ander zeggen neem jij maar dan met consumeren daarvan.
Eigenlijk: allemaal dank. Ik ben mijn relatie nog meer gaan waarderen.

woensdag 2 december 2020 om 10:57
Ja, de kinderen. Die mogen van mij ook niet zomaar alles eten (wel gezonde zaken, maar voor snoep is er een uitzondering).
Maar we hadden het toch over volwassenen onder elkaar?
woensdag 2 december 2020 om 10:58
Maar jullie hebben blijkbaar alles op één hoop, zij niet. En het is niet gezegd dat dat het idee van TO was. Misschien wil haar vriend dat wel, dat zij haar eigen persoonlijke luxe dingen zelf betaalt. Dan is het wel raar om niet te willen meebetalen aan die dingen, maar wel te vinden dat je ze gewoon mag pakken.DS1971 schreef: ↑02-12-2020 10:56O, dus ze moeten ook met eten en drinken gaan bijhouden wie wat verbruikt?
Het is je partner. Als mijn vriendin en ik beiden iets willen waar er nog maar 1 van is, dan zijn we drukker bezig met tegen de ander zeggen neem jij maar dan met consumeren daarvan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

woensdag 2 december 2020 om 10:59
Dan geef ik een zinnig gesprek op.DS1971 schreef: ↑02-12-2020 10:53Nieuwe fles kopen als die halfleeg is, is een oplossing.
Ok, je kan ook eenzelfde kledingstuk erbij kopen, maar dat lijkt mij dan weer raar. Overigens zou ik het niet fijn vinden als mijn vriendin mijn kleding gaat dragen. Maar dat is meer omdat dat niet oogt.
Zie je: ik ben hardstikke hypocriet.![]()
Overigens draag ik dat vest graag als ik met de hond moet lopen s avonds laat of s ochtends vroeg. Ziet er niet uit, is wel lekker warm. En he is een soort van gezellig om zijn veel te grote vest aan te trekken

woensdag 2 december 2020 om 11:01
Maar met kinderen boven de 13 (die yette ook heeft) is dat echt anders. Een kleuter geef je eten, een basisschoolkind pakt zelf maar dan zijn er nog regels, een puber is een soort bermudadriehoek qua voedsel.
woensdag 2 december 2020 om 11:02
Helemaal mee eens. Ik gaf ook al aan dat het niet gebeurd als ik het duidelijk aan geef. Of -actueel- als het overduidelijk is dat iets voor een speciale gelegenheid is, zoals nu het sinterkkaassnoepgoed. De kast anders inrichten, is een goede tip!Thordïs schreef: ↑02-12-2020 10:37Maar ziet hij ook niet ‘dit ligt hier normaal niet?’
Ik heb hier de afspraak dat als het in een bepaalde kastje ligt/in de vriezer in de keuken dan mag het op en zonder vragen opgegeten worden. Waarbij iedereen dan wel ff bedenkt dat 6x een magnum eten uit een pak magnums niet zo handig en sociaal is als er 4 mensen in huis wonen die nog niets gehad hebben. We laten automatisch over voor de rest.
Ligt het in de grote voorraadkast/vriezer in de schuur/bovenste plank van de koelkast dan is het ergens voor en is het niet voor dagelijkse consumptie. Om te voorkomen dat ik carpaccio koop voor een recept en iemand dat een goed idee vindt voor op een broodje/chocolade heb gekocht om mee te bakken en iemand maakt er chocomel van/minipizza’s heb gekocht voor een borrel en een puber komt hongerig uit school.
Maar eigenlijk wordt er bij twijfel altijd ff gecheckt hier: had je dit nodig voor het avondeten of mag het op?
En je kunt wel zorgen voor overvloed, maar mijn ervaring is dat als het er is dan gaat het op. Dus als ik op woensdag boodschappen doe en hapjes haal voor het weekend dan moet ik dat apart leggen. Anders haalt het het weekend niet. En ik kan wel een voorraad van 10 zakken chips aanleggen maar dan wordt er gewoon 10x zo vaak chips gegeten ipv dat de voorraad 10x langer mee gaat....

woensdag 2 december 2020 om 11:04
Ik gebruik de verzorgingsproducten van Estee Lauder, mijn man klaagde tig jaar geleden over een droge huid op vakantie en ik zag hem met 2 vingers door mijn pot gezichtscreme gaan om er een flinke klodder uit te halen voor zijn gezicht en armen
Heb hem maar even uitgelegd dat zoveel niet nodig is en meteen een pot Nivea voor hem gekocht. Aan de andere kant vind ik zijn scheermesjes zo lekker scherp voor het scheren van benen. Ik wist niet dat dit zijn mesjes bot maakte waardoor hij wel eens bloedend de douche uit kwam met de vraag of mijn benen toevallig lekker zacht voelde
Hij koopt sindsdien dubbel in en checkt eerst zijn mesje voor hij gaat scheren aangezien ik nog steeds zijn mesjes gebruik.
Ik vraag me af of mensen met gescheiden inkomsten ook sowieso meer moeite hebben met de gunfactor want blijkbaar is het hebben van eigen geld behoorlijk belangrijk geworden.

Heb hem maar even uitgelegd dat zoveel niet nodig is en meteen een pot Nivea voor hem gekocht. Aan de andere kant vind ik zijn scheermesjes zo lekker scherp voor het scheren van benen. Ik wist niet dat dit zijn mesjes bot maakte waardoor hij wel eens bloedend de douche uit kwam met de vraag of mijn benen toevallig lekker zacht voelde

Ik vraag me af of mensen met gescheiden inkomsten ook sowieso meer moeite hebben met de gunfactor want blijkbaar is het hebben van eigen geld behoorlijk belangrijk geworden.

woensdag 2 december 2020 om 11:10
Wie heeft het over bijhouden van verbruik eten. Dat maak jij ervan. Maar als jouw vriendin jouw favoriete champagne constant voor 3/4 of helemaal opmaakt en jij vindt dat geen enkel punt: prima. Good for you. Gewoon steeds in rap tempo gezamenlijk die dure champagne blijven aanslepen dan maar. Als dat voor jullie werkt.DS1971 schreef: ↑02-12-2020 10:56O, dus ze moeten ook met eten en drinken gaan bijhouden wie wat verbruikt?
Mijn stelling is dus anders. Alles wat van mij is, is niet automatisch ook van hem. En alles wat van hem is, is niet automatisch ook van mij. Wij wonen niet samen dus we hebben geen gezamenlijke rekening. Aangezien hij meestal hier is, doet hij ook regelmatig wat boodschappen voor hier. Wij sturen elkaar nooit Tikkies en hoeven gelukkig nooit op te letten of iets wel 50/50 verdeelt is.
Wij delen nagenoeg alles met elkaar. Maar we hebben respect voor elkaar en voor elkaars spullen en wensen. Dus ook voor die enkele dingen die de ander liever niet deelt. Ik ben mijn relatie ook nog meer gaan waarderen na het lezen van vele reacties hier. Ieder z’n ding. Dat is duidelijk.

woensdag 2 december 2020 om 11:11
Scheelt hier een boel gedoe. Want de normale zaken: fruit, groente, brood, beleg, kaas, yoghurt, ei, melk, noten, tussendoortjes, mogen gewoon op en niemand hoeft te vragen of er een tosti gemaakt mag worden of een bak yoghurt gegeten mag worden. Mag altijd en 1x in de week wordt het aangevuld.
Maar ik had laatst in een aanbieding twee pakken hamburgers gekocht die ik nooit in huis heb. En soep in zak. Dan bedenkt men opeens dat een hamburger in de tostigrill kan en een prima ontbijt is met gebakken ei en brood, en dat een zak soep een prima tussendoortje is als je uit school komt.....

In dit geval prima, maar dat gebeurt dus met alles.
En koop ik meteen weer dezelfde hoeveelheden dan zijn ze weer net zo snel op. Terwijl ik ze misschien gekocht had voor een makkelijke zaterdagavond met een klef broodje hamburger. En gedacht had er 2 maanden mee te doen ipv 1,5 week
anoniem_64062c7ab7b55 wijzigde dit bericht op 02-12-2020 11:21
10.76% gewijzigd

woensdag 2 december 2020 om 11:12
Klopt. Je kan je visite prima een huiswijntje en chips voorzetten en zelf doordeweeks tapasplanken leegsnaaien en goede wijn drinken.abracadabra schreef: ↑02-12-2020 10:53Nou ja zo gek is het niet om eten niet aan feest of iets dergelijks te koppelen. Gezelligheid zit niet in eten.
Maar ik doe dat graag andersom èn vind één tapasplank per week mooi zat.

woensdag 2 december 2020 om 11:19
Of je visite een glas water en een halve mandarijn voorzetten, want gezelligheid zit niet in eten. In praktijk is dat natuurlijk onzin en heeft vrijwel elke cultuur, elk land en elke inkomensgroep voedsel wat normaal en voor elke dag is of voor speciale gelegenheden en feest.
Zelfs mensen zonder een cent te makken of in landen met schaarste hebben dat. In de oorlog werden chocola en koffie of drank bewaard voor de bevrijding want feest.
Dus gezelligheid, feest en vieren is wel degelijk gekoppeld aan voedsel. Overal ter wereld en in alle tijden.