Ben ik te jaloers?

20-11-2020 14:12 132 berichten
Hi forum,

Ik date nu enkele weken met een leuke man die ik via gemeenschappelijke vrienden heb leren kennen. We kenden elkaar al een paar maanden voordat hij me mee uit vroeg. Waar ik in het begin de boot een beetje af hield (terwijl hij juist behoorlijk intens was), heb ik nu aardig gevoelens voor hem ontwikkelt. Hij deed in het begin ook echt zijn best voor mij, nam veel iniatief tot afspreken, chocolaatjes mee, raadde me boeken en muziek aan die ik leuk zou vinden, appte me vrijwel dagelijks om te vragen hoe mijn dag ging etc.

Hij liep de eerste maand behoorlijk hard van stapel, zei op de 2e date bijvoorbeeld al dat hij wilde afspreken dat we alleen seks met elkaar zouden hebben. Ook praatte hij veel over zijn vrienden en familie, en wilde al op "double date" met een ander stel. Hij leek behoorlijk zijn best te doen om mij in zijn leven in te passen.

Nu het probleem. Ik heb het gevoel dat hij nog niet helemaal over zijn ex heen is. Hij heeft "maar" 2 jaar een relatie gehad met haar. Omdat zij na de break-up door een moeilijke fase in haar leven ging, heeft hij haar nog langere tijd emotionele support gegeven ook al waren ze geen stel meer. Kort daarna heeft ze vrij plots van de één op de andere dag het contact verbroken en bijna 3 jaar niks meer van zich laten horen.

...tot 3 weken geleden dus. Ineens appte ze mijn vriend om te vragen hoe het ging en te vertellen waar ze al die tijd geweest was.

Mijn vriend zegt dat ze "alleen wilde checken of ik nog leefde". Vind ik een beetje vreemd na zo lang. Toen ik vroeg of hij heeft verteld dat hij iemand anders had ontmoet, ontweek hij eerst een tijdje mijn vragen en gaf na enigzins aandringen toe dat hij niet had gezegd dat hij een nieuw meisje had ontmoet. Ik merk dat ik daar toch behoorlijk onzeker van word. Hij belooft mij allemaal mooie dingen, praat over een toekomst samen, maar ondertussen app je wel met je ex zonder te zeggen dat je een nieuw meisje hebt.

"Ja maar, toen hadden we nog geen relatie" is zijn excuus. Ik had in zijn geval wel even kort gezegd dat ik weer aan het daten was, anders is het toch net alsof hij de deur naar haar open houdt?

Stel ik me nu aan met mijn jaloerse gedrag? Het voelt gewoon zo raar. Ik had liever gehad dat hij wat rustiger aan had gedaan in het begin. Hij deed me voelen alsof ik heel speciaal voor hem was en nu blijkt dat hij in diezelfde periode heeft zitten appen met zijn ex.
anoniem_398316 wijzigde dit bericht op 25-11-2020 23:12
5.70% gewijzigd
Potpourri schreef:
20-11-2020 15:19
Daar gaat het toch niet om? Als hij nog niet over zijn ex heen is, dan mag dat. Maar dan is inmiddels wel de tijd aangebroken om daar eerlijk over te zijn. Ik heb weinig zin om te investeren in een man die nog gevoelens voor een ex partner blijkt te hebben.
Wie zegt dat hij nog gevoelens voor haar heeft? Hij was toen ze een appje naar hem stuurde pas een weekje met haar aan het daten. Dat vind ik nou echt niets om te melden, tenzij iemand er naar vraagt. En zelfs dan zou ik het heel vlak houden met dat ik aan het daten ben. Meer is er ook niet echt te vertellen na een week, of wel dan?
Kroonprinses schreef:
20-11-2020 15:23
Omdat het aan de orde kwam en hij de vraag van TO ontweek. Verder eens dat je elkaar niet zo op de huid moet zitten als je elkaar maar net kent.
Hmm we kenden elkaar al een halfjaar voordat hij me mee uit vroeg. Vanaf maart dit jaar ongeveer. We zagen elkaar meerdere keren per week bij gemeenschappelijke vrienden en bij onze bijbaan.
Als het zo pril is, zou ik het ook nog niet zeggen. Dat gaat een ander niks aan. Bovendien als je het vertelt, krijg je soms zo'n spervuur aan vragen. Daar heb ik helemaal geen zin in.
DS1971 schreef:
20-11-2020 15:24
Wie zegt dat hij nog gevoelens voor haar heeft? Hij was toen ze een appje naar hem stuurde pas een weekje met haar aan het daten. Dat vind ik nou echt niets om te melden, tenzij iemand er naar vraagt. En zelfs dan zou ik het heel vlak houden met dat ik aan het daten ben. Meer is er ook niet echt te vertellen na een week, of wel dan?
Nope, we waren anderhalve maand aan het daten toen ze een hengeltje uit ging gooien. Je hebt gelijk dat dat nog steeds niet lang is, maar toch... zit het me niet lekker :rolling:
Kroonprinses schreef:
20-11-2020 15:23
Omdat het aan de orde kwam en hij de vraag van TO ontweek. Verder eens dat je elkaar niet zo op de huid moet zitten als je elkaar maar net kent.
Maar ontweek hij die niet gewoon omdat hij al een beetje door had dat to jaloers is aangelegd?

Ik weet niet hoor, maar een enkele keer WhatsAppcontact met een ex lijkt mij niet iets om onzeker van te worden. En ik vind een week daten echt niets. Dan is er nog niets. Als het na een tijdje daten niets wordt noem je iemand ook geen ex. Er zijn er genoeg die ik straal voorbij zou lopen omdat ik ze niet meer herken inmiddels, of op zijn minst niet meer kan bedenken hoe ze ook alweer heten.

Een week... pffff...
Alle reacties Link kopieren
Potpourri schreef:
20-11-2020 15:31
Nope, we waren anderhalve maand aan het daten toen ze een hengeltje uit ging gooien. Je hebt gelijk dat dat nog steeds niet lang is, maar toch... zit het me niet lekker :rolling:
Zij mag hengelen wat ze wil, als hij maar niet hapt. En wat ik eerder zei: dit biedt niet veel hoop voor een eventuele toekomst
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Potpourri schreef:
20-11-2020 15:31
Nope, we waren anderhalve maand aan het daten toen ze een hengeltje uit ging gooien. Je hebt gelijk dat dat nog steeds niet lang is, maar toch... zit het me niet lekker :rolling:
Ik date nu enkele weken plus het was 3 weken geleden.

Ben je nu niet een beetje in de war met de data?

Hoe dan ook: het zegt helemaal niets dat hij het niet over jou heeft gehad. Als hij vanaf dat moment weer vrijwel dagelijks met haar had geappt en hij blijft het onderwerp jou met haar vermijden, ja dan...
Alle reacties Link kopieren
Potpourri schreef:
20-11-2020 15:10
Nee, mijn vriend heeft het zelf niet over mij gehad. Een kennis van mijn vriend heeft het aan ex verteld.
Ja maar als zij dat al wist, waarom moet hij dat dan nog een keer expliciet noemen?
DS1971 schreef:
20-11-2020 15:08
Waarom gaan enkelen hier uit van verzwijgen, terwijl het ook gewoon een kwestie kan zijn van niet aan de orde komen. Zeker als je gewoon nog aan het daten bent lijkt het mij normaal om niet iedere keer dat je een ex spreekt even een update geeft.
Ja, dat is verzwijgen! Zoals TO schrijft en ik me dat levendig kan voorstellen: hij liep in het begin hard van stapel. Dus, hij zag het helemaal zitten. ALS DAN een ex (die nota bene 3 jaar niks meer van zich heeft laten horen) contact neemt, dan spreek je niet van 'niet aan de orde komen'. Want, als je zo verliefd bent op je huidige date, dan is het eerste wat je zegt als je ze de volgende keer ziet/aan de lijn hebt: moet je nu eens wat weten? Mijn ex die drie jaar niks van zich liet horen, heeft me zo uit het niets opgebeld! Straf he.

En dat er wel degelijk info is uitgewisseld, leid ik af uit het feit dat ex heeft verteld dat haar (nieuwe) relatie pas uit was. Dan zou het al héééééééééél straf zijn dat vriend van TO daar niet op reageert met: oh jammer, ik ben nu met een superleuke griet aan het daten.

Neem van mij maar aan dat er zeer gegronde redenen zijn waarom hij met oude vlam niet over TO heeft gesproken.

Dit schiet me op het allerlaatst nog te binnen: tegenover oude vlam spreekt hij niet over nieuwe vlam en tegenover nieuwe vlam verzwijgt hij het telefoongesprek. Moet ik nog meer uitleggen?

En wie naïef wil zijn, die mag dat van mij. Maar ik begrijp TO 100% en dat heeft totaaaaaaaaaaal niks met jaloezie te maken, wel met 'oogskes open houden'.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je jaloers bent en vooral ook onzeker.

Ik zie niet zo hoe dit ter sprake zou komen in een appgesprek met iemand die je al jaren niet gesproken hoor. Het zou me juist geforceerd overkomen: nou ex, ik ben ook weer net aan het daten hoor!

Net alsof zeggen dat je bezet bent de enige manier is om niet open te staan voor iemand (voor zover dit al het geval is). Hij kan toch gewoon zeggen dat hij geen interesse heeft als dit echt het geval is dat zij hem weer opzoekt. Wat ik verder betwijfel, alsof bij exen altijd 1 van de 2 weer terug wilt na een tijdje. In mijn ervaring zijn exen juist allerminst een bedreiging voor je relatie (of in dit geval prille date).
Alle reacties Link kopieren
Misschien vond hij het simpelweg niet belangrijk genoeg om het te melden.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Haha, damens jullie helpen me niet!

Als jullie nu allemaal hadden gezegd, ja je bent jaloers get a move on...

Maar de helft zegt dat ik me gegrond zorgen maak, de ander helft niet. Het is net alsof ik de 2 helften van mijn brein met elkaar in discussie zie. :bonk:
als zij weer wil gaat hij er weer voor
Ik vind het wel een beetje bizar dat hij op de tweede date al over sex begint te praten.
Alle reacties Link kopieren
Gek idee misschien, maar bespreek dit eens met hem.
Joh vriendje, luister eens. Ik weet dat jouw ex met je appt en dat vind ik prima, ware het niet dat ik me onzeker voel over dat jij niet hebt gezegd een nieuwe liefde te hebben.
Hoe zit dit?
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Potpourri schreef:
20-11-2020 16:17
Haha, damens jullie helpen me niet!

Als jullie nu allemaal hadden gezegd, ja je bent jaloers get a move on...

Maar de helft zegt dat ik me gegrond zorgen maak, de ander helft niet. Het is net alsof ik de 2 helften van mijn brein met elkaar in discussie zie. :bonk:

Wat stoort je het meest? Dat hij je vragen ontwijkt of dat hij contact heeft met een ex?
Soms zijn het meerdere kleine dingen die beetje raar zijn of niet lekker vallen. Ik lees veel dingen waar je niet zo blij van werd.

Of er geen zin in hebben in intensiteit van het begin en daarna vaag gedoe op en over exen. Mensen passen ook best vaak gewoon niet bij elkaar op die vlakken.

Misschien moeten mensen eens beter naar hun onderbuik luisteren.
Het is eigenaardig en ik zou je onderbuikgevoel niet negeren. Als hij zo verliefd op je was/is, dan is het een rare actie. Vertrouw op jezelf, bewaak je grenzen en negeer geen rode vlaggen.
Potpourri schreef:
20-11-2020 16:17
Haha, damens jullie helpen me niet!

Als jullie nu allemaal hadden gezegd, ja je bent jaloers get a move on...

Maar de helft zegt dat ik me gegrond zorgen maak, de ander helft niet. Het is net alsof ik de 2 helften van mijn brein met elkaar in discussie zie. :bonk:
Ik vind eigenlijk dat jullie veeeeeeeel te snel gaan. Een paar weken aan het daten en dan gelijk al dubbeldates voorstellen en weet ik het wat. Doe effe rustig aan joh, neem de tijd om elkaar te leren kennen. Wij kunnen niet door de computer heen zien of je je aanstelt. Wat jij in ieder geval zou kunnen doen is gewoon lekker de tijd nemen met deze man, en naar je onderbuikgevoel blijven luisteren.

Want ongeacht wat WIJ vinden, JIJ moet je prettig voelen bij deze man. En soms moet dat even verder groeien en is het een kwestie van elkaar leren kennen. En soms passen mensen toch niet zo goed bij elkaar en dat is niet erg. Dan ga je weer je eigen weg en kom je iemand tegen die nóg beter bij je past.
Mannen die direct al ‘behoorlijk intens’ zijn zijn wat mij betreft reden voor achterdocht.
Jij ziet dat als een teken dat hij echt voor je gaat, ik zie dat als een teken van emotionele instabiliteit en een voorteken van een niet stabiele relatie.

Jij voelt dat ook, anders zou je nu niet twijfelen. Luister naar dat onderbuikgevoel, het gaat niet over z’n ex en z’n contact daarmee. Dat zijn details en symptomen. Jij hoopt op een afdoend antwoord zodat je met hem door kunt. Je twijfelt zelfs al aan jezelf. Of je te jaloers bent. En dan? Dan telt jouw gevoel niet ofzo, als iedereen hier zegt dat het aan jou ligt?


Je onderbuikgevoel vertelt je iets over deze kan. Luister daar naar.
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
20-11-2020 16:03
Ik denk dat je jaloers bent en vooral ook onzeker.

Ik zie niet zo hoe dit ter sprake zou komen in een appgesprek met iemand die je al jaren niet gesproken hoor. Het zou me juist geforceerd overkomen: nou ex, ik ben ook weer net aan het daten hoor!

Net alsof zeggen dat je bezet bent de enige manier is om niet open te staan voor iemand (voor zover dit al het geval is). Hij kan toch gewoon zeggen dat hij geen interesse heeft als dit echt het geval is dat zij hem weer opzoekt. Wat ik verder betwijfel, alsof bij exen altijd 1 van de 2 weer terug wilt na een tijdje. In mijn ervaring zijn exen juist allerminst een bedreiging voor je relatie (of in dit geval prille date).
Ja dit. Ik heb zelf ook wel eens meegemaakt dat een ex opeens een appje stuurde, dat zei ik ook niet perse tegen partner omdat het vaak nergens over ging en na enkele bericht wisselingen ook wel weer klaar was.

Als iemand me echter plotsklaps aan de kant had gezet, 3 jaar niks had laten horen en dan weer aanklopt voor nieuwe emotionele support zou ik wellicht dat bericht niet beantwoorden. Kan je niet gewoon vragen wat zijn intentie is om te gaan doen met het contact? Kan je daarna besluiten of jij je daar in kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Het belangrijkste vind ik: ze weet nu dat hij nog leeft en hij weet nu waarom ze zo stil was.
En nu? Blijven ze nog appen? Gaan ze afspreken om bij te praten?
Of is hierbij het contact gestopt?
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
20-11-2020 17:31
Het belangrijkste vind ik: ze weet nu dat hij nog leeft en hij weet nu waarom ze zo stil was.
En nu? Blijven ze nog appen? Gaan ze afspreken om bij te praten?
Of is hierbij het contact gestopt?
Dit zou ik ook erg belangrijk vinden om te weten. Zij kan wel hengelen, maar als hij niet hapt is er niks mis mee. Misschien zei hij niks over jou, omdat zijn ex iemand is die snel iemand afkraakt, of tegen hem zegt: “wat doe je met zo’n meid?”

Ik zou het zelf nog niet afkappen, maar zeker je onderbuikgevoel in de gaten houden. Je bent immers nog niet getrouwd of aan elkaar verbonden en je kan altijd denken 1,2 ik kap ermee. Maar ik zou wel echt erop letten of je hem nog vertrouwt en niet achterdochtig wordt, hoe hij reageert als je het een keer vraagt. Want vertrouwen is wel de basis.
mammezel schreef:
20-11-2020 15:53
Ja, dat is verzwijgen! Zoals TO schrijft en ik me dat levendig kan voorstellen: hij liep in het begin hard van stapel. Dus, hij zag het helemaal zitten. ALS DAN een ex (die nota bene 3 jaar niks meer van zich heeft laten horen) contact neemt, dan spreek je niet van 'niet aan de orde komen'. Want, als je zo verliefd bent op je huidige date, dan is het eerste wat je zegt als je ze de volgende keer ziet/aan de lijn hebt: moet je nu eens wat weten? Mijn ex die drie jaar niks van zich liet horen, heeft me zo uit het niets opgebeld! Straf he.

En dat er wel degelijk info is uitgewisseld, leid ik af uit het feit dat ex heeft verteld dat haar (nieuwe) relatie pas uit was. Dan zou het al héééééééééél straf zijn dat vriend van TO daar niet op reageert met: oh jammer, ik ben nu met een superleuke griet aan het daten.

Neem van mij maar aan dat er zeer gegronde redenen zijn waarom hij met oude vlam niet over TO heeft gesproken.

Dit schiet me op het allerlaatst nog te binnen: tegenover oude vlam spreekt hij niet over nieuwe vlam en tegenover nieuwe vlam verzwijgt hij het telefoongesprek. Moet ik nog meer uitleggen?

En wie naïef wil zijn, die mag dat van mij. Maar ik begrijp TO 100% en dat heeft totaaaaaaaaaaal niks met jaloezie te maken, wel met 'oogskes open houden'.
Was er niet genoeg drama? Moet je er echt nog bij gaan verzinnen dat hij heeft verzwegen dat hij met zijn ex heeft geappt?

Dat het pas uit is kan hij net zo goed via-via hebben vernomen als zijn ex via-via heeft vernomen van to.

Wat maken sommige mensen het leven moeilijk zeg...
WitteHaai schreef:
20-11-2020 16:22
Ik vind het wel een beetje bizar dat hij op de tweede date al over sex begint te praten.
Klopt. Dat moet je op de tweede date gewoon doen. Dat laffe geklets over seks ook...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven